Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vildsvin och skador på ungskog

Featured Replies

Publicerat

På en av de marker där jag jagar har vi en pågående vildsvinsetablering. Det finns vitt skilda åsikter om vildsvinen, vilket är helt ok då vi lever i en demokrati, problemet är att vi även har vitt skilda åsikter i rena faktafrågor. En sådan är i vilken utsträckning vildsvin genom sitt bökande skadar ungskog. 

En uppgift som framfördes härom sistens är att vildsvin som bökar i ungskog blottlägger så mycket smårötter hos plantorna att dessa drabbas av onormalt mycket röta. Mitt intryck, såväl från skog och mark samt från litteraturen, är att problemet är så marginellt att det nog inte ens går att statistiskt säkerställa sambandet. Men jag kan ha missat något. Därför vänder jag mig till forumets samlade erfarenhet med frågan.

Hur ser vildsvinens skadeverkningar på planteringar och ungskog ut?

///Var lite tveksam angående vilken tavla inlägget skulle läggas under, det är helt OK om admin flyttar till en lämpligare tavla///

Publicerat

Kärleken är evig, men föremålen växlar. Likadant med hat kan tänkas, tossigt så det förslår.

Publicerat

Min ringa erfarenhet säger att ungskog inte skadas så det påverkar återväxten och skogsbruket, att det däremot ser lite illa ut när mossan vänds upp och ner är en annan sak

Publicerat
2 hours ago Älgflugornas Herre sa:

På en av de marker där jag jagar har vi en pågående vildsvinsetablering. Det finns vitt skilda åsikter om vildsvinen, vilket är helt ok då vi lever i en demokrati, problemet är att vi även har vitt skilda åsikter i rena faktafrågor. En sådan är i vilken utsträckning vildsvin genom sitt bökande skadar ungskog. 

En uppgift som framfördes härom sistens är att vildsvin som bökar i ungskog blottlägger så mycket smårötter hos plantorna att dessa drabbas av onormalt mycket röta. Mitt intryck, såväl från skog och mark samt från litteraturen, är att problemet är så marginellt att det nog inte ens går att statistiskt säkerställa sambandet. Men jag kan ha missat något. Därför vänder jag mig till forumets samlade erfarenhet med frågan.

Hur ser vildsvinens skadeverkningar på planteringar och ungskog ut?

///Var lite tveksam angående vilken tavla inlägget skulle läggas under, det är helt OK om admin flyttar till en lämpligare tavla///

Finns ganska lite dokumenterat om just detta. Det tar ju ett tag innan man kan avverka och få svaret. Däremot har jag själv varit ute och tittat på planteringar där de bökat upp hela plantrader. Även 5-10 planteringar där träden bökats upp i stor omfattning. Värst var ett område med lärk. 

Så nog förekommer det direkta skador men kan även finnas skador vi inte känner till omfattningen av. Men kan mig ses som marginell påverkan i jmfr med klövvilt. 

Publicerat

Rotrötan som vi känner den heter egentligen Rotticka. Huvudsakliga spridningsvägar in i bestånd sker via stubbarna i angränsande avverkad skog. Dessa stubbar behandlas idag i rätt stor omfattning kemiskt via en produkt som heter rotstop.

Skogforsk, SLU m.fl har gjort undersökningar på svinens eventuella bidrag till rotröta men inga konkreta bevis har framkommit som jag sett i alla fall.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago waxin sa:

Min ringa erfarenhet säger att ungskog inte skadas så det påverkar återväxten och skogsbruket, att det däremot ser lite illa ut när mossan vänds upp och ner är en annan sak

Mitt intryck är just precis detta, att folk förfasar sig över att en massa mossa rafsats omkring och uppfattar det som stor skada. 

Publicerat
  • Författare
4 hours ago MaxW sa:

Så nog förekommer det direkta skador men kan även finnas skador vi inte känner till omfattningen av. Men kan mig ses som marginell påverkan i jmfr med klövvilt. 

Och sedan kommer grisarna och gnider sig mot de kådindränkta fejningsspåren och får skulden trots allt......

Publicerat
  • Författare
1 hour ago MKJ sa:

Rotrötan som vi känner den heter egentligen Rotticka. Huvudsakliga spridningsvägar in i bestånd sker via stubbarna i angränsande avverkad skog. Dessa stubbar behandlas idag i rätt stor omfattning kemiskt via en produkt som heter rotstop.

Skogforsk, SLU m.fl har gjort undersökningar på svinens eventuella bidrag till rotröta men inga konkreta bevis har framkommit som jag sett i alla fall.

Just det ja, rotticka och stubbar. Hade det i bakhuvudet men fick inte fram det när ämnet kom på tal. 

Mitt intryck av forskningsläget liknar ditt.

Publicerat

Pratar vi skador på skog så gör vildsvinen marginell skada jmfr med klövviltet.  Är de rädda om skogen så kan de nog kompensera ev skador med att skjuta ett rådjur eller två extra.. 

Publicerat

Har själv sett att grisarna ryckt upp nysatta plantor på ett hygge på föräldragården - ca 75 plantor uppdragna utmed en viltstig.

Har även sett att de bökat omkull 1-2 meter höga plantor i jakten på något smaskigt i backen i någon plantering (dock bara något 10-tal m², så det gjorde inte så mycket totalt sett.

Gällande mer långsiktiga effekter så skulle jag säga att vi inte har haft så pass mycket gris i stora delar av landet tillräckligt länge för att kunna dra några slutsatser (det tar ju i regel något eller några årtionden från att rötan kommer in i ett träd tills trädet avverkas och man konstaterar att förstastocken är upprutten). Möjligen om man skulle kunna undersöka det i Skåne där man har haft vildsvinen längst, fast då ska man ju ha dokumentation på vilka områden som bökats upp när och hur, samt ha opåverkade jämförelseobjekt att jämföra med.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

• 2 months later...
Publicerat
På 2016-08-31 at 18:01 MaxW sa:

Pratar vi skador på skog så gör vildsvinen marginell skada jmfr med klövviltet.  Är de rädda om skogen så kan de nog kompensera ev skador med att skjuta ett rådjur eller två extra.. 

Har precis samma uppfattningen. Kronen å Älgen är benhård mot skogen - medan grisarna mest ställer till med problem för åkrar å gräsmattor.

Dock har jag fått svampplockning förstörd av grisbök - å det tror fan man blir förbannad då! ;)

• 6 months later...
Publicerat

Min uppfattning är att gris bök i skog är bra för den naturliga fröträd föryngringen.

Detta gäller om det inte är stor mängd med svin som med där bökar och det bara är lervälling då har man problem med för stor population

Sedan som tidigare nämnts ryker säkert en och annan planta men där är det större problem med rådjur och älg hos mig!

Har också blivit irriterad över svamp ställen som jordfrästs men där har det senare kommit upp nya och då har svampen fått vara ifred (mitt i en grantätning med grisstig rakt igenom och man ser att de trampat på kantarellerna, så de har gått där hela tiden) Dom är inte kloka de där grisarna!