Publicerat December 22, 200619 yr Författare Tyskens mångsidighet är det jag gillar bäst, det jag däremot inte gillar är just deras skärpa som ibland verkar kunna vara lite väl hög. Jag kan inte säga att jag inte tycker om Borderterrier, tvärt om...Jag gillar rasen skarpt. Jag har ingen större erfarenhet av terriers, det är därför jag vill ha intryck och erfarenheter. Jag har jagat med några tyskar (5st).....Har ej tyckt om någon av dessa. De har varit skygga,okontrollerade eller bara helt bänga. Den ena som vi skulle kolla gryt med försvann i alla hål som fanns även vägtrummor och skallade. I ett gryt gick hon ner tom och vägrade komma ut till ägaren sköt i luften och kunde då greppa hunden. Det är ingen hund jag vill ha! Frågan är då...Kan man få en tysk att ta det lungt, även när det hettar till med dressyr? Jag har även träffat ett par tyskar som varit helt underbara.(Har inte kunnat jaga med dessa individer). Foxen har jag INGEN erfarenhet av. Intresset för rasen är estetiskt och klassiskt. MVH Roggman66
Publicerat December 22, 200619 yr Tyskens mångsidighet är det jag gillar bäst, det jag däremot inte gillar är just deras skärpa som ibland verkar kunna vara lite väl hög. Jag kan inte säga att jag inte tycker om Borderterrier, tvärt om...Jag gillar rasen skarpt. Jag har ingen större erfarenhet av terriers, det är därför jag vill ha intryck och erfarenheter.Jag har jagat med några tyskar (5st).....Har ej tyckt om någon av dessa. De har varit skygga,okontrollerade eller bara helt bänga. Den ena som vi skulle kolla gryt med försvann i alla hål som fanns även vägtrummor och skallade. I ett gryt gick hon ner tom och vägrade komma ut till ägaren sköt i luften och kunde då greppa hunden. Det är ingen hund jag vill ha! Frågan är då...Kan man få en tysk att ta det lungt, även när det hettar till med dressyr? Jag har även träffat ett par tyskar som varit helt underbara.(Har inte kunnat jaga med dessa individer). Foxen har jag INGEN erfarenhet av. Intresset för rasen är estetiskt och klassiskt. MVH Roggman66 Det låter inte som goda erfarenheter.... En harmonisk TJT enligt min erfarenhet behöver: 1:gott ledarskap 2:mycke träning företrädelse vis mental sådan 3: få utlopp för sina jaktliga drifter problemet med en tysk som inte får den stimulans som den kräver är att den bilr lätt ett "monster" andra raser blir kanske goda soffvärmare eller mysigt sällskap..... -den chansen är inte så stor me TJT. men å andra sidan så kan den med rätt stimuli vara en helvetes skojjig jakt polare
Publicerat December 22, 200619 yr Jag kommer inom 2 år skaffa mig en till terrier! Jag kommer i 1:a hand använda den i gryt men vill också ha den till klövvilt. Jag kan inte riktigt bestämma mig för ras, men har begränsat mig till 3 raser dessa är.....Borderterrier, Foxterrier och Tysk Jaktterrier. Alltså INTE någon form av Russel terrier.Jag skulle vilja höra era erfarenheter av dessa 3 raser. För och nackdelar. Tysken tex har ju lite längre drevtider osv men kan ju som bekant vara lite skarp och inte heller ge sig. Hoppas på många svar och erfarenheter! ;D MVH Roggman66 En fråga bara,, varförlåta russel terrier hundarna vara? Ngn speciell andledning?
Publicerat December 22, 200619 yr problemet med en tysk som inte får den stimulans som den kräver är att den bilr lätt ett "monster" andra raser blir kanske goda soffvärmare eller mysigt sällskap..... -den chansen är inte så stor me TJT. du har nog inte träffat min tysk Bättre knävärmare finns inte Paxmarie flamma eller puma som hon heter Hon gick bra på mentaltestet men jag såg nog hela skalan av tyskterriermentalitet den dagen från direkt skygga till monster ;D
Publicerat December 23, 200619 yr Jag har vi många tillfällen jagat vid ett ställe som gäst när jag fick höra historien om "Hitler" en gång vid fikapausen. Hitler var en tyskterrier som var så jävla elek att han bet allt och alla,inkl.ägaren därav namnet ;D Historien jag fick höra om denna hund var att han vid ett tillfälle bitit sej fast i pungen på en vildsvins galt,galten vrålade och försökte med alla medel som att sätta sej ,krypa,kuta in i buskar eller åla sej mot backen bli av med hundfan... Flera skyttar så detta och kunde skjuta grisen med Hitler fortfarande hängades i kulorna Denna jycke dog senare då han blev tagen av en gris,tydligen fattade han inte att grisar var större än honom
Publicerat December 23, 200619 yr Författare Jag har inget EMOT någon form av Russel. Trevliga hundar. Border har jag ju en så en till vore inte fel. Tysken gillar jag för dess mångsidighet. Foxen för utseendet men också för att det är den klassiska rävsprängaren. Det gör det också svårare att välja Russel pga alla varianter.......Parson,Jack hög, och lågställd,registrerad eller inte etc etc Sen att det finns hur många raser som helst som man skulle vilja ha gör ju inte saken bättre ;D MVH Roggman66
Publicerat December 23, 200619 yr jag säger bara välj tysken för en bättre jakt hund kan du inte hitta jag har fyra tikar vara av tre är tyskar och jag kan ha alla inne samtidigt två av dom kan jag gå lös med fram till gryt och ha lös i skogen så det ända dom behöver är en fast hand. jag jagar allt med dom både ovan mark och under marrk den ena av dom har jag tagit mängder med grävlingar för inga större skade på hunden. att dom skulle var aggresiva mot andra hundar är ett jävla skit snack det är ett förare problem jag hjälper till på en gård där vi släpper mellan 10-13 tyskar i samma såt aldrig några problem så det enda jag säger varför köpa en hund med minder jaktlust och hjälpa den att komma igång när du kan köpa en hund med mycket jaktlust så att du nästa får bromsa den. Det enda valet är Tyskjaktterrier
Publicerat December 23, 200619 yr asså för stå rätt inget klankar ner era tyska stridmaskiner utan berättar om sina egna erfarenheter..de är väl rättvist,men att de ska vara skit snacka att det finns en del tyskar som är riktiga odågor är bara inte se verkligheten bland EN del hundar,sen skulle jag gärna vilja se dom där 13 tyskarna i samma rumm hehe go jul
Publicerat December 23, 200619 yr Håller fullständigt med First Class. Det går inte att resonera bort deras jaktduglighet men de jag har träffat och det är ganska många brister in deras sociala kompetens
Publicerat December 23, 200619 yr Håller fullständigt med First Class. Det går inte att resonera bort deras jaktduglighet men de jag har träffat och det är ganska många brister in deras sociala kompetensJag har heller ingen erfarenhet av tjt...men min veteriner hon säger....suck,suck suck...dom tror att allt skall gå att ta livet av. :-
Publicerat December 23, 200619 yr jah har ingen erfarenhet av terriers alls. Men den terrier ja hört med "skit" om är ju tysken,.. Ja säger inte att de är rätt eller fel pga av de ovanämnda, just att ja inte har ngn erfarenhet.. Jag förstår att roggman66 har svårtatt välja när alla här snackar olika om hundarna..Men roggman66, ja tycker du ska besöka lite olika terriers och bryter myter eller inse att myter stämmer. Man ska bara lyssna på folk till en viss del .För alla här vill innerst inne säga"min hund är bäst!". Så gör de Roggman66, ja tror de gynnar dig..' //Viktor
Publicerat December 23, 200619 yr Författare Jag kommer besöka 2 kennlar innan jag bestämmer mig. 1 med Borderterrier och en med TJT. Foxterrier känner jag inte till någon inom resavstånd för en koll. Jag tror att mycket i hur hunden blir beror på ägaren. Sen har jag haft tanken på att motbevisa folk med TJT, med träning, träning och åter träning. Inget som jag ryggar för. Det jag skulle vilja är att man även skulle kunna belysa nackdelar med sin ras och inte bara belysa det goda i rasen. Det är ju som man läser på ALLA kennlars hemsidor "Vi avlar för sunda och friska individer etc" Jaha?? Det va som faan! Trodde de avlade för att få fram mentalt störda individer som är halta och lytta!! Jag förstår att man älskar "sin" ras men det finns väl kanske något man skulle önska som den kanske inte har eller så...Mer eller mindre av det ena och det andra. Att tysken väcker känslor har jag förstått och vetat! Att den kan vara överskarp också! Frågan är om det är pga rasen eller att hunden som individ har tagit över ledarskapet.Med andra ord.....Går det att dressera/träna bort? MVH Roggman66 PS Lägg känslorna åt sidan nu! Fram med även nackdelar hos raserna ni älskar! OBS! Dessa terriers!
Publicerat December 23, 200619 yr Roggman. Jag har alltid kört med öppna kort Bordern är och förblir en renodlad grythund. Den har dock vissa bonuegenskaper i bagaget. Den kan bli en mkt bra KORTDRIVANDE hund. Den är oftast en mkt social o trevlig hund. Den är lämplig för södra sveriges småmarker. Man ska inte inbilla sig att man får en drever om man köper en Border.Den är oftast så klok att den tänker efter före den gör något som kan skada den=mindre kostnader hos veterinmären. Nackdelen är att alla Borderkennlar avlar inte på jaktegenskaperna utan kör endast på exteriör. Man måste vara noggrannare vid val av Borderkennel än om man ska köpa sig en tjt Om duväljer en Border som din nästa hund kan du utan att tveka vända dig till mig för råd om lämplig kennel. Jag avlar på jaktegenskaper i första hand.Även om jag inte själv har valpar vid det tillfället skall jag absolut skicka dig till en kennel som är lämplig. Jag är alltid ärlig och tror att det betalar sig i längden. Sedan är det så att du får den hund du förtjänar. Du må ha en GOD JUL o ETT GOTT NYTT ÅR. MVH TORE
Publicerat December 23, 200619 yr vi har ett gäng tyskar, och visst en del kan vara riktiga monster men stordelen är lugna och trevliga hundar, lite synd med rasen bara är att det är så många som skaffar tysk fast dom egäntligen borde köpt en drever, ska man ha en tysk ska man även ha den under jord där den hör hemma, om jag får säjja vad jag tycker. farsgubben har en tyske som jag har sett spränga över 50 räv utan att någonsin få ett bett under grytarbetet, dom flästa har varit ute på under 10 min. men givetvis kan även hon köra bet nån gång ibland men det är inte ofta. jag är stort imponerad av den hunden, så därför är jag innkörd på enbart tyskar i gryt. därmed inte sagt att den rasen skulle vara bättre än någon annan av terrierraserna i gryt, har hafft nån riktigt oduglig tyske åkså, har en nu som tror att hon är en stövare och driver räv i närmare timmen och det är inte önskvärt i min värld, men det bär emot att tabort en så ung hund men det är väl bara att få fingrarna ur arslet antar jag. och även fast jag inte kan tänka mej något annat än en tyske i terrierväg så är jag helt på det klara med att dom övriga terrierraserna har lika mycket att komma med i gryt! ps: det går att få tyskarna rådjursrena, men det behövs inte om det är lite pli på dom
Publicerat December 23, 200619 yr Författare Finns det någon i Stokholms närhet som har Tyskar, Border eller Fox som man kan få komma och se arbeta eller bara träffa? MVH Roger PS Tack karlsson för ett bra svar både det positiva och negativt! ;D
Publicerat December 23, 200619 yr Ja Karlsson. Jag har aldrig ifrågasatt deras jaktliga kompetens.Det jag har emot tjt är deras bristande förmåga att skilja det möjliga från det omöjliga
Publicerat December 23, 200619 yr Tja hva skal man si. En god grythund får man nok innenfor alle raser , man må bare velge fra rett kombinasjon og oppdretter. Jeg har bare jaktet med 1 TJ , den var faktisk ok , selv mot andre hunder. Fikk ikke sett den så mye i aksjon , men i det ene grytet ville den ikke ut. Det var ingen los så vi forlot og hentet hunden senere på kvelden ( la ut en jakke ). Det var visst ikke første gangen det hadde skjedd. Border er vel den grythunden som er mest kjent for å gå bra sammen med andre hunder. Her finns bra hunder og oppdrettere. Men personlig så synes jeg nesen er for kort på disse hunder med fatale skader rundt øynene om hunden er av det tøffe slaget. Den grythunden jeg har jaget mest med er Foxterrier. Jeg liker rasen veldig godt , og har ikke hatt problemer med å få tak i hunder av rette slaget. Den er nok en grytspesialist selv om jeg bruker mine på mink også. En veldig lettstelt pels + en farge som gjør at du ikke tar feil av hund og byttedyr , noe som er avlet med hensikt. Dette med fargen synes jeg er meget viktig , spesielt ved minkjakt hvor ting skjer fort , men også ved grytjakt om du har urutinerte jegere med. Det værste jeg har vært med på er jakt med tysk , fox + border samtidig , herregud for en smørje , ikke bare å se hva som var hund og hva som var mink ??? Minus med Fox.......jo det kan vel være drevdelen selv om det nok kunne trenes opp til det også. En annen ting er at flere Foxer har problemer med andre hunder med samme kjønn , men det gjelder vel for flere raser innen denne kategorien vil jeg tro. Skal over til Russland etter nyttår en gang og hente noen hunder til både Norge og Sverige. Til Sverige skal det 2 tiker , en av dem skal parres i Russland før avreise.
Publicerat December 23, 200619 yr Ja Karlsson. Jag har aldrig ifrågasatt deras jaktliga kompetens.Det jag har emot tjt är deras bristande förmåga att skilja det möjliga från det omöjliga En tyske gör det mesta möjligt, det omöjliga tar lite längre tid. ;D ;D / Janne
Publicerat December 23, 200619 yr Bordern är allför intelligent för att bli skadad även om en har kort nos. ;D ;D ;DTja hva skal man si. En god grythund får man nok innenfor alle raser , man må bare velge fra rett kombinasjon og oppdretter. Jeg har bare jaktet med 1 TJ , den var faktisk ok , selv mot andre hunder. Fikk ikke sett den så mye i aksjon , men i det ene grytet ville den ikke ut. Det var ingen los så vi forlot og hentet hunden senere på kvelden ( la ut en jakke ). Det var visst ikke første gangen det hadde skjedd. Border er vel den grythunden som er mest kjent for å gå bra sammen med andre hunder. Her finns bra hunder og oppdrettere. Men personlig så synes jeg nesen er for kort på disse hunder med fatale skader rundt øynene om hunden er av det tøffe slaget. Den grythunden jeg har jaget mest med er Foxterrier. Jeg liker rasen veldig godt , og har ikke hatt problemer med å få tak i hunder av rette slaget. Den er nok en grytspesialist selv om jeg bruker mine på mink også. En veldig lettstelt pels + en farge som gjør at du ikke tar feil av hund og byttedyr , noe som er avlet med hensikt. Dette med fargen synes jeg er meget viktig , spesielt ved minkjakt hvor ting skjer fort , men også ved grytjakt om du har urutinerte jegere med. Det værste jeg har vært med på er jakt med tysk , fox + border samtidig , herregud for en smørje , ikke bare å se hva som var hund og hva som var mink ??? Minus med Fox.......jo det kan vel være drevdelen selv om det nok kunne trenes opp til det også. En annen ting er at flere Foxer har problemer med andre hunder med samme kjønn , men det gjelder vel for flere raser innen denne kategorien vil jeg tro. Skal over til Russland etter nyttår en gang og hente noen hunder til både Norge og Sverige. Til Sverige skal det 2 tiker , en av dem skal parres i Russland før avreise.