Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slutstycke i/ur vid biltransport

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Gammal och grå,hänvisad till topprevirets utkanter,lite skumögd men spritter fortfarande till när ett smaldjur visar sig.

/Mike

Ack ja, ack ja - så är det att bli gammal gubbe.....

Å andra sidan dyker det ju stundligen och timligen upp getter med lite rutin som lämnar snorbockarnas hets bakom sig och som uppskattar den gamle nogrannhet och rutin.

Å stirriga smaldjur som inte vet vad de håller på med, är det så mycket att stå efter?

/T

• Svar 61
  • Visningar 17,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fast den äldre geten är ofta dominant i grupp och väljer de bästa mat och foderplatserna först,vid de tillfällen den äldre geten och returbocken har anledning att förflytta sig gemensamt ser man nästa

• Nu är det ju knappast ett val vi har att göra, det är liksom inte så saken ligger.  Vi är i denna fråga liksom många fler underkastade en hoplofobisk myndighet som inte lär ge sig förrän allt pri

• Gammal och grå,hänvisad till topprevirets utkanter,lite skumögd men spritter fortfarande till när ett smaldjur visar sig. /Mike

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Nej, transport är definitionsmässigt utanför din jaktmark - eller rättare från din bostad till din jaktmark/skjutbana/smed/handlare. På din jaktmark är det bara normal förflyttning - då gäller kravet på patronur och delat vapen enkom efterdom du inte får jaga från ett motorfordon. Går du eller cyklar behöver du juridiskt sett inte ens säkra bössan.......

Det är mao skillnad på "transport" och "förflyttning".

/T

Det där med cykel kan ju komma bli en definitionsfråga snart när var å varannan cykel har en hjälpmotor som drivs med batteri monterad på sig.... (för övrigt lite skumt att de får köra på cykelbanor som de är de däringa kreationerna just nu)

Publicerat
6 hours ago Ijahman sa:

Ja, om man lämnar bilen ja...
Men så länge du sitter i den då?

//J

Jag har slutstycket i fickan när jag sitter i bilen.. likaså har jag förstocken under förarstolen..eller i framsätet eller i ryggsäcken.. Det är dumt om det ligger ett komplett vapen i bilen om man kör av vägen...eller om man av någon annan anledning behöver stanna till.. 

• 7 months later...
Publicerat

Nu har jag läst hela tråden men det framkommer inte riktigt vad som gäller ändå.

Måste slutstycket vara urtaget när man t.ex åker till skyttebanan med sin studsare?

Det är så tvetydigt!

Jag har alltid det i fickan men jag ska ringa en vapenhandläggare imorgon och fråga ändå!

Publicerat
13 hours ago Ducati821 sa:

13 hours ago Ducati821 sa:

Måste slutstycket vara urtaget när man t.ex åker till skyttebanan med sin studsare?

Ja. Och vapnet måste ligga i bagageutrymmet. Helst i fodral. 

Har studsaren fast magasin måste det vara tomt med. 

T

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago pmt sa:

Ja. Och vapnet måste ligga i bagageutrymmet. Helst i fodral. 

Har studsaren fast magasin måste det vara tomt med. 

T

Får det inte ligga på golvet i baksätet?

Publicerat
3 minutes ago Ijahman sa:

Får det inte ligga på golvet i baksätet?

Nej, inte efter "knivdomen"..... Då kan konstapeln känna sig hotad.

T

Publicerat

Kan man prata sig ur det här och få behålla bössorna kan man nog komma igenom med slutstycket i i bössan under färd. Den här måste ju haft bössan i bilen, slutstycket i, patron i kammaren och osäkra vapen för att RÅKA trycka av av upphetsning och försiktighet. Undrar bra hur i helvete man tänkte...

http://www.op.se/blaljus/brott/man-doms-for-jaktbrott-i-valadalen-skot-alg-han-skulle-titta-narmare-pa

Publicerat
9 minutes ago josc72 sa:

Kan man prata sig ur det här och få behålla bössorna kan man nog komma igenom med slutstycket i i bössan under färd. Den här måste ju haft bössan i bilen, slutstycket i, patron i kammaren och osäkra vapen för att RÅKA trycka av av upphetsning och försiktighet. Undrar bra hur i helvete man tänkte...

http://www.op.se/blaljus/brott/man-doms-for-jaktbrott-i-valadalen-skot-alg-han-skulle-titta-narmare-pa

I ett annat län hade han åkt dit.... Lagen tillämpas en aning annorlunda geografiskt sett. 

T

Publicerat

Eftersom det är lite krångligt att plocka ur mekanismen på halvautomater borde det räcka att man tar ur magasinet då?

Publicerat
9 minutes ago Flintbüchse sa:

Eftersom det är lite krångligt att plocka ur mekanismen på halvautomater borde det räcka att man tar ur magasinet då?

Om det är "svårt" så är det ditt och bara ditt problem. Det skiter ärligt talat lagen fullständigt i......

Vapnet ska delas i licensplitiga delar. Punkt. Inte förhandlingsbart.

Man kan anklaga lagvrängare för mycket, men att de bryr sig praktiska saker hör absolut INTE dit.

/T

Publicerat

Nu har jag pratat med en vapenhandläggare!

Om det är en löstagbar slutstycke så ska den vara urdragen.

Om det är en halvautomat så ska vapnet vara delat eller vara försedd med vapenlås!

Om vapnet har en löstagbar magasin så ska den vara urdragen.

Publicerat

Följdfråga finns det något vapenlås för en sauer 303a? annars vete tusan hur jag ska kunna få den till jaktmarken 

Publicerat
27 minutes ago Ducati821 sa:

Nu har jag pratat med en vapenhandläggare!

Om det är en löstagbar slutstycke så ska den vara urdragen.

Om det är en halvautomat så ska vapnet vara delat eller vara försedd med vapenlås!

Om vapnet har en löstagbar magasin så ska den vara urdragen.

Tja - vad var det jag sa...... Därtill har du fått tag i en handläggare som uppenbarligen hade lite koll, det är det inte alla som har alla dagar.

T

Publicerat
4 minutes ago pmt sa:

Tja - vad var det jag sa...... Därtill har du fått tag i en handläggare som uppenbarligen hade lite koll, det är det inte alla som har alla dagar.

T

Ja, hon var riktigt trevlig dessutom!:)

Publicerat
18 minutes ago Ducati821 sa:

Ja, hon var riktigt trevlig dessutom!:)

Det är de absolut flesta, bara man är lite artig i tilltalet.

T

Publicerat

urdragen?

betyder det rent i sak att slutstycket är tillbakadraget och öppet eller avlägsnat från bössan?

/Kalle

Publicerat
4 minutes ago W.T. sa:

urdragen?

betyder det rent i sak att slutstycket är tillbakadraget och öppet eller avlägsnat från bössan?

/Kalle

Slutstycket ska vara avlägsnat från bössan.

Publicerat

ok.

jag har aldrig varit med om att de brytt sig för det. Men det kan klart bli ändring på detta pga landsläget.

Däremot är de tacksamma för varbygellåset som blockerar att kunna komma åt avtryckaren om man inte har dem i väska. Väska skiter de fullständigt i att kolla då jag blivit stoppad. det som jag blivit kollad för är 2 ggr för licenser när de ser fodralen. Vilket är helt ok.

I pickup kan man inte ha dem annat än i framsäte eller baksäte eller golvet.

Publicerat
4 minutes ago W.T. sa:

Igen - ditt problem. Det skiter lagen högaktiningsfullt i.

Grejen är att varken du eller den som åker i bilen ska INTE kunna få tag i och använda vapnet snabbt. Har du ingen annan lösning får du antingen byta bil eller skaffa låsbar låda på flaket.

Det är konskevensen av "knivdommen" där man numera definierar bilens kupe som "allmänn plats". Det är mao samma lagrum som gäller på stortorget som i din bil. Och det betyder i klartext - inga vapen och därmed inga knivar.

Tro mig - polisen är inte speciellt flexibla långre om de inte vill......

/T

Publicerat

så är det säkert.

Nu skiter lagen i det också men 40 kg Vorsteh löser det i praktiska termer. 

Sist polisen ville kolla in bak i bilen så blev han lite överraskad plisen, hans kollega skrattade så hårt att han fick ta stöd mot sin bil.

då kommer det bli problem med skjutbanor och vapenställ också, att ställa ifrån sig bössa blir otänkbart. 

Publicerat
35 minutes ago W.T. sa:

då kommer det bli problem med skjutbanor och vapenställ också, att ställa ifrån sig bössa blir otänkbart. 

Scccccchhhhhhhhhhhhhhh! Det man inte vet har man inte ont av......

Men du har helt rätt - det är verkligen bara en tidsfråga.

/T

Publicerat
1 hour ago W.T. sa:

ok.

jag har aldrig varit med om att de brytt sig för det. Men det kan klart bli ändring på detta pga landsläget.

Däremot är de tacksamma för varbygellåset som blockerar att kunna komma åt avtryckaren om man inte har dem i väska. Väska skiter de fullständigt i att kolla då jag blivit stoppad. det som jag blivit kollad för är 2 ggr för licenser när de ser fodralen. Vilket är helt ok.

En släkting till mig av den gamla sorten åkte hem i sin pickup efter en jakt en gång. Han hade för vana att lägga bössorna på flaket men denna gången glömde han stänga lämmen... Han hade dessutom skåp varpå han inte såg att lämmen var nerfälld. På väg hem blev han uppringd av polisen, "äger du ett fordon med följande registeringsnummer?" "Ja" "Vi har fått in samtal att någon kör runt i den bilen med vapen liggande löst på flaket". :D

Publicerat

Det finns vad jag vet inget prejudikat och lagtexten ger ju ingen vidare vägledning. Vill man vara 100% och inte 99% säker tar man ut slutstycket och har inga patroner i magasinet.

Brukar man lyckas undvika att förarga poliser och nöjer sig med 99% står det ingen annanstans än på polisens hemsida hur man ska gå till väga och den kan man knappast förväntas hålla koll på. 

Till syvende og sist är det domstolens bedömning som gäller och var och en får göra sin egen bedömning.