Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny kolv till en Brno ZKK-602?

Featured Replies

Publicerat
7 hours ago Wizard sa:

Är det någon här som har beställt från walnutgrovegunstocks.com och har lite koll på frakten, om det blir pålagt exportskatt (vilket jänkarna började med för två år sedan på det mesta man köper på eBay t ex) och huruvida tullen är trolig att nypa paketet och man åker på strafftull trots att det bara är en träbit?

Jag håller på att förhandla med mig själv om jag skall ge mig på en custom kolv, men det får inte dra iväg till galna summor bara på att få hem träbiten! Jag lägger hellre en slant extra till en vapensmed för de momenten jag kommer att behöva ha hjälp med...

Jag har hittat en träbit där borta som jag tror skulle bli rätt med tanke på vad jag vill åstadkomma, men som sjukpensionär måste man vara väldigt mycket mer realistisk än när man tjänade stålars...

Tack på förhand! (och jag hoppas snart kunna flytta denna tråden till projektarean! :wub: )

Det hoppas jag med! Glöm inte att låta kameran gå varm :D

• Svar 113
  • Visningar 24,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Förstod jag TS rätt skulle han skjuta med bössan- inte ligga med den

• Om jag får kladda i din tråd med lite "el-cheapo" trick då är mitt första försök till "uppgradning" här. Det var en trött originalkolv, ordinär valnöt och mycket ljus i virket. Släng skiten ell

• 600 serien levererades med 2 avtryckare: En vanlig snygg svängd avtryckare och den där fula raka avtryckaren med snell funktion som på din. Tyvärr har dom flesta inte reda på vart den andra avtryckare

Posted Images

Publicerat

Fanken att läsa här och skapa alternativa ideer för sig själv. Jag som behöver en hundförarbössa börja helt allvarligt fundera på en BRNO 550 Magnum i 375H&H och att ladda efter behov istället för en pipbytare. Kapa pipan till 54cm, gänga för dämpare i hundförarvariant och sen ett gängskydd med korn för mer afrikaniserad look vid finjakt :blink::ph34r:

Publicerat
Just now Dansken sa:

54 cm? Du kan lagligt kapa 9 cm mera- då har du förstört bössan HELT ;)

För mycket eller för lite skämmer allt ;) skulle bara förstöra den lite halvt :ph34r: 

Skulle gå på det som ser mest estetiskt ut mellan 54-60cm, men inte under 54 cm dock är 64cm som original är lite i överkant i min mening om man ska köra dämpare och 375 klarar sig rätt hyffsat även om pipan går under 60cm, inte så att man står utan kraft...

Men det är i nuläget mest ett infall såhär på fredagen. Först ska man bereda plats i garderoben så då hinner jag ändra mig flera gånger innan man kommer till skott :ph34r:

Publicerat
17 minutes ago TekDr sa:

För mycket eller för lite skämmer allt ;) skulle bara förstöra den lite halvt :ph34r: 

Skulle gå på det som ser mest estetiskt ut mellan 54-60cm, men inte under 54 cm dock är 64cm som original är lite i överkant i min mening om man ska köra dämpare och 375 klarar sig rätt hyffsat även om pipan går under 60cm, inte så att man står utan kraft...

Men det är i nuläget mest ett infall såhär på fredagen. Först ska man bereda plats i garderoben så då hinner jag ändra mig flera gånger innan man kommer till skott :ph34r:

375or och 416 Rigby brukar traditionellt ha drygt 25" pipor.

Helt på Danskens linje här :)

9,3x57 lämpar sig dessutom ypperligt i mycket korta pipor tack vare snabba krut den laddas med. 45 cm blir ju perfa.

Publicerat
1 minute ago Dansken sa:

Köp en 9,3X57 till närstridsvapen med 45 cm pipa med ljuddämpare och ha .375:an som den är med lång pipa till Afrikabössa.

Nu ska farbror inte komma här med logiska resonemang ;)

Kommer nog sluta med en till 9,3x62:a istället för min m65:a i 300wm då jag inte kan förmå mig att kapa och gänga min bönhasade 246:a. Men just idag väljer jag att drömma B)

Följer iallafall Wizards bygge med stor nyfikenhet :D

Publicerat
1 minute ago exabit sa:

375or och 416 Rigby brukar traditionellt ha drygt 25" pipor.

Helt på Danskens linje här :)

9,3x57 lämpar sig dessutom ypperligt i mycket korta pipor tack vare snabba krut den laddas med. 45 cm blir ju perfa.

Nu hade mitt mål inte varit en traditionell afrikabössa utan min tolkning av en sådan för att passa mina behov. Och då skiter jag högaktningsfullt i tradition :P 

Man kommer inte först av att gå i andras fotspår :ph34r:

Publicerat
  • Författare
3 hours ago TekDr sa:

Fanken att läsa här och skapa alternativa ideer för sig själv. Jag som behöver en hundförarbössa börja helt allvarligt fundera på en BRNO 550 Magnum i 375H&H och att ladda efter behov istället för en pipbytare. Kapa pipan till 54cm, gänga för dämpare i hundförarvariant och sen ett gängskydd med korn för mer afrikaniserad look vid finjakt :blink::ph34r:

Hade jag primärt gått med ställande hund och bott kvar uppe i Jämtland hade mitt förstahandsval varit en Sako Kodiak eller Brown Bear (som nu dessutom finns i riktigt grova kalibrar) - men de är inga bössor man kapar och gängar för dämpare direkt... Sako Kodiak som jag har provat har världens bästa öppna riktmedel! De bästa jag har provat i alla fall och jag förvånar mig inte alls att intresset för denna bössan har vuxit nere i Afrika och att det nu finns kamrat ända upp till 505 Gibbs!

Min gamla hundförarbössa är en Classic 90 i 6.5x55 som är kapad max och försedd med en dämpare, men utan dämpare är den väldigt smidig att krypa under granar och liknande med men går knappt att skjuta med på lite håll, på rörliga mål, eftersom balansen är helt förstörd.

Men man skall ha helt klart för sig att dessa bössorna (CZ 602/BRNO 550) väger väldigt mycket redan som nakna och hänger man sen på optik så blir nog varje extra hekto kännbart efter några kilometer... Kanske inte det optimala som hundförarbössa? 

Mitt bygge skall inte röra pipan alls och i stället förses med den bästa vapenrem jag kan hitta så jag kan kånka på bössan utan att bli irriterad redan efter 100 meter. Denna vapenremmen skall vara enkel att plocka bort så den inte är i vägen när man står på pass t ex - eller vid en ansmygning, men under transport så är det trevligt med en vapenrem som är bred och inte skär in i axeln på en!

Picnickkorgarna, solstolarna, filtarna, tältduken och maten får barnen helt enkelt konka på åt mig! :P

Publicerat
11 minutes ago Wizard sa:

Hade jag primärt gått med ställande hund och bott kvar uppe i Jämtland hade mitt förstahandsval varit en Sako Kodiak eller Brown Bear (som nu dessutom finns i riktigt grova kalibrar) - men de är inga bössor man kapar och gängar för dämpare direkt... Sako Kodiak som jag har provat har världens bästa öppna riktmedel! De bästa jag har provat i alla fall och jag förvånar mig inte alls att intresset för denna bössan har vuxit nere i Afrika och att det nu finns kamrat ända upp till 505 Gibbs!

Min gamla hundförarbössa är en Classic 90 i 6.5x55 som är kapad max och försedd med en dämpare, men utan dämpare är den väldigt smidig att krypa under granar och liknande med men går knappt att skjuta med på lite håll, på rörliga mål, eftersom balansen är helt förstörd.

Men man skall ha helt klart för sig att dessa bössorna (CZ 602/BRNO 550) väger väldigt mycket redan som nakna och hänger man sen på optik så blir nog varje extra hekto kännbart efter några kilometer... Kanske inte det optimala som hundförarbössa? 

Mitt bygge skall inte röra pipan alls och i stället förses med den bästa vapenrem jag kan hitta så jag kan kånka på bössan utan att bli irriterad redan efter 100 meter. Denna vapenremmen skall vara enkel att plocka bort så den inte är i vägen när man står på pass t ex - eller vid en ansmygning, men under transport så är det trevligt med en vapenrem som är bred och inte skär in i axeln på en!

Picnickkorgarna, solstolarna, filtarna, tältduken och maten får barnen helt enkelt konka på åt mig! :P

Vikt är inget som bekymrar mig utan snarare något jag uppskattar och behöver för att skjuta bra. Så min tagning på en hundförarbössa är inte en superlätt och kort sak utan snarare något som kommer i samma vikt och längd som min M65 Continental med potent kaliber. Hade inte M65:an haft tung pipa skulle jag kört den takt av med dämpare.

Men som jag tidigare skrev lär det nog landa i en till 9,3x62:a...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago TekDr sa:

Vikt är inget som bekymrar mig utan snarare något jag uppskattar och behöver för att skjuta bra. Så min tagning på en hundförarbössa är inte en superlätt och kort sak utan snarare något som kommer i samma vikt och längd som min M65 Continental med potent kaliber. Hade inte M65:an haft tung pipa skulle jag kört den takt av med dämpare.

Men som jag tidigare skrev lär det nog landa i en till 9,3x62:a...

Det finns ju en Sako 85 i nyskick i säljesarean som råkar vara kamrad i just 9.3x62 ;) 

Publicerat
  • Författare

Om ingen har koll på walnutgrovegunstocks.com och priser så drar jag ett mail till dem nu, men de har inte koll på vad som händer när paketet lämnat butiken dock...

Publicerat
32 minutes ago Wizard sa:

Det finns ju en Sako 85 i nyskick i säljesarean som råkar vara kamrad i just 9.3x62 ;) 

Jag har ju snöat in mig på två koncept. Antingen en 375:a med kontrollerad matning och anpassa ammo efter användning och ha den som go-to bössa. Eller en knökmatare med pipbyte typ S&L 97DL i 9,3x62 och sen ha extra pipor för olika ändamål...

men tack för omtanken :D

Publicerat

Med tanke på urvalet av kulvikter i 9,3mm från 11,9g till 21,1g och även från fabrik så är den nog en ännu bättre to-go kaliber.

Publicerat

När började sako kammra kodiak i grövre än .375 h&h? Hittar inget om det på deras hemsida.

/Willy 

Publicerat

Det är nog Brown bear man får gå på isf...

Publicerat
11 minutes ago Buck sa:

Det är nog Brown bear man får gå på isf...

Okej, trodde nämligen att han menade både brown bear och kodiak.

/Willy 

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Med tanke på urvalet av kulvikter i 9,3mm från 11,9g till 21,1g och även från fabrik så är den nog en ännu bättre to-go kaliber.

9,3x62 är förnuftets val och 375 är hjärtats val. ;) 

Sen är ju ändå 416 Rigby coolare men då är det i mina ögon mer ett renodlat storviltsvapen.

Publicerat
19 minutes ago TekDr sa:

9,3x62 är förnuftets val och 375 är hjärtats val. ;) 

Sen är ju ändå 416 Rigby coolare men då är det i mina ögon mer ett renodlat storviltsvapen.

Vad är 9,3 o 375 då :D

Publicerat
9 minutes ago Buck sa:

Vad är 9,3 o 375 då :D

Mediumkalibrar ;)

Publicerat
  • Författare

När jag köpte min 9.3x62 så tyckte jag utbudet av köpeammunition av tunga kulor var bättre till 9.3x62 än 375HH - framförallt eftersom jag ville ha 325gr Oryx och 300gr var max till 375HH. I dag kan man köpa Woodleigh Blyspets (Norma PH) färdigladdat - men svindyrt - och hade det funnits när jag köpte min hade jag kanske valt annorlunda, men jag är så fruktansvärt nöjd med kalibern och den ammunitionen att jag aldrig ens funderat på att skaffa en annan kaliber för älg, björn, vildsvin och andra större djur. Aldrig haft en kaliber/kula med så lite köttförstöring innan! Dessutom är jag måttligt intresserad av patroner med magnumbälte men med tanke på vad som är på ingång så bör jag nog inte säga mer om den saken... ;) 

Håller man sig inom rimliga håll anser jag att 9.3x62 är en av de bästa kalibrarna man kan ha här i Europa och det spelar nästan ingen roll i vilken stad jag befinner mig i för får jag slut på ammunition så är det bara att knata in på närmsta jaktbutik och köpa mina Oryx, och det är en kaliber som kommer att vara populär även den dagen jag lägger näsan i vädret!

.416 Rigby ligger helt klart i en, eller ett par, klass(er) över 9.3x62 och det skall bli kul att testa hur olika kulor med olika kulvikter och laddningar beter sig vid anslag, men den ursprungliga tanken var att börja gå över till solida lättare kulor och utvärdera kontra 400/450gr kulor eller ännu tyngre om det finns...?

Publicerat
  • Författare

Har skickat en förfrågan om totalkostnaden för frakt och andra avgifter till walnutgrovegunstocks.com och så får vi se om jag kan lappa ihop det ekonomiska? Det skulle vara trevligt att göra en custom kolv till den så den har exakt det utseende och mått jag vill ha, men det får inte sticka iväg hur mycket som helst för då blir det kompromisser i slutändan och då väntar jag hellre till det blir läge - men jag vill inte att det blir ett projekt som aldrig blir av - som min Merkel 47E som fortfarande bara är två träbitar som inte har varit i närheten av ett verktyg än... Jag vill helst inte sälja min Sako heller för det är ett verktyg som fungerar till 100% och som jag litar på i alla lägen och jag vet inte om min nya bössa kan ersätta den i alla lägen? Om några år kanske när man har mer kunskaper?

De sista tre gångerna jag har beställt något från staterna har tullen tagit paketen och så har jag fått lösa ut dem dyrt. Sist var det två T-shirts och det kostade mer att lösa ut dem från tullen än jag betalat för dem - vilket var frustrerande, men tydligen kan de ta ut hur mycket som helst. Ett tangentbord till datorn skulle de ha 1000 kr för i tullavgift året innan men allt jag köper från Kina och Hong Kong passerar snällt förbi... Jag undrar varför?

Publicerat
12 minutes ago Wizard sa:

.416 Rigby ligger helt klart i en, eller ett par, klass(er) över 9.3x62 och det skall bli kul att testa hur olika kulor med olika kulvikter och laddningar beter sig vid anslag, men den ursprungliga tanken var att börja gå över till solida lättare kulor och utvärdera kontra 400/450gr kulor eller ännu tyngre om det finns...?

När jag hade min Ruger 1:a laddade jag Woodleigh 410 grains som är något av THE standardkula för just 416 Rigby framför 100 grains MRP. Något över max enligt Normas data men eftersom Rigby är en "lågtryckspatron" så finns det gott om marginal för slika övningar. Och betänk att 416 Weatherby Magnum i princip är en 416 Rigby med bälte och laddas betydligt tuffare. Men givetvis räcker Rigbyprestandan alldeles tillräckligt som den är :thumbsup:

375 H&H kallas ju Queen of Mediums och är mycket riktigt inte en big bore jämfört med 416 och uppåt. Många är fascinerade av 375:an men personligen har jag klyddat såpass mycket med grovsingar så 375:an är ungefär lika sexig som 30-06.

9,3 är förstås ett sunt val för svenska förhållanden. 375:an nästan lika sunt men det mesta blir dyrare. 416 är lite halvjobbig då det inte finns några egentliga "övningskulor" - tidigare fanns Hornady RN 400 men dessa har aldrig varit "billiga" vad jag kan minnas. Jag har ju en 458 Win Mag på ingång och faktum är att kaliber 45 har ett något större kulutbud för just övning än vad 416 har (om man nu tycker att 10 kr per kula för .458" Hornady RN 350 är ok för kuljaktstigar, vilket jag definitivt gör).

Folk som tycker att 9,3 är så himla "förnuftig" kanske ska skaffa en 30-06 istället för att bli riktigt förnuftig och tråkig, och lämna denna tråd :tongue:;):D

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Bubs sa:

När började sako kammra kodiak i grövre än .375 h&h? Hittar inget om det på deras hemsida.

/Willy 

Det var Brown Bear jag syftade på. Varför de inte har samma kalibrar för Kodiak (som i min värld i princip är samma bössa med med brun kolv i stället för grå) är för mig ett mysterium, men det finns säkert någon anledning till detta också...

Publicerat

Sakon kamras för 500 Jeffery - inte 505 Gibbs (tyvärr).