Publicerat November 25, 20169 yr Naturvårdsverket är på gång att skärpa reglerna för fällfångst rejält i de nya föreskrifterna för fällfångst. Svensk jakt skriver om det här: http://svenskjakt.se/start/nyhet/ny-attack-mot-fallfangsten/ Jag har fått hem handlingarna men inte hunnit kika på dem, den som är nyfiken och vill bilda sig en egen uppfattning kan ju skicka ett pm med en relevant e-post så vidarebefodrar jag dem. För den som vill protestera/svara på remissen så är sista svarsdatum den 3/1-2017. Nyårshelgen är räddad.
Publicerat November 25, 20169 yr Fångsten skall väl följa de ordinarie jakttiderna tycker jag. Att vänta till 1sept för att fånga räv och grävling som i övrigt är lovlig från 1aug verkar tokigt. Ser inte vitsen med det hela? Sen kan man undra över paragraf 11 som säger att levandefångstfällor bör ha larm.. bör kan lätt bli skall och då är det problem..
Publicerat November 25, 20169 yr Författare 5 hours ago vildmark sa: Fångsten skall väl följa de ordinarie jakttiderna tycker jag. Att vänta till 1sept för att fånga räv och grävling som i övrigt är lovlig från 1aug verkar tokigt. Ser inte vitsen med det hela? Sen kan man undra över paragraf 11 som säger att levandefångstfällor bör ha larm.. bör kan lätt bli skall och då är det problem.. Jo precis. Jag tänker skriva ihop ett remissvar som du gärna får kika på och komma med synpunkter på så kan vi skicka in det gemensamt.
Publicerat November 25, 20169 yr Fällfångsten är mycket viktig att ha kvar tycker jag.. Och den fungerar bra i vårt land med bra och humana fällor..som fångar avsedd art med stor säkerhet. Fällfångst är i många fall ungdomarnas chans att komma ut i skog och mark och lära sig om vilt..dvs bra rekrytering av nya jägare. Det är även en bra jaktform för pensionerade jägare som inte längre kan ta sig ut i skogen..de kan ha en rävfälla hemma på gården. Sköter vi fångsten enligt gällande bestämmelser som finns så finns det inget att orda om.. Jag kan absolut vara med på ditt remissvar.. fällfångsten ligger mig varmt om hjärtat.
Publicerat December 8, 20169 yr Har konstaterat detta med, ser allvarligt på de begränsningar som är på väg att ske gällande fällfångst på vildsvin. Jag ser fällan som ett komplement till åteljakt och drevjakt vid förvaltningen på vildsvin.
Publicerat December 8, 20169 yr Om jag utvecklar detta lite, har naturvårdsverket rätt att förändra föreskriften då man i 2 mål gällande användning av vildsvinsfällor? dels http://www.lotin.eu/Fallor/Pdf/Overklagan_Kammarratten_KST_2922_14_Dom_2015_07_01.pdf samt den dom som gäller sinkabirum. Är inte detta något som jägareförbundet borde ta tag i?
Publicerat Juni 27, 20187 yr Då har de nya föreskrifterna för fällfångst kommit, hur kommer dessa att påverka jakten med fälla? http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2018/nfs-2018-3.pdf
Publicerat Juni 27, 20187 yr Hmm läste visserligen snabbt men fan vet om det inte är lättningar på räv snarning Nope paragraf 25 är allt kvar
Publicerat Juni 27, 20187 yr Såg även att levandefångst enbart är tillåten mellan 1 augusti och 15 april. Vet ej om det blev undantag vid skyddsjakt? Grävling vill man ju ha möjlighet att fånga på sommaren med när de börjar gå in under hus osv.