Publicerat Mars 23, 20179 yr 26 minutes ago Dansken sa: Och jag som skickade min Blaser till Germania för att få trycket hårdare Finner det oansvarigt att sälja bössor med så lätta trycken till folk där man inte vet vilken vapenvana dom har.. Det spelar ingen roll om trycket är lite hårdare- bara det är rent och distinkt ska du nog få iväg skottet när tillfället ges. Så lätt som trycket var från fabrik hade jag inte någon känsla för att/när skottet skulle avfyras när jag stod på pass och det var kallt: Det small bara när jag hade kalla fingrar... Det håller jag med om till 100% - men att inte tillhandahålla andra alternativ för oss som har väldigt specifika krav på just den biten tycker jag är trist. Det är ju inga budgetbössor som Sako har direkt... Jag försökte köpa ett nytt trycke till min Sako 85 när jag hade köpt den ny och det visade sig vara omöjligt. Det fanns ingen som tillverkade sådana och Sako själva var inte intresserad för fem öre att hjälpa till. Jag var inte ute efter något extremt som t ex det 4 oz trycke jag köpte till min Tikka T3 från Jard, men lättare än 1 kg vill jag absolut ha, och det skall vara ett 2-stegs. Det är lite festligt just det här med trycken för jag är ingen klen typ direkt och efter att ha spelat musik i hela livet så har jag tillräckligt starka nypor för att kunna dra loss muttrar med bara fingrarna om de inte är dragen galet hårt - men när det kommer till avtryckaren så skjuter jag skitdåligt med tunga trycken helt enkelt.
Publicerat Mars 24, 20179 yr 9 hours ago Dansken sa: Och jag som skickade min Blaser till Germania för att få trycket hårdare Finner det oansvarigt att sälja bössor med så lätta trycken till folk där man inte vet vilken vapenvana dom har.. Det spelar ingen roll om trycket är lite hårdare- bara det är rent och distinkt ska du nog få iväg skottet när tillfället ges. Så lätt som trycket var från fabrik hade jag inte någon känsla för att/när skottet skulle avfyras när jag stod på pass och det var kallt: Det small bara när jag hade kalla fingrar... Tycker man att 1 kg är för hårt bör man nog ta sig en funderare på avfyrningsteknik mm. Vill minnas att det är minsta tillåtna avtryckarvikt för pistol C. Kör med 1,3 kg , vilket jag upplever i lättaste laget på min hundförar/drevjaktsbössa.
Publicerat Mars 24, 20179 yr Tycker det är konstigt att tillverkarna skall ta ansvar för att jägare och skyttar inte har omdöme, tränar tillräckligt eller klantar sig. Tycker man att trycket är för lätt första gången på skjutbanan så skruvar man upp det. Tycker man att det är för tungt ska man absolut kunna skruva ner det. När jag började jaga och skjuta sköt jag så jäkla dåligt med tunga tryck. Med åren har jag landat på ca 600-700 g. Med träning och vana så spelar det nu ingen roll om jag står eller ligger, är andfådd eller fryser. Samma på älgbössan och grisbössan som toppfågelkanonen som på ripbössan. Det är helt enkelt bara en vana och så skjuter jag bäst. Helt kass är det att jag fått köpa nya tryck för massor av pengar, eller skruva och bryna till en jäkla leda för att tillverkarna ska ta ansvaret från mig.
Publicerat Mars 24, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Om man tänker sig en nybliven jägare som har tagit jägarexamen en helg på en Herrgård, och hen frågar sina jagande bekanta vilket vapen man måste ha faller svaret naturligtvis på en Blaser (det kan hen även se att man MÅSTE ha: för det har alla dom andra i laget- dessutom lyser det ett visst mått av ekonomisk framgång och social status kring dessa vapen) När man sen står i affären utan någon egen jaktlig erfarenhet och ska köpa denna första studsare, och säljaren visar och demonstrerar och framhäver det FIIIINA trycket ( på 6 hekto som min var utrustat med) då tror jag vapenbranchen är ute på djupt vatten. I Amerika är det vissa krav för vikt på tryckens hårdhet för att tillverkaren inte ska bli ersättningsskyldig vid en stämning efter personskador, men i Sverige ganska billigt för arbetsgivare och tillverkare att skada någon. Blasers trycke kan/får man inte ställa själv (jag har ändå en "viss" erfarenhet av trycken) När man läser trådar (särskilt på grannkanalen) vart man kan få billigare ammunition till sin Blaser än vad Barnaul säljer- då det är för dyrt att övningsskjuta- Då föreställer jag mig även att dessa personer inte tränar så mycket som dom borde göra. Själv har jag skickat X- antal tusen skot downrange- så även där har jag en "viss" erfarenhet och jag mästrade inte detta knappt 6- hektos trycke på jakt när det var kallt om fingrarna... Jag skickade bössan till Tyskland FÖR EN TRYCKESJUSTERING... Detta är ju helt vansinnigt. Nu har jag ett trycke dom kallar 11 hekto- och det är acceptabelt till mitt användande av bössan Så jag tycker absolut att tillverkaren/ handlaren har ett stort ansvar vad han säljer till vem- och jag tycker fanimej det är oansvarigt att sälja sånt när man inte vet hur erfaren potentiella köparen är.... För övrigt har jag sett en del tryckes justeringar och modifieringar utfört av "händige herr'n" som kan göra även den mest modiga mörkrädd.....
Publicerat Mars 24, 20179 yr Författare Detta är en populär post. När vi ändå håller på med trycken måste jag berätta om en gång jag skämde ut mig själv ordentligt: Telefonen ringde, och en trevlig person frågade om jag kunde ställa ned trycket på hans Remington 700. Jag frågade lite tillbaka om förutsättningar: Hur hårt det var nu- hur han ville ha det, och om trycket var rent. Det var det, men han ville ha det på (han angav en vikt) som jag tyckte lät lågt. (det var redan lågt innan) Jag frågade hur länge han hade jagat? Och han berättade att han precis hade tagit jägarexamen och det var första bössan. Så jag sa åt honom att "få lite skott i bössan och få lite vana" då kunde han komma igen- och då skulle jag försöka hjälpa honom. Nåväl, det var ändå lite annat, så han ville komma ut med bössan då det var ett par andra småsaker vi skulle titta på. I verksta'n såg jag att han hade en guld trident i en guldkedja runt halsen, så jag frågade om vad han gjorde där? Jodå: Han var prickskytt i kustjägarna, och hade även varit ett par turer utomlands... Det kunde du ju bara ha sagt sa jag... Han skrattade och fick sitt trycke som han ville ha det Men- men,,, Better safe than sorry Jag har aldrig annars ställt ett jakttrycke under kilot till någon kund. Däremot har jag visat dom vilken skruv dom ska justera på om dom vill ha det lättare- och har förklarat riskerna och frånsagt mig allt ansvar om dom gör det själv.
Publicerat Mars 24, 20179 yr Det är det jag menar. Att ha vapen, skjuta och jaga innebär ansvar. Det jag retar mig på är att man tar ett sådant jäkla ansvar som tillverkare att man säljer bössor med så taskigt tryck att det känns som att dra åt handbromsen i bilen när man står på banan och rycker i avtryckaren. Leverera vapen med ett hårdare inställt tryck MEN med möjlighet att justera. Dåliga trycken är ju i sig också en fara när man måste koncentrera sig mer på att volda in spaken i stället för helheten kring skottet och situationen. Ja, det är det en träningssak men varför överförmynda? Billigt med risiga trycken...
Publicerat Mars 24, 20179 yr Författare Överförmynda ? Hur många timmar ? hur många dagar ? har du setat som skjutledare på en älgbana ?
Publicerat Mars 24, 20179 yr Jag tycker inte att man skall överförmynda genom att sälja vapen med ENBART dåliga trycken. Ett bra trycke som från fabriken är hårdare ställt men går att justera ner är vettigt. Sedan är det väl skit samma om jag suttit som skjutledare eller inte?! Jag har lärt mig skjuta med ansvar och sunt förnuft och en pappa var stenhård med vapenhantering. Helgkurser i jägarexamen är jag totalt emot. Flådiga gods och fina mesar i senaste filtstassen från Blaser också. Där är första ansvarsmissen och det beror också på pengar. Man vill göra snabba pengar och inget annat. Vad är det för jävla fjollor och imbisiller som läser jägarexamen och får vapenlicenser nu för tiden?! Sorry för att det här spårar ur tråden...
Publicerat Mars 24, 20179 yr 35 minutes ago Dansken sa: Överförmynda ? Hur många timmar ? hur många dagar ? har du setat som skjutledare på en älgbana ? huu nu får jag panik ångest inför min dag som skjutledare vart ju pekad på antal gånger i fjol och man aldrigt veta hur trycket är ställt just fan måste ställa upp trycket min gris/viltstigsbössa är ju lite fjantigt lågt jag har blåst på avtryckaren så den har avfyrats och när jag provade att väga så fick vi inget resultat
Publicerat Mars 24, 20179 yr 7 hours ago Urban sa: Tycker man att 1 kg är för hårt bör man nog ta sig en funderare på avfyrningsteknik mm. Vill minnas att det är minsta tillåtna avtryckarvikt för pistol C. Kör med 1,3 kg , vilket jag upplever i lättaste laget på min hundförar/drevjaktsbössa. För jakt har jag inga problem med tyngre trycken för där handlar det mer om reaktionsskytte än något mer utstuderat, långdraget och smygande. Jag lägger normalt ner enormt många timmar på skjutvallen och idkar bukskytte och lärde mig tidigt att min preferens var lätta trycken. Med originaltrycken så sköt jag bedrövliga grupper eftersom jag spände mig, vilket skickade skotten till höger och det var inte förrän jag började öva med min .22LR med schnelltrycke som jag insåg att det var rätt melodi för mig. Jag beställde ett Jard på 4 oz, dvs 115 g, efter en massa mätningar och beräkningar och sen sköt jag grupper jag aldrig hade kunnat drömma om innan! Skotten tog dessutom exakt där jag ville Jag är fullt medveten om att det är för lätt trycke för att tävla med mig veterligen, men jag vill ha extremt lätt trycke och så liten rekyl som möjligt - då skjuter jag bäst! Jag vill gärna tro att jag har en rätt bra avfyrningsteknik, men jag och tunga trycken är inte kompatibla när man skall skjuta precision. Jagade med den bössan också men då från en höjd och med skjutmatta och låga benstöd. Predatorjakt med andra ord. Den bössan gick knappt att skjuta med i stående skjutställning men det var heller inte meningen. Den var mer optimal att jaga räv med på långa håll - eller skjuta golfbollar på 400 meter med... Så det är utifrån den kravbilden som jag önskar kunna justera ner mina trycken till - inte till älgjakten på mina "normala" studsare! På den tiden jag både tränade och tävlade i pistolskytte så kontrollerade de trycket innan varje match för att de inte skulle vara för lätta. Personligen tror jag mest det handlade om säkerhet eftersom ett hemmatrimmat trycke kan ligga på gränsen till självavfyrning om man har otur och det är ju synnerligen obra - men ett trycke utvecklat för att ha så låga vikter är en annan femma. Jag testade min T3/Robertson genom att slå på vapnet i både sida, och längdriktning, men aldrig klickade det av den behandlingen. Min CZ 453 med schnelltrycke klickar direkt om man gör en sådan sak. Det skall byggas om en vacker dag för att eliminera den saken för när man har klickat fram avtryckaren och aktiverat schnelltrycket så går det inte att göra patron ur - om man inte säkrar först - för då smäller det. Så kortfattat - tyngre trycken på studsarna är absolut på sin plats, men för bukskyttet är det inte det. Jag vill kunna jaga med mina kulvapen och tävla intresserar mig inte längre, men skjuta 400-500 skott i månaden är själavård! Kan också tillägga att jag justerade mina trycken på mina hagelbössor under tiden jag tävlade. De skulle inte vara extremt lätta - men de skulle vara snabba för det var ofta man sköt båda skotten i samma knall Hoppas mitt förtydligande förklarar mitt syfte och preferens! p.s Trycket på min Rigby skall med flit vara av det tyngre slaget för att utom tvivel eliminera en oavsiktlig avfyrning när man inte är 100% redo!
Publicerat Mars 24, 20179 yr Författare Jag tror bara det är snack med den där jäkla Rigby'n efter som du inte har ringt... Bara något och sitta och torrbryta med
Publicerat Mars 24, 20179 yr 2 hours ago Dansken sa: Jag tror bara det är snack med den där jäkla Rigby'n efter som du inte har ringt... Bara något och sitta och torrbryta med Utan pappersarbetet så blir det ju ingen bössa och vi alla vet ju hur snabba länsman är på den fronten... Bor i Skåne och här var det närmare 14-15 veckors väntetid när jag skickade in licensansökan... Borde bara vara ensådär 6-7 veckor kvar om jag räknat rätt tills jag kan åka upp och hämta bössan - och ammunitionen som medföljde. Tillräckligt med ammunition för att det skall vara värt en dagstur till Gekås, men på något köpcentrum går jag inte in i - bara vapenhandlaren
Publicerat Mars 24, 20179 yr Författare Det är märkligt: Många licenser här i Bergslagen är utfärdade i Skåne där dom får hjälp för att komma ikapp... Här har vi fått ned licens tiderna. Inte till en acceptabel nivå- men till en mindre illa..
Publicerat Mars 24, 20179 yr Jag väntar sen den 31/1 och får nog se fram mot lika lång tid till. Men jag ri ger igen på måndag.
Publicerat Mars 24, 20179 yr 35 minutes ago Dansken sa: Det är märkligt: Många licenser här i Bergslagen är utfärdade i Skåne där dom får hjälp för att komma ikapp... Här har vi fått ned licens tiderna. Inte till en acceptabel nivå- men till en mindre illa.. Egentligen skall jag inte klaga för samma tid förra året så tog det typ 8 månader att få en licens - men allt över två veckor tycker jag är absurt! De är blixtsnabba på att skicka ut räkningen för ansökan, det sker direkt, men sen ligger de på licensen så länge de kan och den som påstår att det är annat än en medveten handling ljuger så de är blå om tungan... I Skåne märkte de att klagomålen blev färre när de kom ner till 3-4 månaders väntetid och så bestämde sig de för att köra på den saken. Den som redan har en beviljad vapenlicens sedan förut skall inte ta mer än max 3-5 minuter att behandla. Som sagt, jag är övertygad om att de har order på att förhala hela processen så långt som möjligt eftersom de egentligen inte tycker att vi skall ha några vapen alls...
Publicerat Mars 24, 20179 yr Klart det är order. Varför annars börja dela upp handlöggningen i kötid respektive handläggningstid? Eller som det sista jag fick höra: du har ingen handläggare på ditt ärende, men det får du först på sista dagen. Frågade vad de menade med "på sista dagen" den frågan ville de inte svara på. Rätt tydligt att de sitter på dom med flit.
Publicerat Mars 24, 20179 yr Författare Sista dagen... Den yttersta dagen... Har du inte varit i Kyrkan ?
Publicerat Mars 25, 20179 yr 10 minutes ago Dansken sa: Sista dagen... Den yttersta dagen... Har du inte varit i Kyrkan ? Nej för fan, där är ju bara en massa knäppgökar med låtsaskompisar.
Publicerat Mars 25, 20179 yr Jepp. Fast grannkanalen är värst , den är nog igentligen Säter RPK intranet.
Publicerat Mars 27, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Sådär... då var Arctic'en beställd.. ETA beräknat till augusti... kan vara augusti vilket år som helst med Svenska Sako. Jag var nummer 2 i Sverige som beställer. Synd att jag inte hann först. Minns att Simon Spies en gång beställde en Mercedes Benz 600 "lang" om han kunde få den före Shahen av Persien... annars skulle han inte ha den (han fick den så som han ville)
Publicerat Mars 27, 20179 yr 36 minutes ago Dansken sa: Minns att Simon Spies en gång beställde en Mercedes Benz 600 "lang" om han kunde få den före Shahen av Persien... annars skulle han inte ha den (han fick den så som han ville) Frågade du vem som var först?
Publicerat Mars 27, 20179 yr Författare 44 minutes ago redtop sa: Frågade du vem som var först? Det är säkert en forist