Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Terrier plus och minus

Featured Replies

Publicerat

foxhound, vad är det för hundar du ska ta in??

• Svar 109
  • Visningar 14,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jeg vet om Bordere som har Tyskterrier skjerpa ;) Ubrukelig på jakt under bakken spør du meg.

Og det har ingenting med intelligens å gjøre , fordi i det øyeblikket hunden får et bitt på nesen så " tilter " hunder med for mye skjerpa. Dette gjelder for alle raser , noen mer enn andre.

Publicerat
foxhound, vad är det för hundar du ska ta in??

Foxterrier , ferdig trente i Russland. 2 tiker til Sverige og 2 hanner til Norge.

Publicerat
  • Författare

Tankeväckande inlägg! Har faktiskt låtit en räv gå för jag inte var säker på om det var hunden eller inte. Hunden min har bara fått öronen perforerade, nosen rispad och ett litet hål mitt på huvudet. Litet hål i läppen ochså. Färgen är en nackdel med border, det finns ju blå förståss! Men jag gillar inte den färgen riktigt. Jag gillar inte heller den bruna färgen på tysken.

Nu vet jag inte riktigt hur och vart jag kommer att jaga (Marklös). Så det spelar en viss roll i val av ras. Klart är att jag i 1:a hand ska ha en grythund. Rådjurshundar finns ju oftast i alla jaktlag, däremot vill man ju kunna jobba lite ovan jord ibland också.Bland annat för att hunden ska få springa också.

MVH Roggman66

Publicerat
Foxterrier , ferdig trente i Russland. 2 tiker til Sverige og 2 hanner til Norge.

mycket intressant, men tror du inte dom avlar på lite överskarpt i brännvinsland ???

roggman, hört talas som signalfärg!

Publicerat
  • Författare

En fråga då! Vad gör noslängden för nytta/skada? Alltså vad spelar den för roll? Bordern är ju framavlad med kortare nos pga att det var nåt de eftersträvade, så nån nytta borde det ju göra!?

MVH Roggman66

Publicerat

Har faktist INTE läst igenom de sista inläggen (sidorna) men jag funderar på en sak...Vill man även ha sin terrier till eftersök?

Jag har inte stor erfarenhet av terriers,men jag vet en fox,som både slet ner rådjur och dov genom att bita sej fast i halsen.

Ja detta talar om killerinstinkten,men hur är det med spårning,kan inte även detta vara intressant?

Publicerat
  • Författare

Jag använder ett gult halsband i signalfärg. Jag har använt min border på 3 skarpa eftersök varav 2 nertakningar i strupen, 1 gick hon lös på men då det var dött kom hon och hämtade mig.

Publicerat
En fråga då! Vad gör noslängden för nytta/skada? Alltså vad spelar den för roll? Bordern är ju framavlad med kortare nos pga att det var nåt de eftersträvade, så nån nytta borde det ju göra!?

MVH Roggman66

bordern är mer utsatt för skador på ögonen tack vare sin korta nos, men har man en bra hund är det inget problem efterssom bra hundar sällan får bitskador.

Publicerat
Jag använder ett gult halsband i signalfärg. Jag har använt min border på 3 skarpa eftersök varav 2 nertakningar i strupen, 1 gick hon lös på men då det var dött kom hon och hämtade mig.

Låter väl bra tycker jag :D

Publicerat

tror inte nosenlängd har nån större roll.men stoppa inte näsan i blöt hoho,beror nog mer på hur heta dom är och hur trängd räven är..men bordern var väl från början långnosad tills avels djuren sprang in i en vägg? ;D

Publicerat

MVH Roggman66

Isteden for å få skader rundt øynene og i værste fall bli blind , så sitter skaden midt på nesen ;) 

Publicerat

En riktig Border utsätter sig icke den risken.Jag orkar inte käbbla med er mer ikväll men kom igen 5.30 imorgon bitti så skall vi ta en ny fight

Publicerat
mycket intressant, men tror du inte dom avlar på lite överskarpt i brännvinsland ???

roggman, hört talas som signalfärg!

I russland har de 3 kategorier grythund.......forligger , sprenger og kvelere. De 2 førstnemte er som hos oss , mens kvelere skal dra rev , grevling eller mårhund ut levende eller død. Man skulle tro det ble mye skader på sistnemte hunder , men det blir det ikke fordi de trenes for oppgaven.

En annen ting , treningsgrytet der borte er helt forskellig fra her hos oss , reven går løs inne i grytet sammen med hunden. Her får du virkelig se hva som bor hos hunden i motsetning til her hos oss hvor flere tror de har en grytexpert av en hund om den klarer VG ;)

Publicerat
En riktig Border utsätter sig icke den risken.Jag orkar inte käbbla med er mer ikväll men kom igen 5.30 imorgon bitti så skall vi ta en ny fight

Og hvordan kan du garantere meg en slik " riktig " border når jeg står foran valpekassen og skal ta ut valp ???

Publicerat

Kunde du garantera det kunde du sälga valpar i parti o minut. Det tror jag du vet lika bra som jag även om du är från Norge ;D ;D ;D. Du kan aldrig garantera något om valparna du säljer. Man kan bara välja föräldrar så gott det gårNu skall jag gå och sova en stund <. God Natt

Publicerat

hoppas du sovit ruset av dej och kommit till sans imorgon bitti ;):D ;D

Publicerat

Jag ska försöka ge lite plus och minus om min tjt hanne som är 1år & 4mån.

Det är svårt att sätta + &- minus på sin egen hund men ska försöka vara ärlig.

Börjar med plus: Lojal mot mig och min familj, Kan släppa ut han på gården själv utan att han drar, Mkt trevligt & snäll, Lydig och lättlärd, Verkar bli skaplig rävsprängare och duglig kortdrivare, Alround hund.

Sen några minus: Svårt att ropa ut han ur gryt när han har kontakt , Kan bli sur på andra hundar när en av dom är kopplade, Kort sök, Glest skall vid drev på rådjur.

Min förra tjt var reserverad mot främmande, inte elak på något vis men reserverad.

Den var rent jaktligt snäppet bättre än den jag har nu med längre drevtider och bättre sök.

Men den var även skarpare och gick gärna in i fighten mot grimbart med blodvite som följd. :-

Hoppas att du får tag på en terrier du blir nöjd med oavsett ras!!!!!

Mvh Janne 

Publicerat
  • Författare

Jag ska nog finna, med er hjälp. Jag börjar leta nu och kommer ha valpen hemma inom max 2 år. Tack för hjälpen, det är inte lätt när känslor är inblandade.

MVH Roggman66

Publicerat
Kunde du garantera det kunde du sälga valpar i parti o minut. Det tror jag du vet lika bra som jag även om du är från Norge ;D ;D ;D. Du kan aldrig garantera något om valparna du säljer. Man kan bara välja föräldrar så gott det gårNu skall jag gå och sova en stund <. God Natt

Nettopp........det er også mitt poeng , slik du fremstiller Borderen så skulle man tro at alle hunder av rasen var slik men det er de desverre ikke.

Det eneste som er sikkert når du står foran valpekassen er at Borderen har kort nese mens Foxen har lang ;D

Publicerat

Jag ska nog oxå skaffa en grythund. Men av någon konstig känsla så känns det inte som att ja vill ha en tjt. Dom verkartrotts allt för skarpa och ointlligenta. Alltså, ja menar inte att dom inte är smart:P Men ja gillar inte deras överskarpa sinne. Då vill ja häldre ha en Parson eller border.

Nog för att man kan få en parson och boder aggressiva och överskarpa, men de känns endå som helt andra hunder på ngt sätt.

De är den uppfattning ja fått av denna tråd iaf..

JULAFRON IMORRN, Ska gå och sova så ja hinner upp innan tomtegröten svalnar allt för mycket:D

hade bra,och ha en trevlig jul!

Publicerat
asså för stå rätt inget klankar ner era tyska stridmaskiner utan berättar om sina egna erfarenheter..de är väl rättvist,men att de ska vara skit snacka att det finns en del tyskar som är riktiga odågor är bara inte se verkligheten bland EN del hundar,sen skulle jag gärna vilja se dom där 13 tyskarna i samma rumm hehe go jul

God jul!

att släppa 13 tyskar i en såt tycker jag låter som kaos....

men här kommer en bild från kenneln

( i tyskland)

tiken till min kommande valp hämtades. Jag har alldrig sett sån ordning och lydnad någonsin oavsett ras.

IMG_0213_1.JPG

Publicerat
  Dom verkartrotts allt för skarpa och ointlligenta.

NÄ NU JÄV... ;). Nä allvarligt utan att skryta om tysken bara för att jag har en så måste jag säga att det är en väldigt lättlärd o smart hund. Frugan har en phalene som dom säger ska va lättlärd men den verkar dum i jämförelse. Nu är det här första tysken jag har men det kommer med all sannilkhet att bli fler för goare hund hemikring får man leta efter, blir nästan irriterande ibland när hon ska va i knät o slicka på en jämt. O i närheten av pojken (3 år) är det inga som helst problem och han kan va ganska hårdhänt med henne. Enda gången hon morrat mot mig är när hon lagt sig till rätta i soffan och jag tar ner henne, men det är nog bara för att hon är lite missnöjd över att inte få ligga kvar o lata sig :D

Publicerat

Nu ska vi se.... plus minus med tysken har en 8månaders tik.

+  allt. glad, pigg, trevlig, social, lättlärd

-    skulle kanske va att hon tycker det är kul å jaga katterna på gården  men det gör ju stövaren oxå så det va inget rastypiskt

exempel

-    dressyren kan bli bättre men det är ju husses fel och mattes. Mattes mest faktiskt som inte har samma krav som jag.

god jul

Publicerat
  • Författare

Nu finns det ju som sagt flera grythundsraser! Vad var det som fick er att bestämma er för just "din" ras? Kriterier! Varför? Varför inte? Vad vill/ ville ni ha ut av rasen?

MVH Roggman66