Publicerat Januari 28, 20179 yr Författare Det låter tveklöst som det finns två filosofier här, en rakt stockad (som jag dillar om) och en lite mer böjd modell, eller "hängballe" om jag skall citera sidelock Alla gamla Afrika-, och Indien-, bössor jag har sett och influerats av har varit rakt stockade och utan kindstöd/njure. Jag har aldrig skjutit en äkta Rigby eller någon bespoke schwiendyr dito men jag var frekvent kund hos vapenhandlaren på Bisley t ex och där hängde B25:orna inte långt ifrån safaribössorna och lite har man klämt i alla fall och en hel del habegär skapades redan då... Åtminstone så fick jag en bild på hornhinnan om att jag också en dag skulle ha en sådan bössa och ge fingret till arbetsgivaren och dra ut på äventyr!!! Fullt så häftigt och rebelliskt blev det aldrig, men bössan och drömmen kan ju få finnas kvar... Eftersom jag bara haft en sinnesbild i mitt huvud, och då primärt alla dessa näst intill spikraka kolvarna, så blev jag konfunderad när alla urfrästa kolvarna var betydligt mer böjda än vad jag ville minnas att min hjärna kom ihåg, och när man tittar på Rigbys hemsida över hur deras new-old-design ser ut så är det dito raka kolvar - ergo precis vad jag hade tänkt mig. Möjligen är det så att denna modellen är i minoritet när det kommer till kritan? Jag vet inte, men något jag har försökt göra sen jag var parvel är att försöka förverkliga mina drömmar, och min drömbössa är väldigt snarlik den nya new-old-design Rigby Big Game Vintage och det är de måtten jag tänker satsa på.
Publicerat Januari 28, 20179 yr Nä, jag återkommer NI fattar vad ni pratar om. Trollis precis som jag pratar om klassiskt brittiska kolvar - som britter. Inte som korkade amerikanska apor.... T
Publicerat Januari 28, 20179 yr Skicka fram en bild på en sådan eller tre från tiden runt krigen då, alla som visats hittills är stockade för att endast passa kapten krok. Jim Corbetts slappkolvade tigerbössa.
Publicerat Januari 28, 20179 yr 1 hour ago Wizard sa: Det låter tveklöst som det finns två filosofier här, en rakt stockad (som jag dillar om) och en lite mer böjd modell, eller "hängballe" om jag skall citera sidelock Det finns en ganska enkel historisk förklaring...... I begynnelsen så var det ingen skillnad mellan en kanon och en handkanon utöver kaliber och vikt. Rekylen hanterade man på det sätt det passade sig - egentliga stockar för att hantera rekylen i kroppen var från början avsedda att läggas mot det mest naturliga stället: bröstbenet. Med tiden utvecklades tekniken att göra krut och bearbeta metall så när man införde fängpannan kunde man få vapen som var hyfsat exakta mellan avfyrning och att skottet gick - nu hade man grunden för skytte på rörliga mål, något man annars med varm hand överlämnade till armborstskyttar och bågskyttar. I och med det rörliga skyttet så uppfann någon, förmodligen en fransman, bakkornet. En föregångare till vårt sikte. Snart insåg man att det var enklare att linjera kornen med ögat och inte pipan med kroppen så man flyttade ut anlägget från bröstet till axeln. Men man sköt helst på sittande eller simmande fågel man smög sig på i skydd av häst eller ko. Några franska/spanska adelsmän (i den region man kallar baskien i dag) ökade svårigheten genom att börja försöka skjuta fågel som man tidigare stött i nät dvs över stötande hundar - flyktskyttet var uppfunnet. Detta spred sig till det franska hovet och när den engelske kungen återvände från excil tog han med sig traditionen till england. Så här långt var det "hängballe och sikte" för man stötte fågeln med anlagt vapen. En brittisk bössmakare föraktade de fjantiga fransmännen som sköt fågel i krinolindräkter ansåg att skottet ska skjutas i anlägget och inte som två delar - anläggning och sving/skott. Bröderna Manton kom i början av 1800-talet att skapa det moderna hagelvapnet på kuppen. Med höga raka kolvar, men med skränkning avsedda att skjutas i anlägget men med kolven som sikte genom ett kindstöd och inget bakkorn. När de brittiska officerarna kom till framförallt Spanien under Napoleonkrigen så hade de med sig sina jaktbössor - med höga raka kolvar, men med skränkning så tittade fransmänn och spanjorer på dessa kreationer och kallade dem "bössor med engelska träbitar" - det vi i Sverige kallar engelska kolvar vilket blivit synonymt med ett rakt grepp mest eftersom vi i Sverige importerade den tyska stilen med pistolgreppet och krumma kolvar. En engelsk kolv är därmed egentligen en RAK och SKRÄNKT kolv. Rent geometriskt är det så att kolven måste vinkla på endera ledden - i höjd (då kallas det krokig/rak kolv) eller i sida (då kallas det skränkt/neutral kolv). Kontinenten körde med krokig neutral kolv - Manton alla hans adepter med rak skränkt kolv. Britterna som ju gärna frotterade sig med tyskar fram till 1914 (man har historiskt sett hatat fransmän i flera hundra år, men bytte ut fransmän som favorithatobjekt för lite över 100 år sedan mot de germanska hunnerna) hade dels den "classic british style" och "continental style" på kläder, jaktformer, bössor, sadlar, stigbyglar...... Inte så att man då ansåg det ena vara bättre än det andra - det var två olika koncept: med kindstöd eller med käkstöd vad gällde kolvarna. Så kommer vi då till amerikanerna som naturligtvis sin vana trogen måste göra allt fel - en nation grundad på religösa fanatiker och misslyckade stollar ska man inte förvänta sig allt för mycket av..... I USA handlade vapen mer om överlevnad än sport - den franska och engelska jakten var inriktad på småvilt i kulturlandskapet. I USA kom det att handla om överlevnad och skydd - alltså satsade amerikaner långt hellre på kula än på hagel. Sedan dess är USA - a riflemans nation. Säger man jaktvapen till en norrlänning tänker denne på en älgstudsare, säger man jaktvapen till en skåning tänker denne på ett hagelgevär lite tillspetsat. Samma sak med britter och amerikaner. De förra ser sport och sving, de senare sikte och punktmål Så amerikaner ville långt fram ha vapen för i första hand kula i andra hand hagel - i samma vapen eftersom man som regel bara hade ett. I med införandet av bakladdningen så blev den räfflade studsaren standard och hagelbössan avvikaren. I Frankrike och England var det tvärt om - därav att det heter shotgun men rifle. Men båda är undergrupper till konceptet "gun". När sedan amerikaner såg de brittiska kolvarna i slutet på 1800-talet så förstod de inte konceptet överhuvudtaget - vapen utan sikte kan man ju inte skjuta med och hur skulle resten av familjen kunna använda ett vapen med skränkt kolv? De finns procentuellt fler vänsterhänta amerikaner än det finns vänsterhänta europeer - genetiker funderade en hel del över detta innan det blev "politiskt ogynnsamt" att fundera i de banorna som forskare. Men det finns en del förklaringar till varför amerikaner är som de är genetiskt sett*..... Så amerikaner ville ha kolvar efter konceptet "one size fits all" eftersom i princip alla filmjer innehöll en person som var vänsterhänt - titta på alla amerikanska "vapentyper" så är de superneutrala. Amerikaners pippi på industriell produktion gör sedan inte saken bättre. Klassisk brittisk stockning kräver i princip att man stockar vapnet efter skytten mer eller mindre - eller i alla fall har ett ganska stort omfång av alternativ. Den kontinentala stockningen är långt mer "förlåtande" vilket är orsaken till att den blev populär militärt sett. Lägg sedan till de olika skjutstilar som utvecklades ur kolvarna så inses ganska enkelt att det är ganska stor skillnad på päron och morötter beroende på var man är och vad man utgår från. Sedan uppstod då de olika begreppen utifrån var man är, "classic brittish style" är: - som britt - en rak skränkt kolv UTAN hakstöd avsedd att skjutas med kindstöd och hög axel (motsatt continental style avsedd att skjutas med hak eller käkstöd och låg axel) - som tysk eller kontinental europe - en rak kolv med rakt grepp - som svensk - en kolv med rakt grepp - som amerikan - en kolv med ett rakt eller öppet grepp som är tillverkad i Storbrittanien före 1939 Det där med hög axel och kolvens grepp är en annan geometri - hög axel tarvar som regel en hög armbåge vilket underlättas av ett rakt grepp. Men det lämnar jag därhän just nu. Det är med andra ord en begreppsmässig röra, och som goda europeer ska vi hålla oss till vedertagna europeiska begrepp och låta tomtarna på fel sida atlanten hållas med sitt skit där...... Så en klassisk brittisk studare för Trollis och mig en studsare med rak skränkt kolv. Eftersom Trollis och jag använder det brittiska begreppet. Tramset med att alla brittiska vapen är "klassiskt brittiska" kan ni använda till fåntrattarna på andra sidan atlanten - för det är de alls inte. I runda tal 50% av allt som britterna gjorde på studsarsidan är "classic", på hagelsidan en aning mer. Men inbilla er inte att britter inte stockade kontinentalt - för det har de alltid gjort. Men de stockade och stockar även brittiskt. /T - anglofil *Det är lite samma sak med varför afroamerikaner är större, mer muskulösa och "rundare" än tex Jamaicaner som även de med har afrikanskt ursprung. Olikheterna skdde i form av ett urval, de som lastade magra slavar tappade fler på resan till USA än de som valde ut fetare slavar. Alltså skickade man magra slavar till karibien - och fetare till USA. Ungefär som man väljer bananklasar i hamnen utifrån frakttiden på båten.
Publicerat Januari 28, 20179 yr 2 hours ago sidelock sa: Skicka fram en bild på en sådan eller tre från tiden runt krigen då, alla som visats hittills är stockade för att endast passa kapten krok. Jim Corbetts slappkolvade tigerbössa. En klassisk studsare av måhända brittiskt ursprung - men inte en klassisk brittisk studsare. Kolla i valfri katalog från Mauser så hittar du exakt samma bössa...... Såvida du inte är amerikan - då är det en klassisk brittisk studsare (eftersom den är gammal och brittisk), för de begriper inte bättre. /T
Publicerat Februari 17, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Det blev ju strålande klart att jag inte skall opereras i April i alla fall utan snarare till hösten och det betyder att jag kommer att ha tid att pyssla med min Rigby-wannabe Brno i sommar! Händer inget oförutsett ekonomiskt de kommande månaderna så har jag nu också säkrat pengarna till en custom kolv dessutom - men det blir mycket jobb själv för jag kommer att beställa en grovfräst valnöt efter mina mått och sen är det bara dags att börja fila, slipa, skrapa och så småningom börja den långa processen med inpassningen med hjälp av en tub färg avsedd för ändamålet. Har frågat Dansken lite försiktigt också om han kan vara den som tar över vissa moment jag känner mig osäker på, eller helt enkelt inte vill riskera att göra bort mig på. Vi har ju sett hans arbeten och på senare år har jag börjat lära mig att det är helt ok att inte göra precis allting själv utan man kan fråga de som redan är riktigt duktiga och som i slutändan gör det både bättre, och billigare, än vad man själv skulle kunna göra... Men drömmen om att en gång i livet skaffa en safaribössa med både kaliber och utformning som mina drömbilder i huvudet ser ut ser ut att bli verklighet inom kort! Ser också fram emot att se hur bössans rekyl är med nuvarande stockning och vikt och hur den skiljer sig från min 9.3x62? Det kan ge värdefull information inför vilka kolvmått man slutligen hamnar på... Jag skall försöka jaga tag i en ny avtryckare till den också för som det är nu vet jag ju inte om den icke-schnelltryck-avtryckaren följer med eller ej? Har den aldrig varit monterad så är risken stor att den försvunnit under åren och schnelltrycke på en .416 Rigby är inte rätt filosofi tycker jag, precis som ni andra. Ful var det många som tyckte också vilket jag stör mig mindre på för ibland får funktion gå före utseende, men den funktionen hör inte hemma här. Sen kanske trycket behöver justeras en hel del ändå för att bli så lätt som jag vill ha den men det är en annan femma! Framöver så måste jag fundera på montage också... Helst vill jag ha ett vridmontage eller liknande montage där jag kan plocka av och på siktet utan att behöva skjuta in den igen - men det får inte bygga på höjden så man får allt för stora problem med anläggningen så det kommer att bli en del funderande här också helt klart. Jag vet inte hur elak .416 Rigby med 400-450 gr bulor är på optik och montage, men det lär ju krävas ordentliga ringar & baser misstänker jag. Detta lär bli lättare att fundera på när man väl har bössan i näven!
Publicerat Februari 17, 20179 yr Detta är en populär post. Det här projektet ska bli roligt att få förtroendet att vara involverat i.
Publicerat Juli 17, 20179 yr Hej du kanske redan fått tipset eller hittat kolv orkade inte läsa hela tråden men satt nyss å leta till min 375 h&h 602 som e påväg in i skåpet hitta på en sida som heter wallnutgrove där fanns fina till 602or
Publicerat Mars 1, 20188 yr om du vill bli av med snälltrycket och få en fin krökt avtryckare så rekomenderar jag en från ahr jag fick hem en till min 602 för drygt 1 månad sen
Publicerat Mars 24, 20188 yr Är kolvarna samma på 602 och 600 så är kanske Hatcher av intresse? http://hatchersriflestocks.com.au/products-20/english-classic-sporter/brno-zkk-600.html