Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 4 minutes ago trumpetarn sa: Jag tror du gör det här lite för svårt. Säkerligen ! Mig i ett nötskal !! Ytterligt tacksam för att ni står ut med mig !! 4 minutes ago trumpetarn sa: Spana efter en begagnad men nyare modell av Zeiss/Swarovski. Har skickat en blänkare till den person som vill sälja swarren som pmt länkade till, för att få lite mer bakgrundsinfo på det objektet. Får väl se vad han svarar, innan jag bestämmer mig för om jag skall lägga ett bud, eller ej.
Publicerat Januari 18, 20179 yr 1 minute ago MrT. sa: Jag är inte någon militär skytt... . Om en driven skytt kan tröffa en C40 på 900m regelbundet med 6x - så ser jag liksom inte behovet ärligt talat. Men visst ta en 3-9 så får du 3x till. /T
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 3 hours ago pmt sa: Om en driven skytt kan tröffa en C40 på 900m regelbundet med 6x - så ser jag liksom inte behovet ärligt talat. Men visst ta en 3-9 så får du 3x till. /T Jag är inte rätt person att argumentera emot. F ö så hänvisar jag till svaret jag skrev till signaturen Trumpetarn, min vän.
Publicerat Januari 18, 20179 yr 7 minutes ago MrT. sa: Jag är inte rätt person att argumentera emot. F ö så hänvisar jag till svaret jag skrev till signaturen Trunpetarn, min vän. Grejen är väl mest det att du egentligen inte begriper vad du behöver utran du bygger ditt resonemang enbart på vad du hör andra säga att de för sin jakt tycker sig behöva - vilket är helt rätt, för dem. Då är det lätt att det blir för, för bra dyrt och för svårt..... Bättre då att köpa ett beggat sikte av "hyfsad" kvalitet som ligger halvbra till för det mesta och komma ut och jaga. Med tiden inser du vad du behöver - då kan du sälja din beggade kikare för samma slantar som du gav mer eller mindre. Och köpa ngt annat. /T
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 29 minutes ago pmt sa: Grejen är väl mest det att du egentligen inte begriper vad du behöver utran du bygger ditt resonemang enbart på vad du hör andra säga att de för sin jakt tycker sig behöva - vilket är helt rätt, för dem Så j*vla bra sammanfattat ! 29 minutes ago pmt sa: Då är det lätt att det blir för, för bra dyrt och för svårt..... Så j*vla bra sammanfattat ! 29 minutes ago pmt sa: Bättre då att köpa ett beggat sikte av "hyfsad" kvalitet som ligger halvbra till för det mesta och komma ut och jaga. Med tiden inser du vad du behöver - då kan du sälja din beggade kikare för samma slantar som du gav mer eller mindre. Och köpa ngt annat. Så j*vla bra sammanfattat ! Låt mig lägga till att jag håller på att sammanställa en lista för att få en överblick på vad denna uppstart kommer att landa på, med alla ingående delar. Om det blir affär på det siktet du länkade till (och priset blir "några lusetappar" ) så kommer jag att satsa på ett par soundscope med en gång, med BT. Motsvarande Peltor ligger ~ 3000 :- lägre, men soundscope har (vad som tidigare kommit fram) andra fördelar. Nu skall jag i vart fall som helst till JG Jakt och fönstershoppa lite . Tack för input !!
Publicerat Januari 18, 20179 yr pmt hade kloka ord där och man behöver inte göra jakt till en materialsport - även om det finns många saker som gör det lättare, enklare, säkrare och bekvämare. När jag började jaga så var det med 6.5x55 och öppna riktmedel. Radion hade man i fickan och den fick man plocka upp och trycka på knappen när man skulle prata. Varma kläder och skor och en thermos kaffe, men mer än så hade man inte. Jo kniven då... och snus... Då jag mest har pysslat med hageljakt och älg/björnjakt så har en handkikare aldrig funnits med i utrustningen. Faktum är att jag inte känner en enda jägare i Jämtland som äger en handkikare för jakt. Annat är det här nere i söder med platt odlingslandskap, då måste man ha en kikare om man skall kunna ha lite koll på vad man skall smyga på. Jag äger fortfarande ingen kikare för det har ännu inte prioriterats men äldsta grabben fick en riktigt fin handkikare av mig i födelsedagspresent förra året och tanken var väl att jag skall kunna tjuvlåna den framöver... Dock blir man mer bekväm med åldern och det är kanske därför vi "lyxar" till det bland utrustningen, men som jag skrev innan så är prio för mig först kläder (inklusive skor, mössa, vantar etc), sen vapen och sist kommer allt som är trevligt att ha men som det går att klara sig utan! Jag har dock en hel del prylar som passar in under sista punkten så helt oviktigt kan det ju inte ha varit Så mysse och bysse, sen löser sig resten!
Publicerat Januari 18, 20179 yr 2 hours ago pmt sa: Grejen är väl mest det att du egentligen inte begriper vad du behöver utan du bygger ditt resonemang enbart på vad du hör andra säga att de för sin jakt tycker sig behöva - vilket är helt rätt, för dem. Då är det lätt att det blir för, för bra dyrt och för svårt..... Exakt det här råkade jag ut för förra året när jag började jaga. Man lyssnar till vad alla andra har, och utgår från att det är vad en själv bör ha också. T.ex. vad gäller sikte så är det många i min bekantskapskrets som har 3-9, 3-12 eller mer som högsta förstoring och på bössan jag köpte följde det med ett gammalt Leupold 2,5-8 så i början tänkte man ju att det var alldeles för låg högsta förstoring. Men efter att ha jagat ett par gånger och spenderat en del tid på skjutbanan insåg jag att 6x förstoring räcker utan problem för mig och 8 ggr är ofta väl mycket förstoring. Samma sak vad gäller belyst riktmedel, det är också något jag insett är av liten vikt för mig, men som "alla" anser är omöjligt att vara utan. Däremot vilket slags riktmedel som sitter i... Mycket av det jag använder när jag jagar vad gäller kläder och utrustning är sådant jag fått av gamla släktingar. T.ex. ett par ordentliga vinterstövlar min gamle far inte har användning för längre, en gammal sittryggsäck jag hittade på en vind... Det är förvånansvärt vad mycket kläder och utrustning som göms i gamla garderober! Bland det viktigaste för mig vad gäller utrustning är bra skodon. Mår fötterna bra mår jag bra.
Publicerat Januari 18, 20179 yr 20 hours ago MrT. sa: Hade något betydligt värre i tankarna, än det där, lixom . hehe. jag va ju tvungen att skriva något och värre än så har jag inte hittat än. kom tillbaka om 5 år då kan jag jämföra med tidigare jag ägt.
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 1 hour ago Wizard sa: pmt hade kloka ord där och man behöver inte göra jakt till en materialsport Instämmer till fullo ! 1 hour ago Wizard sa: även om det finns många saker som gör det lättare, enklare, säkrare och bekvämare. Även i detta ! Som jag tidigare nämnde, så är jag precis hemkommen från ett besök på JG jakt och herrejösses vilken massa bra-och-ha-saker det fanns där . 1 hour ago Wizard sa: så är prio för mig först kläder (inklusive skor, mössa, vantar etc), sen vapen och sist kommer allt som är trevligt att ha men som det går att klara sig utan! Jag är beredd att hålla med dig i detta, din prio-stege förefaller vara förnuftig. 1 hour ago Wizard sa: Jag har dock en hel del prylar som passar in under sista punkten så helt oviktigt kan det ju inte ha varit Ungefär som med fritidsfiske då, kan man säga. Fråga gärna hur jag vet....
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare På 2017-01-18 at 17:47 simonarvestrand sa: hehe. jag va ju tvungen att skriva något och värre än så har jag inte hittat än. kom tillbaka om 5 år då kan jag jämföra med tidigare jag ägt. Tja, om det inte är värre än det, så får man väl säga att betyget är ganska gott eller ? Men (var det inte du ?) som skrev en ganska lång redogörelse av nämnda kikare ? Det fick åtminstone mig att vilja dra öronen åt mig lite grand, men det skall i sammanhanget nämnas att jag måste själv titta i en, för att öht kunna dra några slutsatser, och så har ännu inte skett.
Publicerat Januari 18, 20179 yr 2 minutes ago MrT. sa: Tja, om det inte är värre än det, så får man väl säga att betyget är ganska gott eller ? Men (var det inte du ?) som skrev en ganska lång redogörelse av nämnda kikare ? Det fick åtminstone mig att vilja dra öronen åt mig lite grann, men det skall i sammanhanget nämnas att jag måste själv titta i en, för att öht kunna dra några slutsatser, och så har ännu inte skett. Jag tycker den är kanon. enligt det jag testat under 10k så slår denna alla i både skärpa och ljusinsläpp. Nä nån lång redogörelse har jag inte skrivit. snarare gnällt på folk som bara måste säga att billiga saker är skit . Jag läste mycket och lät kompisar handla Delta först innan jag skaffade min och jag kan inget annat säga än att den är riktigt bra och stämmer in i hyllokören.
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 4 minutes ago simonarvestrand sa: Jag läste mycket och lät kompisar handla Delta först innan jag skaffade min. Du e inte dum du, ente . Men det var en kille längre upp i tråden som gav ett litet mer balanserat och detaljerat intryck av nämnda kikare, än att den bara är bra, typ.
Publicerat Januari 18, 20179 yr Just now MrT. sa: Du e inte dum du, ente . Men det var en kille längre upp i tråden som gav ett litet mer balanserat och detaljerat intryck av nämnda kikare, än att den bara är bra, typ. när vi ramlar in på elektronik och prylar åt det hållet då blir jag mer detaljerad Min korta sammanfattning på kikaren blir. Känns stabil , bra skärpa och ett ljusinsläpp som funkar bra i gryning och skymning, ett bra köp om man vill hålla nere sin budget. Sen är det som med allt, den personliga känslan styr en gigantisk del av vad man tycker om saker. Min Tikka T3 passar mig som handen i handsken medans x antal personer skriver att det är "ranglig plast skit" känsla är enligt mig den faktor som bestämmer mest vad man tycker.
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 29 minutes ago klompdomp sa: Exakt det här råkade jag ut för förra året när jag började jaga. Man lyssnar till vad alla andra har, och utgår från att det är vad en själv bör ha också. Hur skall man annars veta, om man saknar egna erfarenheter ? 30 minutes ago klompdomp sa: Samma sak vad gäller belyst riktmedel, det är också något jag insett är av liten vikt för mig, men som "alla" anser är omöjligt att vara utan. Nu vill jag på intet sätt påstå att det inte går att skjuta utan belyst riktmedel, men jag ser ändå vissa fördelar med just ett sådant, så det vill jag inte vara utan, under förutsättning att det inte "blöder" förstås. 32 minutes ago klompdomp sa: Däremot vilket slags riktmedel som sitter i... På den punkten är vi helt eniga. 32 minutes ago klompdomp sa: Det är förvånansvärt vad mycket kläder och utrustning som göms i gamla garderober! Verkligen ! Som tidigare nämnt, så har jag en del kläder som jag använder i andra fritidsaktiviteter i skog och mark, som kommer att få tjänstgöra även i jaktliga sammanhang. Men att komma till älgjakten (som jag hoppas blir av så småningom) iklädd vadarbyxor, är väl inte den första tanken som dyker upp i mitt huvud, s a s .
Publicerat Januari 18, 20179 yr Belyst riktmedel verkar vara väldigt personligt. jag har det för det sa ju alla att det måste man ha . jag har konstaterat efter mina senaste skott att jag glömt slå på belysningen så speceillt nödvändig har den inte varit
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 2 minutes ago simonarvestrand sa: funkar bra i gryning och skymning Inte oviktigt i sammanhanget ! 6 minutes ago simonarvestrand sa: ett bra köp om man vill hålla nere sin budget. Ett argument som biter på mig . 6 minutes ago simonarvestrand sa: Sen är det som med allt, den personliga känslan styr en gigantisk del av vad man tycker om saker. Och så är det precis med mig ! 7 minutes ago simonarvestrand sa: känsla är enligt mig den faktor som bestämmer mest vad man tycker. Exakt ! Därför valde jag en Tikka T3x med träkolv
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 7 minutes ago simonarvestrand sa: Belyst riktmedel verkar vara väldigt personligt. jag har det för det sa ju alla att det måste man ha . jag har konstaterat efter mina senaste skott att jag glömt slå på belysningen så speceillt nödvändig har den inte varit Med tanke på att det går att stänga av, så har man den valmöjligheten. Om man däremot inte har belyst riktmedel, då har man inte heller den valmöjligheten. Det är väl kanske det som är den stora skillnaden... ?
Publicerat Januari 18, 20179 yr 14 minutes ago MrT. sa: Nu vill jag på intet sätt påstå att det inte går att skjuta utan belyst riktmedel, men jag ser ändå vissa fördelar med just ett sådant, så det vill jag inte vara utan, under förutsättning att det inte "blöder" förstås. Om vi stunden struntar i att jag inte ser ngn nytta alls med belyst riktmedel, så måste du ställa dig frågan: Hur mycket bättre är det med? Hur mycker extra kommer det att kosta? Du vet - för bra, för mycket, för komplcerat och för dyrt...... I valet mellan belyst riktmedel och optisk prestanda - om du räknar "pengar" får du nämligen här ett val: optisk prestanda eller "krimskrams". I praktiken så är mörkeregenskaper, konstrast och detaljupplösning viktigare så vinner optisk prestanda ALLTID över krimrkrams. För om du inte kan se vad du skjuter på behöver du ingen röd plopp för att inte se vad du inte ser som du skjuter på. Ser du däremot vad du skjuter på - då ser du fullt tillräckligt av riktmedlet med..... /T
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 5 minutes ago pmt sa: Hur mycker extra kommer det att kosta? Ingen aning. 5 minutes ago pmt sa: Hur mycket bättre är det med? Jag använder glasögon till vardags och även om jag ser väldigt bra med dom (på långt håll) så kan jag inte se någon nackdel med ett belyst riktmedel. Om det är en avsevärd skillnad i pris, då kanske jag kan överväga behovet av ett dylikt ett ytterligare varv. 5 minutes ago pmt sa: mörkeregenskaper, konstrast och detaljupplösning så vinner optisk prestanda ALLTID. Säger inte emot. men om man nu leker med tanken att det blir ett Swarre eller ett Zeiss, får man inte det bästa av två världar då ? 5 minutes ago pmt sa: För om du inte kan se vad du skjuter på behöver du ingen röd plopp för att se vad du inte ser som du skjuter på. Självklart ! 5 minutes ago pmt sa: Ser du däremot vad du skjuter på - då ser du fullt tillräckligt av riktmedlet med.... Det är erfarenheten som talar. Något jag lider akut brist på, så jag kan inte säga emot.
Publicerat Januari 18, 20179 yr 5 minutes ago MrT. sa: Säger inte emot. men om man nu leker med tanken att det blir ett Swarre eller ett Zeiss, får man inte det bästa av två världar då ? Jovisst - men då blir inte prislappen "några tusenlappar" längre. Och då hade jag hellre valt ett större objektiv om det är mörkerprestandan du är efter än en diod. Kulörta kulor har man i julgranen...... Eller en bättre handkikare. Optisk prestanda är alltid den viktigaste parametern, efter det mekaniskt exakthet och efter det fysisk styrka på tuben. Och det är här du ska se ditt sikte i samband med din handkikare - har du en riktigt bra handkikare behöver du bara se hyfsat bra i kikarsiktet för att ta skottet. Då klarar man sig extremt mycket bättre än med en tung klumpig termos på bössan som bara är i vägen dagtid. Det finns en anledning till att militära prickskyttar har en riktigt, riktigt bra spaningskikare och ett lite nättare sikte (typ 6x42). /T
Publicerat Januari 18, 20179 yr Man blir lite förvånad när man ser att många prompt vill ha så hög högstaförstoring och stora objektiv på sina kikarsikten. 1.5-6x42 passar iaf min blandjakt alldeles utmärkt. På andra bössan sitter en 2.2-9x42 och det är väl bara på toppfågeljakten som förstoringsreglaget passerat 6:an. Stör mig faktiskt mera på att det inte går att skruva ner än upp om man ska ha samma sikte på drevjakt som till övrig jakt. Föredrar stort synfält före hög förstoring.
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 1 hour ago pmt sa: Jovisst - men då blir inte prislappen "några tusenlappar" längre. Jag har inte en susning, som du så säkert vet, vid det här laget. 1 hour ago pmt sa: Och då hade jag hellre valt ett större objektiv om det är mörkerprestandan du är efter än en diod. Jo, det är ju det jag är ute efter lite grann. Frågan är hur stor prisskillnaden blir med eller utan, s a s. 1 hour ago pmt sa: Kulörta kulor har man i julgranen Finns dom som har det i grenen också. Och då är det inte julgranar jag tänker på.... 1 hour ago pmt sa: Optisk prestanda är alltid den viktigaste parametern Helt enig. 1 hour ago pmt sa: efter det mekaniskt exakthet Det förefaller ju inte sakna relevans i sammanhanget, nej. 1 hour ago pmt sa: efter det fysisk styrka på tuben . 1 hour ago pmt sa: Då klarar man sig extremt mycket bättre än med en tung klumpig termos på bössan som bara är i vägen Ja, efter att ha sett ett par exempel på sådana sikten, så lockade det inte direkt till köp, inte. 1 hour ago pmt sa: Det finns en anledning till att militära prickskyttar har en riktigt, riktigt bra spaningskikare och ett lite nättare sikte (typ 6x42). Jag argumenterar inte emot. Väntar på svar från säljaren av siktet du länkade till tidigare.
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 40 minutes ago Järven sa: Man blir lite förvånad när man ser att många prompt vill ha så hög högstaförstoring och stora objektiv på sina kikarsikten. Vill och vill. Jag blev rekommenderad ett sikte med förstoringsspannet 1,5*9/45 för ganska länge sedan som ett bra allroundsikte, och har väl bitit mig fast vid att det är en bra kompromiss, och tidigare har det inte varit någon som direkt motsatt sig den uppgiften. 40 minutes ago Järven sa: 1.5-6x42 passar iaf min blandjakt alldeles utmärkt. Säger inte emot, men sedan får man inte glömma personliga preferenser, som varierar mellan varje individ. Själv har jag ingen direkt uppfattning i frågan, utan (återigen) så försöker jag dra några slutsatser utifrån den information som kommer mig till del på (framförallt) detta forum.
Publicerat Januari 18, 20179 yr 17 minutes ago MrT. sa: Vill och vill. Jag blev rekommenderad ett sikte med förstoringsspannet 1,5*9/45 för ganska länge sedan som ett bra allroundsikte, och har väl bitit mig fast vid att det är en bra kompromiss, och tidigare har det inte varit någon som direkt motsatt sig den uppgiften. Ett utmärkt val..... Om man bajsar pengar i alla fall. Grejen är att det är en 6ggr förstoringsväxel - vilket man har lite svårt att göra om man inte gör avkall på optiska prestandan. Man kan göra en 20ggr förstoringsväxel men optiskt sett innebär det att den optiska prestandan då åker ut i fekaliekärlet, samma sak om du ska göra en 6ggr vxl "billigt". Så det "kloka" i rekommendationen innebär att ska du ha ngn vettig nytta av den 6ggr vxl så kommer det att kosta. Kosta mycket. Nu var vi där IGEN. För mycket, för komplext, för dyrt..... För de pengarna du pratar om här - köp en riktigt, riktigt bra handkikare och ett gammalt Leupold 3-9x40. Den handkikaren kommer du att nytta av. Siktet köper du om ett par år - om du behöver den då. /T
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare Just now pmt sa: Ett utmärkt val..... Om man bajsar pengar i alla fall. Ett Delta för ~ 7 895 :- 4 minutes ago pmt sa: För de pengarna du pratar om här - köp en riktigt, riktigt bra handkikare Hoppas att jag hittar en Zeiss (bla, bla) Surplus 6*30. 4 minutes ago pmt sa: och ett gammalt Leupold 3-9x40. Avvaktar svar från säljaren på den annons du länkade till tidigare.