Publicerat December 21, 200619 yr Jag kommer inom 2 år skaffa mig en till terrier! Jag kommer i 1:a hand använda den i gryt men vill också ha den till klövvilt. Jag kan inte riktigt bestämma mig för ras, men har begränsat mig till 3 raser dessa är.....Borderterrier, Foxterrier och Tysk Jaktterrier. Alltså INTE någon form av Russel terrier. Jag skulle vilja höra era erfarenheter av dessa 3 raser. För och nackdelar. Tysken tex har ju lite längre drevtider osv men kan ju som bekant vara lite skarp och inte heller ge sig. Hoppas på många svar och erfarenheter! ;D MVH Roggman66
Publicerat December 21, 200619 yr av dom hundar jag stött på gör du rätt å låta grythunden parson va ;D men min visar inga tecken alls på kunna driva inte ens en räv,bara harkla sig fram vilket jag gillar..,men tysken jag hade förra sesongen drev de mesta typ älg rå rä,men nackedelen är juh med drivande terriers är att driver dom en räv å den går under har man problem,men annars är väl fina korta drev på 10-20min,just tysken kan gärna bli lite aggresiv mot andra hundar och det bör man ta ur dom,de hade inte den jag låna..de är juh en jaktmaskin..http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=38374 där är min fasan med drivande terriers som går i gryt.tur det gick bra ,själv sprängde vi en räv å allt var bra tills det kom ett rådjur förbi på 50m sen var terriern borta 3 timmar å svajja :
Publicerat December 21, 200619 yr Att du bara tvekar Roggman. Jag tyckte du var en klok man. Foxen har jag ingen erfarenhet av alls. Tysken är en bra jaktmaskin,men jag har träffat allt för många som inte kan föra sig i ett sällskap. Det gäller både mot andra hundar och folk.Tyskägare som får bedriva en veritabel kamp vid varje fällt byte angående äganderätten till detsamma. Ibland med blodvite då hunden är så exalterad att den inte märker skillnaden på en hand och ett vilt. Jag har träffat bra tyskar också men de är tyvärr lätt räknade. Jag vet också att många gånger är det inte hundens fel att den beter sig som den gör utan föraren. Icke desto mindre anser jag att tysken är en hund som inte alla bör ha. Den kräver en mkt kunnig förare för att passa in i den sociala biten. Det är ju inte ofta man är enda hundförare på en jakt. Det kommer aldrig en tysk över min tröskel. Tränar ganska mkt gryt vid en anläggning här i Skåne och ser o hör många som har problem med utkallning och när de kommer ut så hugger ägaren tag i nacken och håller hunden långt ifrån sig av någon konstig anledning. Jag anser att du bör välja en Border till. För min del med ofta små såtar så är den förträfflig jag har aldrig behövt leta efter henne. Hon är oftast tillbaka efter 5 min och det gör att man hinner många såtar på en dag. VÄLJ EN BORDER ROGGMAN
Publicerat December 21, 200619 yr Författare För tillfället så lutar det åt en Border till. Men vill ändå ha synpunkter och erfarenheter av de andra raserna. jag skulle heller inte ha någonting emot att ha en släthårig hund heller. Som sagt Tyskens skärpa oroar mig faktiskt. MVH Roggman66
Publicerat December 21, 200619 yr För tillfället så lutar det åt en Border till. Men vill ändå ha synpunkter och erfarenheter av de andra raserna. jag skulle heller inte ha någonting emot att ha en släthårig hund heller.Som sagt Tyskens skärpa oroar mig faktiskt. MVH Roggman66 då gör du ju bara så att du letar reda på en kennel som avlar på lite mindre skärpa och har hundar som fungerar som du tänkt! och det rådet gäller oavsett ras! men du har ju större chans att hitta en jakthund som fungerar inom TJTrasen än inom någon annan terrier ras. Fox skulle jag slå ur hågen.... då de som fungerar är lätträknade. för övrigt så tycker jag att tysken rykte är överdrivet!! (typ sådana fördomar som "amakulu" sprider) vist finns det tokiga tyskar men det finns fler trevliga o väl fungerande... ingen av de jag jagar med har några sociala problem varesig vid bytes djur eller annars.... vist kan det vara lite svårt med utkallning vid konstgryt.... men nu behövs det ju inte "tränas" så mycke me en tysk
Publicerat December 21, 200619 yr Fördomar????????? Det är endast självupplevda händelser som relateras.
Publicerat December 21, 200619 yr Det är mycket att köra med dessa Tyskar, helt klart, men jag har inte träffat någon som tuggar på händer edyl vid vilt?, skarpa är dom däremot, alla jag träffat iaf, en kamp med räv/grävling, katter, edyl säger dom inte nej till...ibland går det för långt, det vet jag av egen erfarenhet :- självbervarelsedriften är inte den starkaste om man säger så, dom ger sig in i dumheter helt enkelt, inte alla, men det händer. Helt klart är även att dom kräver en fast hand och konsekvent fostran, livet ut, det är en jaktmaskin! bangar inte för ett hårt pass i skog och mark. Men tar du hand om hunden, fostrar den vänligt men bestämt och med ett oändligt tålamod, då har du en jaktpolare som är svårt att hitta någon annanstans, tålig som få och användbar till det mesta som jakten kräver. Mitt råd är att träffa och helst få möjlighet att jaga med några olika individer av dina valda raser, bilda en egen uppfattning. Jag har träffat hundar som amakulu beskriver, men inte inom terriers utan av andra raser, stövare, gråhundar, laikor, mfl....precis som tidigare sagts, det sitter till 98% hos dig som flockledare.
Publicerat December 21, 200619 yr då gör du ju bara så att du letar reda på en kennel som avlar på lite mindre skärpa och har hundar som fungerar som du tänkt!och det rådet gäller oavsett ras! men du har ju större chans att hitta en jakthund som fungerar inom TJTrasen än inom någon annan terrier ras. Fox skulle jag slå ur hågen.... då de som fungerar är lätträknade. för övrigt så tycker jag att tysken rykte är överdrivet!! (typ sådana fördomar som "amakulu" sprider) vist finns det tokiga tyskar men det finns fler trevliga o väl fungerande... ingen av de jag jagar med har några sociala problem varesig vid bytes djur eller annars.... vist kan det vara lite svårt med utkallning vid konstgryt.... men nu behövs det ju inte "tränas" så mycke me en tysk Kan inte annat än instämma.... Tycker absolut att tyskens ryckte är värre än hunden. Roggman det beror ju på vad du ska bedriva för jakt med hunden.... är det en ren grythund du vill ha så är det ju foxxen, men är det både gryt och drev hunden skall användas till så är det ju tysken solklart.... om det är skärpan som oroar dig så skaffa dig en tik. Om hunden är otrevlig så beror det nästan alltid på "klent" ledarskap, så hur hunden blir beror på dig oavsett hundras. Tyvärr har borderterrierna jag jagat med inte funkat så bra vare sig i gryt eller ovan, så det är nog lite svårare att hitta en bra border än och hitta bra foxar eller tyskar.
Publicerat December 21, 200619 yr Fördomar????????? Det är endast självupplevda händelser som relateras. ja eller vad man ska kalla det? -då har du du inte träffat rätt terrier folk
Publicerat December 21, 200619 yr största minuset på tyskarna tycker jag är om dom är hetsiga mot andra hundar,att dom är jakttokiga är nästan så man köper dom och så är dom avlade,de ser jag på min hund nu som inte alls har jakten direkt utan för dörren på gott och ont,den jag hade iaf var super bra hemma och till och med min syrra blev stört kär i knähunden,att dom går ihop med andra hundar är juh en vane sak plus du har juh en hund redan som kommer vara ledare åt den i början så den lär sig att den inte alltid är ett lejon,har faktiskt aldrig sett dom där hundarna som sprungit in i väggen driva ;D :-*
Publicerat December 21, 200619 yr i rasstandarden för TJT så står följande: Rasen skall vara modig och hård, arbetsglad och uthållig, vital och temperamentsfull. KARAKTÄR Den skall vara pålitlig, sällskaplig och följsam, varken skygg eller aggressiv. så om du kontaktar en seriös kennel så borde det inte vara några problem med mentaliteten
Publicerat December 21, 200619 yr Författare Klen ledarskap har jag inte i alla fall! ;D Innan jag flyttade ner till småland så sket min hund på kommando, nu släpper hon den mat hon har i munnen om jag säger till. Har hon inte fått "varsegod" så sitter hon och blänger på matskålen i en timme sen kommer det några gnäll. Jaktligt så funkar hon hyffsat, det har skjutits ca 5 rådjur för henne och hon har sprängt 10 rävar vilket kanske inte är så mycket, men jag har haft få jakttilfällen med henne. Förresten hur funkar det med 2 tikar? MVH Roggman66
Publicerat December 21, 200619 yr Det är ofta svårare med 2 tikar om dom kommer på kant med varandra. Det är iaf min erfarenhet. Jag skulle nog dela på dom när jag inte är hemma. Vet många som gör så med sina terriers. Har bara en terrier än så länge men den dagen kommer när jag behöver behålla en valp för framtiden. Så då får man se.
Publicerat December 21, 200619 yr amakulu har rätt angående tikar som slåss men det kan vara svårt me hannar åxå.... och även där så är det ledarskap som styr! här kommer något som man inte ser varje dag! en livsfarlig heltokig TYSK JAKTERRIER... sover med en(två) polare
Publicerat December 21, 200619 yr då gör du ju bara så att du letar reda på en kennel som avlar på lite mindre skärpa och har hundar som fungerar som du tänkt!och det rådet gäller oavsett ras! men du har ju större chans att hitta en jakthund som fungerar inom TJTrasen än inom någon annan terrier ras. Fox skulle jag slå ur hågen.... då de som fungerar är lätträknade. för övrigt så tycker jag att tysken rykte är överdrivet!! (typ sådana fördomar som "amakulu" sprider) vist finns det tokiga tyskar men det finns fler trevliga o väl fungerande... ingen av de jag jagar med har några sociala problem varesig vid bytes djur eller annars.... vist kan det vara lite svårt med utkallning vid konstgryt.... men nu behövs det ju inte "tränas" så mycke me en tysk Vad grundar du detta uttalande på? Är man bara noggrann när man väljer valp och hittar rätt linjer så är foxen ett utmärkt alternativ enligt mig. Jag har hjälpt till å tränat vid konstgryt under ett par år och jag måste faktiskt säga att foxen står sig jäkligt bra i jämförelse med de andra raserna.Nu säger konstgryt inte allt..långtifrån...men en liten bild får man.Ska jag utgå från de hundar jag sett där så finns det inte en chans i h-vete att jag nånsin skulle köpa en border som grythund iaf,men jag vet att det finns såna som är duktiga oxå.
Publicerat December 21, 200619 yr Förresten hur funkar det med 2 tikar?MVH Roggman66 Har 3 tikar hemma inklusive en tysk o det funkar bra, för det mesta kan jag tillägga. Hon är nu chef över lillhunden( phalene) men spetsen är hon inte chef över(än i alla fall).
Publicerat December 21, 200619 yr Vill man ha en hund som uträttar en del ovan jord tycker jag man ska snegla åt tysk då det är den enda som är avlad på drevegenskaperna. Som grythund spelar rasen(fox,parson,tax, border,tysk eller JRTC Jack) mindre roll utan kolla bara upp härstamningen så får du säkert lika bra hund i i vilken ras som helst.... Tycke och smak får avgöra. Vad jag skulle tänka på i ditt fall är hur mitt nästa hundval kan komplettera mitt nuvarande......vill jag ha en sprängare med mera skärpa....förliggare.....bättre drivare....mindre skärpa.....och naturligtvis....längre nos .
Publicerat December 21, 200619 yr jo köp en stövare så får du komma å jaga med mig varje dag!! ;D kanske du kommer bli sugen på en marksnokare när du kommer å hälsar på? ;D
Publicerat December 21, 200619 yr Författare Tysken har det mesta som jag söker hos en hund, Drev, apport och gryt. Det som gör att jag tvekar är just kämpaglöden, att inte ge sig, bita hårdare på det som gör ont osv. Se bara på Alfis hund....Sen gillar jag inte att även tyskarna börjar bli stora... MVH Roggman66
Publicerat December 21, 200619 yr Rent generellt settkan man väl säga att tysken inte blivit just större utan den har en rasstandard som följs hyffsat....33-40 i mankhojd och ett bröstomfång som överstiger detta med 10-12 cm. Vill man jaga i gryt får man helt enkelt välja från små föräldrar och tikarna tenderar att bli något mindre....också något moderatare i skärpa rent generellt sett.
Publicerat December 22, 200619 yr Tja, vad ska man säga..? Min kvarvarande Tysk på ett år ÄR faktiskt livsfarlig. Om man inte passar sig blir man ihjälslickad... 8) För övrigt misstänker jag att ägarna trissat upp, och kampat med hunden, "för att se om det är gott gry i den". Det är helt förkastligt och fullständigt onödigt. Har även bevistat 3 Tyskterrier-träffar, och blivit förvånad över hur pass lugnt det är. Skulle faktiskt välja en Tysk elva gånger av tio.
Publicerat December 22, 200619 yr Tror inte heller rasen har så fruktansvärt stor betydelse. Det är nog av större vikt att välja valp efter lämpliga föräldrar. Själv har jag alltid varit nöjd med borders men smaken är ju som baken. Jagat med både trevliga russlar och foxar. Tysk har jag bara jagat med ovan jord. Min röst lägger jag således på fetsockan. Detta för att jag tycker de är hyffsat formbara, vill inte ha några långdrev när det skall jagas gryt etc, de går bra ihop med andra hundar och har trevligt lynne. Nästa terrier blir också det en border men då förhoppningsvis en som fungerar som förliggare.
Publicerat December 22, 200619 yr Tja, vad ska man säga..? Min kvarvarande Tysk på ett år ÄR faktiskt livsfarlig. Om man inte passar sig blir man ihjälslickad... 8)För övrigt misstänker jag att ägarna trissat upp, och kampat med hunden, "för att se om det är gott gry i den". Det är helt förkastligt och fullständigt onödigt. Har även bevistat 3 Tyskterrier-träffar, och blivit förvånad över hur pass lugnt det är. Skulle faktiskt välja en Tysk elva gånger av tio. Well spoken! Min 8månaders tik är "översocial" med både människor och andra hundar vilket jag tror grundar sig på att hon har träffat mycket andra hundar samt att hon alltid är med mig om det är möjligt. Hilma som hon heter är dessutom extremt lättlärd, min far som har sysslat mycket med brukshundar är helt klart imponerad av den lille "turbotysken". Att tyskar skulle fungera dåligt med andra hundar är en ren myt, är man självsäker i sin ledarroll får man oftast en bra hund oavsett ras. Är man däremot van vid en säsongsförvarad hund med noll förarkontakt kan det bli en liten omställning....
Publicerat December 22, 200619 yr kettukiller> jag vet att det finns bra grytfoxar men det krävs att man letar och har tur att få tag på en... åsså är det väl så att du har kennel eller ? så du har säkert mycket bättre koll på rasen än jag. jag har bara inte sett någon som jag tyckt fungerat tillfredställande än... men å anndra sidan så är det inte så många som har fox här omkring :- sen var det väl inte en ren grythund han var ute efter, Fox som stötande? ??? -hur som så handlar det ju mer om individen så det går väl å få bra hundar av de flesta raser. i mitt tycke så säger konstgryt ingenting om hur det går på riktigt, sedan de nya reglerna.