Hoppa till innehåll
faxe

Men vad fan, gå till Specsavers!!!

Recommended Posts

faxe    5 584
faxe

Hur fan är det möjligt :rolleyes::wacko::o. Och kom fan inte å snacka om varseblivning igen! (Visserligen var det på RS).

"Vildsvinet var en älg

INRIKESmindre än 30 min sedan

BROTT. Om man bara älgar iväg är det lätt att det blir svinfel.

Det fick en jägare i Dals-Eds kommun uppleva när han planerade att skjuta en vildsvinsgalt.

Jägaren hade fått syn på ett vildsvin på markerna natten före och la därför ut ett lockbete för att lura galten i fällan.

Vid halvtretiden på natten fick han syn på galten och sköt.Men det var inget vildsvin. Istället fällde han en älg, en fjolårskalv, som också lockats av betet.

Dagen efter anmälde jägaren händelsen till polisen som undersökte saken och bedömde älgen som otjänlig som människoföda, skriver NWT.

I förhör hävdar jägaren att han var helt säker på att han hade skjutit på vildsvinet och han riskerar nu åtal för brott mot jaktlagstiftningen.

TT"

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article25623197.ab

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Tjörnbon    1 488
Tjörnbon

Hur vågar man trycka av utan att vara helt säker??? 

Håller med Strävhår.  Han bör inte få behålla bössan!! 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson    5 279
lsjonsson

Verkligen skäl att ta av honom licensen.:thumbsup:

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken    8 552
Dansken

För att skjuta en häst med 1,70 m mankhöjd med ett vitt täcke över (i förbjuden skjutriktning) i tron att det är en gris klarar man sig här i länet.....

Jag tror dessutom inte detta (heller) är prioriterat hos polisen nu- så även denna skytt klarar sig säkert .

• Sad 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ken1    3 953
Ken1

Svägerskans X va med i en sån där rikemansjaktklubb. Där sköts det två älgar på åtel mitt i natten. En kalv och en stor tjur! 

Inga större problem. Betala lite böter bara hoppa in i halv miljons bilen (jaktbilen alltså) och åka hem. 

• Sad 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tjörnbon    1 488
Tjörnbon
5 minutes ago Ken1 sa:

Svägerskans X va med i en sån där rikemansjaktklubb. Där sköts det två älgar på åtel mitt i natten. En kalv och en stor tjur! 

Inga större problem. Betala lite böter bara hoppa in i halv miljons bilen (jaktbilen alltså) och åka hem. 

Men vad gör man med skammen då :blink:

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ryberget    79
Ryberget
12 minutes ago Tjörnbon sa:

Men vad gör man med skammen då :blink:

Vissa har ingen skam i kroppen, tyvärr. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ompi    310
Ompi

Undrar om han kommit undan med "jag trodde att det var en räv" och det låg en varg i backen ?

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit    2 953
exabit

De borde gjort ett utandningsprov på honom.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
HuggyBear    358
HuggyBear
1 hour ago Dansken sa:

Skamkänslan i samband med jakt och kräftfiske minskar med kapitalet i kvadrat :)

Eller "med kapitalet upphöjt till..." :wacko:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe    5 584
faxe
2 hours ago Dansken sa:

För att skjuta en häst med 1,70 m mankhöjd med ett vitt täcke över (i förbjuden skjutriktning) i tron att det är en gris klarar man sig här i länet.....

Jag tror dessutom inte detta (heller) är prioriterat hos polisen nu- så även denna skytt klarar sig säkert .

Var inte det tom en förtroendevald i ett visst förbund oxå? OBS:  Ev hörsägen!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MagnusN    1 099
MagnusN

Har ett svagt minne av att det finns en till skjutning av en kuse med blått täcke som också togs för vildsvin.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken    8 552
Dansken
5 hours ago faxe sa:

Var inte det tom en förtroendevald i ett visst förbund oxå? OBS:  Ev hörsägen!

Inte denna gången.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe    5 584
faxe
52 minutes ago MagnusN sa:

Har ett svagt minne av att det finns en till skjutning av en kuse med blått täcke som också togs för vildsvin.

Det är nog den jag tänker på. Undra om det inte var söder över från oss.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tuffhund    97
Tuffhund

Väldigt ärligt att själv gå till Polisen med missödet. :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår    13 891
strävhår
15 minutes ago Tuffhund sa:

Väldigt ärligt att själv gå till Polisen med missödet. :)

Frågan är om det gått att bära ut djuret över axeln om han gjort detsamma, en älg är något bökigare att få undan.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Twinn    12
Twinn
12 hours ago faxe sa:

Hur fan är det möjligt :rolleyes::wacko::o. Och kom fan inte å snacka om varseblivning igen! (Visserligen var det på RS).

"Vildsvinet var en älg

INRIKESmindre än 30 min sedan

BROTT. Om man bara älgar iväg är det lätt att det blir svinfel.

Det fick en jägare i Dals-Eds kommun uppleva när han planerade att skjuta en vildsvinsgalt.

Jägaren hade fått syn på ett vildsvin på markerna natten före och la därför ut ett lockbete för att lura galten i fällan.

Vid halvtretiden på natten fick han syn på galten och sköt.Men det var inget vildsvin. Istället fällde han en älg, en fjolårskalv, som också lockats av betet.

Dagen efter anmälde jägaren händelsen till polisen som undersökte saken och bedömde älgen som otjänlig som människoföda, skriver NWT.

I förhör hävdar jägaren att han var helt säker på att han hade skjutit på vildsvinet och han riskerar nu åtal för brott mot jaktlagstiftningen.

TT"

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article25623197.ab

Tycker det är jävligt starkt gjort av skytten att anmäla sitt misstag till polisen. Alla kan göra fel, ibland mindre ibland större. 

Den som aldrig gjort fel får gärna kasta första stenen.

För varje skott som avlossas hamnar man ett skott närmre det som aldrig skulle avlossats.

Man ska givetvis göra allt i sin makt för att unvika misstag men ibland skiter det sig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe    5 584
faxe
20 minutes ago Twinn sa:

Tycker det är jävligt starkt gjort av skytten att anmäla sitt misstag till polisen. Alla kan göra fel, ibland mindre ibland större. 

Den som aldrig gjort fel får gärna kasta första stenen.

För varje skott som avlossas hamnar man ett skott närmre det som aldrig skulle avlossats.

Man ska givetvis göra allt i sin makt för att unvika misstag men ibland skiter det sig.

Du får ursäkta men detta är inget misstag! Det är en jävla skillnad på mankhöjd mellan en fjoling och en gris. Visst gör jag oxå misstag men någonstans går fan i mig gränsen mellan misstag och dumhet! Häst och Älg, kulting och grävling, hund och räv/varg rätt så lika i mörkret, men gris och älg NNNÄÄÄ där finns ingen som helst likhet!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Twinn    12
Twinn
1 hour ago faxe sa:

Du får ursäkta men detta är inget misstag! Det är en jävla skillnad på mankhöjd mellan en fjoling och en gris. Visst gör jag oxå misstag men någonstans går fan i mig gränsen mellan misstag och dumhet! Häst och Älg, kulting och grävling, hund och räv/varg rätt så lika i mörkret, men gris och älg NNNÄÄÄ där finns ingen som helst likhet!

Du behöver inte be om ursäkt.

Nej det jag säger är att det är starkt gjort att stå för sina misstag! Jag är tämligen övertygad att det är skjutet både rå, får, älg, kor, grävlingar mm i tron att det är svin i mörkret. Mörkertalet är nog troligen ganska stort. 

I samband med älgjakt är kor, hästar, traktorer, motorcyklar och människor skjutna och det i fullt dagsljus....blanda in lite mörker och olyckor är faktum.

Har själv bevittnat en gammal jägare skjuta enligt honom en kapital 6 taggad råbock med horn upp mot 30cm stånglängd.....jissa om han vart snopen när han drog ut en liten prickig kidde bland ormbunkarna. :/

Det var fullt dagsljus dessutom.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Twinn    12
Twinn

Inte många km från mina marker vid Mörlunda i Hultsfreds kommun sköt en ivrig vildsvinsjägare två highlandcattle kossor i mörkret för några år sedan.

En annan jägare klippte en grävling, visade sig vara ett 70kg vildsvin när jaktledaren började dra öronen åt sig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt    2 929
pmt
14 hours ago faxe sa:

..... Och kom fan inte å snacka om varseblivning igen! (Visserligen var det på RS).

Det är inte varsebildning utan steget innan - det som kallas preception. Och jo - jag tror på fullaste allvar att det var just exakt den som spökade.

Han förväntade sig att se ett vildsvin, han ville se ett vildsvin. När det kom en älgkalv så såg han ett - förmodat ovanligt högbent visserligen - vildsvin. Hade han med vett och vilja skjutit en älgkalv - hade han ju knappeligen anmält sig själv utan styckat, fryst in och - förhoppningsvis - skrivit älgkalv nov 16 på paketen.

Det är nu inte den förste och absolut inte den siste att springa i den fällan. Det gäller oss alla......

Men jag ska vara storsint nog och citera en snickare: den som är utan skuld må kasta första stenen. Och den som påstår sig aldrig tagit miste vid en snabb blick i mörker kan med fördel utdela spott och spe. Men den som gör det kommer jag att kalla lögnare ety han antingen inte är av kvinna född eller för att hen är just en lögnare.

/T

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe    5 584
faxe
1 hour ago Twinn sa:

Har själv bevittnat en gammal jägare skjuta enligt honom en kapital 6 taggad råbock med horn upp mot 30cm stånglängd.....jissa om han vart snopen när han drog ut en liten prickig kidde bland ormbunkarna. :/

Det var fullt dagsljus dessutom.

Hoppas att han/hon insåg att det var dags att lägga bössorna på hyllan efter detta. Jag tror/hoppas att det att någon talar om för mig när det är dags att lägga av, om jag inte inser att det är dags .

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Twinn    12
Twinn
6 minutes ago faxe sa:

Hoppas att han/hon insåg att det var dags att lägga bössorna på hyllan efter detta. Jag tror/hoppas att det att någon talar om för mig när det är dags att lägga av, om jag inte inser att det är dags .

Nja då tycker jag nog grabben i grannlaget var värre som sköt en grävling vilket visade sig vara ett 70kg vildsvin.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE