Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slutstycke i/ur vid biltransport

Featured Replies

Publicerat

Vad gäller för regler med revolver? Den går inte att dela.. således kan man inte lämna den i bilen men kan man gå in i affärn med den i fickan? Brukar passera affärn när jag vittjar fällorna..dels för att köpa bete men även för annat.. 

Och vad gäller med vapen om man kör mc? Kan man ha bössan i fodral på ryggen eller revolvern i hölstret? 

• Svar 61
  • Visningar 17,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fast den äldre geten är ofta dominant i grupp och väljer de bästa mat och foderplatserna först,vid de tillfällen den äldre geten och returbocken har anledning att förflytta sig gemensamt ser man nästa

• Nu är det ju knappast ett val vi har att göra, det är liksom inte så saken ligger.  Vi är i denna fråga liksom många fler underkastade en hoplofobisk myndighet som inte lär ge sig förrän allt pri

• Gammal och grå,hänvisad till topprevirets utkanter,lite skumögd men spritter fortfarande till när ett smaldjur visar sig. /Mike

Publicerat

Gå in i affärn med revolver i fickan skulle jag avråda ifrån! :ph34r:

Publicerat
11 minutes ago vildmark sa:

Vad gäller för regler med revolver?

Hänglås klass tre genom stommen med utfälld trumma. Och sedan revolvern i en väska.

12 minutes ago vildmark sa:

Och vad gäller med vapen om man kör mc? Kan man ha bössan i fodral på ryggen eller revolvern i hölstret? 

I fodral eller väska på¨ryggen, revolvern i hölstret skulle jag avråda från. I en ryggsäck, med hänglåset på.....

/T

Publicerat

Trumman går inte fälla ut. Det finns en lucka att öppna för laddning.. så hänglås hjälper föga

Publicerat

Använder ett klass 3 lås med lite längre bygel till min browning bar under transport. 

Publicerat
7 hours ago detstorabla sa:

Använder ett klass 3 lås med lite längre bygel till min browning bar under transport. 

Jag har ett kodlås som man sätter över avtryckaren i varbygeln.

Jag undrar om knektarna är nöjda över våra lösningar för jag tänker inte sätta mig och montera ner bössan innan jag åker med den.

Publicerat

Lite deja vu blir det För några år sedan började bli ganska poppis att skjuta svartkrut revolver å pistol tills frågan kom upp om vilka regler som gäller. Jepp det var många år sedan man sköt svartkrut

• 2 weeks later...
Publicerat
På 2016-11-01 at 11:41 Ijahman sa:

8 § Vid tillfälligt kortare avbrott i uppsikten i samband med förflyttning
av skjutvapen i bil ska vapen som går att dela förvaras delat eller vara försett
med ett godkänt vapenlås. Om vapen förvaras delat ska vital vapendel tas
med. Vapen som inte går att dela ska vara försett med godkänt vapenlås.
Såväl delat vapen som vapen försett med godkänt vapenlås ska förvaras
väl gömt i bilen eller på annat sätt placeras så att stöld eller annat missbruk
förhindras.
Med godkänt vapenlås avses ett sådant lås som uppfyller de krav som
uppställs i klass 3 för hänglås och hänglåsbeslag3.

Ingen som tar upp detta?  

Skulle det vara lagligt att i princip låsa fast sitt vapen i bilen under besök på en mack eller en affär?

Publicerat
7 minutes ago Bobby sa:

Ingen som tar upp detta?  

Tar upp vad? 

7 minutes ago Bobby sa:

Skulle det vara lagligt att i princip låsa fast sitt vapen i bilen under besök på en mack eller en affär?

Det är ju inte olagligt. Men jag förstår inte vart du vill komma? 

Vapnet ska delas och en del helst tas med. Om del lämnas i bilen ska dessa döljas. Om det i inte går skall hänglås klass 3 användas. För att spärra funktionen. Om det sedan låses fast i bilen eller inte har inte med den saken att göra. 

Skulle du svetsa fast ett vapenskåp i bilen? 

Du kan nog lugnt utgå från att en nitisk åklagare förr läser lagens bokstav än dess intention.... 

T

• 5 months later...
Publicerat

Det räcker inte att ta ur magasinet. Är det löstagbart skall även Det plundras på patroner!!

Publicerat
9 hours ago Christer Thörn sa:

Det räcker inte att ta ur magasinet. Är det löstagbart skall även Det plundras på patroner!!

"Inte prövat
– Det är alltså inte tillåtet att ha patroner i ett löstagbart magasin som du lagt i bagaget på bilen. Det är dock inte prövat av någon rättslig instans ännu, utan detta är Naturvårdsverkets tolkning av lagen som gjordes för 14 år sedan"

https://svenskjakt.se/start/nyhet/jagare-botfallda-for-laddade-vapen/