Publicerat Januari 27, 20179 yr 36 minutes ago Wizard sa: Det var Brown Bear jag syftade på. Varför de inte har samma kalibrar för Kodiak (som i min värld i princip är samma bössa med med brun kolv i stället för grå) är för mig ett mysterium, men det finns säkert någon anledning till detta också... Okej då var det jag missuppfattade. Håller med att det är ganska mystiskt varför inte kodiak också kammras i samma kalibrar..
Publicerat Januari 27, 20179 yr Författare 36 minutes ago exabit sa: Sakon kamras för 500 Jeffery - inte 505 Gibbs (tyvärr). Ah, visste inte om dessa nya kalibrarna på Sako innan jag såg ett klipp på youtube häromdagen, där de skrev .416 Rigby, .450 Rigby och 505 Gibbs - men 500 Jeffery är rätt stöddig den också gissar jag på... Oavsett är det kul att se dessa gamla grovingarna på återtåg!
Publicerat Januari 27, 20179 yr Författare 12 minutes ago Bubs sa: Okej då var det jag missuppfattade. Håller med att det är ganska mystiskt varför inte kodiak också kammras i samma kalibrar.. Jag vet inte om det är för att Kodiak är rostfri och de andra har fluted pipor, men de kanske vill ha de fyra "björnarna" tillräckligt olika för att skapa mer säljtillfällen? Oavsett så är Kodiak den trevligaste bössan att skjuta med öppna riktmedel som jag någonsin provat och hade den funnits när jag köpte min nya Sako 85 så hade det blivit en Kodiak i stället.
Publicerat Januari 27, 20179 yr 8 minutes ago Wizard sa: Jag vet inte om det är för att Kodiak är rostfri och de andra har fluted pipor, men de kanske vill ha de fyra "björnarna" tillräckligt olika för att skapa mer säljtillfällen? Oavsett så är Kodiak den trevligaste bössan att skjuta med öppna riktmedel som jag någonsin provat och hade den funnits när jag köpte min nya Sako 85 så hade det blivit en Kodiak i stället. Att dom vill maximera försäljningen är säkert den största anledningen. Lite synd kan jag tycka men samtidigt förståeligt.
Publicerat Januari 28, 20179 yr Författare Nu har jag börjat kolla lite i vapenskåpet och hittade det Sightron SIII 10-50x60 jag köpte av MadMike. Det har jag föga användning av om jag skall vara ärlig så det åkte ut i säljesarean! Det skulle faktiskt kunna finansiera träbiten till denna bössan! Har också en himla massa kulor i .264" som ligger... Skall gå igenom vad, och hur mycket, jag har och kanske göra en liten annons där också för jag lär inte ladda någon 6.5/.260 kaliber för banskytte på ett bra tag Det kanske löser sig det här...
Publicerat Januari 28, 20179 yr Författare Om ni minns mitt dillande om drop tidigare i veckan så bestämde jag mig för att försöka mäta mig fram till kolvämnena som fanns till försäljning och jämföra med originalet så man inte fick något man inte ville ha, och nu tror jag mig ha dykt på ett problem med kolvarna från Walnut Grove Gun Stocks som jag var rädd för... Här är deras modell "European" Här är deras modell "British Express" Här är en Rigby new-pre-1940 modell - som är det jag har som förebild och det jag inte tänker göra avkall på eftersom jag gillar rakt stockade bössor! Kolvkammen på de två varianterna de säljer är alltså för låga för det jag vill göra eftersom jag vill i princip ha min helt i lod med pipan - eller är det jag som är ute och cyklar??? (dvs kolvarna ovan är kuranta och det är jag som har optisk synvilla???) Jag har uppfattat det så på alla bilderna jag har sett men ibland kan det bli optiska synvillor och det var därför jag drog en linje för att se hur det blir då och resultatet talar ju för sig här ovan som jag ser det... De har enligt listan en modell som heter "Rigby" men de har inga frästa kolvar, och utan bilder vete tusan om man törs chansa att beställa något... (sparkar mig själv nu inombords för att jag inte byggde klart min kopierfräs häromåret när jag designade en för hagelbössan...) Nu tittar jag på en film i stället och skiter i detta en stund och inväntar antingen ett besked om att jag både är blind och ute och cyklar - eller om mina farhågor är rätt och jag måste söka en annan lösning. Goder natt så länge och tack på förhand för goda råd!
Publicerat Januari 28, 20179 yr 5 hours ago Wizard sa: Ah, visste inte om dessa nya kalibrarna på Sako innan jag såg ett klipp på youtube häromdagen, där de skrev .416 Rigby, .450 Rigby och 505 Gibbs - men 500 Jeffery är rätt stöddig den också gissar jag på... Oavsett är det kul att se dessa gamla grovingarna på återtåg! Det behöver inte vara fel! Vissa grejer går bara till USA. Lite som att en sako trg går att få i 6,5x55 där borta.
Publicerat Januari 28, 20179 yr Kolvkam helt i linje med pipan - undrar om det verkligen funnits på klassiska engelska bössor? Känns mer som ett senare amerikanskt påfund. Bra för rak rekyl men totalt oergonomiskt då man får dra upp axeln onormalt mycket.
Publicerat Januari 28, 20179 yr 7 hours ago Buck sa: Det behöver inte vara fel! Vissa grejer går bara till USA. Lite som att en sako trg går att få i 6,5x55 där borta. I det här fallet tror jag det är fel. 505 Gibbs är nämligen sjukt biffig jämfört med de andra. Jag rotade i min samling och fann ingen 416 Rigby men däremot 460 Wby som är i princip samma sak och väldigt lik 450 Rigby. 500 Jeffery, 460 Wby, 505 Gibbs: Som synes är hylslängden på 505 Gibbs ganska tilltagen, och hylsbottendiametern är större än tom 460 Wby(!). Tilläggas bör att jag har tyvärr inte sett en Sako 85 XL-låda själv så detta är bara mina antaganden, men jag tror de är ganska välgrundade.
Publicerat Januari 28, 20179 yr Författare Exabit har helt rätt för 505 Gibbs måste ha varit en felskrivning för jag tror inte Sako skulle göra en så pass unik ändring bara för att inte sälja den. Alla listorna hos Sako säger 500 Jeffery så det är nog också så det är. Det är inte så stor skillnad mellan .416 Rigby, .450 Rigby (som är en uppneckad .416 hylsa) och 500 Jeffery medans det är stor skillnad upp till 505 Gibbs. Det betyder inte att de inte skulle kunna bygga en bössa i den kalibern men jag hittar inga andra referenser och jag litar mer på Sakos hemsida än en hemmasnickrad video på youtube Förutom CZ så är det nog bara ett fåtal mindre, och tveklöst mer exklusiva, tillverkare som bygger vapen i denna kalibern i dag.
Publicerat Januari 28, 20179 yr 1 hour ago exabit sa: Kolvkam helt i linje med pipan - undrar om det verkligen funnits på klassiska engelska bössor? Känns mer som ett senare amerikanskt påfund. Bra för rak rekyl men totalt oergonomiskt då man får dra upp axeln onormalt mycket. Är helt enig med den gode exabit här - spikraka kolvar är ett modernt påfund och inget som har med en klassisk brittisk bultbössa att göra. För mig är bilden av den typiska brittiska storviltsbössan för afrikansk jakt som Mausern i 404 Jeffery här nedan
Publicerat Januari 28, 20179 yr 10 hours ago Wizard sa: Om ni minns mitt dillande om drop tidigare i veckan så bestämde jag mig för att försöka mäta mig fram till kolvämnena som fanns till försäljning och jämföra med originalet så man inte fick något man inte ville ha, och nu tror jag mig ha dykt på ett problem med kolvarna från Walnut Grove Gun Stocks som jag var rädd för... Här är deras modell "European" Här är deras modell "British Express" Här är en Rigby new-pre-1940 modell - som är det jag har som förebild och det jag inte tänker göra avkall på eftersom jag gillar rakt stockade bössor! Kolvkammen på de två varianterna de säljer är alltså för låga för det jag vill göra eftersom jag vill i princip ha min helt i lod med pipan - eller är det jag som är ute och cyklar??? (dvs kolvarna ovan är kuranta och det är jag som har optisk synvilla???) Nej - det ser du direkt - de har kindstöd...... Kindstödet - eller förr käkstödet - är till för att kompensera för den lågt hållna axeln. Det är mao en skjutstil vi pratar om - ofta kallad heads up eller gun up eftersom tanken är att man ska lägga an först och skjuta sedan. Den Rigbyn du har med ovan är inte tänkt så - den är tänkt att läggas OCH skjutas i en rörelse där axelns röreslse är en del i att motverka rekylen. Churchill pratar tom om att axeln ska föras fram mot vapnet, inte att vapnet ska av skytten dras in mot axeln. 10 hours ago Wizard sa: Jag har uppfattat det så på alla bilderna jag har sett men ibland kan det bli optiska synvillor och det var därför jag drog en linje för att se hur det blir då och resultatet talar ju för sig här ovan som jag ser det... Nej, din iaktagelse är helt korrekt..... 10 hours ago Wizard sa: De har enligt listan en modell som heter "Rigby" men de har inga frästa kolvar, och utan bilder vete tusan om man törs chansa att beställa något... (sparkar mig själv nu inombords för att jag inte byggde klart min kopierfräs häromåret när jag designade en för hagelbössan...) Nu tittar jag på en film i stället och skiter i detta en stund och inväntar antingen ett besked om att jag både är blind och ute och cyklar - eller om mina farhågor är rätt och jag måste söka en annan lösning. Goder natt så länge och tack på förhand för goda råd! Jag tycker du ska ringa och prata lite med Andreas Forslund...... Han vet vad du ska ha. Tro mig. /T
Publicerat Januari 28, 20179 yr 1 hour ago exabit sa: Kolvkam helt i linje med pipan - undrar om det verkligen funnits på klassiska engelska bössor? Jodå, droppet är där men relativt litet -10-12mm eller så. 1 hour ago exabit sa: Känns mer som ett senare amerikanskt påfund. Bra för rak rekyl men totalt oergonomiskt då man får dra upp axeln onormalt mycket. Nej nej - amreikaner har pippi på två saker - att slippa skränka en kolv och att hålla axeln låg. Det är därför man tog den stolliga MC'n till sitt hjärta med en kolvrygg som lutar från kinden. När amerikaner fattar det där med "kindkontakt" så har de fortfarande att fatta det där med dynamisk anläggning så man skjuter och lägger an som ett steg..... Sedan är det inte så att "one size fits all" även om framförallt amerikaner gärna vill ha kolvmåtten dithän. Men en rörlig xeln och hals kombinerat med en väl tilltagen skalle så funkar raka kolvar utmärkt. Jag har själv 20-30 i drop.... 20 till näsan och 30 till hälen. /T
Publicerat Januari 28, 20179 yr 9 minutes ago Joacim sa: Är helt enig med den gode exabit här - spikraka kolvar är ett modernt påfund och inget som har med en klassisk brittisk bultbössa att göra. För mig är bilden av den typiska brittiska storviltsbössan för afrikansk jakt som Jeffreyn här nedan Som är extemt tyskt stockad. Därmed inte sagt att det är fel - men det är INTE klassiskt brittiskt...... Då har du ingen njure på kolven. /T /T
Publicerat Januari 28, 20179 yr Just now pmt sa: Som är extemt tyskt stockad. Därmed inte sagt att det är fel - men det är INTE klassiskt brittiskt...... Då har du ingen njure på kolven. /T /T Vänligen länka in lite bilder på klassiska brittiska kulvapen då är du snäll. JG hade förresten lite inkommande godis från en samlare - original-Rigbys och H&H i 275 Rigby, 300 H&H samt 416 Rigby Med matchande prislappar förstås.
Publicerat Januari 28, 20179 yr Författare Tack pmt för din bekräftelse att jag inte blivit både senil och blind den sista tiden! Jag skall ju inget kindstöd/njure ha på denna bössan som sagt och jag har klämt på sådana rakt stockade bössor förr och det är precis vad jag vill åstadkomma med denna skapelsen också - men ack så svårt det är att sitta bakom tangentbordet och ta beslut på saker man inte har tillräckligt med kunskaper i frågan... Jag får ta och kontakta Andreas Forslund som du säger och konferera över rätt väg framåt?
Publicerat Januari 28, 20179 yr Just now exabit sa: Vänligen länka in lite bilder på klassiska brittiska kulvapen då är du snäll. Kolla på Trollis Rigby...... Rak, rak, rak och rak. Men skränkt, förmodligen så mycket som 12-13 mm. Det är skränkningen amerikaner har så fenomenalt svårt för - de har får många kajhänta i det landet....... Att ha en kolv som inte funkar för vänster och högerhänta är lite som att sy kavajer för högre resp vänsterhänta enligt dessa tomtar, så ser du också en massa amerikaner som lutar på huvudet över kolvkammen. BIG NO NO i classic brittish style. /T
Publicerat Januari 28, 20179 yr 1 minute ago Wizard sa: Jag får ta och kontakta Andreas Forslund som du säger och konferera över rätt väg framåt? Nej nej - du ringer Andreas och säger att du ska ha ett grovfräst kolvämne för en XX med noll dropp från linjen men 10 mm cast. Så kommer den på posten.
Publicerat Januari 28, 20179 yr Harry Selbys rigby, också en hängballe till kolv liksom alla andra gamla brittiska studsare jag sett.
Publicerat Januari 28, 20179 yr Fan driver du med oss PMT? Ok, njuren var kanske inte särdeles brittisk men... Ni kan ju roa er med att rita röda streck på dessa klassiska rigbystudsarna http://www.gunsinternational.com/guns-for-sale-online/rifles/rigby-rifles/rigby-350-mag-rimless-single-square-mag-mauser-built-in-1924-exc-plus-bore-orig-case-every-serial-matches.cfm?gun_id=100641851 http://www.gunsinternational.com/guns-for-sale-online/rifles/rigby-rifles/rigby-the-classic-275-rigby-very-early.cfm?gun_id=100803747 http://www.gunsinternational.com/guns-for-sale-online/rifles/rigby-rifles/rigby-375-h-h-sgl-square-mag-mauser-1919-rebored-by-rigby-in-london-1987-to-375h-h-every-serial-matches-everywhere-cased.cfm?gun_id=100557672 Mvh Joacim
Publicerat Januari 28, 20179 yr 15 minutes ago Joacim sa: Fan driver du med oss PMT? Ok, njuren var kanske inte särdeles brittisk men... Ni kan ju roa er med att rita röda streck på dessa klassiska rigbystudsarna  Mvh Joacim Icke det minsta, men måste du länka till continental stocking när gör ditt urval? Classic brittish är en stockning - inte ett ursprung...... T
Publicerat Januari 28, 20179 yr Karamojo Bell's Rigby kan du inte heller få någon rakt linje på hur gärna du än vill PMT
Publicerat Januari 28, 20179 yr 6 minutes ago pmt sa: Icke det minsta, men måste du länka till continental stocking när gör ditt urval? Classic brittish är en stockning - inte ett ursprung...... T Klippte ut och klistrade in vad du skrev ovan fast med "rifle" efter. Som av en ren händelse så ploppade dessa två upp i resultatlistan ganska högt upp http://www.google.se/search?q=classic+british+rifles&client=ms-android-samsung&site=webhp&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjjjvrV8OTRAhVB3iwKHZNMDF8Q_AUIBygB&biw=360&bih=616#tbm=isch&q=classic+british+rifle&imgrc=VKI0I7lEdz2v-M%3A Och http://www.google.se/search?q=classic+british+rifles&client=ms-android-samsung&site=webhp&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjjjvrV8OTRAhVB3iwKHZNMDF8Q_AUIBygB&biw=360&bih=616#tbm=isch&q=classic+british+rifle&imgrc=rYCZhm2B71O31M%3A Mvh
Publicerat Januari 28, 20179 yr 10 minutes ago Joacim sa: Klippte ut och klistrade in vad du skrev ovan fast med "rifle" efter. Som av en ren händelse så ploppade dessa två upp i resultatlistan ganska högt upp http://www.google.se/search?q=classic+british+rifles&client=ms-android-samsung&site=webhp&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjjjvrV8OTRAhVB3iwKHZNMDF8Q_AUIBygB&biw=360&bih=616#tbm=isch&q=classic+british+rifle&imgrc=VKI0I7lEdz2v-M%3A Och http://www.google.se/search?q=classic+british+rifles&client=ms-android-samsung&site=webhp&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjjjvrV8OTRAhVB3iwKHZNMDF8Q_AUIBygB&biw=360&bih=616#tbm=isch&q=classic+british+rifle&imgrc=rYCZhm2B71O31M%3A Mvh Ja, men att fråga en amerikan vad som är klassisk brittisk kilvdesign är som att diskutera carving skidor med en thailändare.... Amerikaner fattar inte detta eftersom de går till kolven utifrån en studsarkolv som ska passa alla. T
Publicerat Januari 28, 20179 yr Jag ger upp Återkom när du har lite faktiska exempel att visa upp då på äldre brittiska studsare med raka kolvar är du snäll. Mvh