Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad som händer med kortad pipa

Featured Replies

• Svar 70
  • Visningar 7,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det enda svenska jägare behöver tänka på är att att sig till skjutbanan och lära sig skjuta i första hand, och öva lite i andra hand........ Det där med vapen, piplängder, farter etc ska de helst inte

• Drar du av en 30-06 bakom ryggen på 1000 personer kommer garanterat 2000 att hoppa ur skorna - det är en helt naturlig reaktion tro mig. Den som inte hoppar till är förmodligen döv eller gravt berusad

• Du menar din ödeltunga.

Posted Images

Publicerat
10 hours ago sidelock sa:

Zlatan retar mike för hans stora näsa. ;) 

Du vet vad det beror på va??

Stor näsa= stor......:P

/Mike

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Fast flamma och decibel beror till stor del på vilket krut..... Inte så att skillnaden i decibel egentligen betyder ngt i praktiken, det är för högt hur som.

T

Visst beror det mycket på vilket krut man väljer att ladda med men om man dristar sig till att generallisera något så använder ju 308/30-06/300wm successivt trögare krut vilket kräver successivt längre pipa för optimal förbränning.

Och vad gäller decibel så visst fan är en klass 1 långt över farliga nivåer oavsett piplängd (den lilla rösten som alltid säger piiiiip i mina öron intygar det :ph34r:) men man visar ju med en sån mätning hur det ändras med piplängd. Ty de flesta kapar ju för att montera en ljuddämpare och en kortare pipa motverkar ju den effekten något samt ger mer flamma/uppvärmning av dämparen vilket leder till större slitage av densamma. I det hänseendet är ju 308 med snabbare krut helt klart mer lämplig kandidat än 300wm. 

Publicerat

Den som vill ha kortare pipor får väl gärna ha det. Men jag kan inte låta bli att le lite åt de som köper en ny bössa i 30-06 och kortar pipan, kanske monterar dämpare och sedan påstår att det inte finns någon anledning att ladda själv när  pluggen ändå är relativt billig...

Publicerat
6 minutes ago TekDr sa:

Visst beror det mycket på vilket krut man väljer att ladda med men om man dristar sig till att generallisera något så använder ju 308/30-06/300wm successivt trögare krut vilket kräver successivt längre pipa för optimal förbränning.

Och vad gäller decibel så visst fan är en klass 1 långt över farliga nivåer oavsett piplängd (den lilla rösten som alltid säger piiiiip i mina öron intygar det :ph34r:) men man visar ju med en sån mätning hur det ändras med piplängd. Ty de flesta kapar ju för att montera en ljuddämpare och en kortare pipa motverkar ju den effekten något samt ger mer flamma/uppvärmning av dämparen vilket leder till större slitage av densamma. I det hänseendet är ju 308 med snabbare krut helt klart mer lämplig kandidat än 300wm. 

Eller så gör man det enkelt för sig och slänger upp ett tryck/piplängdsdiagram med trycket på ena axeln och piplängden på den andra. Sedan kan man om man vill skoja till det lägga farten på den vänstra axeln. Så får du in allt du behöver och slipper tramsa emd en film........

/T

Publicerat
1 minute ago pmt sa:

Eller så gör man det enkelt för sig och slänger upp ett tryck/piplängdsdiagram med trycket på ena axeln och piplängden på den andra. Sedan kan man om man vill skoja till det lägga farten på den vänstra axeln. Så får du in allt du behöver och slipper tramsa emd en film........

/T

Jo men du får tänka på att jag är 80-talist som vill titta på film och få allt serverat ;) 

/Dr Tony som faktiskt lagt manken till och förtjänat min titel med blod, svett och dårskap :ph34r:

Publicerat
2 minutes ago pmt sa:

Eller så gör man det enkelt för sig och slänger upp ett tryck/piplängdsdiagram med trycket på ena axeln och piplängden på den andra. Sedan kan man om man vill skoja till det lägga farten på den vänstra axeln. Så får du in allt du behöver och slipper tramsa emd en film......

Det kunde ha använts något liknande i VT då man skulle spränga en m/96: lite fakta om tryck i stället för att rabbla en massa modeller och årtal.

Publicerat
20 minutes ago Mad Mike sa:

Du vet vad det beror på va??

Stor näsa= stor......:P

/Mike

Snorkråka :P 

Publicerat
1 minute ago TekDr sa:

Jo men du får tänka på att jag är 80-talist som vill titta på film och få allt serverat ;) 

/Dr Tony som faktiskt lagt manken till och förtjänat min titel med blod, svett och dårskap :ph34r:

Vill jag roas (eller oroas) googlar jag saker som "Jens Ganman", "MontePython", "Stephen Fry" eller nått sånt.....

Vill jag ha fakta vill jag fakta - inte förenklat trams och slätstrukna förenklingar.

Ni 80-talister tror ni kan få bägge på en gång.

/T

Publicerat
2 minutes ago Dansken sa:

Det kunde ha använts något liknande i VT då man skulle spränga en m/96: lite fakta om tryck i stället för att rabbla en massa modeller och årtal.

Fast vad skulle det ha visat?

Hur det borde ha gått? Eller skulle ha gjort om den varit gjord för den trycknivån? 

Att en pipmutter ger sig före pipmutterns gänga är liksom ett så stort fel i produktionen att man borde fundera vad i herrans namn man håller på med. Det är liksom ungefär så åt helvete det kan bli.

Rablandet av modeller och årtal var ett - låt vara fåfängt - försök att förklara vad det där egentligen är för något. Eftersom man tror att en förstärkt m/38 faktiskt är förstärkt bara för att man kallar den förstärkt. När man skulle kallat den förenklad eller förstyvad......

/T

Publicerat
39 minutes ago Varmint sa:

Jag hatar korta pipor, den enda fördelen är väl att det blir smidigare med en kortare bössa. 

Nackdelar, så jävla fult! Bössan blir som en halv bössa, som att jämföra en 600cc mc mot en 1000cc, halv motorcykel. Sämre precision, mer rekyl, blir varm fortare, fungerar inte bra med dom flesta kalibrar, automatiskt lägre utgångshastighet med samma laddning, all krut förbränns inte. Bra bara för rekylrädda cheyer som vill ha fluffiga, rosa ljuddämpare. Och glömde jag nämna? SÅ JÄVLA FULT!!!! 

så att bara för man kortar pipan å drar på en ljuddämpare e man rekylrädd?

Publicerat
9 minutes ago pmt sa:

Vill jag roas (eller oroas) googlar jag saker som "Jens Ganman", "MontePython", "Stephen Fry" eller nått sånt.....

Vill jag ha fakta vill jag fakta - inte förenklat trams och slätstrukna förenklingar.

Ni 80-talister tror ni kan få bägge på en gång.

/T

Hehe, jag är väl medveten om dina preferenser vad gäller fakta och ska jag ha ren fakta så vänder jag mig också till ordentliga källor eller utför egna mätningar. Har studerat mätdata i tid som nog kan mätas i år vid det här laget :ph34r:

Men varken du eller jag är tänkt publik för dylik film och stor del av god presentationsteknik är att anpassa sig och sitt budskap för att passa den som ska ta emot budskapet. Tänk bara på den nu bortgångne Hans Rosling. Jag själv kan bara önska jag når till hans nivå innan jag lämnar in.

Jag kommer alltid tro på att fakta kan presenteras på sätt som kommer alla till gagn och film är ett fantastiskt medium för det.

Publicerat

Jag kan förstå att om man ska montera en ljuddämpare så kan det finnas en vits i att korta ner pipan för balans och hanterbarhet, annars vettifan.

När man tex talar hagel så anses det rätt ofta att korta pipor ruinerar svingen, tydligen inte så noga med kulbössan för drevjakt, även om det borde vara samma naturlagar som verkar där om än lite mindre drastiskt.

Använder man sedan den stympade bössan utan dämpare så torde man huxflux ha dessutom utöver ovanstående påverkat balans, mynningsknall, utgångshastighet, mynningsflamma, utseende och andrahandsvärde negativt ?

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago Järven sa:

Jag kan förstå att om man ska montera en ljuddämpare så kan det finnas en vits i att korta ner pipan för balans och hanterbarhet, annars vettifan.

När man tex talar hagel så anses det rätt ofta att korta pipor ruinerar svingen, tydligen inte så noga med kulbössan för drevjakt, även om det borde vara samma naturlagar som verkar där om än lite mindre drastiskt.

Använder man sedan den stympade bössan utan dämpare så torde man huxflux ha dessutom utöver ovanstående påverkat balans, mynningsknall, utgångshastighet, mynningsflamma, utseende och andrahandsvärde negativt ?

Känns inte som nåt stort problem? Som att montera dragkrok på bilen och sen inte använda den. De flesta som har vapenlicens är 18 år eller äldre och borde kunna ta ansvar för sina handlingar ;)

Publicerat
13 minutes ago exabit sa:

Känns inte som nåt stort problem? Som att montera dragkrok på bilen och sen inte använda den. De flesta som har vapenlicens är 18 år eller äldre och borde kunna ta ansvar för sina handlingar ;)

Lite som att råka gå med i Livetsord utan att reflektera över varför.....med andra ord. ;)

Jag visste väl att det var något religiöst. :D

Publicerat
25 minutes ago schönthal sa:

Njae, man kan vara rädd för andra saker också, att det smäller för högt  :P  jag har inga problem med ljuddämpare och mynningsbroms. Är bara allergisk mot korta pipor, dom medför bara dåligheter. Det går ju alldeles utmärkt att gänga en fullängdspipa.

Publicerat

Noterar att de använder en pipa som väl får betecknas som en bänkskyttepipa vilket borde ge minimala svängningar.

De får ett ganska stort hopp i precisionen mellan 61 och 56 cm men sedan så blir inte avvikelsen större utan mindre vid 51 för att sedan bli lika stor vid 46 som vid 56.

Är det en slump, beroende på den specifika hastigheten/kulan, pipans stigning/kröning.

Kan man dra några slutsatser och överföra detta till en "normal" pipa?

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Tazswe sa:

Noterar att de använder en pipa som väl får betecknas som en bänkskyttepipa vilket borde ge minimala svängningar.

De får ett ganska stort hopp i precisionen mellan 61 och 56 cm men sedan så blir inte avvikelsen större utan mindre vid 51 för att sedan bli lika stor vid 46 som vid 56.

Är det en slump, beroende på den specifika hastigheten/kulan, pipans stigning/kröning.

Kan man dra några slutsatser och överföra detta till en "normal" pipa?

Rimligen har du svängningar och noder så kortar du pipan behöver du göra en ny laddstege. Inte så konstigt egentligen.

Publicerat

De slutsatserna borde man kunna dra ändå. Och det är antagligen värre i många smäckrare pipor. 

Genom att korta/längs pipa och ellertid förkulan i loppet så kommer kulan att lämna pipan vid olika tidpunkt/plats sett ur ett pipsvängningsperspektiv. 

Det är lite samma sak som syns när man ibland får ett sänkt träffläge i en snabbare laddning. 

Publicerat
41 minutes ago TekDr sa:

Men varken du eller jag är tänkt publik för dylik film och stor del av god presentationsteknik är att anpassa sig och sitt budskap för att passa den som ska ta emot budskapet. Tänk bara på den nu bortgångne Hans Rosling. Jag själv kan bara önska jag når till hans nivå innan jag lämnar in.

Sant och sant.

42 minutes ago TekDr sa:

Jag kommer alltid tro på att fakta kan presenteras på sätt som kommer alla till gagn och film är ett fantastiskt medium för det.

Sant det med. Fast just inner och ytterbalistik knapast är det ämne som liksom gifter sig bäst i kortfilmsformatet......

/T

Publicerat
39 minutes ago Järven sa:

Kanske inte ruinerar svingen - men man får som regel svinga annorlunda. OCh det är nu långt i från alla som kan ställa om sig enkelt......

Samma sak uppstår med studsaren men där är svingen vanligen kortare och inte lika snabb - resultatet blir därmed en aning annorlunda.

Det som däremot märks direkt om man låter någon med risig avfyrning skjuta med en helstockad Mannlicher är att de rycker ut skotten betydligt mer än med en långpipig bössa.

Så jag - desto kortare pipa desto större krav på att skytten kan skjuta och har vett att anpassa sitt skytte efter bössan. Det är inte så att korta pipor förlåter - och det är argumentet till varför jag avråder de flesta att skaffa en kortpipig bössa.

39 minutes ago Järven sa:

Ungefär så......

/T

Publicerat

Jag avskyr också korta pipor,  för alla som inte redan visste att kortare pipor är sämre på alla sätt så är det ju alltid trevligt att titta på Normas video som TS lade upp.

Som sagt, är man skott/rekylrädd och vill använda ljuddämpare så går det naturligtvis att gänga en fullängdspipa.

Publicerat
54 minutes ago schönthal sa:

Inte nödvändigtvis, men på tok för ofta om du frågar mig.

/T

Publicerat
15 minutes ago pmt sa:

Inte nödvändigtvis, men på tok för ofta om du frågar mig.

/T

Det här är något vi jägare har väldigt svårt att vara ärliga med.

Jag skulle nog säga att skotträdsla är än vanligare än rekylrädsla.

Skulle man bränna av en en odämpad 30-06 bakom ryggen på 1000st oförberedda jägare/skyttar så skulle nog minst 999st nära på rammla omkull i reaktionen av knallen, ändå har jag knappt träffat någon som säger sig vara skotträdd/berörd.

Så visst finns det vinster med ljuddämpare utöver att spara hörseln och omgivingen oljud.