Publicerat September 1, 20178 yr Jag har inte förstått detta mode med korta pipor. Är det riktigt täta planteringar så är fan i mig en revolver för lång.
Publicerat September 1, 20178 yr I 308w, som ligger i topp när det gäller att inte påverkas negativt av choppad pipa.
Publicerat September 1, 20178 yr Jag ser flera fel med försöket. 1. De använder .308. 2. De använder inte 30-06. 3. De laddar inte upp för att kompensera hastighetsförlusten. 4. De skjuter inte på djur som hade dött i alla fall. 5. De monterar inte ljuddämpare för att ta hand om oförbrännt krut.
Publicerat September 1, 20178 yr 44 minutes ago JohanL73 sa: Jag ser flera fel med försöket. 1. De använder .308. Öhhhh - jaha? Och? Det är en normal harmonisk kaliber. Därtill ganska vanlig..... Men visst - ful som stryk och i största allämenhet motbjudande. 44 minutes ago JohanL73 sa: 2. De använder inte 30-06. Öhhhh - jaha? Och? Det är overbore med allt vad som därmed följer - vilket är extremt korkat i korta pipor. 45 minutes ago JohanL73 sa: 3. De laddar inte upp för att kompensera hastighetsförlusten. Öhhh - Jaha? 1 man kanske vill visa på hastighetsförlusten med en kortare pipa 2 man är en ammunitionstillverkare som primärt säljer färdigladdad ammunition 3 man kanske inte vill visa på högre laddningar (Även om vi inte är ett CIP land så bär vi viss respekt för trycknivåer och maxladdningar) 49 minutes ago JohanL73 sa: 5. De monterar inte ljuddämpare för att ta hand om oförbrännt krut. Öhhh - nähä..... Varför skulle de? I en 308 är det liksom knappast en parameter man ens behöver fundera på ens i marginalen med de piplängder man har i testet. 51 minutes ago JohanL73 sa: Men jag håller med dig - det är ganska ointressant test som säger ett skvatt som man inte kan räkna ut med vänster skinka. Därtill är räfflade rör komplett ointressant..... /T
Publicerat September 1, 20178 yr De skulle kunna dragit ett steg längre och gjort jämförelsen med t.ex. 308, 30-06 och 300wm för att visa gemene man vad som händer ju mer overbore kaliber man har (visst gör jakttidningar sånt här emellanåt men film är ju rätt trevligt och instruerande). Även en decibelmätning vore trevligt att klämma dit samt filma mynningsflamma. Så får man ett mer heltäckande test för att visa för svensson vad man kan förvänta sig när man sätter bågfilen i bössan. Men det är ju min inre forskarnörd som gillar att samla data de föesta som hänger på jaktforumen är väl medvetna om vad som händer så vi har ju lätt att kritisera
Publicerat September 1, 20178 yr Uppenbarligen misslyckades jag totalt förmedla den ironi jag försökte uttrycka i och med mitt uppradade av de vanligaste kommentarerna när någon motiverar att korta pipan på sin studsare till kortast lagliga längd. Jag är för att var och en gör vad de vill med sitt vapen. Även om jag anser att ett byte av vapen och/eller kaliber antagligen är en lämpligare åtgärd. Jag önskar även ibland att de inte skulle modifiera just det vapen de har, då vissa vapen i mina ögon är mer värda i orginalskick. Trevlig helg! :-)
Publicerat September 1, 20178 yr Författare Detta är en populär post. 35 minutes ago TekDr sa: De skulle kunna dragit ett steg längre och gjort jämförelsen med t.ex. 308, 30-06 och 300wm för att visa gemene man vad som händer ju mer overbore kaliber man har (visst gör jakttidningar sånt här emellanåt men film är ju rätt trevligt och instruerande). Även en decibelmätning vore trevligt att klämma dit samt filma mynningsflamma. Så får man ett mer heltäckande test för att visa för svensson vad man kan förvänta sig när man sätter bågfilen i bössan. Men det är ju min inre forskarnörd som gillar att samla data de föesta som hänger på jaktforumen är väl medvetna om vad som händer så vi har ju lätt att kritisera Anledningen till att jag lade in klippet är för att någon här inne kanske inte kan lika mycket som herrarna experter eller allvetande skåningar
Publicerat September 1, 20178 yr Detta är en populär post. 13 minutes ago exabit sa: Anledningen till att jag lade in klippet är för att någon här inne kanske inte kan lika mycket som herrarna experter eller allvetande skåningar *hoppar upp och ned och räcker upp handen* Jag är exakt den som du beskriver! Är det något jag älskar så är det att läsa trådar där ni experter är lite, eller för all del riktigt mycket, oense. För det innebär att ni börjar argumentera och jag lär mig massor av att läsa vad ni skriver. Till skillnad från när ni är överens och bara hummar medhållande.
Publicerat September 1, 20178 yr Detta är en populär post. 3 hours ago faxe sa: Jag har inte förstått detta mode med korta pipor. Är det riktigt täta planteringar så är fan i mig en revolver för lång. Kort pipa är till för oss som inte behöver kompensera för några fysiska tillkortakommanden /Mike
Publicerat September 1, 20178 yr Detta är en populär post. 3 minutes ago Mad Mike sa: Kort pipa är till för oss som inte behöver kompensera för några fysiska tillkortakommanden /Mike Du menar din ödeltunga.
Publicerat September 1, 20178 yr Undrar om tätningarna inte har blivit tätare ? Förr jagade man med typ 70cm Pipa, nu verkar 50cm vara för långt. Jävla Sveaskog.
Publicerat September 1, 20178 yr 19 minutes ago sidelock sa: Nej snoken Snälla inte snoken i den Finska myllan.
Publicerat September 1, 20178 yr 11 minutes ago faxe sa: Snälla inte snoken i den Finska myllan. Zlatan retar mike för hans stora näsa.
Publicerat September 2, 20178 yr 12 hours ago TekDr sa: De skulle kunna dragit ett steg längre och gjort jämförelsen med t.ex. 308, 30-06 och 300wm för att visa gemene man vad som händer ju mer overbore kaliber man har (visst gör jakttidningar sånt här emellanåt men film är ju rätt trevligt och instruerande). Även en decibelmätning vore trevligt att klämma dit samt filma mynningsflamma. Så får man ett mer heltäckande test för att visa för svensson vad man kan förvänta sig när man sätter bågfilen i bössan. Men det är ju min inre forskarnörd som gillar att samla data de föesta som hänger på jaktforumen är väl medvetna om vad som händer så vi har ju lätt att kritisera Fast flamma och decibel beror till stor del på vilket krut..... Inte så att skillnaden i decibel egentligen betyder ngt i praktiken, det är för högt hur som. T
Publicerat September 2, 20178 yr 11 hours ago JohanL73 sa: Uppenbarligen misslyckades jag totalt förmedla den ironi jag försökte uttrycka i och med mitt uppradade av de vanligaste kommentarerna när någon motiverar att korta pipan på sin studsare till kortast lagliga längd Nja - inte direkt. Även om mitt svar nog är mer lakoniskt än ironiskt när jag läser det på komputtern.... T
Publicerat September 2, 20178 yr Detta är en populär post. 10 hours ago Mad Mike sa: Kort pipa är till för oss som inte behöver kompensera för några fysiska tillkortakommanden /Mike Nä. Korta pipor är till för oss som vet varför vi vill ha det, och när vi behöver det. Inte för de som tycker det är snyggt eller häftigt. T
Publicerat September 2, 20178 yr Trist att dom bangade ur redan vid 46cm, hade gott och väl kunnat fortsätta ner till 10cm bara för sakens skull. /Baner
Publicerat September 2, 20178 yr 19 minutes ago pmt sa: Nä. Korta pipor är till för oss som vet varför vi vill ha det, och när vi behöver det. Inte för de som tycker det är snyggt eller häftigt. T Varför vill farbror ha kort pipa?
Publicerat September 2, 20178 yr Detta är en populär post. 34 minutes ago sidelock sa: Varför vill farbror ha kort pipa? Drillingens pipor blir så klumpiga annars..... /T
Publicerat September 2, 20178 yr 4 minutes ago pmt sa: Drillingens pipor blir så klumpiga annars..... /T Jo, det ligger ju lite i Drillingars natur. Lite som att ställa upp i Svenskarallyt med en kort Husbil och hoppas på ett under.
Publicerat September 2, 20178 yr Är inte det enda svenska jägare behöver tänka på i praktiken att det försvinner vikt, längd och det blir en annorlunda sving. Oftast kompenserar man ju med dämp iallafall sen, men det hade kunnat nämnas. Att någon svenssonjägare skulle bry sig om 20m/s är väl osannolikt.
Publicerat September 2, 20178 yr Jag hatar korta pipor, den enda fördelen är väl att det blir smidigare med en kortare bössa. Nackdelar, så jävla fult! Bössan blir som en halv bössa, som att jämföra en 600cc mc mot en 1000cc, halv motorcykel. Sämre precision, mer rekyl, blir varm fortare, fungerar inte bra med dom flesta kalibrar, automatiskt lägre utgångshastighet med samma laddning, all krut förbränns inte. Bra bara för rekylrädda cheyer som vill ha fluffiga, rosa ljuddämpare. Och glömde jag nämna? SÅ JÄVLA FULT!!!!