Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 11 minutes ago Markus anderss sa: Hur mycket vill du lägga på sikte och kikare? Så lite som möjligt . Men det lönar sig sällan att vara dumsnål .
Publicerat Januari 17, 20179 yr Deltan är en kanonkikare för pengarna. Finns liksom inte mycket att säga om saken och alla lovord är befogade. jag har haft tillgång till betydligt dyrare kikare men jag använder den för lite under sådana förhållanden att jag kan motivera att lägga massor med pengar varför jag nu köpte en delta till hösten. en premiumkikare är bättre på alla punkter utom pris och prestanda/kr. Sedan vad du vill ha och kan leva med för prestanda kan ingen annan bestämma. Du måste liksom bestämma en lägstanivå först. Skall jag summera mina erfarenhet denna höst och vinter,lite kort så upplever jag att kikaren är mest kikare för pengarna oavsett prisklass. Man får betala ganska mycket för att få en påtaglig skillnad vid uppgradering, en skillnad man alltså märker utan att ha de bredvid varandra. Söker du kikare under 5tkr tycker jag denna är det självklara köpet. kikaren känns bra att hålla i, materialvalet i huset känns bra, ger ett bra grepp även i väta och känns dyrare än den är. Vid plusgrader är reglaget för fokus väldigt trevligt, mjukt med ett jämnt motstånd som gör att den inte rubbas oavsiktligt, enkel att justera även med fingervantarna på. Däremot upplever jag att fokusratten nyper när det blir kallt, dvs neråt -15c, går fortfarande att justera men det är klart trögare. Glasen har dålig beläggning. Fingeravtryck, kondens och regn lämnar fläckar på glasen som kräver betydligt mer gnidande än premiumkikarna , regndroppar som oftast bara rinner av en dyrare zeiss/leica lämnar fläckar här. Skärpan är däremot enkel att hitta och helt ok i centrum. Jag upplever inget brytningsfel i kikaren. Däremot så upplever jag en något Förvrängd och lite oval bild i kikaren, skärpan avtar märkbart utåt kanterna. linsskydden i framkant på kikaren tenderar att sitta lite löst på när det är kallt, både över linserna och i hållarna de "hänger" i när man tittar i kikaren, risk att tappa skydden finns. alltså, i prisklassen under 5000kr behöver du inte leta mer, det blir inte nämnvärt bättre. Det är inte en premiumkikare och det är och skall vara stor skillnad mellan en kikare för 1500 och 10tkr+ Det jag stör mig mest på och som också är att vänta sig på en lågprisprodukt masstillverkad i lågelöneland är den dåliga/obefintliga coatingen på linserna. --- beträffande gamla hensoldt zeiss så får du hålla ögonen så du får en äkta och inte en "kommunist", vissa är så lika att du får titta tillverkningsnummer. De är inte dåliga men de äkta zeissarna är bättre.. lite samma som merkel sauer bössorna. köper du en gammal d16 eller liknande får du ha en service med i kalkylen.. det är inte ovanligt med optiska fel i de gamla porroprismorna. jag kan absolut tänka mig en gammal hensoldt d16, men de är ganska mycket klumpigare med en porroprisma.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Om jag skulle välja så billigt som möjligt så Nytt Delta 8x42 & Redfield revolution 3-9x40 Beg Zeiss 6x30b & Swarovski 3-9x36 (som finns på blocket just nu)
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 10 minutes ago Markus anderss sa: Beg Zeiss 6x30b & Swarovski 3-9x36 (som finns på blocket just nu) Såg dessa på blocket också. Jag vet vad dom kostar (ungefär) i nyskick, så ur det perspektivet är det "billigt", men jag hade nog tänkt mig något i 1,5-9*45 eller därikring. 10 minutes ago Markus anderss sa: Om jag skulle välja så billigt som möjligt så Nytt Delta 8x42 & Redfield revolution 3-9x40 Har redan fått tips om ett Delta 1,5-9*45. Om jag inte hittar ett beg. premiumsikte av intresse, innan det blir aktuellt att köpa, så kanske det blir just ett Delta, fast nytt då, förstås.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 32 minutes ago Timtim sa: Deltan är en kanonkikare för pengarna. Finns liksom inte mycket att säga om saken och alla lovord är befogade. jag har haft tillgång till betydligt dyrare kikare men jag använder den för lite under sådana förhållanden att jag kan motivera att lägga massor med pengar varför jag nu köpte en delta till hösten. en premiumkikare är bättre på alla punkter utom pris och prestanda/kr. Sedan vad du vill ha och kan leva med för prestanda kan ingen annan bestämma. Du måste liksom bestämma en lägstanivå först. Skall jag summera mina erfarenhet denna höst och vinter,lite kort så upplever jag att kikaren är mest kikare för pengarna oavsett prisklass. Man får betala ganska mycket för att få en påtaglig skillnad vid uppgradering, en skillnad man alltså märker utan att ha de bredvid varandra. Söker du kikare under 5tkr tycker jag denna är det självklara köpet. kikaren känns bra att hålla i, materialvalet i huset känns bra, ger ett bra grepp även i väta och känns dyrare än den är. Vid plusgrader är reglaget för fokus väldigt trevligt, mjukt med ett jämnt motstånd som gör att den inte rubbas oavsiktligt, enkel att justera även med fingervantarna på. Däremot upplever jag att fokusratten nyper när det blir kallt, dvs neråt -15c, går fortfarande att justera men det är klart trögare. Glasen har dålig beläggning. Fingeravtryck, kondens och regn lämnar fläckar på glasen som kräver betydligt mer gnidande än premiumkikarna , regndroppar som oftast bara rinner av en dyrare zeiss/leica lämnar fläckar här. Skärpan är däremot enkel att hitta och helt ok i centrum. Jag upplever inget brytningsfel i kikaren. Däremot så upplever jag en något Förvrängd och lite oval bild i kikaren, skärpan avtar märkbart utåt kanterna. linsskydden i framkant på kikaren tenderar att sitta lite löst på när det är kallt, både över linserna och i hållarna de "hänger" i när man tittar i kikaren, risk att tappa skydden finns. alltså, i prisklassen under 5000kr behöver du inte leta mer, det blir inte nämnvärt bättre. Det är inte en premiumkikare och det är och skall vara stor skillnad mellan en kikare för 1500 och 10tkr+ Det jag stör mig mest på och som också är att vänta sig på en lågprisprodukt masstillverkad i lågelöneland är den dåliga/obefintliga coatingen på linserna. Tackar för detta informativa inlägg, det sätter saken i ett annat ljus. Som du säger, skall man upptäcka någon märkbar skillnad, så måste man upp i pris rejäl, och som alltid så får man vad man betalar för. Till saken hör att jag tänker köpa grejer som skall följa mig livet ut, kanske 20-25 år fram i tiden. men hur ofta jag kommer att få användning för prylarna, det vet jag inte. Om jag jobbar som jag gör nu framledes, så är det nog bortkastat att köpa något dyrare, då det inte finns så mycket tid över ttill (allt) det andra man vill göra. Jag får helt enkelt åka och titta i en sådan kikare, och bilda mig en egen uppfattning. 39 minutes ago Timtim sa: beträffande gamla hensoldt zeiss så får du hålla ögonen så du får en äkta och inte en "kommunist", vissa är så lika att du får titta tillverkningsnummer Hade jag inte en tanke på. Serienumret, får man kolla upp det med Zeiss då, menar du ? 40 minutes ago Timtim sa: jag kan absolut tänka mig en gammal hensoldt d16, men de är ganska mycket klumpigare med en porroprisma. Googlade på just dessa kikare, och visst är dom klumpigare än Delta forest II t ex, men jag har fått uppfattningen att en bra handkikare är viktigare än ett skarpt kikarsikte, om man skall sammanfatta det kort.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 43 minutes ago Timtim sa: Det jag stör mig mest på och som också är att vänta sig på en lågprisprodukt masstillverkad i lågelöneland är den dåliga/obefintliga coatingen på linserna. Hm, jag har fått (den felaktiga ? ) uppfattningen att dom tillverkas i Japan...
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 3 hours ago Dansken sa: Inte på telefon.... det kan jag inte. Det var en Zeiss på blocket för 2500 Den verkar vara borta idag, ja.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare På 2017-01-16 at 13:56 trumpetarn sa: Jakten ser väldigt olika ut beroende på vad/hur/var man jagar. Det förefaller vara rimligt, ja. På 2017-01-16 at 13:56 trumpetarn sa: Många har svarat bra utifrån dina ursprungliga frågeställningar Helt enig !! På 2017-01-16 at 13:56 trumpetarn sa: men jag vill lägga tyngd på att du verkligen köper någon form av hörselskydd, inget billigare än Peltor/MSA. Helt enig igen. Det lutar åt ett par Peltor, men jag har inte riktigt bestämt mig för vilka. Det fanns två olika modeller av aktiva hörselskydd från Peltor (som jag uppfattade det), avsedda för jakt, och det var inte en oväsentlig skillnad i pris mellan dessa.
Publicerat Januari 17, 20179 yr 5 minutes ago MrT. sa: Den verkar vara borta idag, ja. Vilken förstoring ska du ha? Vilket riktmedel ? Ska det vara belyst ? Hur mycket får det kosta ?
Publicerat Januari 17, 20179 yr Författare 1 hour ago Dansken sa: Vilken förstoring ska du ha? Vilket riktmedel ? Ska det vara belyst ? Hur mycket får det kosta ? Jaa du Dansken. Vem är väl mer lämpad att svara på den frågan, än du ? Men jag har fått som förslag på ett allroundsikte (Delta1,5-9*45), så någonstans i det häradet bör det väl ligga ? Riktmedel. Tyska fyran (4A) förefaller vara ett gott alternativ, eller kanske Riktmedel 60 ASV-H med skena, eller Ja, gärna belyst, det förefaller vara ett bra alternativ. Hur mycket får det kosta ? Jättesvår fråga, jag önskar göra ett riktigt fynd !! Jag vill dra mig till minnes att pmt hade köpt sikten för några tusenlappar bara, men då vet jag inte hur gamla de varit, eller i vilket skick, i och för sig. Önskar inte lägga några 20 000 , så mycket kan jag säga. Helst inte ens hälften av det heller, men om man gör ett riktigt fynd för 10 lusentappar, så. Men då menar jag ETT RIKTIGT FYND !! Jag tittade in i ett sprillans nytt Zeiss på XXL igår, för strax under 11 lusentappar, och av det jag kunde se under det korta ögonblicket var, att det var i vart fall inte något fel på skärpan. Men det var inne i butik. Jag har inte en susning om hur det uppför sig ute i dagsljus, eller i gryning/skymning och/eller i med/motljus, etc. Sedan vill jag lägga till (vilket jag tidigare glömde) att om det skall bli aktuellt med ett begagnatköp, så vill jag ha all dokumentation som kom med i köpet i original. Originalkartong önskvärt,( men inget absolut krav) ! Sedan så vill jag att siktet i princip är i nyskick. Många krav, jag vet...
Publicerat Januari 18, 20179 yr Leta efter docter unipoint om du vill komma billigt undan begagnat. De säljs ofta för 7-8 tkr och är riktigt fina kikarsikten för de pengarna. Hade ett 1,5-6x42 innan som är det enda i jaktväg som jag ångrar att jag sålt. CSX, nytt för 12 tkr. https://www.blocket.se/arjeplog/Kahles_Helia_CSX_1_5_6x42_70416045.htm?ca=23_6&w=3
Publicerat Januari 18, 20179 yr 10 hours ago MrT. sa: .......... eller i gryning/skymning och/eller i med/motljus, etc. Det är där den optiska kvaliteten märks - inte i en väl upplyst butikslokal. 10 hours ago MrT. sa: Sedan vill jag lägga till (vilket jag tidigare glömde) att om det skall bli aktuellt med ett begagnatköp, så vill jag ha all dokumentation som kom med i köpet i original. Originalkartong önskvärt,( men inget absolut krav) ! Sedan så vill jag att siktet i princip är i nyskick. Många krav, jag vet... Om man nu inte kan sin optik så är det en klok inställning - givet att man kan känna igen ett orginaldokument..... Fördelen med "tyskar & österrikare" är att dessa som regel är svårkopierade och kinakopiorna är liksom inte ens i närheten av lika utseendemässigt. /T
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 54 minutes ago pmt sa: Det är där den optiska kvaliteten märks - inte i en väl upplyst butikslokal. Precis ! Och gissa var/vem jag lärt mig det av . 54 minutes ago pmt sa: Om man nu inte kan sin optik så är det en klok inställning. Som du redan känner till, så lämnar det en del i övrigt att önska, vad det mig anbelangar. 54 minutes ago pmt sa: givet att man kan känna igen ett orginaldokument.... Vattenstämpel ? 54 minutes ago pmt sa: Fördelen med "tyskar & österrikare" är att dessa som regel är svårkopierade och kinakopiorna är liksom inte ens i närheten av lika utseendemässigt. Sedan är ju Tyska (Zeiss) och Swarowski (Österrike) inte några namn jag är helt obekant med heller. Precis som Leica inte är ett obekant namn i sammanhanget. I övrigt så kan det stå i princip vad som helst på siktena, det säger mig inget i alla fall. Det är då tabellonanin kommer in i bilden . F ö kan jag konstatera (efter att ha tittat på sikten på XXL) att epitetet "termos" är inte på något sätt missvisande !
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 1 hour ago trumpetarn sa: Leta efter docter unipoint om du vill komma billigt undan begagnat. De säljs ofta för 7-8 tkr och är riktigt fina kikarsikten för de pengarna. Jag får skanna av begagnatmarknaden mellan varven. Ännu är det inte någon jättebrådska, då våra vänner i vårt östra grannland inte har någon bössa för leverans inom de närmaste 4 månaderna, eller så, enligt utsaga. 1 hour ago trumpetarn sa: CSX, nytt för 12 tkr. https://www.blocket.se/arjeplog/Kahles_Helia_CSX_1_5_6x42_70416045.htm?ca=23_6&w=3 Har ingen aning om det är billigt eller dyrt, om siktet är bra eller dåligt, då fabrikatet är obekant för mig. Skulle då hellre lägga dom pengarna på ett Zeiss, då jag är mer bekant med den tillverkaren. Men, jag tackar så mycket för input, jag läser och tar till mig allt som skrivs, även om jag inte alltid hinner med att svara på all feedback, då det kommer så mycket (som igår, t ex.) Men som sagt, jag läser och tar till mig allt som skrivs. Sedan hade jag väl hoppats på att prisbilden skulle gå i motsatt riktning, om 10 lusentappar skall ses som någon (absolut) smärtgräns.
Publicerat Januari 18, 20179 yr 10 minutes ago MrT. sa: Vattenstämpel ? Om det bara var så enkelt....... /T
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare Just now pmt sa: Om det bara var så enkelt....... /T Trodde inte det, nä.
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare Ett sådant här kanske ? Fast det är klart, det är en bit från 10 lusentappar ! https://www.youtube.com/watch?v=mMd81LLPY5M Eller det här, kanske ? https://www.youtube.com/watch?v=R647KSyRzzM Jag känner mig nu så frustrerad över att försöka hitta en optik som passar min ekonomi, samtidigt som jag vill ha det bästa pengar kan köpa, så jag börjar fundera i dessa banor. Slår man ut kostnaden på ~20 år, så blir det inte så mycket pengar (försöker jag intala mig själv) .
Publicerat Januari 18, 20179 yr 1 hour ago MrT. sa: Jag känner mig nu så frustrerad över att försöka hitta en optik som passar min ekonomi, samtidigt som jag vill ha det bästa pengar kan köpa, så jag börjar fundera i dessa banor. Slår man ut kostnaden på ~20 år, så blir det inte så mycket pengar (försöker jag intala mig själv) . Tja, du kan ju lägga ett bud på den här..... https://www.blocket.se/gavleborg/Swarowski_kikarsikte_71054180.htm?ca=23_10&w=3 /T
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare Just now pmt sa: Tja, du kan ju lägga ett bud på den här..... https://www.blocket.se/gavleborg/Swarowski_kikarsikte_71054180.htm?ca=23_10&w=3 /T Nja, för liten förstoringsväxel. Men tack för tipset iaf...
Publicerat Januari 18, 20179 yr 3 minutes ago MrT. sa: Nja, för liten förstoringsväxel. Men tack för tipset iaf... Vad i herrans namn ska du göra som inte kan göras med 1,5 resp 6ggr förstoring? /T
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare 7 minutes ago pmt sa: 6ggr förstoring? Skjuta på riktigt långa avstånd/små mål !
Publicerat Januari 18, 20179 yr Just now MrT. sa: Skjuta på riktigt långa avstånd/små mål ! Jag har sett (vädligt måmga gånger tom) vad miltära prickskyttar kan göra på 900m med en fast 6x kikare. Så jag provar igen - vad i herrans namn ska du göra som du inte kan göra med 6x förstoring? /T
Publicerat Januari 18, 20179 yr Författare Just now pmt sa: Jag har sett (vädligt måmga gånger tom) vad miltära prickskyttar kan göra på 900m med en fast 6x kikare. Jag är inte någon militär skytt... Just now pmt sa: Så jag provar igen - vad i herrans namn ska du göra som du inte kan göra med 6x förstoring? .
Publicerat Januari 18, 20179 yr Jag tror du gör det här lite för svårt. Spana efter en begagnad men nyare modell av Zeiss/Swarovski/Helia Kahles/Docter/Karl Kaps/Leica. Annars kan du titta efter en Delta, Minox ZE 5i eller Meopta R1 nytt. 1,5-6x42 är otrolig mångsidig och troligen den bästa förstoringsintervall/objektivdiameter för blandad jakt.