Publicerat Februari 22, 20242 yr 3 minutes ago rovjagarn sa: Sen så ser jag ofta folk frågar vilken pickup som är bäst och utifrån våran bärgningstatestik det gågna året så har vi bärgat 1 Hilux 2 Isuzu d-max ca 20 amarok Navara och ranger är fler än att skriva ut Hur ser det ut på RAV4 fronten?
Publicerat Februari 22, 20242 yr 6 hours ago Mulle mek sa: Inget i min värd😊 Men det brukar gnällas friskt på jaktforumen bara man nämner en VAG-produkt. Om man kollar annonser på blocket är det mest Volkswagen 15548. Närmast är Volvo 14002. Totalt just nu 126957 bilannonser på blocket, 27930 är VAG produkter. så med styvt 20% av marknaden kan det nog inte vara en dålig bil. Min tanke också då man ser väldigt många VW på vägarna. Var mest nyfiken då jag haft min VW i 4 år och vill förbereda mig på allt som kommer rasa
Publicerat Februari 22, 20242 yr 14 minutes ago Takko sa: Hur ser det ut på RAV4 fronten? Kollade nu och Rav4 går mycket som tjänstebil och företagsbil, flertalet av hemtjänsterna här har sådana och dom verkar vara dåliga bilförare då vi har många fastkörningar på dom men det beror nog helt på den som kört. ser 2-3 st med motorfel där motorn knackat till och sen havererat och ca 10 st med startproblem men dom har vi fått igång med startboostern så väder eller dåligt batteri är felet då. Dvs ingen dålig bil alls som jag kan se det
Publicerat Februari 22, 20242 yr 8 hours ago Dansken sa: Förra vecka stod det en vinröd Toyota Tundra med 5,7 liters V8 med 17k mil på mätaren för under 400kkr till salu på en firma i Flen. Den såg förbannat bra ut på bilderna. Ringde @lindgren om han skulle ha tillbaka grisbilen (det var ett avtal då jag köpte den: att fråga honom först) och golfbanejeepen får jag nog en liten hundring för i dag. Sen var annonsen gudskelov borta efter helgen så man slapp fundera... Det är lugnt. Finns fler till salu... https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/transportbil-tundra-limited-hybrid-trd-off-road-5718-17426454 😂
Publicerat Februari 22, 20242 yr Fan.. rovjagarn.. det där var riktigt spännande information!! Kollat runt lite idag, hitta en XC70 med få mil är inte skitlätt.. Däremot finns det MASSOR med XC60... kikade på slik lite granna men de verkar känsligare än den äldre xc70? Outbacken.. den finns det att finna lite här och var.. många som hissar Subaru men de här haverierna låter inte jättespännande. Vet inte om jag skrev det men jag är lite inne på att försöka felsöka värmen på min, köpa två begagande ok i bak sen torde den faktiskt gå problemfritt ett tag till. Allt hänger på hur jobbigt det är att få liv i värmen, det finns värme, den drar igång ibland men det är ngt knas med elen eller någon givare.
Publicerat Februari 23, 20242 yr Detta är en populär post. 15 hours ago rovjagarn sa: Kollade nu och Rav4 går mycket som tjänstebil och företagsbil, flertalet av hemtjänsterna här har sådana och dom verkar vara dåliga bilförare då vi har många fastkörningar på dom men det beror nog helt på den som kört. ser 2-3 st med motorfel där motorn knackat till och sen havererat och ca 10 st med startproblem men dom har vi fått igång med startboostern så väder eller dåligt batteri är felet då. Dvs ingen dålig bil alls som jag kan se det Var riktigt nöjd med min rav4, de som var att den drog 0.97 blandad. Men tog sig fram gjorde den, sluta med Valtra dem gånger jag satt. En gång kom jag inte ut ur bilen, fick klättra ut ur rutan. De som är skit här är att dem envisas att salta! Hatar skiten!
Publicerat Februari 23, 20242 yr Detta är en populär post. Förutom min VW har jag också en Rav4, nog inte den modellen ni pratar om här eftersom jag haft min i 7 år. Under dessa 7 år har jag förutom service bara bytt ett batteri och en uppsättning bromsskivor. Jag kommer köra den så länge det går!
Publicerat Februari 23, 20242 yr Ska testa en i helgen, verkar ju vara många som är rätt nöjda i varje fall.
Publicerat Februari 23, 20242 yr 9 hours ago Hipshot sa: Fan.. rovjagarn.. det där var riktigt spännande information!! Kollat runt lite idag, hitta en XC70 med få mil är inte skitlätt.. Däremot finns det MASSOR med XC60... kikade på slik lite granna men de verkar känsligare än den äldre xc70? Outbacken.. den finns det att finna lite här och var.. många som hissar Subaru men de här haverierna låter inte jättespännande. Vet inte om jag skrev det men jag är lite inne på att försöka felsöka värmen på min, köpa två begagande ok i bak sen torde den faktiskt gå problemfritt ett tag till. Allt hänger på hur jobbigt det är att få liv i värmen, det finns värme, den drar igång ibland men det är ngt knas med elen eller någon givare. Jag vill ju gärna hjälpa till om jag kan och nu sedan jag bytte jobb för lite mer än ett år sedan så har jag fått helt nya ögonen att se på bilar med.. Jag ska säga att jag var aldrig missnöjd med min xc60 men som du säger så är det också min känsla, xc60 känns känsligare! Xc70 är mer bil helt enkelt.. Då jag också rätt nyligen granskat marknaden så har jag sett att hitta en xc70 08-16 med få mil är svårt, är milen få (~10k) så ligger dom ju runt 250k vilket känns saftigt men å andra sidan så försvinner dom rätt kvickt trots prislappen.. När det gäller Outbacken så tror jag att det kan bli bra om man vet om någon med bra historik och korrekt servade men jag skulle hellre kolla på xc70 av dom två Bromsoken går ju inte att byta själv om man inte har en dator för att låsa upp dom med. Felet med värmen på din bil låter som att antingen börjar värmepaketet att sjunga på sista versen eller så är det något enkelt fel men felsökning känns dryg! Det du kan göra själv nu: * kolla att du bra med kylarvätska i bilen, värmen blir sämre om det inte finns tillräckligt med vätska för att pumpa runt. * lyft av batteripoolerna och låt bilen stå strömlös i 5-10 minuter, bilar med mycket el nollställer sig då och sådana elfel kan rätta till sig själv Du skulle nog hursomhelst letat upp en bra men billigare verkstad som får felsöka värmen och byta bromsoken.
Publicerat Februari 23, 20242 yr 1 hour ago Takko sa: Ska testa en i helgen, verkar ju vara många som är rätt nöjda i varje fall. Det där är utifrån vad jag ser och hör en bra bil, är ju mest starthjälp och fastkörning som vi har på dom. Starthjälperna har vi fått igång på plats. Fastkörningarna som varit är förarfel och inget att klandra bilen för. Jag förordar att alla ska ha en startbooster oavsett bil, jag köpte en 2 månader efter att jag börjat inom bärgningsbranschen
Publicerat Februari 23, 20242 yr 1 hour ago rovjagarn sa: Då jag också rätt nyligen granskat marknaden så har jag sett att hitta en xc70 08-16 med få mil är svårt, är milen få (~10k) så ligger dom ju runt 250k vilket känns saftigt men å andra sidan så försvinner dom rätt kvickt trots prislappen.. När det gäller Outbacken så tror jag att det kan bli bra om man vet om någon med bra historik och korrekt servade men jag skulle hellre kolla på xc70 av dom två Bromsoken går ju inte att byta själv om man inte har en dator för att låsa upp dom med. Felet med värmen på din bil låter som att antingen börjar värmepaketet att sjunga på sista versen eller så är det något enkelt fel men felsökning känns dryg! Det du kan göra själv nu: * kolla att du bra med kylarvätska i bilen, värmen blir sämre om det inte finns tillräckligt med vätska för att pumpa runt. * lyft av batteripoolerna och låt bilen stå strömlös i 5-10 minuter, bilar med mycket el nollställer sig då och sådana elfel kan rätta till sig själv Du skulle nog hursomhelst letat upp en bra men billigare verkstad som får felsöka värmen och byta bromsoken. Har en tanke på verkstad faktiskt, ngr greker som skruvar bil i Vallentuna. En kollega använder deras tjänster och är hel nöjd. Möjligen kan det bero på att hon är blond, långhårig och pingla och att det underlättar? 🙂 Bromsok byter jag rätt lätt, kompis som har verkstad och även om han inte har datorn så har verkstaden väggivägg den. Vi har lånat den förr.. inga problem. Kollat kylarvätskan, inga problem. Ska testa batteripoolerna vid tillfälle. Känns om det kommer att dra ut på tiden med att få loss medel för köp av ny bil så det kanske är läge att göra ett försök med min gamla härk..
Publicerat Februari 23, 20242 yr 24 minutes ago Hipshot sa: Har en tanke på verkstad faktiskt, ngr greker som skruvar bil i Vallentuna. En kollega använder deras tjänster och är hel nöjd. Möjligen kan det bero på att hon är blond, långhårig och pingla och att det underlättar? 🙂 Bromsok byter jag rätt lätt, kompis som har verkstad och även om han inte har datorn så har verkstaden väggivägg den. Vi har lånat den förr.. inga problem. Kollat kylarvätskan, inga problem. Ska testa batteripoolerna vid tillfälle. Känns om det kommer att dra ut på tiden med att få loss medel för köp av ny bil så det kanske är läge att göra ett försök med min gamla härk.. Det låter ju som precis en sån verkstad som jag hade i åtanke😁 Har du tillgång till datorn så är det ju klockrent! Det är helt klart värt ett test! Det är förvånansvärt många och jobbiga elfel som försvinner genom att bryta strömmen och låta bilen nolla sig Det är ju inte negativt heller att bilen funkar bra sen när medlen rullar in för då kan du nog kränga den enkelt också🙂
Publicerat Februari 23, 20242 yr https://www.subaru.se/sveriges-mest-nojda-bilagare Tänker inte ropa mig hes för Subaru men har nog haft 8st nu, just nu en privat diesel och en tjänstebil bensin, smriver under på ovan. Har även en Amarok och är rätt nöjd med den med.
Publicerat Februari 23, 20242 yr Bökigt detta.. finns faktiskt en parameter till som talar till Subbornas fördel.. svärsonen (bonusdottern) är subarunörd. Han har dator och hela kittet för att felsöka och gud vet vad. Han har ngn muskelbil modell herrejösses som han inte vågar köra fullt med Sen är det detta med vanor, gillar min sunkhög.. men det måste ske så småningom.
Publicerat Februari 23, 20242 yr En sak med bilar: oavsett vilken bil man väljer. Dom är ungefär lika allihop i samma prisklass. Dom är ritade i samma cad/cam program. Det sitter samma inköpare, ingenjörer och förståsigpåare och försöker spara 10 öre här och 10 öre där samtidigt som det ska se lite dyrare ut än det är- och genom marknadsföring vara lite fränare än konkurrenternas modell i samma klass. En viktig aspekt är också vilken målgrupp man riktar in sig på: tjänstemän, småbarnsföräldrar, kvinnor, miljömuppar m.m. A och O oavsett vilken bil man väljer: följ ALLTID alla serviceintervaller. Byt alla oljor, filter, tändstift, bromsvätska you name it inom rekommenderade intervall. Ha inte ett gammalt batteri när dom första frostnätter sätter in- då kommer ni till jobbet i tid även den dagen. Byt bromsar i tid, rotera däcken, kontakta verkstad om en kontrollampa lyser- släck den inte med en app man kan ladda ned på nätet. Då håller vilken som helst bil längre- oavsett emblemet i grillen. Kör planerat- inte gasa- bromsa- gasa- bromsa Då håller koppling, bromsar, däck (ja hela bilen) längre och blir billigare att köra. Gör så- då tror jag man kan köpa vilken bil som helst som appelerar till en 😊 Ha en go' kväll.
Publicerat Februari 23, 20242 yr Detta är en populär post. Undantaget är peugeot, dom går sönder på de mest fantastiska sätt medans dom står parkerade oavsett service. 🤔
Publicerat Februari 23, 20242 yr 27 minutes ago Järven sa: Undantaget är peugeot, dom går sönder på de mest fantastiska sätt medans dom står parkerade oavsett service. 🤔 Precis som sina franska släktingar, Renult och Citron då!
Publicerat Februari 24, 20242 yr 9 hours ago qvarnhill sa: Precis som sina franska släktingar, Renult och Citron då! Ja, Fransmännen besitter fortfarande förmågan att överraska. 😁 Det är synda att Fabrique national Herstal inte bygger bilar, jag hade gärna haft en 4wd bil byggd i samma kvalitet som min FN/Browning B25 hagelbössa, då skulle jag aldrig mera behöva byta bil.....den skulle även kunna gå i arv flera vändor. DET skulle vara bra för jordens resurser och miljö, inte Tesla och annat produktionsoptimerat masspruducerat skit serverad i lyxig miljöförpackning byggt med målet att hamna på skroten inom 20år.
Publicerat Februari 24, 20242 yr Bökigt som fan.. pendlar kraftigt mellan olika bilar.. spelar egentligen väldigt lite roll nu för det lär dröja innan detta kommer att realiseras. Var en snubbe och hämtade vilt igår, nyare xc70.. kände att den talade till mej! Ibland händer det att man vill trycka till lite extra på gasen och då inbillar jag mej att en D5:a är roligare än Subaru... men jag vet inte, spanar vidare i lugn och ro.
Publicerat Februari 24, 20242 yr Skulle jag titta på 4wd i dag så skulle jag nog titta lite närmare på en Toyota Rav4 med målbild välvårdad med få mil och inte för många ägare, då har man nog hyffsat goda förutsättningar för ett lyckat bilägande. Tycker man komfort är jätteviktigt så får man väl förmodligen hosta upp merkostnaden till vad en Volvo XC70 kostar, man kan inte komma i från att man åker jävligt bra i dom.
Publicerat Februari 24, 20242 yr 28 minutes ago Järven sa: Ja, Fransmännen besitter fortfarande förmågan att överraska. 😁 Det är synda att Fabrique national Herstal inte bygger bilar, jag hade gärna haft en 4wd bil byggd i samma kvalitet som min FN/Browning B25 hagelbössa, då skulle jag aldrig mera behöva byta bil.....den skulle även kunna gå i arv flera vändor. DET skulle vara bra för jordens resurser och miljö, inte Tesla och annat produktionsoptimerat masspruducerat skit serverad i lyxig miljöförpackning byggt med målet att hamna på skroten inom 20år. Man kan lite svepande säga att "konstruera bilar i ett rödtjutrus" är ingen bra strategi... Med det sagt kan man ana att franska staten snart nog kommer att få stoooora bekymmer med ekonomin! Såg ett nyhetsinslag att någon skitnödig grodätare kommit på den briljanta idén att staten skulle garantera betalning för mer ekonomiskt svaga medborgare för att förmå dem att köpa en elbil - MEN BARA OM DEN VAR PRODUCERAD I FRANKRIKE!
Publicerat Februari 24, 20242 yr 7 minutes ago qvarnhill sa: - MEN BARA OM DEN VAR PRODUCERAD I FRANKRIKE! Det är ju en lysande ide, gärna finansierat med EU-bidrag där Sverige i vanlig ordning betalar mest per capita. 😁 Mera rödvin och dragspel åt folket så blir allt bra. 😁
Publicerat Februari 24, 20242 yr Detta är en populär post. Järven, om du köper begagnat och skippa fyrhjulsdriften så kan du bli vid en FN producerad utanför Liege i Belgien. FN (automobile) - Wikipedia Kanske inte är någon lösning då allas våra vänner i EU jobbar på ett förslag att alla äldre bilar ska skrotas ut. Det ska vara bättre för miljön att skrota ut fullt fungerande fordon för då kan alla köpa nya elbilar. Själv är jag oldschool och kör omkring i mina 4WD Nissan X-trail i stället för att köpa elbil/hybrid. Då har jag en halv mille över att köpa soppa för.
Publicerat Februari 24, 20242 yr 7 hours ago Luger6 sa: Själv är jag oldschool och kör omkring i mina 4WD Nissan X-trail i stället för att köpa elbil/hybrid. Då har jag en halv mille över att köpa soppa för. Investera häften i vin kvinnor och sång så kan du unna dig att slösa bort resten. 👍😉 Jag är lite lika, håller liv i min lågmilade Suzuki -2005 så länge det är görbart krångelmässigt. Har svårt att få till den totala kalkylen både ekonomiskt, praktiskt och miljömässigt till någon nyproducerad el eller hybrid. Säljer jag min bil kommer ju ändå någon annan att köra med den, skulle jag välja skrota bort den fullt fungerande så måste den ju ersättas med en ny bil med allt vad det innebär för naturresurser och miljöpåverkan. Bäst och billigast är nog att behålla den jag har.
Publicerat Februari 24, 20242 yr Åker faktiskt franskt i dag, är rätt nöjd faktiskt men är typ inte mycket som kan gå sönder heller? Lite törstig men har kört ner den till 0.48, citroën berlingo disel. Men då känner man sig typ ivägen. Tittat på en kexburk (vw) men är dyra. Ruggigt nöjd med octavian men är rosten, kör 3000mil om året så en förbrukning på 0.39 är skönt. Servicen sköter jag själv med gratis fin olja, Sen vill man ha något man kan lasta hundar och döda djur i med. Så är inne på typ en caddy maxi?finns i 4wd men det behöver jag inte. Då jag undviker att köra i betongen.