Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3X Arctic

Featured Replies

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Sirius Patruljen som patrullerar Nordost Grönland har tydligen också visat intresse för detta vapen.

Nu har dom Enfield modell 1917 i kaliber .30-06 : Det enda som hittills har fungerat i 65 minusgrader när Nanook kommer för nära.....

https://en.wikipedia.org/wiki/M1917_Enfield

Det är väl Siriuspatrullen som har Glock 20 i 10mm Auto också B)

• Svar 127
  • Visningar 28,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
2 hours ago Bubs sa:

Jag skulle tro att det är pga kylan. Sedan biter nog en  .308 (7,62 nato) betydligt bättre på en Isbjörn och Älg än vad en .223 gör.  

:Kort repotage om varför dom byte vapen och egenskaperna dom var ute efter.

/Willy 

Ah, det var tveklöst mer jaktgevär än militäriskt de är ute efter...

Det skall bli spännande att se huruvida en modern studsare byggd 2017 med dagens stål och material står sig mot en gammal Lee Enfield? Det är mycket man kan säga om m/96 t ex men de tidiga var byggd med förbaskat bra stål och det är också därför de lever än i dag!

Kommer en Tikka T3x att göra det om 50-100 år? Jag är skeptisk - men den överlever nog en AR15 ett par gånger om.

Spännande!

Publicerat
  • Författare
35 minutes ago exabit sa:

Det är väl Siriuspatrullen som har Glock 20 i 10mm Auto också B)

Jap...

Publicerat
18 hours ago Wizard sa:

Varför de har designat en bössa för vinterklimat men inte gjort som svenskarna och valt en oversize varbygel så det funkar med tjocka handskar är också något jag är lite fundersam över?

Den militära versionen har iallafall en större varbygel för just handskar, dock hur pass större vet jag inte. Jag såg även att den hade en ny trestegssäkring istället för den vanliga T3:ans tvåstegssäkring.

/Willy 

Publicerat

Om man läser i detta repotage så verkar det som att T3x Arctic ska byggas i Finland och endast dom Kanadensiska Colt c-19 byggs i Kanada.Men det kanske är jag som uppfattat det fel? Och den militära versionen har en röd kolv istället för det orangea. Så om dom nu byggs i Finland och ändå kommer att kosta 30000kr så måste det ju vara ett rejält överpris?

http://www.thefirearmblog.com/blog/2016/09/08/will-soon-able-buy-c-19-canadian-ranger-rifle-tikka-introduces-arctic/

/Willy 

Publicerat

Man kanske skall inse att T3x Arctic inte är modellen som Kanadickerna beställt utan det bara är den civila varianten och att vissa finesser som större varbygel etc bara finns på specialversionen som Colt skall skruva ihop, eller vad nu de skall göra på bössorna för att alla skall vara nöjda? Jag har mycket svårt att tro att de får CNC-filerna till fleropmaskinerna och sen kommer att pressa ut "Tikka" vapen Made in US/Canada...

Således håller jag med om att T3x Arctic har ett rejält överpris eftersom den inte är "milspec", eller "rangerspec"...

(eller så är det samma vapen men bara annorlunda färg samt ett märke?) Who knows...

Publicerat
  • Författare

Är det inte likt så säg.....

Jag ser endast Rangers logga på kolven som skillnad:

cpohnojpljmibned.png

lodponiikelheddi.png

Publicerat

Tycker också de ser extremt lika ut. Möjligen så ser det ut som om rembygelfästena på canadian-ranger är i rostfritt men inte på Arctic. Men det skulle inte vara en showstopper för min del :-D

Publicerat

Ja nog är dom lik alltid... men den orangea kolven tror jag endast var under testperioden och ska bytas till rött, samt ändringar på rembygelsfästena. Iaf enligt TFB:  http://www.thefirearmblog.com/blog/2016/09/08/canadian-c-19-ranger-rifle-procurement-begin-2017-will-complete-end-2019/amp/

Men annars så verkar det som en gedigen bysse, förhoppningsvis så blir priset lägre än 30000kr. För man må ju komma undan billigare genom att köpa en vanlig CTR och sedan sätta på ett likadant sikte?

/Willy

Publicerat

Hur brukar skicket vara mekaniskt sätt på dom gamla Enfields? Samt precisionen?  Om jag har förstått rätt så var engelsmännen ganska konservativa när det kom till att utföra vapenvård. 

/Willy

Publicerat
4 hours ago Wizard sa:

Jag har mycket svårt att tro att de får CNC-filerna till fleropmaskinerna och sen kommer att pressa ut "Tikka" vapen Made in US/Canada...

Men om inte så är de ju inte gjorda i Kanada vilket är ett krav när deras försvarsmakt köper eldhandvapen.

Publicerat
15 minutes ago Regnar sa:

Men om inte så är de ju inte gjorda i Kanada vilket är ett krav när deras försvarsmakt köper eldhandvapen.

Det brukar räcka att man monterar i landet. Detaljer brukar ändå sourcas från hela världen. Vi har gjort såna motköpsaffärer på jobbet till bl.a Norge 

Publicerat
4 hours ago Dansken sa:

Annars är den perfekta "hundförarbössan" här:

093_zpsa9a6188f.jpg

När jag en gång sitter på hemmet kan jag tala om för dom gamla käringar att "jag har haft en SMLE Jungle Carbine" då det begav sig... Men dom kommer ändå inte att fatta........

Det känns som det är någon konstig "vill ha" magnetism i den undre. :huh:

Rackarns vad snabba dom är, hittade på ett klipp med "mad minute" :ohmy:

Publicerat
  • Författare

Rekordet är 38 skott på 60 sekunder på 300 yards avstånd där alla skott satt inom en cirkel med 1 fots diameter.

DET är en rifleman ;)

Publicerat
5 hours ago Dansken sa:

Är det inte likt så säg.....

Jag ser endast Rangers logga på kolven som skillnad:

Utan att veta detaljerna så skulle jag säga att det är exakt samma bössa och inget annat, förutom emblemet på kolven. Jag tror dock inte att Colt nöjer sig med att fräsa in den detaljen och inte göra något mer så det skall bli intressant att höra hur affärsupplägget ser ut?

Publicerat
4 hours ago Bubs sa:

Hur brukar skicket vara mekaniskt sätt på dom gamla Enfields? Samt precisionen?  Om jag har förstått rätt så var engelsmännen ganska konservativa när det kom till att utföra vapenvård. 

/Willy

Engelsmännen var/är precis lika dåliga som alla andra på att göra vapenvård. Det spelar ingen roll vart jag är i världen någonstans med vapen så blir alla precis lika förvånade över min vapenvård och pedantiska hantering av mina vapen.

Det finns ju en gammal myt att hagelbössor inte behöver vårdas och därför kunde det vara lite lotteri att titta på en hagelbössa i England. Inte fanns det verktyg tillgängligt heller så man kunde plocka av kolven och titta inuti mekanismen heller... Men med jämna mellanrum hade jag fanimig allas hagelbössor hemma för vapenvård för när de väl sett hur trevliga de blev rengjorda och med uppfräschade träbitar och ny stockolja så höll de alla med om att det var en god idé - men bara om jag gjorde det åt dem :P 

Men generellt så är Britterna ännu sämre än svenskarna på att göra vapenvård, och vi är skitdåliga.

Publicerat
19 minutes ago Dansken sa:

Rekordet är 38 skott på 60 sekunder på 300 yards avstånd där alla skott satt inom en cirkel med 1 fots diameter.

DET är en rifleman ;)

DET är rukigt snabbt, iaf om man ska träffa något och på det avståndet.

Är faktiskt lite avundsjuk på våra grannar Norrmännen som fortfarande verkar tävla i liknande, kul upplägg.

Publicerat
  • Författare

På Lee Enfield sitter slutstyckshandtaget  så perfekt i förhållande till avtryckaren att man aldrig behöver släppa handtags kulan med tumme och pekfinger utan avfyrar med långfingret just som man lägger ihop bulten... osv- då "cyklar" det bara.....

Publicerat
  • Författare

Mitt eget ödmjuka försök :)

Och ett ovanligt skryt bland killar: Kolla vad liten den är ;)

th_014-6.mp4

Publicerat

Påminner om tekniken norrmännen använder i Stangskyttet. Rätt så imponerade...

Publicerat
6 minutes ago Dansken sa:

På Lee Enfield sitter slutstyckshandtaget  så perfekt i förhållande till avtryckaren att man aldrig behöver släppa handtags kulan med tumme och pekfinger utan avfyrar med långfingret just som man lägger ihop bulten... osv- då "cyklar" det bara.....

Men på den minuten ovan med 38skott måste man ju även hinna ladda om....respekt.

Skulle vara roligt att ta av kikarsiktet på M98an och se hur många skott man skulle hinna få i vallen med hjäp av färdigladdade laddramar på en minut. :yes:

Publicerat
  • Författare

Lee Enfield'en slår nog det mesta på fingrarna tack vare konstruktionen och 10-skotts magget

Publicerat
5 minutes ago Dansken sa:

Lee Enfield'en slår nog det mesta på fingrarna tack vare konstruktionen och 10-skotts magget

Högst troligt att den är mycket kvickare.

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago Holz sa:

Påminner om tekniken norrmännen använder i Stangskyttet. Rätt så imponerade...

Jag räknade 16 skott på under en halv minut. Fan vad smidigt och elegant han repeterade med sitt vapen  :)