Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3X Arctic

Featured Replies

Publicerat
1 minute ago Dansken sa:

Jag räknade 16 skott på under en halv minut. Fan vad smidigt och elegant han repeterade med sitt vapen  :)

Jag vet, helt galet vackert! :smile:

Tänkte ge mig på ett försök med STR:en i vår och se hu många skott man hinner slänga iväg. Kanske testar med m96:an också. :D

• Svar 127
  • Visningar 28,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
7 hours ago Holz sa:

Påminner om tekniken norrmännen använder i Stangskyttet. Rätt så imponerade...

Vilka handleder :)

Publicerat
10 hours ago Dansken sa:

Jag räknade 16 skott på under en halv minut. Fan vad smidigt och elegant han repeterade med sitt vapen  :)

Men! Den gode Ågotnes måste ha missat Hauglands filmer om vikten av hård grepp om pistolgreppet. :lol:

Publicerat

Edit: Det är inte så snajdigt att lyckas med en trippelpost när man ska försöka göra sig lustig. Det faller lätt ganska platt då.

Publicerat

Edit (trippelpost): Men nu när jag ändå kladdar i tråden måste jag tillägga att jag har gillat Arctic-varianten ända sedan det dök upp bilder på den kanadensiska Colt-Tikkan. Den ger ett otroligt bruksigt intryck, vilket jag gillar. Något man kan släpa runt i skogen, på fjället eller på kobbar och skär utan att skämmas eller för den delen vara rädd för att den ska få sig några törnar.

Publicerat
12 hours ago Järven sa:

Det känns som det är någon konstig "vill ha" magnetism i den undre. :huh:

Rackarns vad snabba dom är, hittade på ett klipp med "mad minute" :ohmy:

Länk på mad minute önskas.

Publicerat

Jag minns när man var med i Hemvärnet som spoling och tiden innan man var gammal nog att få ut automatvapen på övningarna... Då hade man en m/96 och med lite kreativitet så kunde vi skjuta nästan automat med dem också! :P 

Det var med lösplugg och i verkligheten hade man inte träffat bredsidan på en ladugård - men man höll i avtryckaren med vänstra pekfingret och så cyklade man slutstycket med högra handen och så var det bara att vara beredd på att mata in nya laddramar med jämna mellanrum! :wub: 

I verkliga livet så fick man lära sig att ha högra tummen på höger sida om kolven när man sköt för att snabbt kunna mata in nästa pil när man gick på eftersök på björn. Det kan gå undan utav bara den och björnen tar sig långt med luften den har i lungorna och det kan behövas mer än ett skott för att få den i backen... Har inte behövt testat detta i verkligheten men han jag fick de råden av var tämligen senior eftersöksjägare på björn och han visste vad han pratade om.

Publicerat
  • Författare

Fick mail från Sune i dag:
Avsevärt billigare än i Danmark ;)

Hej.
Tikka har den inte i sitt lager ännu priset är 2200€
MVH. Sune
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Svend Månsson [mailto:dansken.o.echo@telia.com] 
Skickat: den 15 mars 2017 15:35
Till: sunes@aland.net
Ämne: Tikka T3X Arctic
Hej Sune.
Kan du få tag i Tikka T3X Arctic ? Och kan du säga något ungefärligt pris på den ?

Mvh Svend Månsson

Publicerat

Canadian Rangers... det är väl någon form av Polis / Militär / Gränsbevakare? i så fall kommer denna bössa verkligen att sätta ribban lågt för cylinder repeters som numera också hamnar så att säga under "militärlikt" eller "krigsvapen" som är det nya mode ordet på tillstånd.

Men så knäppt kan det väl inte bli, möjligen blir just denna bössa NIX då den uttryckligen i så fall är "militär" i både marknadsföring och inköp av statligt organ.

OBS!!!  Ironi

Publicerat

Oooh, då var det ju inte ett sånt jätte farligt pris längre. Någon som har hört ungefärligt när dom civila bössorna ska börja komma in i butikerna? 

/Willy

Publicerat
På 2017-03-17 at 19:53 redtop sa:

Det brukar räcka att man monterar i landet.

Jovisst, men det här är Kanada. Låda, slutstycke och pipa tillverkas i Kanada, så om de får CNC-filerna eller inte behöver man inte fundera så mycket på.

Publicerat
  • Författare

Men inte Sexochenhalvan ... Grrrrraaarghhh

Publicerat
3 minutes ago Dansken sa:

Men byta pipa fixar du väl... stötbotten likaså eller 6.5 Creedmoor

Publicerat

Den verkar dock bara komma i 51cm pipa, så frågan är ju om man verkligen vill ha den i 6,5 i så fall?

/Willy

Publicerat

Ursäkta OT men T3x TAC A1 kamrad i .260 Rem verkar ju vara en riktig höjdare!!! :wub: 

Dock kräver den fortfarande ett eftermarknadstrycke eftersom de envisas med sin gamla krokiga spik som kräver mellan 1-2 KG... :down:

T3x Arctic kommer tveklöst att bli en storsäljare och min initiala skepticism har svängt om till att nu förstå poängen med denna bössan och kan bara säga att Dansken hade rätt från början. Det är mest troligen ett riktigt bra vapen som tveklöst kommer att bli en slitvarg i vått och torrt!

Publicerat

Det finns eftermarknadsfjädrar till Tikka/sako som gör tryckena säkra och justerbara ner till 250-300 gram. Den rostiga spiken kan pläteras. C

Publicerat
20 minutes ago Christian N sa:

Det finns eftermarknadsfjädrar till Tikka/sako som gör tryckena säkra och justerbara ner till 250-300 gram. Den rostiga spiken kan pläteras. C

Har du en länk? Min Sako 85 skulle behöva en sådan utan tvekan! Jard säljer inte Sako trycken nämligen, bara Tikka - men de är å andra sidan väldigt trevliga! Trycken på 1 kg eller mer är fanimig rubbat om du frågar mig... <_<

Publicerat

Du får kontakta Sir Wille på forat, han har. C

Publicerat

Blir det verkligen problem med att få licens på jakt eller några problem i övrigt, när bössan kommer med ett 10 skotts magasin? Fick bara en *hint* om att det kan bli problem t ex med olustiga kontrollanter.

Vilket var trist och höra. Det är som att det ligger någon form utav avundsjuka till grund, att man skulle vilja göra oreda för någon över ett magasin - när människan som står framför dig egentligen bara har goda avsikter och följer regelverket med 3-5 patroner. 

Jag har dock hittat pluggade och likadana magasin, för Arctic/CTR modellerna, som bara har plats för 5 skott. Men det är ju sånt ockerpris på dom där detaljerna för att göra någon annan nöjd.

Tänkte iaf söka en öppen licens på T3x och sedan, beroende på hur ivrig och hungrig man är mot sommaren så, får man väl ställa in en sån här godis i skåpet. Det känns en aningen olustigt bara på sätt och vis, med en .308 - men det blir nog en bra början för någon som bara är färdig med examen. Utöver en kommande .22LR.

Jag tror ändå på att Arcticen blir en trogen järnhäst i stallet. Den ser ut och vara en robust pjäs på +4KG som kommer leverera i generationer. Egentligen räcker det ju med att den klarar mina år i livet, sen vad som kommer senare... äh. 

Tanken är väl och gifta sig till en smärre rikedom så att man kan också hänga på ett March 1-8x24/1-10x24.

Publicerat
  • Författare
På ‎2017‎-‎03‎-‎22 at 20:06 Wizard sa:

Har du en länk? Min Sako 85 skulle behöva en sådan utan tvekan! Jard säljer inte Sako trycken nämligen, bara Tikka - men de är å andra sidan väldigt trevliga! Trycken på 1 kg eller mer är fanimig rubbat om du frågar mig... <_<

Och jag som skickade min Blaser till Germania för att få trycket hårdare ;)

Finner det oansvarigt att sälja bössor med så lätta trycken till folk där man inte vet vilken vapenvana dom har..
Det spelar ingen roll om trycket är lite hårdare- bara det är rent och distinkt ska du nog få iväg skottet när tillfället ges.

Så lätt som trycket var från fabrik hade jag inte  någon känsla för att/när skottet skulle avfyras när jag stod på pass och det var kallt: Det small bara när jag hade kalla fingrar...

Publicerat
På 2017-03-22 at 10:02 Dansken sa:

Men den finns i 8x57. Kan man inte få 6,5 så tar man 8x57.