Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. Nejdå, jag missar inte poängen alls. Jag tycker, faktiskt, att du uttryckte dig klantigt. Denna är en kommunikationsplattform där det skriftliga ordet bär budskapet och därmed är rätt så viktigt. Notera att jag inte skrev av din åsikt. Jag fattar vad du menar. Jag håller inte med allt, men jag förstår vad du säger. Jag har också valt att vara beväpnad när alternativet varit sämre (en helt annan verklighet, och i ett annat land, men tankesättet är liknande). Jag håller med Strävis att det inte går att skydda sig mot alla som vill en illa i alla lägen. Och man ska inte heller behöva göra det. Och jag vidhåller att Mattias i detta fall äger ingen som helst skuld när han blir påhoppad/trakasserad/misshandlad/mordhotad, pga att han eventuellt "underlåtit att vara vaksam". Fö har jag enormt svårt att tro att han inte varit så vaksam han bara kan, men det är bara vad jag tror.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. Vi kan ju omöjligt sitta som tonåriga internettroll och spekulera huruvida han vidtagit åtgärder eller ej och döma utifrån vad vi tror, sånt är lite ovärdigt detta forum. Det jag menade med mitt inlägg ovan är att känslan infinner sig (för mig) att nåt eventuellt saknas i historien. Fakta: - Han har uppmärksammats för att tagit en varg av daga, bevisligen bortom all räddning. - Killen är välkänd i sin bygd. - Han utgår från en liten ort där grundinställningen om varg till majoritet är negativ via inskränkt jakt bl.a. - Som jag förstått så gick inte avlivningen klockrent till dvs många skott i vargen. - Han har tagit, direkt/indirekt?! och självvalt/medie upphåsat!?medieutrymme med inriktning martyr. - Han har fått oproportionerliga repesalier av en eller flera personer. - Personerna trakasserar på ett sett som utifrån ser oförsiktigt och sett till straffansvar för mordhot vansinnigt ogenomtänkt ut. Som utredare så skulle jag klia mig i huvudet och fundera, kan verkligen en redan dödsdömd varg orsaka en person allt detta? Gärningsmannaprofilen?: 1. Fanatiska rovkramaryngel påhejade av en större massa. 2. Person/er som genuint ogillar personen och utnyttjar tidigare händelser som fasad. 3 Person/er som har ett intresse av hålla svartmålningen av värnarsidan vid liv. 4. ...... Ingen eller mycket få iaf här känner e-söks jägaren. Men man skall ha klart för sig att dessa personer ibland får fiender, ibland även i egna led pga avundsjuka etc. Vi vill ju gärna tro det som står i svensk pravda, rovvärnarna tar till mordhot mot en stackars samhällstjänare.
Publicerat Januari 1, 20179 yr 49 minutes ago 6.5x55SM sa: Aftonblaskan och andra jägarfientliga medier kommer hålla på oavsett. Springer man runt och trippar på tå och leker human punchingbag för att man är rädd att tredje statsmakten ska skriva elaka rubriker har man redan förlorat. Självuppfyllande profetia när man drar på offerkoftan. Klart man ska försvara sig med alla medel tillgängliga. Annars är man inte livsduglig? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10516925.ab tror den gubben kom undan till och med, så lite handgemäng mot nån som anfaller med tillhygge lär inte vara värre. Nej han fälldes. Hade nog blivit annorlunda om han väntat tills de verkligen var inne i kåken. Handgemäng i självförsvar är givetvis ok. Det är "alla tillgängliga medel" som blir problematiskt.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. Hade han bara bosatt sig i en bunker omgiven med en vallgrav med krokodiler, höga murar med taggtråd och hyrt in ninjor och ABAB-vakter som patrullerade så hade detta aldrig hänt... Han får alltså helt klart skylla sig själv! Med det sagt så känns det extremt märkligt att man inte löser detta. Som MKJ är inne på, hur många misstänkta kan det finnas? Sedan känns det också märkligt att polisen använder brottsrubriceringen "misshandel". Slag mot huvudet med tillhygge på en tidigare hotad person borde ju vara mordförsök?
Publicerat Januari 1, 20179 yr 6 minutes ago henke67 sa: Nej han fälldes. Hade nog blivit annorlunda om han väntat tills de verkligen var inne i kåken. Handgemäng i självförsvar är givetvis ok. Det är "alla tillgängliga medel" som blir problematiskt. Har eventuellt blandat ihop fallen. Kan vara ett annat liknande fall jag tänkte på...
Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. Jag tycker det här fallet verkar inhehålla det mesta för att att falla under rubriceringen "terrorbrott" och borde således utredas av Säpo i stället för lokalpolisen. Terrorbrott enl EU: 1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp,2. tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd, eller3. destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer." http://www.sakerhetspolitik.se/Hot-och-risker/Terrorism/
Publicerat Januari 1, 20179 yr Yea, though I walk through the darkest alleys in the shadow of thugs, I will fear no evil: for my Cattledogs art with me; thy teeth and thy courage they comfort me.
Publicerat Januari 1, 20179 yr Detta är en populär post. Då jag inte känner någon inblandad så kan jag inte uttala mig om huruvida saker och ting historiskt har gått rätt till, men avlivningen bedömdes ju som korrekt av de inblandade och således får man utgå från att så nog var fallet också. Att utifrån det attackera honom som de har gjort är sjukt och det borde ha varit tillräckligt många indicier för att några bevis skall ha dykt upp? Kan det vara så att länsman tycker han får skylla sig själv? (eftersom han hotades dagen innan och således torde ha anmält det hela - och trots det så händer detta 24 timmar senare...) Vi har ju haft ett antal från den organisationen som lallat runt i trakterna kring Roslagen och jagat "tjuvjägare"... Det känns som att något i denna historien inte riktigt klaffar - utifrån det man kan läsa i aftonpressen, vilket å andra sidan inte skall tolkas som fog för något - men dock känns det som att det finns mer information som inte kommit till ytan? Oavsett vad så skall man fan inte bli mordhotad och överfallen! Hade någon mordhotat mig som de gjort med honom hade jag fanimig sett till att ha skalskydd i form av övervakningskameror och liknande runt gården och i/på mina fordon i syfte till att både avskräcka och samla bevis. I Sverige har vi inte jaktvapen till personskydd för det blir ganska fort övervåld är jag rädd för, om man inte kan bevisa motsatsen - men hur förklarar man att man hade med sig ett jaktvapen just när det hände? Kanske inte det lättaste... Om det nu är så att killen har 100% rent mjöl i påsen och att länsman inte lyckats säkra ett enda bevis efter alla påhoppen och övergreppen på honom så är det fanimig skrämmande! Jag vill inte ha RSPCA här som vi hade i England där man till varje pris skulle "rädda" alla skadade djur... Jag har sett tillräckligt många 3-benta inburade rävar och vinglösa instängda fåglar för att kunna bilda mig den uppfattningen! Blir en varg påkörd och allvarligt skadat så avlivar vi för att förkorta lidandet. Djuret kommer att dö oavsett men skillnaden är att det slipper lida av en kula. Naturen är grym och skadade djur klarar sig inte, svårare än så är det inte.
Publicerat Januari 2, 20179 yr 3 hours ago Sun Flower sa: Hade han bara bosatt sig i en bunker omgiven med en vallgrav med krokodiler, höga murar med taggtråd och hyrt in ninjor och ABAB-vakter som patrullerade så hade detta aldrig hänt... Han får alltså helt klart skylla sig själv! Med det sagt så känns det extremt märkligt att man inte löser detta. Som MKJ är inne på, hur många misstänkta kan det finnas? Sedan känns det också märkligt att polisen använder brottsrubriceringen "misshandel". Slag mot huvudet med tillhygge på en tidigare hotad person borde ju vara mordförsök? är inte abab vakterna för gamla nu eller finns dom kvar? trodde dom slutade på 80talet
Publicerat Januari 2, 20179 yr 4 hours ago ozzian sa: är inte abab vakterna för gamla nu eller finns dom kvar? trodde dom slutade på 80talet Aha! Kanske därför de inte gick utanför hans hus och snurrade med batongerna när han blev överfallen...
Publicerat Januari 2, 20179 yr Detta är en populär post. Efter första händelserna, i januari 2016 straxt efter avlivningen av vargen, fick han "personskydd" under en period. Men då det inte hände något mer då så drogs det till slut in. Om det var eftersöksjägaren eller polisen som fattade det beslutet kan jag inte svara på. Man kan inte ta för givet att det är någon från orten, i Kil bor det 11 782 personer, men det är bara 2 mil in till Karlstad där det bor över 90 000 personer, det tar mindre än en kvart att köra. Ingen med rent mjöl i sin påse skall väl behöva vidta åtgärder för att inte bli misshandlad.
Publicerat Januari 2, 20179 yr "Det goda hatet" visar sin fula nuna än en gång. Individer som likt Raskolnikov ser sig som ställda över gängse rättesnöre då deras mål har ett högre värde..
Publicerat Januari 2, 20179 yr jag satte in en slant på hans swishkonto, många bäckar små, borde räcka till självrisken, annars får han beställa en pizza, kanske finns nån capriocca med vargkött!
Publicerat Januari 2, 20179 yr Detta är en populär post. En av mackarna i Kil gick in och "sponsrade" eftersöksjägare efter den första händelsen."Vi bjuder på fika, korv och smörgåsar. De får även låna fordon om det skulle behövas."
Publicerat Januari 3, 20179 yr Även jag swischade ett mindre belopp. . . är vi fler kanske han slipper betala för det våld som med lite otur kunde drabbat vem som helst av oss
Publicerat Februari 1, 20179 yr Polisen lägger ned utredningen på den nedslagna eftersöksjägaren. http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/nedlagt-om-nedslagen-eftersoksjagare-20170201/
Publicerat Februari 1, 20179 yr Detta är en populär post. Fy f.n! Att folk inte tänker längre än att de ger sig på en oskyldig människa på detta sätt. Det finns ingenting som rättfärdigar det han blivit utsatt för, att leva under ett ständigt hot, att få en sådan inskränkning på livet som han fått är så långt från mänskligt det kan bli.
Publicerat Februari 1, 20179 yr Visst f*n är det det! Dom kan inte ha mycket innanför pannbenet när dom gör något sådant.
Publicerat Februari 1, 20179 yr Finns tyvärr fullt med puckon i alla led. läggs väl antagligen inte mkt tid på misshandel numera.....
Publicerat Februari 1, 20179 yr Kan tycka att polisen borde vara lika hårda mot dessa hatbrott som när de piggt och med buller och bång utreder tjuvjakt. Man får en känsla av att det är ok att spöa och öppet hata jägare. Efter en koll på rovdjursföreningens facebook-sida är jag inte det minsta förvånad när brott som dessa provoceras fram eller uppmuntras. Det gör mig otroligt förbannad och rädd. Skitsnacket om att han får skylla sig själv för att inte vara tillräckligt förberedd på misshandeln bevisar väl bara okunskap. Om man i stället tänker sig att man är den som misshandlar... Hade jag varit en sådan skulle jag lätt kunna sätta ett järnrör i skallen på nästan vem som helst när som helst hela dagen. Lätt!
Publicerat Februari 1, 20179 yr Snutarna lägger ju ner allt i brist på bevis. Om jag gjorde mitt arbete lika uselt som dom gör sitt så fick jag sparken.