Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• Berlud
      By Berlud
      Edit 190527: Sänkt pris till 2.000kr.. Det är ju nästan vad 86 skott är värt, få en fin bössa på köpet  
      Edit 190517: Var mer svårsålt än vad jag räknade med, kan därför skicka bössan med Postens värdetjänst, köparen står då för alla fraktkostnader.
      Bössan jag tänkte köpa istället försvann, så eventuellt kan ett byte mot 22lr vara intressant!

Behöver göra plats i skåpet och säljer därför en Winchester 70 XTR (klass1) med ett Leupold (4x) kikarsikte (ej belyst). Vapenrem på bild ingår. 

Även den ammo jag har kvar ingår,
      68st Norma Jaktmatch
      18st Norma Nosler 11,7g 180gr Soft Point
      Pris: 2.500 2.000kr om du kommer från forumet (pris på Blocket är 3.000kr, 2.500kr). Om bössan inte blir såld så sänks den även på Blocket inom kort
      Vapnet kräver licens. Vid affär betalar du 25% på plats (swish), resterande 75% när du fått din licens och hämtar vapen/ammo. 
      Avhämtning i centrala Göteborg eller skickas, postens avgifter tillkommer isf på priset. Fler bilder finns på annons, https://www.blocket.se/goteborg/Winchester_70XTR_30_06_7_62x63_ink_sikte_ammo_85018375.htm?ma=1

• Jimi
      By Jimi
      Hej,
      Min far gick nyligen bort och lämnade bland annat denna CG till mig. Har kollat alla paper som finns (även licens), men kan inte hitta någon modell betäckning, år etc. Finns det någon vänlig själ här på forumet som vet vilken modell samt år ungefär. Finns det någon sida med serienummer etc för CG, Huskvarnas vapen?
      Mvh/jimi

• Dahla
      By Dahla
      Licensansökan är inskickad för några dagar sedan och planerna i stort är bestämda och nästan skrivna i sten.

Grunden till bygget lades av andra och jag kan bara tacka ödmjukast för att deras ork och drivkraft inte nådde ända fram.

En vapensmed (eller tre faktiskt) som enligt andra här kända vapensmeder ska vara duktig har satts in i projektet och visat stor entusiasm för det tänkta resultatet.

90% av delarna till projektet finns liggandes på hylla och resterande smådelar ska inhandlas när måtten är mätta.

Målet är att ha provskjutit projektet innan nästa jaktårs början tar vid. Största utmaningen med det är väl att man inte på förhand vet hur lång handläggningstid myndigheten tar i anspråk gällande licensansökan.

• jägare1
      By jägare1
      Hallå undrar lite om vad ni tycker om kolvkamshöjning. Har en gammal husqvarna 30-06 studsare, Men undrar hur jag ska gå till väga får att få mitt anlägg att passa med siktet. Just nu hamnar jag långt under eftersom bössan är gjord efter öppna riktmedel. Vad är  bäst/prisvärt, köpa en grs kolv i laminat eller likande, eller lämna in bössan för på en verkstad för att för en höj och sänkbar kolvkam. Har en tillfällig lösning med tidnignar och silvertejp men är en uppsiktjägare i växande fas. Har ni några bra erfarenheter av GRS och liknande eller är det möjligt att få kolven ombyggd utan att det kostar skjortan. Finns än bild nedan skjuter mycket fint på alla håll.

• Wallen
      By Wallen
      Hej!
      Som rubriken säger, vadan alla dessa okvädningsord använda beträffande 30-06? Syftar på termer såsom 30-fjollsex, 30-fjollträsk, etc. 
      Eftersom flera har missförstått min intention med tråden vill jag förtydliga; äger ingen 30-06 själv, utan är mest intresserad av om någon vet hur/varför sådana termer uppkommit!
      Allt gott,
      Walle
https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Manuel Eduardo

Hjälp med tillverkningsår på en Husqvarna .30-06

Recommended Posts

Manuel Eduardo

Hej

Köpte precis en Husqvarna .30-06 (7,62 x 63). På pipan står det: Husqvarna Vapenfabriks AB .30-06 U.S.

Serienumret är 6294806 Den är stämplad med ordet "Nitro" efter serienumret...

Vapen ID är SE1163412

Har sett olika listor där man kan översätta tillverkningsnummer/serienummer till tillverkningsår. Dock har listornas serienummer max 6 siffror, mitt serienummer har 7 siffror. 

Någon som vet hur jag ska  tolka serienumret? Vore super kul att veta vilket årtal bössan är tillverkad :-)

Mvh

IMG_1951.thumb.PNG.04cc69c4f7675fb701903196a55e7342.PNGIMG_1948.thumb.jpg.238a708318fc43af697f0b8d132e40da.jpgIMG_1947.thumb.jpg.ca232e5f0934745eeca61b6045c31d5e.jpg

Sako_Finnbear

Kan tyvärr inte hjälpa dig i din fråga, men vill bara säga att jag tycker dessa bössorna är riktigt trevliga fast många anser kolven vara för krokig.

Manuel Eduardo

Tack för ditt svar. Hur mkt tror du "krokigheten" kan påverka träffbilden?

Sako_Finnbear

Har man för högt montage i förhållande till kindkontakt med kolvkammen blir bössan lätt "vinglig", men man kan ju alltid sätta dit en lös kolvkamsförhöjare så man slipper göra åverkan på bössan.

MarkusR

Modellen (1640)  gjordes från 1953 till 1967.  

Att den är krokig påverkar inte träffbilden direkt, men gör att rekylupplevelen är mindre behaglig, du får gärna ömmande både axel och kindben. Det främjar normalt inte avslappnade avfyrningar och små träffbilder. 

https://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/husqvarna-1640---bra-och-billig-bruksbossa/

Manuel Eduardo
34 minutes ago MarkusR sa:

Att den är krokig påverkar inte träffbilden direkt, men gör att rekylupplevelen är mindre behaglig, du får gärna ömmande både axel och kindben. Det främjar normalt inte avslappnade avfyrningar och små träffbilder. 

https://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/husqvarna-1640---bra-och-billig-bruksbossa/

Tack för ditt svar. Nu börjar det bli spännande :-) Måste bara fråga hur du vet att bössan är från det årtalet? Ser du det via tillverkningsnumret eller av erfarenhet?

Manuel Eduardo
36 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Har man för högt montage i förhållande till kindkontakt med kolvkammen blir bössan lätt "vinglig", men man kan ju alltid sätta dit en lös kolvkamsförhöjare så man slipper göra åverkan på bössan.

Tack för infon. Ska ha det i åtanke när jag börjar skjuta med bössan. Just nu väntar jag på den hysteriskt långa handläggningstiden...

Stainless steel
2 minutes ago Manuel Eduardo sa:

Tack för ditt svar. Nu börjar det bli spännande :-) Måste bara fråga hur du vet att bössan är från det årtalet? Ser du det via tillverkningsnumret eller av erfarenhet?

Tror han syftar på att husqvarna tillverkade 1640 gevären 1953 till 1967 vilket gör det omöjligt att din kommer från nått annat årtal än däremellan. Skulle vara som att du har en volvo 240 tillverkad 2007 det går bara inte för dom slutade produceras på 1993.

pmt

Nja - när det gäller HVA så hade jag inte varit alls lika säker på att det är så enkelt...... Eller rättare - jag utgår iskallt från att det är långt enklare att börja från andra hållet: en HVA är det bara om det är omöjligt att det kan vara något annat, men endast då.

Husqvarnas nummerliggare är nämligen inte absolut - den innehåller bara HVAs civila egna produktion - med ett undantag; vapen gjorda på FNs 98or.

Den militära produktionen faller utanför och ligger i egna nummer som inbördes verkar vara ganska osorterade sett till nummer och årtal som ju stämplas på lådan.

Ovan på det kan ju en 96 startas som en 96 och senare bli konverterad till en 38 vilket då gör årtalet på lådan en smula förvånande om det är före 1938. Svaret är då att det är en 38-96. Fast det är helt klart att det är en 38a man har i näven - fast med tillverkningsår 1919. Men då kan det mycket väl vara ett hopplock på en CG-låda eller en HVA-låda där resten är svårtolkat (man får gå på de små detaljer som skiljer tex HVAs slutstycke från CGs).

Samma sak gäller för de tusentals konverterade 94or och 96or som olika firmor och privatpersoner byggt om under årens lopp. Vad som är vad efter det blir svårt att reda ut sett till vem som gjort "vapnet" om lådan är CGs, slutsycket HVA, pipan en gud vet vad och kolven kommer från en valfri småländsk möbeltillverkare.......

Inte ens HVAs egna modeller är speciellt konsekventa sett till vad man byggt dem på för system eftersom det i princip bara är 46 och 1900 man kan vara hjälpligt säker på vad det är för system i.

Så att utgå från att allt är HVA för att det står HVA på ett ställe - är en smula vanskligt.

Så börja inte med att "tolka" vapennummret - början med att reda ut exakt VAD du har i handen. För är det något som har sitt ursprung i något annat än HVAs civila egna produktion så spelar numret noll och ingen roll överhuvudtaget sett till HVAs nummerliggare i sammanhanget.

/T

Sako_Finnbear
4 hours ago MarkusR sa:

Men i 30-06 tycker i alla fall jag att det inte är några problem med rekylen, men det är givetvis individuellt.

Det blir värre med dom gamla modellerna i 358NM, där kan jag förstå det.