Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sälja fågel?

Featured Replies

Publicerat

JA, det ärriktigt.

"våga ta betalt". Vi måste omma ihåg att nyskjutet vilt ur "vå egen skog" skall betelaas med ett högre pris än i handelan.

D.v.s minst 50 kr/kg.

• Svar 113
  • Visningar 18,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Känsligt ämne för vissa??? Personligen så tycker jag det är självklart att man ska kunna sälja sitt vilt. Dock tycker jag det blir fel om man går ut för att jaga enbart för att kunna sälja det och tjäna pengar på det.

I mitt eget fall så säljs allt efter att ens egna frysar är fulla.

Dessutom så är det också väldigt kul att få den uppskattning som folk som köper ger en.

Sen en annan sak ang. vilthandeln. Varför säljer alla jägare viltkött så himla billigt??? Vilt är en exlusiv vara som på något konstigt sett har hamnat långt under en gammal ko i prisnivå.

Går man till affären så ligger priserna på flera hundra kronor kg medans jägarn själv som gjort allt jobb och lagt ut alla pengar bara får en bråkdel utav den summan.

Våga ta betalt.

En gissning är att det kött vi säljer inte kan användas på annat sätt än till husbehov. Vi säljer sällan något besiktigat kött. Skillnaden är de större godsen som har en besiktningsveterinär som stämplar köttet, då blir det genast dyrare för det köttet går att pytsa ut till vilken detaljist som helst typ Ica eller konsum alt restauranger. Vårt kött får inte säljas där..

Sen finns det väl ofta en del iövrigt att önska när det gäller vår kötthantering generellt sett. Tror att det får många vilthandlare att dra öronen åt sig kanske..

Mvh!

Publicerat

Även jag säljer en del fågel.

Har man jakten och hundarna som sitt största intresse kan man givetvis inte sluta jaga bara för att man inte behöver mera fågel.

Sen finns det IDOTER som jagar från bil och skjuter mängder med fågel för att tjäna pengar  :'(

Även hänsynslös toppjakt kan bli för magstarkt för mig >:(

Publicerat

Jag äter de jag skjuter  inte räv och sånt och behöver man pengar så gör man ett extra skift på jobbet.

Däremot har jag inget imot att byta bort fågel mot tex fisk eller betala en tjänst med vilt.                      De är ju inte helt fel att äta en öring ibland :)

Publicerat

Det finns många åsikter om detta.

Som jag skrivit tidigare så tycker jag iaf det är fel. Man tar det man behöver själv!

Men men som sagt gör som ni tycker om ni sover gått om natten med en fet bunt pengar i fickan och (förhoppningsvis) dåligt samvete :)

Vill ni tjäna pengar och samtidigt vara i skogen plocka bär och sälj om ni har så dåligt ställt.

Publicerat

om jakten går till på rätt sätt ser jag inget hinder att sälja. jag gör det själv tyvärr till lite för låga priser. jag tycker att dom som inte jagar själva borde få chansen att få smaka på dom delikatesser som våra skogsfåglar är. men jag går inte ut och jagar för att dryga ut kassan men när frysen är full kan jag lika gärna sälja eller ge bort kött.

Publicerat

Jag känner till en medlem av vår kära urbefolkning som brukar roa sig med att snara ripa i Tavvavouma uppe i norra Kiruna kommun. Vintern 2003 fångades över 1000 ripor och betalningen var då 75kr/ripa.

Publicerat

Att jag säljer en del fågel är ingen lysande affär ;)

Räknar man att jag är ledig från jobbet hela hösten samt åker många 100mil bil så är det garanterat inga lysande affärer att sälja en del fågel :o

Så det är inte för att tjäna pengar utan bara att minsk utgifterna för jakten samt att man inte har andväning för all fågel själv. Kan inte se några fel med det men visst är även jag tveksam att det är tillåtet att sälja fågel då det säkert ger mera biljägare >:(

Den enda jaktform man kan skada fågelstammen är toppjakt så då måste man som jägare använda omdömmet

Publicerat

Jag brukar skjuta rätt duktigt varje varje år,hitills har vi i vår familj kunnat äta upp allt kött jag släpat hem. Kanhända att man som ensamstående i ett hushåll kanske inte kan käka upp allt men jag har då aldrig varit med om i "normal" jakt att alla frysar skulle vara fulla så man inte fick plats med mer.

Sen ja, äter vi nog viltkött säkert 5-7 dagar i veckan i någon form,som tex pannbiff,köttfärssås till pastan etc.

Som exempel kan jag ge till känna att för vårt bruk inom familjen gör av med 1 älg, 1.5 gris,20 harar,2 -3 rådjur.10 gäss.30 duvor + lite kronhjort..OBS dessa siffror är ungefärliga... Till detta lägger vi till lite gösar och abborrar..

Som ni ser så fattar jag inte hur man kan skjuta så frysarna blir fulla,men som sagt jag bor ju i en familj.

Förr fiskade jag väldigt mycket,på den tiden var gäddfisket mycket bra i Trosa skärgård,vi fick i princip hur mycket gädda som helst när vi fiskade. Vet att vissa polare sålde fisken till affärer och tjänade stora slantar på bytet,jag tyckte inte om det och dom visste också om att jag inte gillade det så vi pratade inte mycket om det. Jag i min tur GAV bort mängder av fisk till bekanta och deras bekanta.. Nu efteråt inser jag min dumhet då jag hellre borde kastat tillbax fisken i sjön..ung o dum--JA..!!

Jag är faktist inte säker på vad jag tycker i denna fråga,att ge ett generellt svar är mycket svårt,tror mer att man får gå från fall till fall

edit. Köttkvarnen är min bästa vän   yawn.gif

Publicerat

Nog kan man väl sälja fågel som allt annat vilt...

Som om det är nå speciellt med ordet fågel- passar du hare älg rådjur eller vad som helst på en väg så är det ok, passa fågel där och det är "oetiskt" enligt vissa.

Sjukt...

Om du jagat hela ditt liv och nu träffar din stora kärlek, en riktig donna som ej vill ha ditt kött, vad gör du då.

Sitter och tjurar när hon gör sina middagar eller drar till jaktkojan och käkar köttsoppa? knappast!!

Tror att det är så här på de flesta ställen: den som jagar mest skjuter kanske mest, kanske säljer eller ger bort lite kött men....Gör också mest viltvård..

Skjut nån räv, fånga nån mård skjut lite kråkor mm mm, då kan du sen gå och jaga med gott samvete även om du säljer en köttbit.

Publicerat
Nu vet jag inte var du bor men hur svårt tror du det är att fylla bakluckan med rådjur med en ljuddämparförsedd 22.a här i stockholm/sörmland?

Kiruna. Mm, kan tänka mig att de finns liknande problem runt om i landet.

Att jag säljer en del fågel är ingen lysande affär ;)

Räknar man att jag är ledig från jobbet hela hösten samt åker många 100mil bil så är det garanterat inga lysande affärer att sälja en del fågel :o

Då ska gudarna veta vilken dålig affär att jaga här i norr. Iaf om man tänker på kött i kg.

Bregott, du kan tycka att jag är hur sjuk som helst, men de är fan inte normalt att jaga fågel på väg. Det jagas inte hare i större omfattning här uppe, och vi brukar lämna älgjägarna i fred dom veckorna dom jagar på samma marker. Här uppe tror jag att de inte jagas så mkt älg kring vägar och vägpass. Och därför har jag inte bildat mig någon uppfattning om deras verksamhet, och därför ger jag fan i att disskutera saken.[

Publicerat
Kiruna. Mm, kan tänka mig att de finns liknande problem runt om i landet.

Då ska gudarna veta vilken dålig affär att jaga här i norr. Iaf om man tänker på kött i kg.

Bregott, du kan tycka att jag är hur sjuk som helst, men de är fan inte normalt att jaga fågel på väg. Det jagas inte hare i större omfattning här uppe, och vi brukar lämna älgjägarna i fred dom veckorna dom jagar på samma marker. Här uppe tror jag att de inte jagas så mkt älg kring vägar och vägpass. Och därför har jag inte bildat mig någon uppfattning om deras verksamhet, och därför ger jag fan i att disskutera saken.[

Ok...Det är din uppfattning, eftersom du valt att inte jaga nåt annat kring vägar. respekterar detta!!

Ser ingen skildnad varför det skulle vara så "förbjudet" att passa vid en skogsbilväg på ex tjäder. när man passar allt annat där?

Det finns områden där det bokstavligen kryllar med alla sorters "små" vägar. där behövs det också jagas.

Hart skjutit nån fågel i topp då man kommit spankulerande efter nån skogsbilväg, eller skoterspår och ser inget fel i de!!

Själv har jag ännu aldrig ännu passat fågel så men kan mkt väl tänka mig det när man blir gammal eller skruplig, har däremot skjutit älg, hare mm på skogsbilvägar och vem har inte det.

Har jagat älg några år och alla vet väl vad ett "pensionärspass" är, ska de pensionärerna få sluta jaga då??? ???

Publicerat

Jaha nu har jag också läst igenom denna tråd och här kommer min uppfattning om att sälja fågel och övrigt vilt.

Jag jagar för mina hundar under hösten och SLUTAR inte jaga med dessa när mitt husbehov är fullt.

Däremot säljer jag väldigt sällan något, utan jag ger bort viltet till de som önskar sig en fågel / älgmiddag.

Vill man sälja tycker jag det är ok.

Baksidan med försäljningen är just som bla T.S är inne på, tjuvjakten från bil  >:(

Här uppe i Norrbotten tjänar folk pengar på detta avskyvärda tjuvskytte, då det främst är tjädern som torskar dit. :'(

Var på Jokkmokks marknad för några år sedan och fick se en tjomme som sålde skogsfågel, där jag kan garantera var skjuten/snarad under våren >:(

Uppköpare skiter i hur och när viltet är skjutet, bara de får tag på råvaran.

Sedan måste man som jägare inte skjuta allt som man får läge på, har jag skjutit två - tre tjädrar under en dagstur tycker jag det är nog och kan skjuta i luften om hundarna gjort ett bra jobb.

Går jag på nästintill fågeltomma marker och får läge på en tjäderhöna, kanske skottet då också går vid sidan om fågeln. :-

Men inte vill jag låta all fågel flyga vidare under säsongen bara för att jag sköt bra de första veckorna av fågeljakten :P

Publicerat

Jag tycker att det är väl inget fel i att sälja vilt kött av något slag, oavsett orsak ex alergi, inga smaklökar,full frys,

vegitarian,vegan ja va fan som helst och skulle man göra sej en slant är det väl bara att gratulera. Alla hobbys/fritids

syselsätningar kostar mer eller mindre så även jakt inte minst. Jag jagar älg två månader varje år med varierande

resultat, är med i 4 jaktlag + om tiden och tilldelning av älg räcker hjälper jag flera andra jaktlag. i fjol var jag i 9 lag

och härjade, i år komm snön tidigt han "bara" till 7 lag så det varierar. Men varför ska jag sluta när minn frys är full,

när det finns folk som blir glada å nöjda om dom får köpa en köttbit. Det är änkor och alla möjliga personer som ringer

och en del blir arga när jag har för lite. skulle jag inte sälja kunde jag inte jaga som jag gör. Och inte blir det nå stora

pengar, om man läger i hop allt, sem,komp,bil,hundar,bösor,bränsle mm så skulle man bli mörk rädd(törs inte) :-[

Jag tror att det är den där förbanade >:(avundsjukan >:( som är ett livs långt lidande som spökar. Äter en jävla massa

älgkött, för att förhindra att ungarna ska få klövar jagar jag även lite,fågel,rådjur,björn,räv,mård,grävling mm.

Jaktliga hälsningar " inn snöad" ;)

Publicerat

Var på Jokkmokks marknad för några år sedan och fick se en tjomme som sålde skogsfågel, där jag kan garantera var skjuten/snarad under våren >:(

Uppköpare skiter i hur och när viltet är skjutet, bara de får tag på råvaran.

Sedan måste man som jägare inte skjuta allt som man får läge på, har jag skjutit två - tre tjädrar under en dagstur tycker jag det är nog och kan skjuta i luften om hundarna gjort ett bra jobb.

Det finns ju röt ägg inom allt, Även jakten. Tyvär men det är ju kort sigtigt tänkande,man vill ju ha nå och jaga nästa år,å nästa.

Tror att sätter man åt stora upp köpare på nå smart sätt, blir det svårare för oseriösa.

Samma sak med att inte skjuta på allt, skjuter man allt biter man sej i svansen till slut och vad fan ska man göra då ???

Publicerat

I grund och botten är jag väl inne på att det skulle kunna vara ett sätt att minska jakten från bil. Ser inte så något större problem att sälja fågel i mindre kvantitet, så länge man vågar ta ett värdigt pris(som jag kanske tidigare nämnde).

Och när jag menar jaga på väg så menar jag från fordon. Kanske borde uttryckt mig mer noggrant. Nog åker man ibland skidor efter gamla traktorvägar, bilvägar som inte används och går längs dem en bit när man är påväg tillbaka till bilen på hösten.

Publicerat
så länge man vågar ta ett värdigt pris(som jag kanske tidigare nämnde).

Förstår vad du menar men...om vi slutar sälja fågel så ökar efterfrågan dramatiskt och som ett brev på posten stiger priserna kraftigt.

Vilket givetvis resulterar i att fler ser möjligheterna att på ett olagligt sätt tjäna grova pengar.

Nu var det ju inte den olagliga jakten som var ursprungsfrågan,det ska vi hjälpa eller låta våran ordningsmakt ta hand om.

Ursprungsfrågan gällde att sälja fågel som biinkomst och på det här forumet är det garanterat ingen som sysslar med olagliga metoder på den nivån.

Ingen här är heller så dum att han skjuter mer än vad marken tål då han bara sabbar för sig själv kommande år.

/Micke

Publicerat

maddog

Gillar din snödräkt som du har på dig på visningbilden, var har du köpt den?? ;D

Publicerat
Förstår vad du menar men...om vi slutar sälja fågel så ökar efterfrågan dramatiskt och som ett brev på posten stiger priserna kraftigt.

Jepp, allt handlar ju om tillgång och efterfrågan. Men jag tycker att om man får under 100 kr tjädern kan man lika gärna ge bort några åt nån bekant eller så. Så om bolagen skulle sluta köpa upp, och att man istället skulle sälja i annons, så skulle man ju få ett bättre pris. Känns som att bolagen tjänar alldelse för mkt till skilldnad från er som gjort grovjobbet, eller är jag helt fel ute?

Publicerat

Tja.. Har jagat fågel tre dagar nu och tjänat ihop drygt 3000kr. (Och sett fågel för miljontals kronor...! ;) )

Men vi säljer inte till kilopris utan på ett helt annat sätt.

Publicerat

Deklarerar du den inkomsten  ;)  :D

MVH Roggman66

Publicerat

;D ;D Precis den tanken fick jag me  ;D ;D

...eller drar du bara av för skotten  ;)

Publicerat

Jag tror grejen är att så fort man börjar tänka "lönsamhet" i sin hobby är man inte längre en sportsman,utan då är man mer en "yrkesman" som bör betala sina sociala avgifter ,precis som oss alla andra egna företagare.

Att skinna staten på skatt efter egen inkomst är väl inte vanligt..???

Skrattar längre ner på sidan w000t.gif 

Publicerat

Och varför förutsätter ni att han inte gör det ;) kanske för att som man känner sig själv känner man andra ;D

/Micke

Publicerat

Det fanns en ganska intressant liten vinkling i ett tidigare inlägg.

Den som har tid att jaga mycket och skjuter mer än man behöver för eget hushåll ska i princip lägga av med jakten.

Man ska låta andra jägare komma till köttgrytorna.

Jag hoppas personen bara är avundsjuk, eller ska jakten i Sverige kvoteras ?? Nä, nu d.....r