Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

BRNO ZG47 Kolvrenovering

Featured Replies

Publicerat

Jag hade dragit ner blandningen till ca 20% Terpentin och 80% linolja. Då har du bara ett femtiotal omgångar kvar då. ;)

• Svar 80
  • Visningar 12k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Börjar lida mot sitt slut. Min trollull 0000 anledde nyss. Hjälpte verkligen till att fylla porerna. Här kommer en liten uppdatering. Har inge bild på vapnet före projektet men tog en precis när jag h

• Jag hade för länge sen en Winchester hagel pump. Då jag ändrade kolven lite och slipade på den (den var betsad och lackad ovanpå) blev träet nästan helt vitt... nåt American hardwood ? Efter kolven ha

• Här är ett exempel på hur man INTE ska göra: https://www.blocket.se/norrbotten/Tikka_LSA_55_308_Win_kanonskick_76820199.htm  

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Testade det. Vart mer djup denna gång :) måste bara hålla ett öga nu på om det blir något överflöd av olja. Den suger rätt bra fortfarande men känner av att det går långsammare och långsammare för varje strykning. 

Publicerat

Ja det tar allt några strykningar innan den är "mättad". :)

Publicerat
  • Författare

Allt efter att det blir mer djup i kolven så tränger även vissa skador fram som inte gick att se tidigare. Lite synd men känns inte värt att börja om liksom.  Bössan är bra gammal så man får nog stå ut med några skavanker. Är annars väldigt pedant av mig och stör mig lätt på sådana här saker :P

15116437042611767289164.jpg

Publicerat

Vänta tills du får ut den i en veckas älgjakt i pissregn: Fiddleback vill gärna bli vågigt då ;)
När man blir gammal och använder läsglasögon (tror man att man) blir man mycket snabbare nöjd med kolvytor när man inte har glasögonen på :D

Publicerat
12 hours ago Dansken sa:

Vänta tills du får ut den i en veckas älgjakt i pissregn: Fiddleback vill gärna bli vågigt då ;)
När man blir gammal och använder läsglasögon (tror man att man) blir man mycket snabbare nöjd med kolvytor när man inte har glasögonen på :D

Har inte märkt något av vågighet på min faktiskt, trots fiddleback mönster över hela kolven som här. Men nu är min kolv verkligen mättad med olja och ett bra ytskikt som inte suger vatten (eller väldigt lite).

.

Publicerat
14 hours ago yellomello sa:

Allt efter att det blir mer djup i kolven så tränger även vissa skador fram som inte gick att se tidigare. Lite synd men känns inte värt att börja om liksom.  Bössan är bra gammal så man får nog stå ut med några skavanker. Är annars väldigt pedant av mig och stör mig lätt på sådana här saker :P

15116437042611767289164.jpg

Tycker att lite "patina" ger själ åt bössan, och småmärken kommer det bli ganska snabbt igen

Publicerat
  • Författare

Ni tar det verkligen längre än 30 min för kolven att suga upp oljan. Låter jag den helt enkelt torka av sig själv eller måste jag dra bort överflödig olja för att det inte ska bli en klibbig yta? 

Publicerat

En bössa med lite slagmärken och sliten blånering inger mer respekt än en prydnadsmöbel B)

Brukar torka av det överflödiga för att slippa klibbrester. 

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago Havakko sa:

En bössa med lite slagmärken och sliten blånering inger mer respekt än en prydnadsmöbel B)

Brukar torka av det överflödiga för att slippa klibbrester. 

Tack, då kör jag på det. Insåg också att jag fick in mer olja om jag använda fingrarna istället för en svamp. Bara 20-30 tal strykningar kvar. -.-

Publicerat

Ja torka alltid bort överflödet! Annars kan kolven bli klistrig som ett flugpapper!

Massera in oljan så det hettar till i handen är det bästa sättet.

Publicerat
  • Författare

Okej tack, då är jag på god väg!

Synd att klaga men fasiken vad jobbigt detta är.. Hehe, vill ut i skogen snart :P Jag har också kommit på nu i efterhand att pipan ligger dikt an mot trät vilket jag har förstått det som "obra". Måste alltså sandpappra ned innersidan så kolven får någon halvmillimeter spelrum fram till första fästet. Tyckte att jag tog i när jag slipade men icke :unsure:

Också tack ännu en gång för all hjälp, underlättar verkligen arbetet :) 

Publicerat

Ett tips när du slipar ur piprännan är att linda slippappret runt en axel eller rundstav.

Publicerat
3 hours ago Sako_Finnbear sa:

Ett tips när du slipar ur piprännan är att linda slippappret runt en axel eller rundstav.

Det finns inget fulare än rundade och oskarpa kanter på pipkanalen.

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Det finns inget fulare än rundade och oskarpa kanter på pipkanalen.

Nej det ser inget vidare ut!

Mycket lättare att få till om man kör med axel eller rundstav.

Publicerat
  • Författare

När ni menar oskarpa, menar ni då att man kan råka slipa på själva kanten av kanalen. Dvs den kant som möter pipan?

Publicerat

Exactemundo.

Publicerat

Kul att se någon annans framfart! :)

Håller själv på att fräscha upp min drilling som var ganska torr när jag fick den, men fräsch i övrigt.
Grundade med rå linolja cirka 20 varv sen körde jag 25% balsamterpentin + 75% rå linolja ytterligare cirka 10-15 varv. 
Efter det så började träet mätta ganska bra, plus att jag var hyfsat less på att impregnera så då avbröt jag.

Värmde sedan ihop 60% kokt linolja med 20% bivax och 20% balsamterpentin som är tänkt till ytskiktet. Blev typ en vax/olje-pasta som blir flytade vid friktion/värme. Har bara hunnit lägga på ett supertunnt lager (knappt märkbart) men tycker mig se en annan stuns i finishen redan, lite mer kontrast och ytan känns lite lenare.

Ska fortsätta med disciplin nu. Lätt att man tröttnar, vill ha snabba resultat och börjar smeta på för mycket. :P

PS. Ang. Tru-Oil så har jag använt det på hagelbössan, mest för att jag bara vill ha något som jag slipper vårda. Är ju inte det vackraste att lägga ögonen på, men väldigt praktiskt. Har använt den i ur och skur under två år nu utan åtgärd och den håller fukten 100% borta.

Publicerat
14 hours ago Axel.S-W sa:

Här är ett exempel på hur man INTE ska göra: https://www.blocket.se/norrbotten/Tikka_LSA_55_308_Win_kanonskick_76820199.htm

:D

Usch! När jag snyggade till min beretta blysmälla så glömde jag bort att gno ut oljan och torka bort överflödet med sådant utfall som den stackars Tikkan i annonsen råkat ut för. Tog incidenten som en läropeng och slipade ned allt virke och började om. Blev dock riktigt bra till sist, len och skön och behövde bara en massage med bra olja per år för att hålla formen vettig...

Vissa missar gör man bara en gång ^_^

/M

Publicerat
  • Författare

Min fina 0000 stålull kommer nästa vecka så då blir det polering. Bilden som visas nu är efter cirka 20-25 omgångar. Trät är verkligen mättat. Suger på visa delar bara. Tror ullen kommer hjälpa mig att få upp en högre glans förhoppningsvis. 

IMG_20171202_191814.jpg

Publicerat

Riktigt snyggt! :)

Glöm nu inte att olja pipränna och magasinsbrunn invändigt.