Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad som händer med kortad pipa

Featured Replies

• Svar 70
  • Visningar 7,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det enda svenska jägare behöver tänka på är att att sig till skjutbanan och lära sig skjuta i första hand, och öva lite i andra hand........ Det där med vapen, piplängder, farter etc ska de helst inte

• Drar du av en 30-06 bakom ryggen på 1000 personer kommer garanterat 2000 att hoppa ur skorna - det är en helt naturlig reaktion tro mig. Den som inte hoppar till är förmodligen döv eller gravt berusad

• Du menar din ödeltunga.

Posted Images

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Men om jag tjuvlyssnar lite på banan där jag hänger för det mesta så gör man det för att man hoppas att man ska kunna hålla sig inom älgfiguren.......

Det är liksom bara sorgligt.

/T

Naturligt vid är det så, generellt lite som att välja att köpa bättre bilradio när det är hål på avgssröret på bilen för att sminka över problemet.

Men på tal om Älgbana, där vi skjuter så förstärker båset knall/tyckvåg och det blir ganska påtagligt efter en 50 skott, där finns det faktiskt en vinst för de som har dämpare mot de som inte har.

Själv kör jag där med både med kåpor och proppar för acceptabel dämpning och det går gjort skyttet både behagligare och bättre, dock får man fortfarande tyckvågen i ansiktet.

Jag är rätt säker på att många (flertalet?) Skulle skjuta bättre om dom fick ställa sig i öppen terräng vid sidan om båset.

Dessutom är det nog samverkan mellan skott/rekyl som stör skyttet, minskar man det ena så är det lättare att hantera det andra.

Publicerat

Lite roligt är det att Rekyldämpare är licensfria och dämpare licenspliktiga!

Om du har raka rör på en HD eller till och med förstärker ljudet så blir polisen glad? :D

Jag skulle vilja vända på det varför skall det vara licens på ljuddämpare borde det inte vara krav på ljuddämpare förutom vid speciella skäl? Typ misshandel av kultur arv? Varför skall jägaren får väsnas om ovanstående HD inte skall göra det?

//Danielj

Publicerat

Nej nej och åter nej! Ljuddämpare skall definitivt inte vara ett krav, men däremot bör licens på ljuddämpare avskaffas så de som vill ha en lättare kan få ha det. Staten bestämmer redan så mycket om vad vi jägare får och inte får och vi behöver inte mer bestämmelser emot oss, snarare betydligt mindre. För det du skriver ovan låter närmast som något där staten ska bestämma och lägga sig i vad alla ägnar sig åt för hobby samt hur man väljer att utöva denna hobby. 

Men det är väl det dom redan gör?...

/Willy

Publicerat
8 minutes ago Bubs sa:

Nej nej och åter nej! Ljuddämpare skall definitivt inte vara ett krav, men däremot bör licens på ljuddämpare avskaffas så de som vill ha en lättare kan få ha det. Staten bestämmer redan så mycket om vad vi jägare får och inte får och vi behöver inte mer bestämmelser emot oss, snarare betydligt mindre. För det du skriver ovan låter närmast som något där staten ska bestämma och lägga sig i vad alla ägnar sig åt för hobby samt hur man väljer att utöva denna hobby. 

Men det är väl det dom redan gör?...

/Willy

Som sagt just ljuddämpare kontra rekyldämpare blir ju bakvänt i skyttevärlden. Där det är okey att väsnas och att höja störningen är till och med tillåtet :D

Sen ogillar jag inskränkningar och regler men i logikens namn borde väl det vara licens/utbildnings krav på att jaga/skjuta utan dämpare?

//Danielj

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Kanske inte ruinerar svingen - men man får som regel svinga annorlunda. OCh det är nu långt i från alla som kan ställa om sig enkelt......

Samma sak uppstår med studsaren men där är svingen vanligen kortare och inte lika snabb - resultatet blir därmed en aning annorlunda.

Det som däremot märks direkt om man låter någon med risig avfyrning skjuta med en helstockad Mannlicher är att de rycker ut skotten betydligt mer än med en långpipig bössa.

Så jag - desto kortare pipa desto större krav på att skytten kan skjuta och har vett att anpassa sitt skytte efter bössan. Det är inte så att korta pipor förlåter - och det är argumentet till varför jag avråder de flesta att skaffa en kortpipig bössa.

Ungefär så......

/T

Men för den som sitter på en kortpipig bössa torde det göra mer för skyttet om han sliter ut den genom övning jämfört med om han byter pipan/bössan till en längre. :yes: 

Publicerat

jag e nöjd med min kort 47cm pipa plus dämpare jag har inte det pga rädsla när jag övnigns skjuter åker dämparen av och det gör ingen märkbar skillnad på mitt skytte jag har kort pipa och dämpare för att det är behagligt och den hade blivit väldigt lång när man går med hunden annars :)

Publicerat

Jag är grymt nöjd med min kortade Tikka m55, i den av alla Gudar välsignade kalibern 308 :lol:.

Den  skjuter något förskräckligt bra! Mycket bättre än  skiten bakom kolven!

smaken e som baken!

Publicerat
24 minutes ago sidelock sa:

Men för den som sitter på en kortpipig bössa torde det göra mer för skyttet om han sliter ut den genom övning jämfört med om han byter pipan/bössan till en längre. :yes: 

Om hen lär sig skjuta så finns det ingen orsak att gå upp i piplängd skytte mässigt (prestandamässigt kan det däremot vara en fördel) - oavsett om pipan är utsliten eller inte...... 

T

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Jo, men om man vänder på det är det är ju en aktiv handling att korta pipan eller köpa en kortpipig.

Att öva motsvarande med långpipig bössa eller ge fan i att kapa borde ju vara ändå bättre för skyttet  ? ;)

Publicerat
27 minutes ago JOBEno1 sa:

Jag är grymt nöjd med min kortade Tikka m55, i den av alla Gudar välsignade kalibern 308 :lol:.

Själv är jag lite missnöjd med min HVA med orginal 58cm pipa i Tyska kapitalistkalibern 9.3x62, den hade gärna fått vara några cm till när man skjuter lätta kulor.  ;):D

Publicerat
3 hours ago Järven sa:

Jo, men det är ju en aktiv handling att korta pipan eller köpa en kortpipig.

Att öva motsvarande med långpipig bössa eller ge fan i att kapa borde ju vara ändå bättre ur den aspekten?

Det hjälper dessvärre inte de som redan har en.

Därutöver, ju mer oförlåtande bössa man övar med desto bättre skytt blir man.

Publicerat

Jag älskar korta pipor, tycker det är skitfult med långa.

Publicerat

Om något ska kritiseras i filmen är det att skytten stoppar den första patron in i kammaren och trycker fram slutstycket med mauserutdragare över den...

Det gör ont, det gör ont, det gör ont.......

Annars tror jan nog Norma har ganska god koll på det här...

Publicerat
12 minutes ago Dansken sa:

Om något ska kritiseras i filmen är det att skytten stoppar den första patron in i kammaren och trycker fram slutstycket med mauserutdragare över den...

Annars tror jan nog Norma har ganska god koll på det här...

Ja det gjorde ont att se, liksom knyter sig i magen.... :blink:

Publicerat

Han kanske har kapat utdragsrklon bortom allt förnuft för att kunna använda den som knökmatare ?

Lika bra att gå All-in när man ändå är i farten att sabba bössor. :D

Publicerat
56 minutes ago Dansken sa:

Ja, jo - men dräller man rundor där dagligen så är det väl ganska naturligt att de lägger sig till med en del "olater".

/T

Publicerat
  • Författare
29 minutes ago Järven sa:

Han kanske har kapat utdragsrklon bortom allt förnuft för att kunna använda den som knökmatare ?

Skulle nästan tro det faktiskt. Rätt meckigt att mata i patroner utan magasin annars...

Publicerat
8 minutes ago exabit sa:

Skulle nästan tro det faktiskt. Rätt meckigt att mata i patroner utan magasin annars...

Sant.

Man får tycka på rätt bra på sidan av  utdragaren på min om det överhuvudtaget ska gå.