Publicerat December 29, 200619 yr Nu börjar det hetta till här Jag är rätt säker på att dom största motståndarna till att sälja fågel är dom som knappt jagar fågel själv :
Publicerat December 29, 200619 yr Ingen har orkat svara på amakulus fråga om det är oetiskt att sälja kråk och måsfågel som apportvilt.......kan det betyda att tjädrar och orrar är mer värda som villebråd än några sketna kråkor? utveckla gärna tankarna runt moral och etik i så fall. Om man nu inte ska sälja kråk och måsfågel,är det bättre att slänga dom då? eller kanske det bästa av allt att inte skjuta överhuvudtaget? Att det skjuts mer vilt i söder än i norr under en jaktdag är fullständigt normalt då fältviltet har ett betydligt högre reproduktionstal än skogsvilt. Dessutom kan vissa arter förekomma i såna ohyggliga mängder att kraftig avskjutning är ett krav,har man varit med på skånsk gåsjakt/duvjakt där fåglarna räknas i tusental så är vidare kommentarer överflödiga. Intressant att ni som inte tycker att det är okej att sälja vilt förutsätter att alla som sysslar med detta är skattesmitare. Ungefär som om jag automatiskt skulle anta att alla som kör snöskoter/fyrhjuling bryter mot terrängkörningslagen....finns det väl ingen som gjort här va. /Micke
Publicerat December 29, 200619 yr Hade egentligen inte tänkt skriva mer i det här ämnet men Mr Mauser du skrev ett bra inlägg.Tänkte bara säga det.Sedan är det ju verkligen synd att vissa inte inser att det kanske är LITE ironi och jäkelskap med i bilden när farbror Amakulu skriver.Ämnet släpps nu från min sida
Publicerat December 29, 200619 yr [glow=red,2,300]Men nått som därimot skadar fågelstammarna i högre grad än toppjakten är stående fågelhundsjakt[/glow]!!.. Jag och även trådskaparen i fråga jobbar som jaktguidar, och har mer än en gång gått på helt tomma fjäll med endast döda och skadeskjutna ripor på!! För en hagelsmäll i en ripkull träffar högst sällan bara en ripa och lägg då till två tre skyttar som brakar iväg dubbelsmällar i kullarna så är de inte svårt att räkna ut vad de blir efter nått sånt dårskap!!! >..Under toppjakten skjuts de ju 99% tuppar, men hur är de under stående jakten då?! Okej detta blir lite utanför trådens ämne, men jag kan inte låta bli att besvara detta inlägg. Nu drar du alla jägare som jagar med ståendehund över samma tröskel, alltså i dina ögon som omdömeslösa skjutkåta idioter som helst skulle sluta med sin hobby, eller ? Visst finns det jägare som gör fel och skjuter in i kullarna som du beskriver, men jag tror inte dessa är speciellt många. Det här med omdömme och moral har vi diskuterat en del i andra trådar och jag ids inte göra det igen, men tänk efter en gång extra innan du vräker ut dessa osanningar igen Vassiljev. Däremot har du helt rätt i att det inte bara skjuts tuppar under "min" jakt, men vad är det för fel med detta då ? Jaktguide var du ja, då kanske du sett hur det inte ska gå till skulle jag tro :
Publicerat December 29, 200619 yr Jag får nog helt enkelt acceptera det, jakterna i sveriges olika delar skiljer sig så enormt mycket att det i alla fall för mig är svårt att förstå. Både i tankesättet och hur själva jakten bedrivs. Och jag fattar inte logiken i att varje dag skjuta mer än det finns bruk för. Ingen har orkat svara på amakulus fråga om det är oetiskt att sälja kråk och måsfågel som apportvilt.......kan det betyda att tjädrar och orrar är mer värda som villebråd än några sketna kråkor? utveckla gärna tankarna runt moral och etik i så fall.Om man nu inte ska sälja kråk och måsfågel,är det bättre att slänga dom då? eller kanske det bästa av allt att inte skjuta överhuvudtaget? Att det skjuts mer vilt i söder än i norr under en jaktdag är fullständigt normalt då fältviltet har ett betydligt högre reproduktionstal än skogsvilt. Dessutom kan vissa arter förekomma i såna ohyggliga mängder att kraftig avskjutning är ett krav,har man varit med på skånsk gåsjakt/duvjakt där fåglarna räknas i tusental så är vidare kommentarer överflödiga. Intressant att ni som inte tycker att det är okej att sälja vilt förutsätter att alla som sysslar med detta är skattesmitare. Ungefär som om jag automatiskt skulle anta att alla som kör snöskoter/fyrhjuling bryter mot terrängkörningslagen....finns det väl ingen som gjort här va. /Micke Jag måste nog säga att jag anser att skogsfåglarna är mer värda i det avseendet att dom är väldigt utsatta djur som biotoperna bara försämras med åren och i många delar av landet finns det bara spillror kvar av stammen, men ex kråkorna bara får det bättre med alla sopor vi slänger. Inte för att väcka konflikter här men, handen på hjärtat skulle du göra ett lika seriöst eftersök på en nötskrika som en älg? Vad gör duvor för skada? Vi har bara en väldigt liten skara stadsduvor här så jag har ingen koll.. Jag tycker att det är etiskt rätt att sälja fåglar som apportvilt istället för att slänga dom.
Publicerat December 29, 200619 yr Eftersom en hel del inte framgick tillräckligt tydligt i mina två föregående inlägg i detta ämne får jag väl göra ett nytt försök att föra fram mina ÅSIKTER. Gilla dem eller inte... Vad är ett liv värt kan man fråga sig i det oändliga. Jag anser att kråkan och rackelhanen är precis lika mycket värda men det är en annan diskussion. Som matvilt VET jag att rackelhanen smakar bättre. Att sälja måsar, kråkor, kajor eller fan och hans mormor i skatkostym är helt okej med motiveringen DU GÖR SAMHÄLLSNYTTA. Utan vårt avfall skulle de sannolikt inte förekomma i de mängder som de gör på soptipparna och i städerna idag. Dessutom får man mig veterligen inte särskilt mycket pröjs för dem. Jag har skjutit tre kråkor i hela mitt liv och har kanske haft chans att ta totalt tio varav ingen inom hagelhåll. Fler är de inte i norrlands inland, åtminstone inte på min mark; måsar verkar inte existera. Vad jag menar med moraliskt fel i att sälja fågel/övrigt vilt är det på samma vis som med allt annat - använd sunt förnuft. För att upprepa mig en gång till så kan jag hänvisa till min egen situation. Jag har i år jagat småvilt 20 dagar drygt. På dessa dagar har jag skramlat ihop småvilt för drygt 30000 spänn. Lek med tanken att jag sparar hela min semester med tillhörande inarbetad flextid och jagar i 45 + 18 dagar med samma snitt. Då blir det mer än 90000 spänn (plus den ordinarie lönen). Är det rätt att snuva resterande del av samhället på den summan? Jag tycker inte det. Vill man däremot sälja 400 av de 1000 fasaner man satt ut i en dunge på slätten och göra en rejäl minusaffär av det är det helt och hållet upp till en själv. Samma sak med de tio rävarna som sköts under vintern, åtta bävrarna om våren eller fem rådjuren under bockjakten. Men när det börjar röra sig om 20-30-40000 kronor och det mer eller mindre blir jakt inriktad mot föräljning börjar det osa katt. Ge den nyheten till Aftonbladet eller någon liknande skandalblaska och vi jägare får ett helvete. Så länge du tar av överskottet när du jagar, oavsett om du satt ut själv eller ger dig på de vilda stammarna, gör som du vill. Jag vet vad mitt samvete orkar med.
Publicerat December 29, 200619 yr Vilket liv i luckan ;D jag säljer fågel (mås, kråka osv )och skäms inte de minsta
Publicerat December 29, 200619 yr handen på hjärtat skulle du göra ett lika seriöst eftersök på en nötskrika som en älg? Vad gör duvor för skada? Vi har bara en väldigt liten skara stadsduvor här så jag har ingen koll.. Oavsett vad för vilt jag lossar skott mot som inte faller på skottplatsen,gör jag vad som står i min makt för att återfinna. Sen vet du lika väl som jag att påskjuten fågel som flyger utom synhåll är mycket svåra att återfinna,det ligger liksom i den jaktens natur. Stadsduvor medför sanitära olägenheter men jag tänkte närmast på Ringduvan som kan gå mycket hårt åt tex ärtfält,på vissa platser uppträder dom flockvis i hundratal och kan på en vecka totalt ödelägga ett ärtåker. /Micke
Publicerat December 29, 200619 yr Samma sak med de tio rävarna som sköts under vintern, åtta bävrarna om våren eller fem rådjuren under bockjakten. Men när det börjar röra sig om 20-30-40000 kronor och det mer eller mindre blir jakt inriktad mot föräljning börjar det osa katt. Ge den nyheten till Aftonbladet eller någon liknande skandalblaska och vi jägare får ett helvete.Så länge du tar av överskottet när du jagar, oavsett om du satt ut själv eller ger dig på de vilda stammarna, gör som du vill. Jag vet vad mitt samvete orkar med. Men om man nu tar av överskottet(något annat har vi inte diskuterat)och alltså låter kapitalet med ränta vara kvar och ändå säljer för 40 000:- är man moraliskt invalidiserad då med? Trots att viltstammarna mår bättre med mer foder åt de kvarvarande avelsdjuren=högre slaktvikter/levandevikter=högre reproduktion=högre avskjutning. Jag kan för mitt liv inte se något nyhetsvärde i det. Och till sist..jag sover mycket gott om nätterna ;D /Micke
Publicerat December 29, 200619 yr Har sålt runt 200 fågel /trut ,kaja.kråka i år och sover bra mycket bättre än om jag skulle låtit dom ligga åt räven. Skjutit dom hade jag gjort ändå. Att dom sedan används till träning åt framtida jaktchampions gör inte saken sämre.
Publicerat December 29, 200619 yr Vad tycker ni om att sälja skogsfågel? Att ha det som sidoinkomst under säsongen? Jag tycker det ser ut som att frågeställningen gällde fågeljakt som sidoinkomst under säsongen. Då inkomsten blir för stor anser jag det vara jämställt med svartjobb. Åsikter är åsikter och jag tror det är nyttigt att de vädras emellanåt och fasen vad tråkigt det vore om alla var överens jämt Och till sist..jag sover mycket gott om nätterna ;D Skönt, då är vi två
Publicerat December 29, 200619 yr Att det skjuts mer vilt i söder än i norr under en jaktdag är fullständigt normalt Nån fördel må dom väl få ha, när man orkar bo i en ut sparkad myrstack. Man skulle kanse göra nån bytes jakt med nån skön lirare, för att öppna vyerna en aning, allt söder om byske är ojaktat för mej ;D
Publicerat December 30, 200619 yr Att det skjuts mer vilt i söder än i norr under en jaktdag är fullständigt normalt Man skulle kanse göra nån bytes jakt med nån skön lirare, för att öppna vyerna en aning, allt söder om byske är ojaktat för mej ;D Tycker jag du ska göra. Jag tror jag har jagat i alla sveriges län,från Malmö längst i söder till Gällivare längst i norr. Sverige är ett fantastiskt jaktland med enormt skiftande miljöer,viltslag och tillgång. Men mitt favoritlän kommer alltid vara Sörmlands. /Micke
Publicerat December 30, 200619 yr Okej detta blir lite utanför trådens ämne, men jag kan inte låta bli att besvara detta inlägg. Nu drar du alla jägare som jagar med ståendehund över samma tröskel, alltså i dina ögon som omdömeslösa skjutkåta idioter som helst skulle sluta med sin hobby, eller ? Visst finns det jägare som gör fel och skjuter in i kullarna som du beskriver, men jag tror inte dessa är speciellt många. Det här med omdömme och moral har vi diskuterat en del i andra trådar och jag ids inte göra det igen, men tänk efter en gång extra innan du vräker ut dessa osanningar igen Vassiljev. Däremot har du helt rätt i att det inte bara skjuts tuppar under "min" jakt, men vad är det för fel med detta då ? Jaktguide var du ja, då kanske du sett hur det inte ska gå till skulle jag tro : Hej seger! Ja okej, de var lite klumpigt utrycket de där med stående fågelhundsjakten! visst vet jag att de finns många seriösa och duktiga stående jägare också! du är värkar iaf vara en av dom. Men de jag menade är på vissa platser sköts inte den jakten speciellt fint! Sen va de fel av mej att dra alla över en kant, visst! Men de är inte speciellt trevligt att som trädskällarfantast komma till ställen där stående fågelhundsfolk går på skyttelinje, där de kan vara upp till tio pers på två hundar som söker ilag! Där såna miltärövningar ägt rum blir de inte många oskjutna fåglar kvar i markerna!.. Jag har inget imot jakten i sig, det är en väldigt trevlig och fin jakt! Men utförd som jag beskriver här så är den förödande för fågelstammarna, för de blir helt rent där efteråt! Och tuvärr så förekommer de på allt fler platser där jag jagar, plus att under höstarna kan man ibland finna små jaktcamper utmed skogsvägarna med sånna jägare som bor på platsen i upp till en vecka.. Efter en vecka med sånna övningar är de inte så svårt att föreställa sig vad som hänt! Och jag med flera hittar allt oftare spår efteråt, som skadeskjutna fåglar och döda fåglar.. Men jag håller fortfarande med dej att de var dumt av mej att dra alla över en kant, rätt otförd så är det en väldigt trevlig jakt.. Men förstå mitt missnöje?! Sen åter till ämnet så måste var och en av oss jägare få förädla de vi tar ur naturen på de sätt vi finner bäst själva, vissa stoppar de i grytan andra i plånboken:)
Publicerat December 30, 200619 yr Men vad har man att erbjuda en sörläning som är lite bortsämd med massor av vilt från fasaner i högklackat till kronhjort med monster horn :- Kan det verkligen finnas nån som vill gå i tre dyngn med lös hund för att få upptag på älg. Sen får dena person varken vara mörkrädd,lat och ha bra rygg. Resten går att lära sej ( ljud lös ur tagning, gå omvägar för folk spår och vara allment folksygg, mm). Problemen blir nog i andra änden, när jag ska till sydstaterna :-[, folk spår över allt, röster, vägar,ljud av otjänt slag, sörläningen lär väl skrata sej har mynt. Men är det nån som tror sej passa in mot förmodan, får vi väl ta ett snack ;D Borde byta tråd :-
Publicerat December 30, 200619 yr Får en känsla av att finns såna här klassiska motsättningar mellan jaktsätten med.. De som jagar med trädskällare alt toppjakts jägare är skitsura på folket med stående fågelhund.. och tvärtom. Ter sig ruskigt märkligt då man mer än 10 gånger sett inlägg typ.. betalar 500 pix och jagar på 50.000 ha.. Borde rimligen finnas mark så det räcker åt alla typ.. Samma skit finns även här söderöver.. Vet en snubbe som blir skogstokig om man skulle skjuta en vit hare framför en kortdrivare eller ettervärre, i upphopp! Hur många taxjägare har man inte hört toksåga kortdrivarna då rådjuren slutar bukta samma minut som man släpper en kortdrivare på en mark? Men det var kanske lite i fel spår detta.. Mvh!
Publicerat December 30, 200619 yr Hej seger! Ja okej, de var lite klumpigt utrycket de där med stående fågelhundsjakten! visst vet jag att de finns många seriösa och duktiga stående jägare också! du är värkar iaf vara en av dom. Men de jag menade är på vissa platser sköts inte den jakten speciellt fint! Sen va de fel av mej att dra alla över en kant, visst! Men de är inte speciellt trevligt att som trädskällarfantast komma till ställen där stående fågelhundsfolk går på skyttelinje, där de kan vara upp till tio pers på två hundar som söker ilag! Där såna miltärövningar ägt rum blir de inte många oskjutna fåglar kvar i markerna!.. Jag har inget imot jakten i sig, det är en väldigt trevlig och fin jakt! Men utförd som jag beskriver här så är den förödande för fågelstammarna, för de blir helt rent där efteråt! Och tuvärr så förekommer de på allt fler platser där jag jagar, plus att under höstarna kan man ibland finna små jaktcamper utmed skogsvägarna med sånna jägare som bor på platsen i upp till en vecka.. Efter en vecka med sånna övningar är de inte så svårt att föreställa sig vad som hänt! Och jag med flera hittar allt oftare spår efteråt, som skadeskjutna fåglar och döda fåglar.. Men jag håller fortfarande med dej att de var dumt av mej att dra alla över en kant, rätt otförd så är det en väldigt trevlig jakt.. Men förstå mitt missnöje?! Sen åter till ämnet så måste var och en av oss jägare få förädla de vi tar ur naturen på de sätt vi finner bäst själva, vissa stoppar de i grytan andra i plånboken:) Du är förlåten Vassiljev Jag förstår din frustration över dessa skyttelinjer och jag håller med dig där till 100%. Som tur är har jaktmarkerna i de områden jag jagar inte haft dessa militärövningar ännu och jag hoppas jag slipper se de också.
Publicerat December 30, 200619 yr skönt att höra seger mm, de varken roligt eller särskillt gynnande för nån i längden! Håller tummarna för att du ska slippa dom fasonerna på dina marker!!
Publicerat December 30, 200619 yr Får en känsla av att finns såna här klassiska motsättningar mellan jaktsätten med.. De som jagar med trädskällare alt toppjakts jägare är skitsura på folket med stående fågelhund.. och tvärtom. Ter sig ruskigt märkligt då man mer än 10 gånger sett inlägg typ.. betalar 500 pix och jagar på 50.000 ha.. Borde rimligen finnas mark så det räcker åt alla typ..Samma skit finns även här söderöver.. Vet en snubbe som blir skogstokig om man skulle skjuta en vit hare framför en kortdrivare eller ettervärre, i upphopp! Hur många taxjägare har man inte hört toksåga kortdrivarna då rådjuren slutar bukta samma minut som man släpper en kortdrivare på en mark? Men det var kanske lite i fel spår detta.. Mvh! Vitharar är nästan heliga,visste du inte det ;D
Publicerat December 30, 200619 yr Får en känsla av att finns såna här klassiska motsättningar mellan jaktsätten med.. De som jagar med trädskällare alt toppjakts jägare är skitsura på folket med stående fågelhund.. och tvärtom. Ter sig ruskigt märkligt då man mer än 10 gånger sett inlägg typ.. betalar 500 pix och jagar på 50.000 ha.. Borde rimligen finnas mark så det räcker åt alla typ.. Motsättningar finns ofta bland jägare, tyvärr...mest troligt inavlat av den Svenska avundsjukan ??? Jag får nog helt enkelt acceptera det, jakterna i sveriges olika delar skiljer sig så enormt mycket att det i alla fall för mig är svårt att förstå. Både i tankesättet och hur själva jakten bedrivs. Och jag fattar inte logiken i att varje dag skjuta mer än det finns bruk för. T.S Försök fixa en utbytesjakt med någon från den södra delen av vårat land, då kommer du förstå. Jag har haft förmånen att jaga kring Enköping nu i två år och...jo det finns ett överflöd av vissa vilt som gås, änder, duva och rådjur. Åker man ut en tidig morgon till ett förberett gåsgömsle och satt bulvanerna går det inte att sluta jaga när du skjutit det man själv behöver själv för mat alltså 2-3 stycken. Av de ca 4-5000 grågåsar som flög över oss varje gång vi var ute lyckades vi få ner en promille och som bäst kanske sköt 20 st per tillfälle, dessa rökte vi sedan och gav bort eller åt upp, skulle säkert gå bra att sälja också, men vi gav bort det som sagt :- Vid rådjursjakten iår hade jag kunnat skjuta 1-2 bockar varje dag, men avstod tills jag hade den "stora" i kikarsiktet, så det är en upplevelse av stora mått att få jaga i södra delen av vårat land. Vi som bor och jagar här i norr har vidderna, naturen, ripor, tjädrar, björn och stora älgar på vår jaktmark som säkert lockar, så jag är säker på att du får napp om du söker en utbytesjakt i med någon i söder
Publicerat December 30, 200619 yr Jag har haft förmånen att jaga kring Enköping nu i två år och...jo det finns ett överflöd av vissa vilt som gås, änder, duva och rådjur. Det vore kul att följa någon gång...
Publicerat December 31, 200619 yr Självklart skulle lite jakt i andra delar av landet vidga mina vyer, inget snack om saken. Men jag får känslan av att jakten är så olika där nere och här uppe, och då menar jag att man alltid ska ha med sig något hem. Jag tycker att det ofta verkar som att, ingen viltkontakt = skit dag. Det är iaf så jag har uppfattat det under dom 4-5 månaderna jag hållt till här på jaktsidan. För mig är jakten så mycket mer än att skjuta djur. I skogen ska det vara lungt och ingen stress, man kan sitta och elda och ta det lungt en stund och njuta även då dagarna är som kortast. Många verkar vara så skjutkåta att man inte kan stanna och pusta ut för att man måste hinna åka så och så långt.. Som jag tidigare nämt, jag förstår inte varför man ska ha sån stress med det, idag behöver vi inte föda för att överleva, så nog hinner man åka sig less på även om man stannar och fikar 1 timme. Jag börjar lite smått bli less på materialiseringen inom jägarkåren. Man ska alltid ha den bästa bössan, ultimata kläderna, dom dyraste kängorna och den finaste optiken. Inget annat än det bästa fabrikaten i 22-250 eller 6ppc duger till toppjakt minsann. Visst, det är säkert väldigt bra grejjer, men finns alltid det behovet(.?) och duger endast det bästa.? Jag anser då att man inte behöver så märkvärdiga prylar, så länge man vet sina begränsningar. Och det är klart, det är kul att ha en bössa som skjuter väldigt tätt, men ibland verkar det som att det är ett krav. Det som gör mig mest fundersam är att, dom som har de lättaste förhållandena, ska även ha de bästa grejjerna.. Jag vistas i naturen året om på olika sätt, och det finns nog inget ställe där själen mår bättre. Så jag tycker att ni ska ta en funderare över vad jakten innebär för er idag.
Publicerat December 31, 200619 yr Jakten för mej betyder nog lite för mycket för mej, man är nog utan tvekan jakt idiot. Det blir bara väre å väre, beroende framkalande i allra högsta grad :-. Förr var man periodare och kunde springa efter kjol tyg mellan varven, men nu.... ???. Men stress jaga har jag slutat med, de ger bara dåligt humör och dålig ut delning. Men njuta de gör jag, om sommaren är det hund träning 30-40 nätter i de fria, passar på att inventera vilt stammarna å njuta. Men när det är jakt så är de jakt för först till kvarn maler. Får många sura blickar för att jag har så TUR varje år å de kan man väl tolka som man vill, men skulle jag ta fram hundarna två veckor före jakten skulle även jag ha otur. Vi är olika och de är jag glad för, men man får ta i beräkning att lägger man ner mer tid så har man åftare tur. Skulle Anja P ta fram skidorna två veckor före premieren skulle det nog gå sämre. Det är en priotering som man gör, men inte är jag sur för att andra hinner åka på semester å bada femtio elva gånger, mumsa på mjuk glass på nåt fik inne i stan eller vad dom nu gör. Jag läger ned all tid på jakt och natur och det har sitt pris de också, i svaga stunder när kött mesen käns tung kan jag längta efter en paraply drink men de går över vid nästa kall källa, å då NJUTER man i jänn.
Publicerat December 31, 200619 yr Jakten för mej betyder nog lite för mycket för mej, man är nog utan tvekan jakt idiot.Det blir bara väre å väre, beroende framkalande i allra högsta grad :-. Förr var man periodare och kunde springa efter kjol tyg mellan varven, men nu.... ???. Men stress jaga har jag slutat med, de ger bara dåligt humör och dålig ut delning. Men njuta de gör jag, om sommaren är det hund träning 30-40 nätter i de fria, passar på att inventera vilt stammarna å njuta. Men när det är jakt så är de jakt för först till kvarn maler. Får många sura blickar för att jag har så TUR varje år å de kan man väl tolka som man vill, men skulle jag ta fram hundarna två veckor före jakten skulle även jag ha otur. Vi är olika och de är jag glad för, men man får ta i beräkning att lägger man ner mer tid så har man åftare tur. Skulle Anja P ta fram skidorna två veckor före premieren skulle det nog gå sämre. Det är en priotering som man gör, men inte är jag sur för att andra hinner åka på semester å bada femtio elva gånger, mumsa på mjuk glass på nåt fik inne i stan eller vad dom nu gör. Jag läger ned all tid på jakt och natur och det har sitt pris de också, i svaga stunder när kött mesen käns tung kan jag längta efter en paraply drink men de går över vid nästa kall källa, å då NJUTER man i jänn. Trevligt att det finns fler jaktidoter här Själv har jag låtit jakten styra hela mitt liv : Från att vägra göra lumpen till att stöta mig med chefen då jag vägrar jobba under hösten samt skippa karriär barn mm. men va fan! Det är som du säger ska man göra något till 100% så gäller det att priotera
Publicerat Januari 14, 200719 yr Jag hade tänkt hålla mig utanför den här debatten men nu kan jag inte låta bli längre.Att sälja vilt är i mina ögon helt okej inom rimliga gränser. I dagsläget är det ett extremt fåtal som har jakten som något annat än en hobby och att då skjuta mer än den egna frysen fyller är inte helt okontroversiellt. Anledningarna är många. Älgkött kan man med gott samvete sälja. Varför? Den avskjutningen är reglerad. X antal älgar får skjutas per år, thats it. Alltså blir inte fler älgar skjutna bara för att någon vill tjäna pengar. Det gäller förresten alla djur där avskjutningen är styrd. Småvilt är lite krångligare... De finns oftast i större antal och det är jägarens omdöme som styr. Hur många orrar klarar er mark av att producera per år? Hur många rådjur? Harar? Hur länge räcker överskottet? Hur många jagar på marken? De som har överdrivet stora marker att röra sig på kan säkert göra sig en hacka på sin hobby utan att påverka bestånden nämnvärt, men då är frågan helt plötsligt: Är det etiskt och moraliskt försvarbart? Har vi rätt att döda djur vi inte har någon nytta av bara för att vi känner för det? Är det rätt mot övriga invånare i detta land att inte betala skatt på vår inkomst och på så vis dra vårt strå till den gemensamma stacken som kallas statskassa? Att som vissa sälja kråka, mås och trut som apportvilt, eller kommunjägare som skjuter kanin och rådjur, är en annan sak då det handlar om samhällsnytta. Jag ringde upp en uppköpare av vilt och bad om prisuppgifter på skogsfågel och räknade ut att jag i år skulle ha tjänat omkring 30000 spänn på min fågeljakt om jag sålt allt och då har jag inte ansträngt mig särskilt hårt. Med lite mer anstränging skulle siffran kanske ha blivit det dubbla och då har det blivit en kännbart mindre slant till staten. Arbetar man på t.ex. Skandia eller ABB kallas man brottsling och diskuteras flitigt vid landets alla fikabord om man fifflar med skatten... För min del skjuter jag varje år några fåglar utöver mitt eget behov och ger bort till de gamla jägarna i byn som inte längre klarar av att gå i skogen. Ibland får jag en tjuga eller en bit rökt kött för besväret och på den nivån tycker jag det är helt okej. Att sälja någon gris eller något rådjur är också helt okej. Men då det börjar handla om ekonomisk försörjning och/eller extraknäck tycker jag det har passerat nån slags gräns för vad åtminstone mitt samvete orkar bära. Måste bara fråga vad du fått för kilopris? 50 kr/kilot är ett ganska normalt uppköparpris och det är där eller lägre priset legat den här säsongen. Om du skjutit fågel för 30000kr som du skriver betyder det att du skjutit 600kg skogsfågel? Om vi räknar att allt var tjäder, tuppar och hönor ungefär jämnt fördelat så har dom ungefär en snittvikt på 3kg vilket i sin tur betyder att du skjutit 200 tjädrar på 20 dagar i höst! alltså tio om dagen i snitt, om du dessutom har med en del orre så blir snittvikten lägre och antalet fåglar betydligt högre! Har jag missuppfattat något eller är det så att du skjuter så vansinnigt mycket fågel? Du skrev dessutom att du bara jagar för ditt eget behov förutom en och annan fågel du ger bort, det betyder att du måste äta nästan ett kilo skogsfågel varje dag året om förutsatt att du gett bort nästan hälften? Jag hoppas jag gjort en missuppfattning någonstans annars är du nog den värste nu levande skogsfågelrovjägare vi har i vårat land!?