Publicerat Mars 15, 20179 yr Klart intressant ny Tikka T3X Framtagen för Canadian Rangers för att ersätta deras SMLE .303 British- Byggd för arktiska förhållanden, och för att klara tuffa tag. Den finns nu tillgänglig för civila marknaden. En sån MÅSTE jag ha : ARCTIC_technical_specifications.pdf
Publicerat Mars 15, 20179 yr Bestämde mig för ett tag sedan att jag ska ha en sådan, men har lite svårt att bestämma vilken bössa som måste lämna garderoben... Men om jag fattat rätt så är det bara rangerbössorna som tillverkas av Colt Canada och civila bössorna görs i finland.
Publicerat Mars 15, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Det var säkert något handelsavtal med motprestation att en del av produkten ska samlas/ byggas/ monteras i landet liksom med bilar och flygplan för att affären ska bli av. Det är Colt Canada som bygger dom. Det behöver det varken bli bättre eller sämre av. Rangers bössor är bland annat inte nätskurna. Tur är att den heter "Arctic" och inte "Canadian Ranger" när vi ska söka licens på den i Sverige: Den hade blivit dö'farlig om Thorsell kom på att det var ett MILITÄRT vapen i grunden... Aja-baja... (Fast med Rangers gamla vapen SMLE .303 Brit kan en driven skytt hålla MYCKET högre eldhastighet) Ringde Sako Sweden i dag för att kolla när den kom till Sverige och vad riktpriset ut till kund skulle bli. Det hade dom ingen aning om Så jag har mailat Sune på Åland i ärendet. Han brukar både vilja ge god service och tjäna pengar
Publicerat Mars 15, 20179 yr Hört den blir svindyr(för att vara en sketen tikka) här, mellan 30 och 40... men får se om det stämmer. /Baner
Publicerat Mars 15, 20179 yr Författare 22000 Danska kronor hos Normark Danmark http://www.normark.dk/?id=28493&p788id=25734&w=788
Publicerat Mars 15, 20179 yr Intressanta egenskaper dom fått till på en laminatstock utan att det syns Tikka T3x Arctic Stainless Download billede Det nye modulopbyggede skæftesystem giver dig blandt andet mulighed for at ændre vinklen på pistolgrebet. Samtidig får du mulighed for at montere et bredere forskæfte med nyt asymmetrisk mønster for endnu bedre solidt greb. T3x har også fået en nyudviklet forbedret rekyldæmpende bagkappe, mens skumindlæg i det nye syntetiske bagskæfter giver en optimal støjreduktion. Alle disse forbedringer plus mange flere nye funktioner gør disse rifler til de bedste i sin klasse.
Publicerat Mars 15, 20179 yr 7 minutes ago Dansken sa: 22000 Danska kronor hos Normark Danmark http://www.normark.dk/?id=28493&p788id=25734&w=788 Inte farligt då, var dock nån månad sedan jag hörde priset. Så säkert ändrats en del innan lanseringen. Säkert en trevlig bössa, synd att dom inte slänger samma riktmedel på andra modeller också... /Baner
Publicerat Mars 15, 20179 yr Författare 29 508,60 Svenska Zloty får du betala för 22.000:- Danska enligt Forex:
Publicerat Mars 15, 20179 yr I mitt tycke den mest lockande t3:an hittills. Jag har inte varit särskilt imponerad av t3:an annars men den här kan bli riktigt intressant. 10 skotts magasin och med sådana fina öppna riktmedel . Möjligen att den var lite väl dyr... /Willy
Publicerat Mars 15, 20179 yr Såg den där i ngt reportage för typ ett år sedan, har för mig att den levereras i ett hardcase med lite extra lull-lull. Ser ut som någon form av ghost-ring?
Publicerat Mars 16, 20179 yr 3 hours ago Dansken sa: 29 508,60 Svenska Zloty får du betala för 22.000:- Danska enligt Forex: Okay då var det inte så långt ifrån då... Tänkte inte på att våran bananrepublikvaluta ligger lågt... /Baner
Publicerat Mars 16, 20179 yr Men det hade varit roligare om alla var tillverkade i canada för det hade varit enda chansen att få äga något som var tillverkat utav just colt canada
Publicerat Mars 16, 20179 yr Vill man ha de justerbara aspekterna så är det plastkolven man får ta då man knappast kan lösa de bitarna på en laminatkolv?! Jag trodde den skulle vara kamrad i .260 Remington så .308 Win var lite av en besvikelse... Visst är det nice med Nato standard men ack så tråkigt och "mellanmjölk"... I övrigt så lär det tveklöst vara en sund konstruktion och som designats, och byggts, för att ha ett långt tjänsteliv! Precis som alla vapen var förr i tiden. OT men varför vill inte Rangers i Kanada ha M4/AR15 som sina kusiner jänkarna har? Är det minusgraderna som ställer till med besvär?
Publicerat Mars 16, 20179 yr ...fast enligt specen så är det bara laminatkolven som finns som val - medans det i texten på hemsidan refereras till "syntechtic" till höger och vänster med alla finesser. Så mig veterligen finns inte detta till T3X Arctic, även om de skriver så. Dessa bössorna skall väl ha ett tjänsteliv på minst en generation och då är det kanske inte så dumt att inte ha en massa lösa handgrepp osv.
Publicerat Mars 16, 20179 yr Författare Talade med min lokala vapen pusher. Han har (på min uppmaning) varit i kontakt med Svenska Sako och har lovat mig besked om leverans och pris nästa vecka. Är det någon mera som är intresserad av en Arctic vid en snabb beställning?
Publicerat Mars 16, 20179 yr Detta är en populär post. 20 hours ago Dansken sa: 29 508,60 Svenska Zloty får du betala för 22.000:- Danska enligt Forex: For hilvide! Det får du ju en Sako 85 Long Range i 338 Lapua för, eller en Weatherby Mark V Accumark i 6,5-300 Wby plus 7000 till ammo. Jaja, smaken är som baken
Publicerat Mars 16, 20179 yr Mycket tilltalande, äntligen en modell av det här slaget säger jag. Det är brist på mer exotiska modeller. Den lockar ju men frågan är ju priset jämfört mot t.ex en vanlig CTR samt vilken annan bössa som eventuellt stryker på foten för att ge plats
Publicerat Mars 16, 20179 yr Alltså, jag kan fortfarande inte bestämma mig för om denna T3X Arctic är bland det bästa Tikka (Sako) har klämt ur sig eller om det är ett feldimensionerat felsteg...? Det är många saker som verkligen talar för designen och paketet som helhet, men varför pipan skall bli tjockare mot slutet som en blunderbuss - även om det är knappt synbart, förstår jag inte? Skall det ge bättre precision, livslängd eller något annat? Varför de har designat en bössa för vinterklimat men inte gjort som svenskarna och valt en oversize varbygel så det funkar med tjocka handskar är också något jag är lite fundersam över? Den är bara kamrad i .308 nu, troligen för att kanadickerna har surplus 7.62 i överflöd, vilket jag tycker är lite trist. Jag vill minnas att de snackade om .260 Rem som sagt förra året eller om det var förr-förra, när de höll på att fila på kravspecen. Landar den på närmare 30k så är jag böjd att instämma med exabit att den är i dyraste laget för en "Tikka" men å andra sidan lär den ju ha en bättre finish och kvalitet än de normalt har så det kanske är värt de pengarna? Eller så är det en högre prislapp eftersom de köps in av staten och då kan de inte bli betydligt billigare för civila... MEN kudos åt kanadickerna till att beställa en bultbössa år 2017 och inte göra som jänkarna och använda M4/AR15 till allt! Kudos för att de inte valde den just nu mest populära tacticool kalibern .50 Beowulf! Kudos för att de gick utanför ramarna och valde en laminatstock med lite coolare färger i stället för en halvtråkig m/96 träbit - eller 'Murica-desert-camo! Kudos för att de valde en Finsk bössa i stället för en jänkarbössa - även om de vill att den delvis byggs av Colt... Ergonomiskt ser den riktigt trevlig ut, det går inte att komma ifrån, och jag tycker Tikka, och Sako, skall vara stolta över denna bössan!
Publicerat Mars 16, 20179 yr Lite rövarprisvarning på en T3 med 10skotts magasin och pipringskorn kan en tycka lite kanske vid en hastig anblick.
Publicerat Mars 16, 20179 yr Första gången jag såg den där tänkte jag "men vad i allsin dar är det är för ohygglig tingest?!". Men jag måste säga att den växer på mig för varje gång jag tittar på den, den börjar t.o.m. bli rätt fager. Vad är fördelarna med laminatkolv förresten? Jämfört med plast eller trä vill säga.
Publicerat Mars 16, 20179 yr 5 minutes ago klompdomp sa: Första gången jag såg den där tänkte jag "men vad i allsin dar är det är för ohygglig tingest?!". Men jag måste säga att den växer på mig för varje gång jag tittar på den, den börjar t.o.m. bli rätt fager. Vad är fördelarna med laminatkolv förresten? Jämfört med plast eller trä vill säga. Precis hur jag känner också... Första blicken var en "WTF?" medans den nu har börjat kittla vissa sinnen... Laminatkolv har alla fördelarna som en träkolv har men i övrigt helt dött, vridstarkt och utan spänningar. Dvs det finns inte en chans i helvetet att den slår sig t ex. Skulle den spricka så är det bara ett lager som kan spricka eftersom de ligger omlott med motsatta riktningar på fibrerna. Sen kan det också vara förstärkt mellan ett par lager med kolfiber. Jag köpte en Sako 85 med laminatkolv när de precis släpptes och jag är ruskigt nöjd för det finns inte ett minsta tillstymmelse till att det skall flexa eller röra på sig - men det är "varmt" som en träkolv när man gör anläggning mitt i vintern till skillnad mot en plastbössa som är som en istapp mot kindbenet... Tur jag inte är på jakt efter en slik pang i .308 så man slipper ta reda på allvar om den är bajs eller godis!
Publicerat Mars 16, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Litet, kompakt, skjutande multitool i kaliber .308W.. Kalibern är så lagom, måttlig, skittråkigt perfekt att det kunde varit en Svensk uppfinning: Vilken idiot som helst kan träffa en älg med den utan att frukta rekylen. Vilken idiot som helst kan handladda utan att ställa till misstag. Köpe ammo finns billigt överallt- och vilken idiot som helst kan freda sig mot djur på lite håll. Den är inte bäst på något- men den är inte dålig heller. Den är inte längre än min SMLE Jungle Carbine (102cm) som jag älskade att skjuta med. Jag hade tänkt göra något liknande med den: hade redan kollat på en Boyds laminatkolv till den i en anskrämlig färg. En lite kompakt snabbrepeterat bössa med 10 skotts magasin... Samma koncept... Jag sinnade mig dock och lät Spuhr få den till hans museum innan jag hittade på tokigheter med den då jag hade lekt klart.... Det var nog bra det- nu här i efterhand. För jag kan inte låta bli att laga sönder saker Tikkan har inget historisk värde och jag kan göra med den som jag vill utan någon blir kränkt
Publicerat Mars 17, 20179 yr I din. Eskrivning ovan förstår jag direkt varför jag har en Tikka m55 i....... cal.308
Publicerat Mars 17, 20179 yr Författare På 2017-03-16 at 07:24 Wizard sa: OT men varför vill inte Rangers i Kanada ha M4/AR15 som sina kusiner jänkarna har? Är det minusgraderna som ställer till med besvär? Sirius Patruljen som patrullerar Nordost Grönland har tydligen också visat intresse för detta vapen. Nu har dom Enfield modell 1917 i kaliber .30-06 : Det enda som hittills har fungerat i 65 minusgrader när Nanook kommer för nära..... https://en.wikipedia.org/wiki/M1917_Enfield
Publicerat Mars 17, 20179 yr På 2017-03-16 at 07:24 Wizard sa: OT men varför vill inte Rangers i Kanada ha M4/AR15 som sina kusiner jänkarna har? Är det minusgraderna som ställer till med besvär? Jag skulle tro att det är pga kylan. Sedan biter nog en .308 (7,62 nato) betydligt bättre på en Isbjörn och Älg än vad en .223 gör. :Kort repotage om varför dom byte vapen och egenskaperna dom var ute efter. /Willy