Publicerat November 14, 20178 yr Hej hej, vart jägare förra året och fick då en BRNO ZG47 från min morfar. Tyckte den var superfin och härlig att skjuta med. Man känner av skotten liksom ( 30-06 ) Jag håller på att slipa ned den totalt då den inte fått någon vård på kanske 20-30 år. Vissa partier är helt mörka vilket ser ut som "dött trä" eller i varje fall skadat trä från värme alternativt vatten. Vågar man slipa bort allt eller kan man låta lite sånt sitta? Är för det mesta på insidan av vapnet. Sen tänkte jag höra om ni hade bra tips på vad för olja jag ska använda? Jag tror denna bössa har päronträ i sig (rätt ovanligt), vilket gör att den är rätt ljus i färgen. Jag har slipat ned den nu med 400 papper så tänkte att det snart är dags för själva oljningen. Är true-oil ett alternativ? Tänkte att man lägger på ett lager och sen går igenom en gång till med 400 papper för att sen på med några lager till. Vad tror ni? Fuktade in halva kolven så ni ser hur den ser ut i "vått tillstånd". Har också gjort det emellanåt för att resa trät lite Sen hur gör jag med nätningen :S? Tack på förhand! Förstår att det inte finns rätt eller fel men alla sorters tips uppskattas.
Publicerat November 15, 20178 yr Kolven ser riktigt grann ut! Läckra flammor i träet. Kul att du tar dig an den. Vilken yta och glans vill du på den oljade kolven? Med true oil har jag fått en blank yta. Personligen föredrar jag sidenmatt yta på kolvar. Det finns flera trådar om hur man oljar kolvträ så gör en sökning. Jag rekommenderar att grunda med linjolja/terpentin 50/50 och sedan gå över till Napier gun stock oil i slutet. Napier säljer ett kit med två oljor som funkar tip-top. Dyrt men det räcker länge. Nätskärning kan man ordna upp med skärverktyg men jag skulle lämna det jobbet till ett proffs.
Publicerat November 15, 20178 yr Har du fiberrest träet innan du börjar på oljningen? Annars blir den sträv som en kattunga! Man tar exempelvis T-sprit på en trasa och fuktar kolven med så träfibrerna reser sig. Därefter slipar man LÄTT så den blir slät igen. Detta brukar få upprepas några gånger. Sedan innan oljning brukar jag avsluta med 600 samt 1000 papper för att få en slät och fin yta. Håll dig borta från tungnöts/Trueoil är mitt råd! Snabbhärdande oljor som funkar mer som lack! Tipset du fick ovan funkar kanon, doch föredrar jag vanlig kokt linolja som är kallpressad före Napier, men det är en smaksak.
Publicerat November 15, 20178 yr Jo, det finns rätt och fel. Det finns till och med fetfel. Lyssna på @Sako_Finnbear. Han kan det där med oljeboning...
Publicerat November 15, 20178 yr Såg nu att du har fiberrest, missade det innan! En viktig detalj! Den där kolven kommer bli skitsnygg med sitt "fidleback" mönster efter en riktig hederlig oljeboning. Då blir mönstret riktigt tredimensionellt.
Publicerat November 16, 20178 yr Författare Wow, tack för feedback! Kanonbra tips. Då blir det inte true oil. Och så ska jag införskaffa 800 & 1000 papper. Ni ska få se slutresultatet senare. Blir nog inlämning för renovering av nätningen. Ska jag göra det innan jag oljar in kolven? Som sagt tack för tipsen!!
Publicerat November 16, 20178 yr 47 minutes ago yellomello sa: Wow, tack för feedback! Kanonbra tips. Då blir det inte true oil. Och så ska jag införskaffa 800 & 1000 papper. Ni ska få se slutresultatet senare. Blir nog inlämning för renovering av nätningen. Ska jag göra det innan jag oljar in kolven? Som sagt tack för tipsen!! De som har nätskurit kolvar åt mig har samtliga föredragit färdigoljad kolv - sen skär dom nätskärningen och oljar in den. Så har det som sagt varit för mig men det finns säkert olika kolvmakare som har olika sätt. Mvh Joacim
Publicerat November 16, 20178 yr Håller med föregående om nätskärningen. Risken är när man gör en riktig hederlig oljeboning att man beckar igen nätskärningen med olja. När du sedan oljar nätskärningen så borsta ALLTID över nätskärningen med exempelvis en mjuk tandborste efter oljning.
Publicerat November 20, 20178 yr Författare Så jag oljar in hela kolven inklusive nätskärningen för att sedan borsta av lät med tandborste? Suck, köpte kokt linolja men den var visst varmpressad. Har hört att kallpressad är bättre. Sen sa jag att jag skulle ha balsamterpentin i butiken, visade sig dock vara något substitut till att tvätta penslar med så antar att det inte är ok. Känns som att man vill ha bra prylar när man väl gör sånt här jobb. Jag har ivf tvättat nätningen med ammoniak vilket vart jäkligt bra måste jag säga. Får se om jag ids lämna in den för skärning eller om det blir tillräcklig bra efter oljeboningen. Tack för hjälpen. Återkommer med en bild när jag har strukit första omgången. Blandar ni 50/50? Pappa är målare och han kör 70 %BT och 30% linolja. Detta gör dock att man får stryka på jäkligt många lager. Helt klart värt om det blir fint
Publicerat November 21, 20178 yr Olja inte nätskärningen förrän i slutet av oljeboningen. Jag använder 0000 stålull.
Publicerat November 21, 20178 yr Författare Oljade hela köret nyss Vart nöjd. Nätskärningen är inte så mörk som den verkar på bild. Vet inte varför kameran tycker den ska vara supermörk När detta har torkat ska jag slipa med 400 papper lite lätt och sen olja igen. Luktar såå sjuukt gott ;p hade ingen stålull så fick bli en natursvamp som jag gnugga in allt med. återigen, tackar för hjälpen.
Publicerat November 21, 20178 yr 2 minutes ago yellomello sa: Oljade hela köret nyss Vart nöjd. Nätskärningen är inte så mörk som den verkar på bild. Vet inte varför kameran tycker den ska vara supermörk När detta har torkat ska jag slipa med 400 papper lite lätt och sen olja igen. Luktar såå sjuukt gott ;p hade ingen stålull så fick bli en natursvamp som jag gnugga in allt med. återigen, tackar för hjälpen. kommer bli riktigt läckert det där!
Publicerat November 22, 20178 yr Borsta rent med typ en dammvippa eller dammsug efter du har gnuggat med stålull. Det har en tendens att leta sig in i porerna eller sätta sig i olja som inte har torkat ännu, och sen när det väl har torkat så ligger det små stålfibrer under oljan. Det är lite amatörmässigt. Fin bössa. Kul att den får kärlek. Hade själv velat ha en om jag inte vore vänsterskytt.
Publicerat November 22, 20178 yr Din kolv är mycket fin Nätskärningen är väldigt kort på framstocken. Lägg den runt om framstocken ifall du gör i ordning. Så här gjorde jag om du scrollar längst ned på sidan: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=119236
Publicerat November 22, 20178 yr Ja den kolven kommer bli vacker! Påminner mycket om min SAKO 75 Deluxe i mönstret.
Publicerat November 23, 20178 yr Författare Tackar. ja den blir bättre och bättre ju mer jag jobbar på den. Nu har jag slipat ned allt igen med 400 papper och sedan oljat in hela paketet igen. Den suger åt sig så enormt snabbt. Hinner inte ens olja klart förrän halva redan sjunkit in. Trät måste vara snustorrt.. Hur som haver så väntar X antal lager med olja tills trät börjar blir mätt. Funderar på om jag ska lägga något slags vax som en slutfinnish för att ytterligare skydda bössan mot väta. Bild kommer efter nästa oljeboning.
Publicerat November 23, 20178 yr Har testat lite olika som slutfinish, inklusive trävax.. Men det som gett allra bäst resultat är utan tvekan soloxiderad linolja (linstandolja).
Publicerat November 23, 20178 yr Författare Hm, okej ska kika på det Kan även passa på att fråga hur svårt det egentligen är att demontera slutstycket? (Alltså fick nästan huvudvärk innan jag kom på hur jag skulle få ur slutstycket ur pipan...) Jag hittar gamla lingon, väääldigt gammalt vapenfett i alla hörn och kanter så känns som att det borde vara bra med en rejäl tvätt. Nått ska man ju göra medan man väntar på att oljan ska torka... är dock lite skraj för att plocka isär slutstycket. Vill ju få tillbaka allt.. Någon som känner igen sig? För er som vet kan också få förklara den puckade lösningen till lossningen av slutstycket (den lilla lådan/blanka skenan under kikaren) måste ju göra fel men fick skruva lös hela prylen liksom...
Publicerat November 23, 20178 yr Författare På 2017-11-22 at 17:53 Dansken sa: Din kolv är mycket fin Nätskärningen är väldigt kort på framstocken. Lägg den runt om framstocken ifall du gör i ordning. Så här gjorde jag om du scrollar längst ned på sidan: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=119236 Wow, vilket fint arbete. Önskar att jag kunde få nätskärningen lika klar och "integrerad" i bössan som din. Riktigt fint gjort. Jag har liksom fortfarande kvar väldigt skitit eller slitet trä i nätskärningen vilket gör att den inte riktigt känns som en del av vapnet om du förstår vad jag menar. Sen fick du en otrolig Finnish på stocken måste jag säga
Publicerat November 25, 20178 yr Jag håller också på med en ny oljeboning. Passade på att slipa till ett par flutes som tyskarna skitit i att lägga på Heym SR21. Klåparen till handlare (som också repade min helt nya Z6:a när han skulle montera den) hade oljat in stocken med någon häxblandning. Det såg hemskt ut. Vad kör du med för olja?
Publicerat November 25, 20178 yr Författare Jag kör 60 % balsamterpentin 40% kallpressad linolja (kokt!). Slipar lite lätt mellan varje omgång då trät reser sig lite ibland.