Publicerat December 2, 20178 yr Gillar mönstret i den där kolven. Var noga med att torka bort det damm som blir av trollullen innan nästa oljelager. Brukar släppa lite mindre partiklar om man sköljer ur med vatten innan putsning.
Publicerat December 2, 20178 yr Författare Jasså, man ska olja magsinbrunnen också? Hehe hade inte tänkt på den detaljen. Trodde att det aldrig vart blött där är snustorrt där så får väl dra några vändor
Publicerat December 9, 20178 yr Författare Detta är en populär post. Börjar lida mot sitt slut. Min trollull 0000 anledde nyss. Hjälpte verkligen till att fylla porerna. Här kommer en liten uppdatering. Har inge bild på vapnet före projektet men tog en precis när jag hade börjat slipa de första lagret. Hehe, stor skillnad
Publicerat December 9, 20178 yr Ja det där har blivit jättebra! Gör man en riktig boning blir träet riktigt tredimensionellt när man tittar på det från olika vinklar. Alltså det blir ett djup i träet!
Publicerat December 9, 20178 yr Svårt avundsjuk på den kolven. Grattis och snyggt jobbat. För övrigt hoppas jag du ordnat med en ordentligt genomtänkt julklapp till din morfar
Publicerat December 9, 20178 yr Se till att du inte har rester av stålull i träets porer: det kommer nämligen att rosta om det regnar mycket på det- och DET GÖR det
Publicerat December 10, 20178 yr Författare Tack för komplimangerna. Dansken, räcker det med att jag tar en trasa efter varje polering och gnuggar bort överflödet? Eller måste man göra på något speciellt sätt för att få bort spåna? Kan tänka mig att lite läggs i porerna..
Publicerat December 10, 20178 yr 10 hours ago yellomello sa: Tack för komplimangerna. Dansken, räcker det med att jag tar en trasa efter varje polering och gnuggar bort överflödet? Eller måste man göra på något speciellt sätt för att få bort spåna? Kan tänka mig att lite läggs i porerna.. Det räcker att du torkar bort överflödet med trasa! Jag har lagt slutfinischen på alla kolvar jag renoverat med 0000 ull, och ingen har fått några rostfläckar. Men som sagt, torka med trasa efter, då får man bort ullen ur porerna.
Publicerat December 10, 20178 yr Författare En liten sista fundering nu när jag mer eller mindre är klar. (En sista bild på allt kommer sen) Har märkt att om min är rätt varm och jag håller ett tag på samma ställen på kolven så blir det lite"fuktigt". Antar att trät är översättare eller nått. Går detta bort om jag sliter lite på bössan och så eller måste jag ta bort en del och oljebona in igen?
Publicerat December 11, 20178 yr 7 hours ago yellomello sa: En liten sista fundering nu när jag mer eller mindre är klar. (En sista bild på allt kommer sen) Har märkt att om min är rätt varm och jag håller ett tag på samma ställen på kolven så blir det lite"fuktigt". Antar att trät är översättare eller nått. Går detta bort om jag sliter lite på bössan och så eller måste jag ta bort en del och oljebona in igen? Det är olja som inte har härdat än som tränger upp när det blir varmt. Med tiden så torkar det och blir fast, men räkna med att det tar tid. Du har hållit på i några veckor, normalt tar det uppåt ett år innan det härdar helt. /Patrik
Publicerat December 11, 20178 yr På 12/9/2017 at 17:28 yellomello sa: Börjar lida mot sitt slut. Min trollull 0000 anledde nyss. Hjälpte verkligen till att fylla porerna. Här kommer en liten uppdatering. Har inge bild på vapnet före projektet men tog en precis när jag hade börjat slipa de första lagret. Hehe, stor skillnad Hur jobbade du med stålullen? På torr kolv eller med oljeblandning? Förklara gärna, tänkte göra detsamma på min.
Publicerat December 11, 20178 yr På 12/9/2017 at 19:55 Dansken sa: Se till att du inte har rester av stålull i träets porer: det kommer nämligen att rosta om det regnar mycket på det- och DET GÖR det Har försökt skriva det på många ställen där folk skriver att de går på med stålull på bössorna, men budskapet går inte fram. Mycket bättre att använda fin slipduk av plast, den typ som finns på scotch brite svampar.
Publicerat December 11, 20178 yr 2 minutes ago redtop sa: Har försökt skriva det på många ställen där folk skriver att de går på med stålull på bössorna, men budskapet går inte fram. Mycket bättre att använda fin slipduk av plast, den typ som finns på scotch brite svampar. Typ vanlig grön kökssvamp?
Publicerat December 11, 20178 yr Författare 1 hour ago capercock sa: Hur jobbade du med stålullen? På torr kolv eller med oljeblandning? Förklara gärna, tänkte göra detsamma på min. Jag jobbade med oljeblandning och stålull för att täppa igen porerna.
Publicerat December 11, 20178 yr Författare Verkar som jag kanske övermättat trät lite. När jag håller handen länge på kolven så blir det en aning "blött". Antar att jag kanske inte har jobbat in oljan tillräckligt noga men hoppas att den olja som inte trängt in och torkat helt slita bort när jag är ute i fält med bössan. Vad tror ni? Eller måste jag slipa ner lite för att få bort överskottet?
Publicerat December 11, 20178 yr Nej, slipa inte, risken är att du sabbar allt och får börja om igen. Om du med jämna mellanrum gnuggar kolven med handen så att oljan tränger upp så kommer den bitvis att härda. Det är nu det låååånga jobbet börjar. Så gnugga på bara...
Publicerat December 11, 20178 yr 20 minutes ago redtop sa: Ja precis Hur ofta och i vilket skede ska man köra med stålull/svamp? Är inne på 15:e lagret med bivak/kokt linolje-blandning, d.v.s. ytskiktet.
Publicerat December 11, 20178 yr Författare Jag drog nog 20 lager varav 5-10 ST slipade (400 slippapper) jag efter varje oljeboning för att verkligen får oljan att sätta sig. Därefter har jag nu gjort ca 5 omgångar med stålull där jag har torkat noga efter varje omgång då trät är mättat och för att få bort eventuella rester av stålullen.