Publicerat Januari 1, 20179 yr Känns som det börjar spåra duktigt nu! http://svenskjakt.se/start/nyhet/eftersoksjagare-nerslagen/
Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. Det har gått för långt när vargkramare misshandlar o mordhotar eftersöksjägare.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Han bor ju för fan i Kil, exakt hur svårt kan det vara att klura ut vem detta är då det pågått under lång tid och minst tre gånger har de valt att besöka honom för att vandalisera / utföra våldsdåd + ex antal hot och trakassarier via andra kanaler. På en sån liten ort med så många "likasinnade jägare" man kan utesluta, så oförsiktigt och så fegt och fräckt? Nåt känns.....underligt.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Hade det inte varit vargjakten så hade det varit nåt annat, huliganer som letar anledning. Stackars kille.
Publicerat Januari 1, 20179 yr 8 minutes ago MKJ sa: Han bor ju för fan i Kil, exakt hur svårt kan det vara att klura ut vem detta är då det pågått under lång tid och minst tre gånger har de valt att besöka honom för att vandalisera / utföra våldsdåd + ex antal hot och trakassarier via andra kanaler. På en sån liten ort med så många "likasinnade jägare" man kan utesluta, så oförsiktigt och så fegt och fräckt? Nåt känns.....underligt. Kan vara en tillrest horunge också. Jag personligen hade varit bättre förberedd om jag hotats bara en enda gång. På ett sätt får han skylla sig själv.
Publicerat Januari 1, 20179 yr 7 minutes ago strävhår sa: ? Om man vet att man har en hotbild mot sig och inte förbereder sig på effektivt självförsvar så har man sig själv att skylla, lite grann. Det blir som att gå ut på tunn is utan dubbar typ. Jag menar, vi sätter ju på västar på hundarna mot vildsvin osv, nu var det ett annat slags svin som kom med våld och då stod han helt oförberedd.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. Han får inte skylla sig själv, lika lite som kvinnor med kort kjol får skylla sig själv. Man ska inte behöva se sig över axeln för att man är eftersökskägare. Det är människorna med dessa extrema, sjuka och våldsamma idelogier som bär hela skulden.
Publicerat Januari 1, 20179 yr 3 minutes ago Järven sa: Han får inte skylla sig själv, lika lite som kvinnor med kort kjol får skylla sig själv. Man ska inte behöva se sig över axeln för att man är eftersökskägare. Det är människorna med dessa extrema, sjuka och våldsamma idelogier som bär hela skulden. Inte en korrekt jämförelse. Hotbilden fanns och han vidtog inga, vad jag vet, försiktighetsåtgärder. Attacken var nästan väntad med tanke på vad som skett innan och han fortsatte som ingenting. I sin naivitet bär han en liten skuld. Hade han varit förberedd kunde kanske våldsverkaren fått åka ambulans istället och sedan gripits.
Publicerat Januari 1, 20179 yr 3 minutes ago 6.5x55SM sa: Inte en korrekt jämförelse. Hotbilden fanns och han vidtog inga, vad jag vet, försiktighetsåtgärder. Attacken var nästan väntad med tanke på vad som skett innan och han fortsatte som ingenting. I sin naivitet bär han en liten skuld. Hade han varit förberedd kunde kanske våldsverkaren fått åka ambulans istället och sedan gripits. Hur skulle en sådan förberedelse se ut?
Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. Och du har förstås svart på vitt att han inte vidtagit några försiktighetsåtgärder? Försökt få polisbevakning eller bett polisen sätta upp kamera eller liknande? Eller menar du att han skulle beväpnat sig för att försvara sig den vägen? Kanske inte helt nyttigt för den som vill ha licenserna kvar.
Publicerat Januari 1, 20179 yr 1 minute ago strävhår sa: Hur skulle en sådan förberedelse se ut? Bra fråga strävis! Man ska ju kunna röra sig fritt på sin egen tomt om han nu bor i ett eget hus.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Just now strävhår sa: Hur skulle en sådan förberedelse se ut? If there is a will there is a way my friend. Kampsportsträning? Självförsvarssprej? Större vaksamhet när man rör sig ute? Alternativen är många, ännu fler om man trampar på lagen lite. Inte släpper man guarden när nån hänger efter en på det där viset?
Publicerat Januari 1, 20179 yr 1 minute ago henke67 sa: Och du har förstås svart på vitt att han inte vidtagit några försiktighetsåtgärder? Försökt få polisbevakning eller bett polisen sätta upp kamera eller liknande? Eller menar du att han skulle beväpnat sig för att försvara sig den vägen? Kanske inte helt nyttigt för den som vill ha licenserna kvar. Det borde ju gå flera kameror så att dom täcker alla hörn o knutar.
Publicerat Januari 1, 20179 yr 4 minutes ago henke67 sa: Och du har förstås svart på vitt att han inte vidtagit några försiktighetsåtgärder? Försökt få polisbevakning eller bett polisen sätta upp kamera eller liknande? Eller menar du att han skulle beväpnat sig för att försvara sig den vägen? Kanske inte helt nyttigt för den som vill ha licenserna kvar. Om du tog och lugnade ner dig så du kunde läsa ordentligt fick du svar på dina två första frågor. Hellre livet i behåll än licenserna säger jag. Lagen tillåter självförsvar.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Just now 6.5x55SM sa: If there is a will there is a way my friend. Kampsportsträning? Självförsvarssprej? Större vaksamhet när man rör sig ute? Alternativen är många, ännu fler om man trampar på lagen lite. Inte släpper man guarden när nån hänger efter en på det där viset? Jag har själv legat med hagelbössa jämte mig i sängen under en tid för länge sedan, men att skydda sig 24/7 mot illvilliga skulle jag påstå är omöjligt. Inte ens de med livvakter klarar sig.
Publicerat Januari 1, 20179 yr 10 minutes ago 6.5x55SM sa: Hellre livet i behåll än licenserna säger jag. Det skulle nog vara direkt skadligt för jägarkåren på sikt med våld. Inte svårt att se rubriken "våldsam jägare attakerade djurvän" på förstasidan i Aftonpressen. Men visst....måste man försvara sitt liv och inte kan fly någonstans så måste man väl.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Den förberedde överlever heter det ju. Man kan identifiera riskmiljöer/risker. Ha en plan för hur man skall agera i olika situationer. Undvika att hamna i svåra lägen/obevakade ögonblick. Träna självförsvar.. styrka.. ha ett kontaktnät utifall kris uppstår. Spray för självförsvar kan man köpa lagligt.. Belysning i trädgård..ta väck buskar eller mörka vrår där personer kan gömma sig.. larm.. kamera. Bäst vore förståss att ha förövaren bakom lås och bom.. Sätter också mitt liv före licenser. Kan inte hålla med om att han får skylla sig själv riktigt.. man ska kunna gå på gatan utan att få stryk.. speciellt när man gjort en samhällsinsats i ren välvilja.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Just now Järven sa: Det skulle nog vara direkt skadligt för jägarkåren på sikt. Inte svårt att se rubriken "våldsam jägare attakerade djurvän" på förstasidan i Aftonpressen. Men visst....måste man försvara sitt liv och inte kan fly någonstans så måste man väl. Aftonblaskan och andra jägarfientliga medier kommer hålla på oavsett. Springer man runt och trippar på tå och leker human punchingbag för att man är rädd att tredje statsmakten ska skriva elaka rubriker har man redan förlorat. Självuppfyllande profetia när man drar på offerkoftan. Klart man ska försvara sig med alla medel tillgängliga. Annars är man inte livsduglig? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10516925.ab tror den gubben kom undan till och med, så lite handgemäng mot nån som anfaller med tillhygge lär inte vara värre.
Publicerat Januari 1, 20179 yr 5 minutes ago vildmark sa: Den förberedde överlever heter det ju. Man kan identifiera riskmiljöer/risker. Ha en plan för hur man skall agera i olika situationer. Undvika att hamna i svåra lägen/obevakade ögonblick. Träna självförsvar.. styrka.. ha ett kontaktnät utifall kris uppstår. Spray för självförsvar kan man köpa lagligt.. Belysning i trädgård..ta väck buskar eller mörka vrår där personer kan gömma sig.. larm.. kamera. Bäst vore förståss att ha förövaren bakom lås och bom.. Sätter också mitt liv före licenser. Kan inte hålla med om att han får skylla sig själv riktigt.. man ska kunna gå på gatan utan att få stryk.. speciellt när man gjort en samhällsinsats i ren välvilja. Inte skylla sig själv som att han dragit på sig det, men att han kunde undvikit det om han lyssnat till dina ord och eftersom han inte gjorde det så blire lite självförvållat.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. Att han behöver vara vaksam vare sig han vill eller ej är väl tämligen självklart. Jag tror knappast killen har INTE gjort det han kan för att få vara ifred. Dock var det helt enormt klantigt uttryckt att skriva att han "får skylla sig själv". Det implicera att han bär skuld för den uppkomna situationen och i det här sammanhanget är det är ungefär lika absurt som tanken att han ska skadas öht är.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Jag är av åsikten att jägare+bössa+våld är en kombination man aldrig kan gå vinnande ut. Det är viss skillnad att tuppa sig i krogkön och ta till våld med skarpladdad bössa på axeln. Där bör nog försiktighetsprincipen ha företräde.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Det är en balansgång.. tänker man för mycket på faror och hot så begränsar man sitt liv.. man kan även utveckla posttraumatiska stress syndrom.. eller bli paranoid.. Killen valde förmodligen att leva på som vanligt.. för även om man är beredd så kan man bli överfallen..
Publicerat Januari 1, 20179 yr 3 minutes ago mdef sa: Att han behöver vara vaksam vare sig han vill eller ej är väl tämligen självklart. Jag tror knappast killen har INTE gjort det han kan för att få vara ifred. Dock var det helt enormt klantigt uttryckt att skriva att han "får skylla sig själv". Det implicera att han bär skuld för den uppkomna situationen och i det här sammanhanget är det är ungefär lika absurt som tanken att han ska skadas öht är. Du hakar upp dig på ett ord och missar poängen.