Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NVV skärper fällfångstreglerna

Featured Replies

Publicerat

Naturvårdsverket är på gång att skärpa reglerna för fällfångst rejält i de nya föreskrifterna för fällfångst. 

Svensk jakt skriver om det här: http://svenskjakt.se/start/nyhet/ny-attack-mot-fallfangsten/

Jag har fått hem handlingarna men inte hunnit kika på dem, den som är nyfiken och vill bilda sig en egen uppfattning kan ju skicka ett pm med en relevant e-post så vidarebefodrar jag dem. 

För den som vill protestera/svara på remissen så är sista svarsdatum den 3/1-2017. Nyårshelgen är räddad. 

Publicerat

Fångsten skall väl följa de ordinarie jakttiderna tycker jag. Att vänta till 1sept för att fånga räv och grävling som i övrigt är lovlig från 1aug verkar tokigt. Ser inte vitsen med det hela?

Sen kan man undra över paragraf 11 som säger att levandefångstfällor bör ha larm.. bör kan lätt bli skall och då är det problem..

Publicerat
  • Författare
5 hours ago vildmark sa:

Fångsten skall väl följa de ordinarie jakttiderna tycker jag. Att vänta till 1sept för att fånga räv och grävling som i övrigt är lovlig från 1aug verkar tokigt. Ser inte vitsen med det hela?

Sen kan man undra över paragraf 11 som säger att levandefångstfällor bör ha larm.. bör kan lätt bli skall och då är det problem..

Jo precis. Jag tänker skriva ihop ett remissvar som du gärna får kika på och komma med synpunkter på så kan vi skicka in det gemensamt. 

Publicerat

Fällfångsten är mycket viktig att ha kvar tycker jag.. Och den fungerar bra i vårt land med bra och humana fällor..som fångar avsedd art med stor säkerhet. Fällfångst är i många fall ungdomarnas chans att komma ut i skog och mark och lära sig om vilt..dvs bra rekrytering av nya jägare. Det är även en bra jaktform för pensionerade jägare som inte längre kan ta sig ut i skogen..de kan ha en rävfälla hemma på gården. Sköter vi fångsten enligt gällande bestämmelser som finns så finns det inget att orda om.. Jag kan absolut vara med på ditt remissvar.. fällfångsten ligger mig varmt om hjärtat.

• 2 weeks later...
Publicerat

Har konstaterat detta med, ser allvarligt på de begränsningar som är på väg att ske gällande fällfångst på vildsvin. Jag ser fällan som ett komplement till åteljakt och drevjakt vid förvaltningen på vildsvin.

• 1 year later...
Publicerat

Hmm läste visserligen snabbt men fan vet om det inte är lättningar på räv snarning 

Nope paragraf 25 är allt kvar 

Publicerat

Såg även att levandefångst enbart är tillåten mellan 1 augusti och 15 april. Vet ej om det blev undantag vid skyddsjakt? Grävling vill man ju ha möjlighet att fånga på sommaren med när de börjar gå in under hus osv.