Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6.5x55 en överskattad kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Jag har suttit och läst på, kollat ballistiska tabeller, bara fabriksladdad ammunition ska jag tillägga! Hjälp mig att övertyga mig om att jag har gjort ett bra val =)

En ny Tikka T3X varmint i 6.5x55 med 60cm pipa står högt upp på listan nu, har tänkt att använda den som både klass 2 och klass 1 med ett högförstorande sikte. När jag kollar igenom ballistiska  egenskaperna, bullet drop, energi på långhåll så är ju 6.5x55 märkbart bakom 30-06! Kulan sjunker mer på 200m-300m om bägge bössor är inskjutna på 100m. Även på 400m har 30-06 fördel när det gäller bullet drop och energi. Jag har tittat på kulor som väger runt 9-10 gram till 6.5, allt från Norma, Sako och Lapua, när får sexhalvan fördel egentligen? Att den är snällare att skjuta med, har mindre rekyl osv är jag helt införstådd i. Tittat även på kulor på 6-7 gram, inte ens dom ger mig någon wow-känsla när det gäller BC, Har jag gjort bort mig? Ska till vapenhandlaren på torsdag och beställa bössan och siktet! Vet att kulorna är billiga, och andra fördelar. Det är BC jag är intresserad av, om man aldrig skjuter på längre än 200m på ett djur, finns det skäl till 6.5? Är det typ på 5-600m då 6.5:an kommer till sin rätt?

• Svar 115
  • Visningar 40,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ni ska inte hysa några större förhoppningar om att det regelverket sattes av en statlig kommission bestående av all världens experter efter djuplodande försök i hägn på 4235 klöv vilt.......  Det

• När du skriver energi på långhåll, så behöver du ut på riktigt långhåll för att få fördelen med 6,5 kontra .30, dvs bortom 800 meter. Om du inte som Christian påpekar, skjuter tyngre .30kulor med högr

• Hade han skjutit på fler, så kanske de hade hittat två.

Posted Images

Publicerat

Har du kollat på nån matchkula och lagt på lite sidvind? Även energi och drop vinner 6,5:an bortåt 400 meter. 

Sen handlar det ju mycket om praktiskt skytte om man ska träffa sina mål, oavsett avstånd. Och då tror jag att en 6,5:a är betydligt lättare att få repetativ precision med.

Men T3 Varmint finns väl i 300 WinMag om man vill ha v0 och energi på lite håll...

/Må

Publicerat
  • Författare
26 minutes ago strävhår sa:

Skjuter du inte längre bort än 200 så funkar typ de flesta kalibrar, skjut in på 150mish.

Jo min 30-06 är inskjuten på 150m, inskjuten på 90m med c:a 4cm överslag. Träffar helt rätt på 150m =)

Publicerat
  • Författare
35 minutes ago BigJim sa:

Har du kollat på nån matchkula och lagt på lite sidvind? Även energi och drop vinner 6,5:an bortåt 400 meter. 

Sen handlar det ju mycket om praktiskt skytte om man ska träffa sina mål, oavsett avstånd. Och då tror jag att en 6,5:a är betydligt lättare att få repetativ precision med.

Men T3 Varmint finns väl i 300 WinMag om man vill ha v0 och energi på lite håll...

/Må

Det köper jag helt, den är ju mer lättskjuten. Men om jag har förstått det rätt så börjar fördelarna på ej jägarmässiga avstånd? Jag skulle aldrig ta ett skott på längre än 200m mot ett levande icke skadad djur. Mitt missförstånd var att 6.5:an skulle vara flackare 0-300m. Det verkar inte vara så, mycket möjligt att det finns klass 2 ammo med bra bc. På 300m träffar jag apelsiner med min 30-06 mer ofta än sällan :lol: och jag kan tänka mig att det är ännu lättare med en 6.5:a pga bättre precision och mer lättskjutet. Men trodde inte att man får kompensera för drop mer. Det är det som förvånar mig.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Godkväll kära kamrater. 

Jag inleder fjäskigt för att få schyssta svar :wub:

Lagomt till julen kommer tomten med min Tikka i 6.5x55. Jag har så jäkla dålig koll på fabriksladdad ammo till kalibern. Bara det är intressant! Ska användas först och främst som klass 2 bössa. 

Mina frågor är följande, Lapua scenar, finns i varierande vikter, jag har läst att det är en hålspets. Är det både en bra match samt jaktkula, samt finns den som fabriksladdad? Hur är effekten i t.e.x rådjur? Och är 7.8 grammaren en pipätare med sina 920ms? 

Andra frågan, Norma Elektron 20ask, är det också en expanderande hålspets?

Känner mig korkad.. Men vilka bra och tillgängliga klass 2 kulor finns det till 6.5:an? Kan kan använda scenar som både övning och jaktammo? 

Tack på förhand

Publicerat
2 hours ago Varmint sa:

Godkväll kära kamrater. 

Jag inleder fjäskigt för att få schyssta svar :wub:

Lagomt till julen kommer tomten med min Tikka i 6.5x55. Jag har så jäkla dålig koll på fabriksladdad ammo till kalibern. Bara det är intressant! Ska användas först och främst som klass 2 bössa. 

Mina frågor är följande, Lapua scenar, finns i varierande vikter, jag har läst att det är en hålspets. Är det både en nra match samt jaktkula, samt finns den som fabriksladdad? Hur är effekten i t.e.x rådjur? Och är 7.8 grammaren en pipätare med sina 920ms? 

Andra frågan, Norma Elektron 20ask, är det också en expanderande hålspets?

Känner mig korkad.. Men vilka bra och tillgängliga klass 2 kulor finns det till 6.5:an? Kan kan använda scenar som både övning och jaktammo? 

Tack på förhand

Kulorna du nämner är högst opålitliga gällande expansion, rekommenderar att du ser dem som klass 3. 

Det är trycket snarare än farten som äter pipa, den ammunitionen kan du skjuta och vara glad.

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago sidelock sa:

Kulorna du nämner är högst opålitliga gällande expansion, rekommenderar att du ser dem som klass 3. 

Det är trycket snarare än farten som äter pipa, den ammunitionen kan du skjuta och vara klar.

Aha okok.. Inget att betrakta som expanderande jaktammunition. Vad är det generella arbetstrycket i 6.5:a? Har inte 308 mer arbetstryck än 30-06 t.e.x? 62000 psi jämfört mot 60000. Ändå äter 30-06 mer pipa tydligen pga högre hastighet?

Publicerat
1 hour ago Varmint sa:

Aha okok.. Inget att betrakta som expanderande jaktammunition. Vad är det generella arbetstrycket i 6.5:a? Har inte 308 mer arbetstryck än 30-06 t.e.x? 62000 psi jämfört mot 60000. Ändå äter 30-06 mer pipa tydligen pga högre hastighet?

Mer krut och mer fart ger mer värme vilket bidrar till slitage om man fortsätter varmskjuta pipan. (Materialet mjuknar av värmen = mer slitage).

Älgbanan är en bra pipas fiende om man inte lugnar sig mellan serierna.

Publicerat

Det där är saker du inte behöver bry dig om just nu.

Just nu behöver du läsa mer och förstå ännu mer. Och inget av det spelar egentligen någon roll.

Du har gjort ett bra val i fråga om gevär och kaliber. Det går alldeles utmärkt att skjuta "Klass 2"-vilt (och "Klass 3") med "Klass 1"-ammunition. Lättaste sättet att komma ner i klass 2 är att använda en kula som väger mindre än 9 gram. Helmantel är per definition klass 3.

Du behöver inte fundera på pipliv förrän du faktiskt har behov av att byta pipa, vilket om du nöjer dig med jaktlig precision, är om 5000-15000 skott.

Wikipedia, den engelska varianten, är full med information om kalibrar.

6mmbr.com har också mycket information, men är skriven ur ett amerikanskt precisionsperspektiv vilket inte alltid är applicerbart på svensk jakt.

Annars kan du spendera några timmar här och läsa igenom gamla trådar. De flesta av dina frågor har besvarats förr.

Grattis till det nya geväret! :-)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hallå igen folks! 

Nu har bössan kommit till handlaren, så ansökan är inskickad. Nu till min fråga! Jag tittade igenom många sikten innan jag bestämde mig för den som kändes bäst. Hade satt ett budget på 12 för ett allround sikte för 6.5:an :)

Det blev ett Meopta meostar 3-12x56 r1 belyst. Är det ett ok sikte? Stod och valde mellan den och en Zeiss conquest 3-12x50. Meoptan kändes på nåt sätt mer rejäl och klarare.

Publicerat

Jag skulle ta Meostaren före en Conquest alla dagar i veckan.

Det blir ett bra paket.

Publicerat
11 hours ago Varmint sa:

Hallå igen folks! 

Nu har bössan kommit till handlaren, så ansökan är inskickad. Nu till min fråga! Jag tittade igenom många sikten innan jag bestämde mig för den som kändes bäst. Hade satt ett budget på 12 för ett allround sikte för 6.5:an :)

Det blev ett Meopta meostar 3-12x56 r1 belyst. Är det ett ok sikte? Stod och valde mellan den och en Zeiss conquest 3-12x50. Meoptan kändes på nåt sätt mer rejäl och klarare.

Jag har en sån Meopta och jag ör iaf super nöjd!

Värt att veta: I verkligheten är det nog 3,6 som är lägsta förstoring, blir bara tubseende under det!

Publicerat
  • Författare

Härligt grabbar! Då har man inte gjort bort sig :P

Publicerat

Nej du. Bra val.

Publicerat
  • Författare

Det blir en bra jul! Min T3x varmint i 6.5 med 60cm pipan :wub:

Vidare tänkte jag montera på en bipod. Tips på ett bra fäste samt bipod?

20171011_160338.jpg

Publicerat

Att ifrågasätta 6,5x55 är väl som att ställa sig på podiet i uppehållsrummet i ett seniorboende och utbrista att Lill-Babs inte kan sjunga.

ps: det kan hon inte för övrigt 

/P

Publicerat
34 minutes ago Varmint sa:

Det blir en bra jul! Min T3x varmint i 6.5 med 60cm pipan :wub:

Vidare tänkte jag montera på en bipod. Tips på ett bra fäste samt bipod?

20171011_160338.jpg

Vill du göra det enkelt för dig så fäster du harris bipod rätt i rembygelfästet.

Publicerat
  • Författare
41 minutes ago sidelock sa:

Vill du göra det enkelt för dig så fäster du harris bipod rätt i rembygelfästet.

Tack, lätt att ta av och sätta dit? Finns det bara en modell? 

Publicerat

En skruv fäster och lossar stödet.

Finns många modeller, olika höjd mm.

• 4 weeks later...
Publicerat

Nej inget av den är en motsvarighet till Scenar, 

iom att XXL:s produkt besk är kass så är det för mig oklart vad för produkter som beskrivs men så länge det heter JM i namnet hos Norma är det sällan ammo avsedd för att skjuta på håll.

130 grains VLD i 6,5 mm aka gold target kulan är en ”motsvarighet” till Scenar i så måtto att den är avsedd för målskytte på avstånd, utöver det är kulorna olika i egenskaper. C