Publicerat November 8, 20178 yr Det är Normas fmj-ammo i olika kulvikt 100 gr och 120 gr. Tycker båda fungerar hyfsat upp till 300 m. Träffar tavlan i alla fall. ;-) Båda finns med på Normas hemsida. Golden Target eller Diamond Line (molybdenbelagd likadan kula) fungerar bra upp till kilometern.
Publicerat November 8, 20178 yr Författare 4 hours ago JohanL73 sa: Det är Normas fmj-ammo i olika kulvikt 100 gr och 120 gr. Tycker båda fungerar hyfsat upp till 300 m. Träffar tavlan i alla fall. ;-) Båda finns med på Normas hemsida. Golden Target eller Diamond Line (molybdenbelagd likadan kula) fungerar bra upp till kilometern. Ja, jag ringde xxl lite tidigare idag för att få klarhet. Han tog fram bägge askarna, elektronen väger 7.8 gram och har V0 820ms, V100 750ms Den andra på 6.5 gram V0 800ms och V100 710ms.
Publicerat November 12, 20178 yr Författare På 2017-11-08 at 16:48 JohanL73 sa: Det är Normas fmj-ammo i olika kulvikt 100 gr och 120 gr. Tycker båda fungerar hyfsat upp till 300 m. Träffar tavlan i alla fall. ;-) Båda finns med på Normas hemsida. Golden Target eller Diamond Line (molybdenbelagd likadan kula) fungerar bra upp till kilometern. Denna du tänker på? https://skytteservicealmhult.se/ammunition/6-5x55mm/norma-6-5x55-diamond-line-falt-50st/ Den verkar fin, problemet verkar vara att nästan inga säljer dom. Medan Scenar finns lite här och där. Jag hade gärna kommit över dom, flera hundra billigare per ask också Måste prova vilken som kommer gå bäst i bössan först, sen bulka på några askar.
Publicerat November 12, 20178 yr Ja. Prova budgetalternativ också. Till exempel Sellier & Bellot. Ligger träffbilden jämt runt riktpunkten skjuter du förmodligen tillräckligt bra. Då får du bara mindre träffbilder med bättre ammunition. Små träffbilder är visserligen också kul...
Publicerat November 15, 20178 yr Författare Nån som har nån bra erfarenhet av denna kula i 6.5x55? Köttförstörning, precision, effekt i djuret osv? Tänkte i första hand på rådjur. https://vildsvin.se/ammunition/gevar/6-5x55-swedish/ammunition-hornady-sst-flera-kalibrar/
Publicerat November 15, 20178 yr Använder 140sst i 6,5 på allt. Köttförstörning beror på vart du sätter kulan. effekt och precision lämnar inget övrigt att önska.
Publicerat November 15, 20178 yr Författare 2 minutes ago Ken1 sa: Använder 140sst i 6,5 på allt. Köttförstörning beror på vart du sätter kulan. effekt och precision lämnar inget övrigt att önska. Tackar! Roligt att höra .
Publicerat November 16, 20178 yr 11 hours ago Ken1 sa: Använder 140sst i 6,5 på allt. Köttförstörning beror på vart du sätter kulan. effekt och precision lämnar inget övrigt att önska. Fråga Vad har du för V100 på den? (Eller egentligen energi)
Publicerat November 16, 20178 yr 1 hour ago henke67 sa: Fråga Vad har du för V100 på den? (Eller egentligen energi) Har det uppskrivet hemma. På väg till Gotland just nu kan rota fram det när jag kommer hem. Om jag kommer ihåg
Publicerat November 16, 20178 yr Tänk på att det är uppe till diskussion om Hornadys fabriksladdade 140 gr SST klarar klass 1 kraven. De officiella 2781 Joule på 91 meter gör det tvivelaktigt att du har 2700 Joule på 100 meter. Visst kommer alla djur som finns i Sverige att dö vid en god träff, men jag skulle i alla fall vilja vara medveten om att ammunitionen jag använder inte officiellt är klass 1.
Publicerat November 16, 20178 yr Om vi antar att hornadys angivna BC stämmer och att man faktiskt får ut 833m/s vid mynningen i sitt vapen så ska den med nöd och näppe klara klass 1 även i verkligheten och inte bara på asken (som bekant så gäller ju på asken angiven data även om det inte stämmer med aktuellt vapen)
Publicerat November 16, 20178 yr Jag ber om att få omformulera mig. Tvivelaktigt är för hårt. Ett gränsfall om klass 1 uppnås är bättre. Förhoppningsvis så finns data för 100 meter istället för 100 yards på den ammunition som säljs i Sverige. Då slipper man räkna och "gissa".
Publicerat November 16, 20178 yr 1 minute ago Arctic sa: Jag ber om att få omformulera mig. Tvivelaktigt är för hårt. Ett gränsfall om klass 1 uppnås är bättre. Förhoppningsvis så finns data för 100 meter istället för 100 yards på den ammunition som säljs i Sverige. Då slipper man räkna och "gissa". Ja den är ett gränsfall. Men jag tror inte det en slump att hornady lagt V0 där det är Jag ska vid något tillfälle med extra tid () ladda upp lite sst till min halvsjua. Får se vad man kan kräma ut om man är lite flexibel med laddata Har en labradar så jag bör kunna få ut hastigheter ut till ca 50m (har europamodellen med lägre effekt än jänkevarianten) för att verifera BC också.
Publicerat November 16, 20178 yr Personligen tror jag inte att Hornady ens funderade på de svenska klassreglerna när de bestämde laddningen. Jag minns när Norma gladeligen ändrade sin 140 gr Vulcan i 6,5x55 från klass 1 till klass 2 utan att tveka. Och Norma har nog större incitament än Hornady att bry sig om Sverige.
Publicerat November 16, 20178 yr Och därav frågan... Kan nämna att jag har lite högre utgångshastighet på mina 140grains Rhinos för att nå klass ett. Men den Julian har ju rejält sämre BC. Dock ej så dåligt som angivet!
Publicerat November 16, 20178 yr Provsköt nyligen ett antal 6.5 patroner i två olika vapen över kronograf vid samma tillfälle. Fabriksladdad 140gr SST gav V0 772 m/s i ena bössan och V0 788 m/s i andra bössan i snitt. Det var ca +3 grader och just denna kronograf brukar visa rätt värden.
Publicerat November 16, 20178 yr 2 minutes ago Steinbok sa: Provsköt nyligen ett antal 6.5 patroner i två olika vapen över kronograf vid samma tillfälle. Fabriksladdad 140gr SST gav V0 772 m/s i ena bössan och V0 788 m/s i andra bössan i snitt. Det var ca +3 grader och just denna kronograf brukar visa rätt värden. Och häri ligger 6.5x55ans problem vad det gäller fabriksladdat då dom inte kan ladda patroner med högre tryck än 3800 bar pga alla gamla stenåldermausrar som finns där ute. Har man en 6.5 och vill skjuta 140gr kulor i klass 1 måste man handladda-så enkelt är det. /Mike
Publicerat November 16, 20178 yr Författare Personligen så tänker inte jag ens på 6.5x55 som klass 1, den har inget på t.e.x .308, än mindre på 30-06. Mega 10.1 är en av få, och bättre klass 1 kulorna. Men om man jämför den mot t.e.x mega 12gram i 30-06 så går den långsammare (inte efter 200m), har betydligt mindre energi osv. Köpt min 6.5 som klass 2 Orkar inte sitta och chansa, sätta chrony på 100m för att kolla E100, då har jag min 30-06 som spottar ut c:a 4000J med nästan vilken kula som helst. Jag är övertygad om att man lätt kan fälla en stor tjur med en 7grams kula i 6.5x55 som går i c:a 800, med rätt konstruktion. Nu bor vi (tyvärr) i Sverige, som skiljer sig mer eller mindre mot alla andra länder gällande vad som får skjutas med vilken energiklass. Samma klass till en 60 kilos varg och 600 kilos älg krävs. Man blir mörkrädd . Men följer lagarna slaviskt ändå.
Publicerat November 16, 20178 yr Detta är en populär post. Klarar ni av att träffa viltet på rätt ställe klarar halvsjuan av att ha ihjäl det.
Publicerat November 17, 20178 yr 11 hours ago Dansken sa: Klarar ni av att träffa viltet på rätt ställe klarar halvsjuan av att ha ihjäl det. Kikar man lite på vilka kalibrar som används i andra länder, och vilka kulor som används där med framgång, så är citatet ovan väldigt talande - men sen kommer den sekundära frågan in; vi vill ta viltet av daga så effektivt som möjligt utan att förlora minsta köttbulle... En 243a med en SST kan kostar flera köttbullar mer än en 30-06 beroende av skottplacering 6,5x55 är en kompetent kaliber som fällt oehmula mängder vilt genom åren, och viltet märker ingen skillnad! Det är mer en fråga om förmåga och skjutskicklighet. Har man sin 6,5x55 på Klass 1 licens och skjuter för kalibern tillräckligt tung kula enligt NV, så tror jag inte att anslagsenergin kommer att bli ett problem - sen att klassindelningen är fånig är en helt annan sak. /M - som är på väg ned i halvsju -träsket, med gott mod och framtidstro
Publicerat November 17, 20178 yr Författare Precis, det är ett sånt jäkla energi/kaliberhets i Sverige, det grundar sig främst i okunskap. Man undrar vilka som är korkade egentligen, vi eller jänkarna.. Man får inte skjuta en gräsand med klass 4 (22lr, 17hmr), man får inte skjuta hare med klass 4. Herregud, det är djur som kräver E6 med rätt skottplacering. Antingen så tror Svenska lagstiftare att våra jägare är dom sämsta klåparna i världen som behöver fruktansvärt mycket mer energi än vad som krävs. Eller så har alla andra länder fel Mariginaler är bra givetvis, men nånstans går gränsen. Klass 2 är 800J vid E100 och det finns flera ammunitions-sorter i klass 2 som klarar närmare 2600J E100, det är samma "klass" du får göra exakt samma sak med en .223 på 3.2 gram och en 6.5 på t.e.x 8.8gram. Jag ser inte logiken nånstans, det är bara så jävla korkat. En bra 6.5:a på 8gram med rätt konstruktion har mer energi och är effektivare än t.e.x en 9grams .308 på längre (c:a 300m) avstånd. Ändå får du skjuta på en älg med .308:an och inte 6.5:an, trots att 6.5:an kommer att döda djuret snabbare. Man blir inte klok. Som sagt, 6.5:a går som klass 1 på licensen, har köpt en ask mega 10.1, en ask deerhead. Men kommer i första hand att använda den som klass 2 med 7-8 grams kulor.
Publicerat November 17, 20178 yr Rent hypotetisk känner matgrisen ingen skillnad på en 130 grains Accubond och en 140 grains (Har jag "hört" )
Publicerat November 17, 20178 yr 29 minutes ago Dansken sa: Rent hypotetisk känner matgrisen ingen skillnad på en 130 grains Accubond och en 140 grains (Har jag "hört" ) Finns klipp på youtube när amerikanare skjuter bla vildsvin med allt från .22lr och .17hmr till .223 med framgång. Nog dör ett vildsvin eller älg med rätt skottplacering oavsett om 6,5an med valfri kula enligt NV klassas som klass två. Trist att .17hmr inte är klass tre också.
Publicerat November 17, 20178 yr I sak håller jag med även om jag helst inte ser att man tar amerikanarnas grisjakt, jaktetik när det gäller gris, som exempel. Framförallt inte många av de exempel man ser på tuben - skottplacering verkar högst sekundärt, vilket de löser med mer bly istället /M
Publicerat November 17, 20178 yr 6 minutes ago Maichel sa: I sak håller jag med även om jag helst inte ser att man tar amerikanarnas grisjakt, jaktetik när det gäller gris, som exempel. Framförallt inte många av de exempel man ser på tuben - skottplacering verkar högst sekundärt, vilket de löser med mer bly istället /M Såg en "I shot the sow because it was the biggest in the group."