Publicerat December 19, 200619 yr Och varför förutsätter ni att han inte gör det kanske för att som man känner sig själv känner man andra ;D/Micke ;D ;D Där slog du huvet på spiken ;D ;D
Publicerat December 19, 200619 yr Och varför förutsätter ni att han inte gör det kanske för att som man känner sig själv känner man andra ;D/Micke Vad menas ??? ??? ??? Förstår inte riktigt ;D ;D MVH Roggman66
Publicerat December 19, 200619 yr Vill du ha ett tips av mig Rödingfiskarn Det är så att den som är riktigt ivrig och duktig jägare (som du verkar vara) ska akta sig att tala om hur mycket man skjuter. Den svenska avunsjukan är för många en stark drivkraft. Visst kan det kännas trist att inte berätta hur duktig man är men huvudsaken är trots allt att man vet det själv
Publicerat December 19, 200619 yr Vill du ha ett tips av mig Rödingfiskarn Det är så att den som är riktigt ivrig och duktig jägare (som du verkar vara) ska akta sig att tala om hur mycket man skjuter. Den svenska avunsjukan är för många en stark drivkraft. Visst kan det kännas trist att inte berätta hur duktig man är men huvudsaken är trots allt att man vet det själv Duktig vet jag inte, men ivrig ja! Är mycket försiktig med att tala om hur mycket jag skjuter och det tänker jag absolut inte göra över internet. Har många gånger tidigare fått erfara vad folk kan ta sig till.. Från hot om anmälningar för påstådda tjuvjakter och skadegörelse på min bil till mordförsök på min hund! Men denna fråga tycker jag är intressant och jag har fått läsa många bra synpunkter i denna tråd. Tack! Har två fågeljaktsfrågor till som brukar vålla rejäl debatt och intressanta synpunkter. Drog igång dom på Robsoft under andra alias för ett par år sedan och det blev väldigt heta känslor och debatter! Kanske ska testa här också?
Publicerat December 19, 200619 yr Tycker inte det finns nåt som heter "Den SVENSKA avundsjukan" Den mänskliga i så fall! Men visst! Jaga på du ock skjut så mycket du kan, bara man tar av räntan så är det ju inte mängden djur som är fel. Tar man av kapitalet så blir det ju snett. Fast räntan blir ju också ett kapital.... MVH Roggman66
Publicerat December 19, 200619 yr Regelrätt jakt kan inte skada stammen så är det! men ofta får man höra att man skjuter bort all fågel när man har en bra finnspets och jagar hårt > Enda jaktformen man kan skada stammen är toppjakt på tjäder det är min personliga uppfattning
Publicerat December 19, 200619 yr Skjuter man mera fågel än man själv kan äta upp kan man ta med videokameran istället ??? Här är en skakig filmsnutt dock filmad före premiären i år http://video.google.com/videoplay?docid=-3987598472582723317
Publicerat December 28, 200619 yr Sälja fågel ja de värkar vara ett känsligt ämne:) Nu är de så att jag både jagar och omgås med personen som skapade den här tråden, men jag tänker inte ta nån parit i detta utan enbart utgå ifrån vad jag personligen tycker om att sälja fågel.. Sälja fågel är lika narurligt som att plocka bär och sälja eller vad de nu kan vara, allt man tar hem ifrån skogen går inte att lagra så enkelt är de.. och sluta jaga bara för att man har frysarna fulla där hemma är inte riktigt den norrländska kulturen. sen visst kan man ge bort nån fågel, men när man börjar kunna få en 400-500kr för en ynka tjädertupp så inte ger då jag bort så väldigt många då inte, sån är jag:) Men allt detta handlar ju om hur mycket var och en jagar eller hur? skjuter man tio-tolv fåglar på en höst så är de ju inte mycket att sälja heller.. Sen kan hänsynslös toppjakt visst påverka tjäderstammen inom ett område helt klart, men då handen på hjärtat inte är väl nån så trög mellan axlarna så man jagar på samma område i två månader!?! i alla fall där jag och mina kumpner jagar så finns de nästan obegränsatt med kortområden där de nästan aldrig jagas på och om man jagar där ett par tre dar gör bara tjäderstammen gott:) Men nått som därimot skadar fågelstammarna i högre grad än toppjakten är stående fågelhundsjakt!!.. Jag och även trådskaparen i fråga jobbar som jaktguidar, och har mer än en gång gått på helt tomma fjäll med endast döda och skadeskjutna ripor på!! För en hagelsmäll i en ripkull träffar högst sällan bara en ripa och lägg då till två tre skyttar som brakar iväg dubbelsmällar i kullarna så är de inte svårt att räkna ut vad de blir efter nått sånt dårskap!!! >.. Under toppjakten skjuts de ju 99% tuppar, men hur är de under stående jakten då?!
Publicerat December 28, 200619 yr Jag tycker det ä helt fel när man måste skjuta så mycket fågel att frysarna börjar bli fulla å sen börja sälja :- vilken tur att vi inte har såna jägare på våra marker.
Publicerat December 28, 200619 yr Det här blir helt enkelt för svårt att avgöra för mig, eftersom ni där söderut verkar ha så ohyggligt mycket fågel jämnfört med oss. Vi har jagat rätt så mkt i höst och sett väldigt lite fågel och inte fått annat än 1 tjäderhöna och ripor, farsan 1 tupp + ripor. Nu den sista delen på jaktsesongen på skogsfågel åker man mest och motionerar, helt ärligt. Men ni där nere verkar klaga om ni "endast får skjuta 1 orre på en dag, det gick dåligt", då jakten inte handlar om överlevnad för någon av oss i dagsläget tycker jag att man inte ska ha så stora krav. Och om jag visste att jag kommer o få skjuta på nått varje tur jag är ut, skulle jag nog nöja mig vid att skjuta 1 per tur. Eftersom det är avverkat så mycket och skogarna inte är som förr så är stammen väldigt sårbar.
Publicerat December 28, 200619 yr Jag förstår inte vad det är ni diskuterar. Vad är det för skillnad på att sälja en fågel eller några kilo älg eller rådjurskött? Vi i Skåne säljar mängder med fågel. Det är ingen som lyfter på ögonbrynen för det.Är det inte lika illa att skjuta svart o vitfågel och sälja dom som apporteringsvilt. Dom blir ju inte ens mat.Har man skjutit fler än man behöver(det händer varje jaktdag i Skåne ;D)så är det väl inget fel i att låta någon annan få del av det.Om man dessutom kan få en krona till ammo så är det väl bara bra.
Publicerat December 28, 200619 yr är det inte lite annat med älg där man har tex 4vuxna å 3 kalvar så är det färdijagat. Här i norrbotten har vi inte så många som föder upp orre å tjäder,söderut så föder man väl upp fasaner,rapphöns,änder m,m.
Publicerat December 28, 200619 yr Jag hade tänkt hålla mig utanför den här debatten men nu kan jag inte låta bli längre. Att sälja vilt är i mina ögon helt okej inom rimliga gränser. I dagsläget är det ett extremt fåtal som har jakten som något annat än en hobby och att då skjuta mer än den egna frysen fyller är inte helt okontroversiellt. Anledningarna är många. Älgkött kan man med gott samvete sälja. Varför? Den avskjutningen är reglerad. X antal älgar får skjutas per år, thats it. Alltså blir inte fler älgar skjutna bara för att någon vill tjäna pengar. Det gäller förresten alla djur där avskjutningen är styrd. Småvilt är lite krångligare... De finns oftast i större antal och det är jägarens omdöme som styr. Hur många orrar klarar er mark av att producera per år? Hur många rådjur? Harar? Hur länge räcker överskottet? Hur många jagar på marken? De som har överdrivet stora marker att röra sig på kan säkert göra sig en hacka på sin hobby utan att påverka bestånden nämnvärt, men då är frågan helt plötsligt: Är det etiskt och moraliskt försvarbart? Har vi rätt att döda djur vi inte har någon nytta av bara för att vi känner för det? Är det rätt mot övriga invånare i detta land att inte betala skatt på vår inkomst och på så vis dra vårt strå till den gemensamma stacken som kallas statskassa? Att som vissa sälja kråka, mås och trut som apportvilt, eller kommunjägare som skjuter kanin och rådjur, är en annan sak då det handlar om samhällsnytta. Jag ringde upp en uppköpare av vilt och bad om prisuppgifter på skogsfågel och räknade ut att jag i år skulle ha tjänat omkring 30000 spänn på min fågeljakt om jag sålt allt och då har jag inte ansträngt mig särskilt hårt. Med lite mer anstränging skulle siffran kanske ha blivit det dubbla och då har det blivit en kännbart mindre slant till staten. Arbetar man på t.ex. Skandia eller ABB kallas man brottsling och diskuteras flitigt vid landets alla fikabord om man fifflar med skatten... För min del skjuter jag varje år några fåglar utöver mitt eget behov och ger bort till de gamla jägarna i byn som inte längre klarar av att gå i skogen. Ibland får jag en tjuga eller en bit rökt kött för besväret och på den nivån tycker jag det är helt okej. Att sälja någon gris eller något rådjur är också helt okej. Men då det börjar handla om ekonomisk försörjning och/eller extraknäck tycker jag det har passerat nån slags gräns för vad åtminstone mitt samvete orkar bära.
Publicerat December 28, 200619 yr Jag hade tänkt hålla mig utanför den här debatten men nu kan jag inte låta bli längre.Att sälja vilt är i mina ögon helt okej inom rimliga gränser. I dagsläget är det ett extremt fåtal som har jakten som något annat än en hobby och att då skjuta mer än den egna frysen fyller är inte helt okontroversiellt. Anledningarna är många. Älgkött kan man med gott samvete sälja. Varför? Den avskjutningen är reglerad. X antal älgar får skjutas per år, thats it. Alltså blir inte fler älgar skjutna bara för att någon vill tjäna pengar. Det gäller förresten alla djur där avskjutningen är styrd. Småvilt är lite krångligare... De finns oftast i större antal och det är jägarens omdöme som styr. Hur många orrar klarar er mark av att producera per år? Hur många rådjur? Harar? Hur länge räcker överskottet? Hur många jagar på marken? De som har överdrivet stora marker att röra sig på kan säkert göra sig en hacka på sin hobby utan att påverka bestånden nämnvärt, men då är frågan helt plötsligt: Är det etiskt och moraliskt försvarbart? Har vi rätt att döda djur vi inte har någon nytta av bara för att vi känner för det? Är det rätt mot övriga invånare i detta land att inte betala skatt på vår inkomst och på så vis dra vårt strå till den gemensamma stacken som kallas statskassa? Att som vissa sälja kråka, mås och trut som apportvilt, eller kommunjägare som skjuter kanin och rådjur, är en annan sak då det handlar om samhällsnytta. Jag ringde upp en uppköpare av vilt och bad om prisuppgifter på skogsfågel och räknade ut att jag i år skulle ha tjänat omkring 30000 spänn på min fågeljakt om jag sålt allt och då har jag inte ansträngt mig särskilt hårt. Med lite mer anstränging skulle siffran kanske ha blivit det dubbla och då har det blivit en kännbart mindre slant till staten. Arbetar man på t.ex. Skandia eller ABB kallas man brottsling och diskuteras flitigt vid landets alla fikabord om man fifflar med skatten... För min del skjuter jag varje år några fåglar utöver mitt eget behov och ger bort till de gamla jägarna i byn som inte längre klarar av att gå i skogen. Ibland får jag en tjuga eller en bit rökt kött för besväret och på den nivån tycker jag det är helt okej. Att sälja någon gris eller något rådjur är också helt okej. Men då det börjar handla om ekonomisk försörjning och/eller extraknäck tycker jag det har passerat nån slags gräns för vad åtminstone mitt samvete orkar bära. Tänkvärt inlägg,mycket bra tycker jag....
Publicerat December 28, 200619 yr Fast så kommer jag på,hur tänker vi om alla trappers ??? Som säljer sina skinn,säkert oskattade 8) Rackarns svår fråga det här
Publicerat December 28, 200619 yr Enligt min åsikt gäller detsamma för "Trappers": Har du några räv/mård/minkskinn på lager - sälj dem med gott samvete. Ska du tjäna ditt levebröd på jakten: Starta ett företag med alla fördelar, nackdelar och framförallt ansvar det innebär.
Publicerat December 28, 200619 yr Stingerblade ..förstår jag dej rätt,att du tycker att det är rätt att dra in extra-inkomster från skogen, medans det är fel att leva av den, oskattat i båda fallen. Missförstå mej inte nu,tror jag känner precis som du,men jag är inte säker på vart jag sätter min gräns. En eloge skall du ha att du lämnar vilt till gamla jägare som inte längre orkar gå i skog och mark
Publicerat December 28, 200619 yr För mig är detta ingen svår fråga. Jag håller helt med Stingerblade. Jag tror även att om man bedriver jakt för att tjäna en massa pengar så ökar nog riskerna till vägjakt. (detta är vad jag tror)
Publicerat December 28, 200619 yr Enligt min åsikt gäller detsamma för "Trappers": Har du några räv/mård/minkskinn på lager - sälj dem med gott samvete. Ska du tjäna ditt levebröd på jakten: Starta ett företag med alla fördelar, nackdelar och framförallt ansvar det innebär.Snacka om att tala med kluven tunga som indianerna lär ha sagt.Vad jag kan förstå av denna diskussion handlar det inte om att försörja sig på att sälja lite fågel eller vilt överhuvudtaget. Vet dom som skjuter tusentals svart o vitfåglar per år och säljer dom för minst 5 spänn stycket. Är det oetiskt? Varför är det ok att sälja skinn?Har varit med på den tiden man fick 400-600 kr för ett bra rävskinn.Sköt ganska många rävar på den tiden. "Tjänade" en hel del pengar på skinn varje år. Gick bara med 50-60% i förlust trots allt Om jagsätter ut 1000 fasaner, skjuter i bästa fall 400 av dom och säljer dessa.Jag ger 40-50 spänn för kycklingen och får sälja dom skjutna för 25-30. Oetiskt,omoraliskt?Nej knappast skulle hellre kalla det företagsekonomiskt vansinne. Tror inte skattemyndigheten skulle uppskatta att jag startade ett företag och gjorde förlustavdrag varje år.Som sagt jag förstår inte denna debatt .
Publicerat December 28, 200619 yr Jag förstår inte vad det är ni diskuterar. Vad är det för skillnad på att sälja en fågel eller några kilo älg eller rådjurskött? Vi i Skåne säljar mängder med fågel. Det är ingen som lyfter på ögonbrynen för det.Är det inte lika illa att skjuta svart o vitfågel och sälja dom som apporteringsvilt. Dom blir ju inte ens mat.Har man skjutit fler än man behöver(det händer varje jaktdag i Skåne ;D)så är det väl inget fel i att låta någon annan få del av det.Om man dessutom kan få en krona till ammo så är det väl bara bra. Att i skjuter mer än ni behöver varje jaktdag i skåne tycker jag är rent ut sagt bedrövligt. Och att sedan skryta om det på nätet.. Fy fan säger jag bara..
Publicerat December 28, 200619 yr Nej det är väl bättre att bilarna kör över viltet. Och du håll ett hyfsat språk när du talar till mig annars kan du likabra vara tyst
Publicerat December 28, 200619 yr Håller faktiskt med T.S, det låter fan bedrövligt.. Jakt verkar inte speciellt krävande där nere i Skåne med de kvantiteterna som skjuts... Låter nästan mera som komplicerad avlivning? Ibland är man rätt glad över att bo andra sidan landet, här får vi iaf anstränga oss mer än vad som krävs för att ladda om bössan. Förstår nästan varför det finns så mycket jaktmotståndare i landet >
Publicerat December 28, 200619 yr Jag tycker bara att det är väldigt dålig PR för oss jägare, dessutom använda ( ;D) tycker jag är rätt opassande. Som någon tidigare nämt här på forumet så kan ibland folk från djurensrätt osv kolla runt här. Särskilt mot oss yngre jägare är det rätt oschysst.
Publicerat December 28, 200619 yr jasså,man skjuter mer vllt änn man behöver VARJE dag i skåne.Det låter ju riktigt bra........not.