Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bär- & svampplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker. Jaktsidans hamstrar.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

1 l gubbar av egen odling. Det blir typ 1 l varannan dag nu.

WP_20180724_13_09_39_Pro.jpg.3dcc87029ed04cde7b84b15982ea5ae4.jpg

• Svar 631
  • Visningar 60,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tre timmar i svampskogen idag. Fina svampmarker på en av såterna vi jagar på, så vi gick runt där och jag passade på att kolla till ett par pass. Sjukt mycket trattkantareller! Det blev som knark

• 12 kg svart trumpetsvamp idag, fyllde nästan en ikeakasse. /M

• Christian N
    Christian N

Årets skörd bland buskar o snår./C

Posted Images

Publicerat

Nu är jag inne i safttagen rejält. Har fått plocka rent några grannars röda vinbärsbuskar och 20 liter körsbär från min farbror. Blev 12 liter körsbärssaft och hittills har det blivit 13 liter röda vinbär.

Gött mä saft!

IMG_20180725_084946_401.jpg.3abe1f1cbb87b3c0a17676719b1ea562.jpg

IMG_20180725_084946_398.thumb.jpg.2a5bb36ec75d5759c86677c309c8b5a3.jpg

IMG_20180719_150541_903.thumb.jpg.5fee871d9f9a32ad934b1e6cedd96b93.jpg

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Ryberget sa:

Nu är jag inne i safttagen rejält. Har fått plocka rent några grannars röda vinbärsbuskar och 20 liter körsbär från min farbror. Blev 12 liter körsbärssaft och hittills har det blivit 13 liter röda vinbär.
Gött mä saft!

Bra jobbat!:thumbsup: Nu har du varit ritkigt flitig!:D

Publicerat

Har totalt spritat och frusit in ca 2 kg ärtor

Ylva Bomans foto.

Kokat lite svartvinbärsgele (har kvar några burkar sen ifjol, så behöver inte göra mycket av den i år)

Ylva Bomans foto.

I går plockade jag mina uråldriga rödvinbärsbuskar och inte ger de mycket bär inte..

Ylva Bomans foto.

Idag har jag plockat lite drygt 2 kg hallon till frysen

Ylva Bomans foto.

Har också totallänsat växthuset på mogna tomater, drog upp en vitlök, nöp några paprikor och klippte ett rejält knippe av både kruspersiljan och timjan

Ylva Bomans foto.

Skördar fortfarande ohemula mängder potatis dessutom :ph34r:

Jordgubbarna är det lite skralare med, ty även om de nu är fågelsäkrade så kan jag inte göra små mycket åt de mängder av bin som smaskar i sig dem :down:

Publicerat
1 hour ago Jämta sa:

Har totalt spritat och frusit in ca 2 kg ärtor

Ylva Bomans foto.

Kokat lite svartvinbärsgele (har kvar några burkar sen ifjol, så behöver inte göra mycket av den i år)

Ylva Bomans foto.

I går plockade jag mina uråldriga rödvinbärsbuskar och inte ger de mycket bär inte..

Ylva Bomans foto.

Idag har jag plockat lite drygt 2 kg hallon till frysen

Ylva Bomans foto.

Har också totallänsat växthuset på mogna tomater, drog upp en vitlök, nöp några paprikor och klippte ett rejält knippe av både kruspersiljan och timjan

Ylva Bomans foto.

Skördar fortfarande ohemula mängder potatis dessutom :ph34r:

Jordgubbarna är det lite skralare med, ty även om de nu är fågelsäkrade så kan jag inte göra små mycket åt de mängder av bin som smaskar i sig dem :down:

Gött!

För min del så är det tvestjärtarna som äter mina bär.

Någon som sitter på något gammalt husmorstips på vad man kan göra åt det? ?

Publicerat

Spraya med en blandning av grönsåpa - terpentin - salt. Har för mig att det är på 10 liter 1 dl grönsåpa - 1 msk terpentin och salt

Publicerat

Sex timmar i bärskogen med mygg stekande sol och sugande myrar. 2,2 kg hjortron är inte mycket att skryta med. Hittar jag inte bättre ställen så blir det inget att ge bort utan bara till den egna frysen. 

Publicerat
3 hours ago tecno sa:

Spraya med en blandning av grönsåpa - terpentin - salt. Har för mig att det är på 10 liter 1 dl grönsåpa - 1 msk terpentin och salt

Tackar! Sprayar jag direkt ner mot landet eller ska jag spraya runt om?

Publicerat

Du sprayar dina grödor så ohyran drar därifrån.

Publicerat
3 hours ago tecno sa:

Du sprayar dina grödor så ohyran drar därifrån.

Fint! Ska testa i veckan om dom sticker. Har inga bär kvar, men dom är där ändå och lever om i landet ?

Publicerat

Ryckte ett stånd av vardera senare potatissort som ska lagras och de verkar också trivas i sanden här, så det är nog ingen större risk för att jag kommer lida av potatisbrist i vinter :laugh:

Ylva Bomans foto.

Ylva Bomans foto.

Tidiga sorten har dock börjat skorva sig, så nu rycks allt av den upp ur backen!

Publicerat

Blev 6 liter krusbärssaft idag. Kokat med mynta och rabarber. Riktigt gött ?

DSC_1747.thumb.JPG.86e761dfd95ceaaca503f4e40f028310.JPG

DSC_1748.thumb.JPG.b7b80e3c4a4845e60b7057f87b0472aa.JPG

Nu håller jag på att inventera vänförrådet för att se vilka som har äppelträd som inte kommer bli avplockade. Är sugen på äppelsaft och äppelmos ?

Publicerat

Tre liter vildhallon och fem liter blåbär fast blåbären fick en ny ägare. Ska plocka dem själv lite senare då de blivit lite sötare. 

20180804_191011.jpg

Publicerat

Igår gjorde jag första koket svartvinbärssaft

Ylva Bomans foto.

Och man vet att hösten är i antågande när man kan börja skörda "på riktigt" inför vintern :thumbsup:

Ylva Bomans foto.

Börjar helt klart vara dags att ta itu med den potatissorten, men den andra kan stå ett tag till ^_^

Publicerat
1 hour ago Jämta sa:

Igår gjorde jag första koket svartvinbärssaft

Och man vet att hösten är i antågande när man kan börja skörda "på riktigt" inför vintern :thumbsup:

Börjar helt klart vara dags att ta itu med den potatissorten, men den andra kan stå ett tag till ^_^

Jag ska dra upp mina gula lökar imorgon, har jag tänkt. Hur gör du inför vinterförvaringen? Torkar du, fryser du in? :) 

Publicerat
43 minutes ago Ryberget sa:

Jag ska dra upp mina gula lökar imorgon, har jag tänkt. Hur gör du inför vinterförvaringen? Torkar du, fryser du in? :) 

Jag gör det enkelt för mig jag, så sköljer av jorden, låter dem torka upp från det på tidningar och sen knyter jag luftiga knippen som får hänga i matkällaren. Minimal arbetsinsats och bara att plocka en lök vid behov sen :)

Publicerat

Innan regnet kom, så hann jag plocka upp ~30 kg :ph34r:

Ylva Bomans foto.

Publicerat
På ‎2018‎-‎07‎-‎14 at 10:27 lsjonsson sa:

Idag har det blivt en ny runda till hjortronmyren o skörden blev 2 l rensade hjortron till slut på lite drygt 2 l bär och blodbad med bremsarna. Jag såg ut som värste slagskämpen när jag kom upp till bilen. Var väl bara en blåtira som saknades.:lol:

Det kan nog bli en resa till upp till myren för det var mycket omoget kvar. Framåt tisdag skulle jag tro om dom får vara kvar.

WP_20180714_08_11_24_Pro.thumb.jpg.285a7d214d75bb494dd3cab5f6f4740d.jpg

WP_20180714_08_17_23_Pro.thumb.jpg.f3d1dfb4378ec4c70d50bbf0d0e69be8.jpg

WP_20180714_10_00_14_Pro.thumb.jpg.92072ab4b13215f96a9b88da22f4aaa6.jpg

Mmmmmmmmmmmmmmmm det blir gott framåt vintern.:wub:

Var försiktig farbror, om det där händer i plockartider vad ska då hända under jaktsäsongen?:P

Kanske dags för huggarhjälm med ansiktsskydd 

För övrigt var bremsar en ny variant på bortförklaring.:whistling:

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Var försiktig farbror, om det där händer i plockartider vad ska då hända under jaktsäsongen?:P

Kanske dags för huggarhjälm med ansiktsskydd 

För övrigt var bremsar en ny variant på bortförklaring.:whistling:

Jaja, men vad händer när bremsarna förklarar krig mot en ute på hjortronmyren?:lol:

Jag är då på benen o många bremsar blev dräpta ute på myren.:thumbsup:

Publicerat
På ‎2018‎-‎08‎-‎04 at 17:03 Jämta sa:

4 burkar smörgåsgurka, 1 burk bostongurka och ytterligare 8 burkar tomatsås hamnar i matkällaren idag

Ylva Bomans foto.

Den där tomatsåsen ser delikat ut kan man få receptet.

Det är fortfarande gott om tomater i växthuset här hemma.

och trots en  givmild fruga så finns det mer än det äts upp här hemma

Publicerat
  • Författare

Vi är som ett gäng hamstar som skriver i den här tråden.:whistling::lol:

Publicerat
3 minutes ago lsjonsson sa:

Vi är som ett gäng hamstar som skriver i den här tråden.:whistling::lol:

Eller de som vill äta och överleva med goda gratisvaror som regel även är närodlat med få bekämpningsmedel 

Publicerat

I mitt fall noll bekämpningsmedel.

Tack och lov så blev det färre potatisar under stånden ju längre ner i landet jag kom, så det blev "bara" 50 kg av den här sorten :ph34r:

Tomatsåsen är rätt enkel faktiskt.

Stor kastrull (annars får man tomatsås-skvätt över halva köket)

Olja

Vitlök

Gul lök

Röd paprika

Mängder med kruspersilja

Timjan

Fräs ovan ingredienser i oljan och medan de gör det, så skölj och dela valfritt antal kilo tomater och pytsa ner i grytan. Låt puttra en halv evighet, mixa, krydda med salt, svartpeppar och en skvätt socker och låt puttra ner till önskvärd konsistens och när den är uppnådd, så ner med såsen i väl rengjorda och varma burkar, skruva på lock, låt svalna och ställ mörkt och svalt.