Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6.5x55 en överskattad kaliber?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Men dom amerikaner man ser håller på så på youtube, är efterblivna hill billies som har barn med sina syskon. Eller är konsekvenser av incest. Dom brukar ha det billigaste skräpet som finns, typ nån remington eller ruger american. Och billigaste skitammon, dessa retards är inte jägare bara för att dom skjuter på djur, det är idioter med vapen.

Det finns otroligt duktiga jägare även i USA. 

• Svar 115
  • Visningar 40,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ni ska inte hysa några större förhoppningar om att det regelverket sattes av en statlig kommission bestående av all världens experter efter djuplodande försök i hägn på 4235 klöv vilt.......  Det

• När du skriver energi på långhåll, så behöver du ut på riktigt långhåll för att få fördelen med 6,5 kontra .30, dvs bortom 800 meter. Om du inte som Christian påpekar, skjuter tyngre .30kulor med högr

• Hade han skjutit på fler, så kanske de hade hittat två.

Posted Images

Publicerat
2 hours ago Varmint sa:

Men dom amerikaner man ser håller på så på youtube, är efterblivna hill billies som har barn med sina syskon. Eller är konsekvenser av incest.

Det är väl samma sak? :)

Publicerat
2 hours ago Varmint sa:

Men dom amerikaner man ser håller på så på youtube, är efterblivna hill billies som har barn med sina syskon. Eller är konsekvenser av incest. Dom brukar ha det billigaste skräpet som finns, typ nån remington eller ruger american. Och billigaste skitammon, dessa retards är inte jägare bara för att dom skjuter på djur, det är idioter med vapen.

Det finns otroligt duktiga jägare även i USA. 

De är flera st med AR15 .223 med värmekameror/sikten som bara bombarderar, alternativt sitter de i helikoptrar eller terrängbilar och jagar grisarna och skjuter samtidigt. Dom kör till och med över grisarna. Finns massor med klipp på tuben. Skott rakt bakifrån i röven är standard när de börjar springa.

Publicerat
  • Författare
14 hours ago Flintbüchse sa:

De är flera st med AR15 .223 med värmekameror/sikten som bara bombarderar, alternativt sitter de i helikoptrar eller terrängbilar och jagar grisarna och skjuter samtidigt. Dom kör till och med över grisarna. Finns massor med klipp på tuben. Skott rakt bakifrån i röven är standard när de börjar springa.

Jo, har sett dessa videos. Det är inte jakt, det är slakt. Som sagt, det är idioter med vapen som mår bra av att döda. Jag tror att dom riktiga jägarna i staterna blir lika äcklade av dom som vi blir. AR som jaktvapen, det säger sig självt, det är ett militärvapen. Dom vet inte bättre, jägarmässig avskjutning för dom är ju tvärtom. Störst först och jobba ner "neråt". 

Bor ju runt 300 miljoner människor i USA, landet där det är en rättighet att få bära vapen. Det blir som det blir, vissa går loss på djur, andra på människor..

Publicerat
18 hours ago Flintbüchse sa:

Såg en "I shot the sow because it was the biggest in the group."

Har hört samma här hemma i Svedala...:blink::wallbash:

Publicerat
15 hours ago Flintbüchse sa:

Min farbror har skjutit 106 älgar med 6,5 utan problem. Helt utan bekymmer. En mängd grisar också. Är det inte mest tangentbordskrigare utan verklig erfarenhet som häver ur sig sån där kaliberdogma?

"-Man ska aldrig kompensera ett klent skott med en kraftig kaliber"

.....som en klok man sa.

Skjuter man med förstånd så fungerar ju 6.5x55 aldeles utmärkt.

Publicerat

Min åsikt,

6,5x55 är den lugna jägarens vapen, han inväntar sitt tillfälle då djuret står rätt, skottfältet är fritt  och fäller sen sitt villebråd noggrant, effektivt och utan övervåld.

För den som däremot är inne i buskarna, går eftersök, behöver ett bättrande skott genom sly, lår och välfylld vom ibland eller tom försvara sig mot purket vilt kanske en .338+ 225-300gr gör bättre tjänst.

De flesta finner sin nisch mittemellan runt .308-8mm.

6,5x55 funkar inte på klövviltsjakt för alla i alla lägen, men för de flesta av oss gör den det.

Publicerat
  • Författare

Frågan jag ställer mig är, vad har fått NVV att tro att t.e.x en 8 grams kula som går i t.e.x 800ms inte skulle vara fullt tillräckligt för en älg, dov, kron, gris, varg. Det är ju för sjutton 2500J ur mynningen och c:a 2000J på 100m. Om nu nvv anser att energin på 100m är referensen som längsta skotthåll jägare här tar. 2000J är förödande för vilket djur som helst i norden med bra skottplacering.

6000J på fel ställe dödar ju fortfarande inte djuret. Jag får det inte att gå ihop, har "några" suttit och slagit ihop sina kloka huvuden och kommit fram till vad som behövs på ett djur? Det är absurt, det sjukaste av allt måste ändå vara gräsand och hare icke lovig med 22lr/17hmr. 

Eller att man inte får skjuta gris med en 8grams 6.5:a. Har sett folk mata in 4 skott med 308:a i en gris. Samt ett skott med 6.5:a hjärta och lunga. Personligen tycker jag att gränsen för klass 1 borde vara 8gram E0 2500J E100 1900J.

Fullt, fullt tillräckligt! Det skulle bli säkrare skott, folk skjuter bättre med en 6.5a än t.e.x 30-06.

Publicerat

Jag vet om en som sköt på flera älgkalvar en höst med en .460WbyMag varav 1 hittades.

Vad kan man lära sig av det ?

Publicerat
  • Författare

Att en träff från en 22lr är mer effektiv än en miss från 700 nitro :excl:B)

Skämt åsido, det finns vissa kalibrar med rätt kula, som är tillräckliga. Som dom flesta jägare vet om, jag anser att en 6.5:a med en 7grams kula och uppåt är en fulleffekts pang. Jag tycker inte att en t.e.x .243 6gram är det. Den har inte tillräcklig energi och kanske inte tillräckligt stor diameter. Det finns få djur i världen som skulle stå efter en bra träff med en 7-8 grams kula i 6.5. Det är personliga tankar, lagen säger att det är oetiskt att skjuta på en hare med en kaliber som kan generera 250J :rolleyes: men det är nog för att hararna i Sverige dricker mycket mjölk och är superduper mycket starkare än hararna i alla andra länder. Ja! Så måste det vara ^_^

Publicerat

Så vad går ditt resonemang ut på annat än att ifrågasätta klassindelningen på våra kulvapen?

6,5x55 fungerar på allt vilt i Sverige och mycket stor del av det större vilt som finns utanför landets gränser. Hjärtskott, lungskott, hals-/nackskott och skott i cns kommer alla att få djuret att dö olika snabbt, men med samma säkerhet om kulan sitter rätt.

Olika kalibrars egenprecision varierar, men för jaktskott på lämpliga avstånd är den av mindre betydelse. Träffområdet på en älg är ca 30 cm. Om vapnet inte klarar av detta med råge är det dags att byta vapen, eller i alla fall pipa.

Så använd din nya bössa på vad sätt du finner lämpligt. Är den inte beskaffad med fabrikationsfel kommer du vara orsaken till de missade skotten. Bana eller jakt, 6,5x55 är mer än tillräcklig!

Mycket nöje. :)

Publicerat
  • Författare

Du har rätt Johan, resonemanget är lite lönlös. Är bara lite bitter :D 

Publicerat

Över vad?

Publicerat
8 hours ago Varmint sa:

Frågan jag ställer mig är, vad har fått NVV att tro att t.e.x en 8 grams kula som går i t.e.x 800ms inte skulle vara fullt tillräckligt för en älg, dov, kron, gris, varg. Det är ju för sjutton 2500J ur mynningen och c:a 2000J på 100m. Om nu nvv anser att energin på 100m är referensen som längsta skotthåll jägare här tar. 2000J är förödande för vilket djur som helst i norden med bra skottplacering.

6000J på fel ställe dödar ju fortfarande inte djuret. Jag får det inte att gå ihop, har "några" suttit och slagit ihop sina kloka huvuden och kommit fram till vad som behövs på ett djur? Det är absurt, det sjukaste av allt måste ändå vara gräsand och hare icke lovig med 22lr/17hmr. 

Eller att man inte får skjuta gris med en 8grams 6.5:a. Har sett folk mata in 4 skott med 308:a i en gris. Samt ett skott med 6.5:a hjärta och lunga. Personligen tycker jag att gränsen för klass 1 borde vara 8gram E0 2500J E100 1900J.

Fullt, fullt tillräckligt! Det skulle bli säkrare skott, folk skjuter bättre med en 6.5a än t.e.x 30-06.

Lugn och fin nu.

NVV tror ingenting,vad man måste vara medveten om är att nuvarande gällande klassindelning tillkom 1957 alltså för 60 år sedan,varför den inte reviderats vet vi inget om men under dessa 60 år har utvecklingen inom ammunition,krut och kulor varit enorm och om klassningen hade gjorts idag hade den säkerligen sett annorlunda ut.

Vad NVV har att förhålla sig till är den gällande klassindelningen som mycket riktigt inte är "anno 2017"

vill du få till en förändring så kontakta din politiker;)

/Mike

Publicerat
  • Författare

Kontakta politiker leder ingenstans, kontakta bagare däremot :wub:

20171117_100230.jpg

Publicerat
2 hours ago Järven sa:

Underskatta aldrig Svensk medelmåttig värdelöshet. 

Gustav & co har ju lyckats skadeskjuta en hel Nation i sank trots lägre värde än vad man kan hitta i något gammalt Koronoskott i 6.5x55.

Kanske är det " Liten tuva välter stort lass" syndromet som gör båda så effektiva trots på pappret hopplöst låga prestanda.......Fan vet  ? ;)

Fast skulle jag vara Älg och tvingades välja mellan bli penetrerad av Gustav eller en 6.5x55 så skulle jag vända bredsidan till direkt. :yes:

Vilken ställning är det? :D

Publicerat
3 hours ago Järven sa:

Fast skulle jag vara Älg och tvingades välja mellan bli penetrerad av Gustav eller en 6.5x55 så skulle jag vända bredsidan till direkt. :yes:

Penetrerad av ? Jag tror HEN egentligen heter Gustava