Publicerat Januari 16, 20179 yr 51 minutes ago pmt sa: Men generellt gäller - bär med dig så lite du kan. Man behöver inte leka den illustra leken "mongolisk folkvandring med allt sitt bohag" på jakt även om många gör det. Du ska jaga - inte bära. Hahahaha
Publicerat Januari 16, 20179 yr På frågan huruvida man inte kan sitta och skjuta så kan man säga att det beror på jaktform, och vart man jagar. (geografiskt) Är det helt platt och öppet som det ofta är här nere i Skåne så brukar man använda torn, för att skapa lite kulfång, men i övrigt så står vi mest på pass medans hundekipagen gör sitt. Det är en effektiv jaktform om man har bra hundar och förare samt att de pratar på radion vad som händer. Har de dåliga och söliga hundar samt ingen som uppdaterar på radion vad som händer så blir det fort tråkigt... Det får man erkänna också Jag har suttit i ett antal torn och skjutit rådjur, även om jag föredrar smygjakten. Då skjuter man på djur som står stilla och är helt lugna. Denna jaktformen är mycket trevlig men ger sådär med kött i frysen för det kommande året. På älgjakten så jagar man med ställande hund men oddsen att hunden ställer älgen just i ett pass är liten till obefintlig och då handlar det om att man oftast får en älg som passerar förbi en. Kommer de i full galopp så skjuter man inte, anser jag, men i övrigt så är det så denna jaktformen går till och en älg ger avsevärt mycket mer kött i frysen om man säger så och då måste man vara mer alert. Dessutom är oftast älgjakten begränsad till någon vecka, eller ett par veckor om man bor i norra Sverige. Hagel är helt omöjligt att skjuta ordentligt sittandes så här är det inget snack om vad som gäller. Jakt är en aktivitet - dvs man måste engagera hela kroppen. Att bara sitta ner och skjuta djur är för mig extremt sällsynt - men har man bara med sig en ryggsäck med utfällbar sits så kan man sitta ner och använda öronen, men djur kan vara väldigt tysta och jag har flera gånger blivit lurad av smygande älgar, rådjur och vildsvin.
Publicerat Januari 16, 20179 yr Jag har skjutit många djur sittandes i torn. Det är inte helt ovanligt att man placerar tornen ute på åkrar i Skåne. Om djuren kommer ut från skogen 300 meter bort är det gott om tid att göra sig i ordning. På såna pass brukar jag sitta med hörselskydden uppfällda och njuta av naturen. Dyker något upp är man maximalt fem sekunder ifrån skjutklar. Sedan finns det täta pass i granskogar där man undrar om man kommer hinna osäkra om något kommer.. Jakten ser väldigt olika ut beroende på vad/hur/var man jagar. Kläder och så är alltid svårt att ge rekommendationer kring. Vissa har breda fötter, andra smala. Vissa har lätt för att svettas, andra lätta för att frysa. Det viktigaste att ha med sig är att kläderna måste kunna hålla en torr och varm. Om man sedan väljer lösa det med ett gore-tex ställ eller morfars skoteroverall - det får var och en avgöra. I början kan man oftast hanka sig fram med det man har hemma, efter lite tid i skogen förstår man vad man behöver komplettera. Många har svarat bra utifrån dina ursprungliga frågeställningar men jag vill lägga tyngd på att du verkligen köper någon form av hörselskydd, inget billigare än Peltor/MSA.
Publicerat Januari 16, 20179 yr 7 hours ago MrT. sa: Så sant. jag kan vänta tills dess att bössan anländer. Därefter är mitt tålamod på att vänta slut, och om jag inte hittar en beg. kikare innan dess, då blir det en Delta Forest 8x42 för ~ 1 500 :- Du/ni/någon får gärna lägga upp ett förslag på en kikare (inkl. prisförslag) så skall jag lägga in en annons under "köpes" på Göteborgs Ornitologiska förenings hemsida. Utbudet är enormt på optiksidan, jag tror ingen kommer att orka sammanställa de senaste 30 årens produktion. Men en quickfix är att leta efter en Zeiss/Hensoldt 6x30 surplus. Stryktåliga som få, kan hittas för så lite som en femhundring för ett fullt fungerande ex. För mig kvittar det lika vad det står på den, bara den är bra och levererar i förhållande till vad den kostar. Om det finns två likvärdiga alternativ, då tar jag den som är billigast. Nja - där är skillnader på dem utöver priset. Kolla gärna på hur du vill att den ska funka, sitter knapparna där de ska? Etc. Microfemman kan man hitta billigt numera, fördömligt liten och man laddar den en gång om året typ men med en lite småknlig meny inte alla kommer överens med. Så titta gärna på flera olika.. Så kanske det var. Plus en massa bla, bla, bla. Nej, nej, nej - det finns bara två. Peltor och Sordin. De andra lirar i en annan betydligt sämre liga. Och du ska INTE spara på dina öron. Just av den anledningen är alla varianter som inte är med BT uteslutna. Ja, det kanske inte blir det första jag skaffar, men på sikt. Initialt blir det aktiva hörselkåpor. BT är skitbra - MEN BT löser som regel inte micken. För skaffar du en lös mick så kan jag garantera dig att den kommer att försvinna i första bästa vassruggen du ska driva av, eller så fäster du den runt halsen och blir stryp av den när du kryper under en gran..... Det som skiljer jakten från fisket och svampplockningen är att det som regel inte går att "gå runt" utan man måste "in i bräsket". /T
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 18 hours ago pmt sa: Men en quickfix är att leta efter en Zeiss/Hensoldt 6x30 surplus. Skall fråga google efter en sådan.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 18 hours ago pmt sa: surplus Är det ett namn eller är det i betydelsen överskott du nämner detta ? Surplus betyder väl överskott (om jag inte är ute och cyklar nu).
Publicerat Januari 17, 20179 yr 21 minutes ago MrT. sa: Är det ett namn eller är det i betydelsen överskott du nämner detta ? Surplus betyder väl överskott (om jag inte är ute och cyklar nu). Japp. Gamla militära kikare. Kan hittas lite överallt numera på nätet. /T
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare På 2017-01-16 at 13:31 Wizard sa: även om jag föredrar smygjakten. Då skjuter man på djur som står stilla och är helt lugna. Denna jaktformen är mycket trevlig Förefaller vara ett trevligt jaktalternativ... På 2017-01-16 at 13:31 Wizard sa: men ger sådär med kött i frysen för det kommande året. Hur konstigt det än låter, så är det inte det som är det primära för mig. På 2017-01-16 at 13:31 Wizard sa: Jakt är en aktivitet - dvs man måste engagera hela kroppen Ser jag bara som något positivt. Som jag redan nämnt, så är jag lite rastlös av mig, och att stå stilla i flera timmar, det klarar jag bara inte av. På 2017-01-16 at 13:31 Wizard sa: men har man bara med sig en ryggsäck med utfällbar sits så kan man sitta ner och använda öronen, men djur kan vara väldigt tysta och jag har flera gånger blivit lurad av smygande älgar, rådjur och vildsvin. Verkar onekligen spännande .
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 3 hours ago pmt sa: Japp. Gamla militära kikare. Kan hittas lite överallt numera på nätet. /T Aha, då hade jag rätt då. Jag har precis lagt ut en blänkare på Göteborgs Ornitologiska förening under rubriken "köpes". Får väl se hur utfallet blir. Har även sonderat säljannonser på Tradera och blocket bl. a och visst finns det kikare för en billig peng, men jag har inte en susning om vad/vilken jag skulle välja. Hittade också Zeiss/Swarowski, men så kostade dom också därefter...
Publicerat Januari 17, 20179 yr Kowa, Nikon, Pentax, Delta etc. har utmärkta glas i olika prisklasser som skulle duga länge åt dig. Dom är dessutom smidigare än dom gamla militära kikare...
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 12 minutes ago Dansken sa: Kowa, Nikon, Pentax, Delta etc. har utmärkta glas i olika prisklasser som skulle duga länge åt dig. Dom är dessutom smidigare än dom gamla militära kikare... Var inne på att köpa en ny Delta för ~ 1 500 :-, det kan jag ju klara av.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Jag köpte nyligen en sån till att ha liggande i bilen. Den kan jag rekommendera: Mycket bra i förhållande till priset
Publicerat Januari 17, 20179 yr min Delta är för det mesta med, tycker den är kanon. hade tänkt att ha den som mellankikare innan jag köper en ny finare eftersom jag lyckades förstöra min gamla finkikare men jag har haft den i ett år nu och känner inte att jag måste köpa nån dyrare.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 23 minutes ago Dansken sa: Jag köpte nyligen en sån till att ha liggande i bilen. Den kan jag rekommendera: Mycket bra i förhållande till priset Jo, det blir väl en sådan om jag inte hittar en begagnad premiumkikare för en attraktiv prislapp. Vad som däremot känns mer akut, är att hitta ett bra, begagnat sikte för en attraktiv peng .
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 1 minute ago Dansken sa: Jag tipsade om en Zeiss i går... Har inte sett något . Kan du länka till inlägget ?
Publicerat Januari 17, 20179 yr Inte på telefon.... det kan jag inte. Det var en Zeiss på blocket för 2500
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 48 minutes ago Dansken sa: Inte på telefon.... det kan jag inte. Det var en Zeiss på blocket för 2500 Ojdå ! Men du har inte sett det i riktiga livet då, s a s? Dum fråga, naturligtvis har du inte det....
Publicerat Januari 17, 20179 yr Om du letar lite efter en bättre porroprisma och inte en av de lite nyare takkantsprismorna så får du en större kikare men oftast otroligt mycket bättre bild för pengarna. Nikon hade en för tio år sedan som kostade ca 2000 kr men spöade Zeiss och liknade i 20000 kr-klassen. Enda nackdelen var att den inte var helt väderleken men OJ! vilken bild. Generellt får du mer bild för pengarna om du köper porroprisma.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 16 minutes ago josc72 sa: Om du letar lite efter en bättre porroprisma och inte en av de lite nyare takkantsprismorna så får du en större kikare men oftast otroligt mycket bättre bild för pengarna. Nikon hade en för tio år sedan som kostade ca 2000 kr men spöade Zeiss och liknade i 20000 kr-klassen. Enda nackdelen var att den inte var helt väderleken men OJ! vilken bild. Generellt får du mer bild för pengarna om du köper porroprisma. Vet inte vad porroprisma är för något, men har Deltan porroprisma ? Antar att svaret är nekande på den frågan, eftersom du nämner detta.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 1 hour ago simonarvestrand sa: min Delta är för det mesta med, tycker den är kanon. hade tänkt att ha den som mellankikare innan jag köper en ny finare eftersom jag lyckades förstöra min gamla finkikare men jag har haft den i ett år nu och känner inte att jag måste köpa nån dyrare. Hört mycket gott om dessa. Skulle vara bra att få höra något negativt också, bara för att balansera diskussionen lite .
Publicerat Januari 17, 20179 yr 2 minutes ago MrT. sa: Hört mycket gott om dessa. Skulle vara bra att få höra något negativt också, bara för att balansera diskussionen lite . ok. det har hänt nån enstaka gång att linskyddet fram inte suttit fast när jag tagit upp den. fast åh andra sidan hade jag inget alls på min gamla kikare
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 16 minutes ago simonarvestrand sa: ok. det har hänt nån enstaka gång att linskyddet fram inte suttit fast när jag tagit upp den. fast åh andra sidan hade jag inget alls på min gamla kikare Hade något betydligt värre i tankarna, än det där, lixom .