Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE


https://www.AUTOdoc.SE
Jämta

Fordon

Recommended Posts

kkjon
1 hour ago Finn Inge Vidare sa:

God fortsättning på er alla!

Har funderingar på en jaktbil vilken skulle du välja av följande förslag:

Toyota Hilux, Mitsubishi L200 eller Nissan Navarra skriv gärna varför.

 

Du har radat upp dom i rätt ordning. Precis som Sidelock skriver ligger Toyotan i en klass över dom andra, i ren hållbarhet. 

Genom jobbet och jobbarkompisar har jag inget förtroende för Nissan. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Havakko
2 hours ago Finn Inge Vidare sa:

God fortsättning på er alla!

Har funderingar på en jaktbil vilken skulle du välja av följande förslag:

Toyota Hilux, Mitsubishi L200 eller Nissan Navarra skriv gärna varför.

 

Hilux har visat sig vara mycket hållbara i gruvmiljö i en helt annan division än jämförbara bilar, till ett bra pris dessutom. Fast en nyare L200 kunde jag tänka mig den dagen min King Cab lämnar in.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
JohanL73
4 hours ago sidelock sa:

Hilux.

1000 talibaner kan inte ha fel.

Samt Armén. Men de förväntas arbeta under liknande förutsättningar som de förstnämnda, så Hiluxen passar nog in...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Finn Inge Vidare

Om man tänker mer mot personbilshållet, vilken tror ni mest på Suzuki Vitara eller Honda CRV?

Vad har ni för erfarenheter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken
5 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Om man tänker mer mot personbilshållet, vilken tror ni mest på Suzuki Vitara eller Honda CRV?

Vad har ni för erfarenheter?

Nytt eller begagnat ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takko

Beror på vad du vill ha mest, komfort eller terrängbil.

Vitara är ju riktigt bra i värre terräng med vettig 4wd men har ingen vidare komfort. 

CRV bra komfort o utrymme men går inte att jämföra framkomligheten. Men på vanliga skogsvägar och måttligt med snö helt ok.

Har haft en äldre CRV och den var ganska vettig. Har även kört Vitara en del och rolig i skogen och leran men inte så kul på väg.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken
10 hours ago Takko sa:

Beror på vad du vill ha mest, komfort eller terrängbil.

Vitara är ju riktigt bra i värre terräng med vettig 4wd men har ingen vidare komfort. 

Vilken (års)modell snackar du om ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takko
2 hours ago Dansken sa:

Vilken (års)modell snackar du om ?

Inte de senaste/nyaste, hade en 02:a CRV och den var betydligt bättre åkkomfort i än Vitaran (-03) som jag åkte/körde en del i.  Sen har jag testat en hel del upp till 2010 och tycker det jämnar ut sig mer ju nyare de blir. men i terräng är Vitaran överlägsen där har inte CRV nåt att sätta emot. Pratar man nytt så fick ju Vitaran bäst omdöme i Teknikens värld i ett test så det har ju hänt en del med bilen och framför allt med 140 hästarn bensinmotorn so skall vara rätt vettig till bilen. Själv är jag mer Vitara än CRV men de årsmodellerna jag haft bekantskap med (äldre än 2010 ) så tycker jag komfort och ombonad är bättre i CRV:n. Nytt är en annan sak. Mycket på de äldre är ju att den är rambyggd vilket har sina fördelar men även nackdelar rent komfortmässigt.

Axplock från nätet (Vi bilägare) finns hur mycket som helst att grotta ner sig i om man vill jämföra de båda bilarna. Lite som jag kände med den jag körde en del.

På en punkt skiljer sig Grand Vitara från konkurrenterna. Den är rambyggd, vilket gör att den tål större påfrestningar än en bil med självbärande kaross. Bra för den som drar tunga släp eller kör i skogen.
Nackdelen är att bilen blir mer krockaggressiv.

Vitaramodellerna är i grunden bakhjulsdrivna. För bättre framkomlighet på halt underlag måste man själv koppla in fyrhjulsdriften. Med bara bakhjulsdrift blir Vitara mycket sladdbenägen, med fyrhjulsdriften inkopplad går den  stabilare. Om bilen körs med fyrhjulsdrift på torrt underlag kan drivaxlarna ta skada vid snäva svängar. Köregenskaperna på landsväg är sämre än hos flera konkurrenter.

Däremot har Vitara lågväxel, vilket är ett plus jämfört med konkurrenterna. Det är bra vid terrängkörning eller om man ska dra upp en båt. Bäst gör sig Vitara som renodlad terräng- eller dragbil.

Grand Vitara är ganska trång, både i kupé och bagageutrymme. Förarmiljön är tydlig och funtionell. Stolarna är acceptabla, men i övrigt är komforten svag. Bilen är både stötig och bullrig. Ägarna är missnöjda med imbildning och högt vindbrus.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Järven

Vi har en som äger nya Vitaran i jaktlaget, 2016 eller 17 lär det vara.

Det är inte förstahandsvalet som en jaktbil bil för oplogade skogsbilvägar om man har behov av det.

Är nog klokare att välja en äldre modell om man har behov av sådan framkomlighet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takko
1 hour ago Järven sa:

Vi har en som äger nya Vitaran i jaktlaget, 2016 eller 17 lär det vara.

Det är inte förstahandsvalet som en jaktbil bil för oplogade skogsbilvägar om man har behov av det.

Är nog klokare att välja en äldre modell om man har behov av sådan framkomlighet.

Nä, de nyare har ju också gått mer mot SUV trenden med komfort och inte riktigt samma 4WD. Mer lik de andra suvarna nu. Men säkert skönare på landsvägen om det är den mesta körningen. Åker själv RAV4 idag och den är hyfsad på vägen men en liten kompromiss i skogen:mellow: Dock funkar ju alla i snö, bara det inte är för mycket. Det värsta är ju att alla blir lägre och lägre....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken

Har åkt 21000 mil med en sen 2005 (sista årsmodellen) Grand Vitara XL7 med V-6 och manuell låda.
Den gjorde precis vad jag bad den om. Aldrig upplevd imma eller andra problem (det tar AC'n direkt)
Endra reparationer (inte service och underhåll) på dom 21000 mil var ett bakhjulslager och en kontakt i bakluckan som känner att dörren är stängd (för centrallåset)

Ångrar egentligen att jag sålde den: Fick så lite för den att jag kunde lika gärna haft den kvar som "grisbil"

Köpte en Vitara igen: En 2016 som jag fick ut strax innan jul för 2 år sen: en 140 HK "golfbanejeep" med bensinmotor utan pubertetsfläkt, manuell låda  och 4-hjulsdrift. Har åkt 7000 mil med den tills nu.

I stället för 4500 i skatt betalar jag 800 om året- nåt med nån "euro - 16 klass"
På dom 7000 mil har jag "sparat" 3 kubikmeter bensin jämfört med gamla bilen.
Billig försäkring ett år mera....
Det är ingen "terrängbil" men det blir en jäkla skillnad att komma till passet om det ligger snö på skogsvägen och alla hjul driver jämfört med att knuffa ett hjulpar genom snön. Dålig markfrigång dock...

20180118_142542.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Finn Inge Vidare
20 hours ago Dansken sa:

Nytt eller begagnat ?

Det är begagnat som gäller för den är tänkt som en vettig till jobbet och jakt/skogsbil.

Har tänkt på en fyrcylindrig Vitara då jag snackat med några som haft törstiga V6:or som de annars varit nöjda med.

Vi har några dåliga skogsvägar som har dålig bärighet  + några stenar som sticker upp och rensar ett avgassystem på vardagsbilen mycket effektivt.:angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Finn Inge Vidare
45 minutes ago Takko sa:

Nä, de nyare har ju också gått mer mot SUV trenden med komfort och inte riktigt samma 4WD. Mer lik de andra suvarna nu. Men säkert skönare på landsvägen om det är den mesta körningen. Åker själv RAV4 idag och den är hyfsad på vägen men en liten kompromiss i skogen:mellow: Dock funkar ju alla i snö, bara det inte är för mycket. Det värsta är ju att alla blir lägre och lägre....

Där är ju en till att ta hänsyn till dvs RAV 4an, har ju glömt bort den.

Vad har du för årsmodell på din?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Järven

Det är väl just markfrigången som är största problemet med personbilssuvarna, dom hänger sig på magen i snön och då spelar det ju ingen roll vilken fyrhjulsdrift man har för hjulen når inte ner.

Jaktledaren brukar få komma och dra loss dom i första riktiga backen med sin rambyggda gamla suv.

 

Men komfortabla är dom.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Finn Inge Vidare
15 minutes ago Dansken sa:

Har åkt 21000 mil med en sen 2005 (sista årsmodellen) Grand Vitara XL7 med V-6 och manuell låda.
Den gjorde precis vad jag bad den om. Aldrig upplevd imma eller andra problem (det tar AC'n direkt)
Endra reparationer (inte service och underhåll) på dom 21000 mil var ett bakhjulslager och en kontakt i bakluckan som känner att dörren är stängd (för centrallåset)

Ångrar egentligen att jag sålde den: Fick så lite för den att jag kunde lika gärna haft den kvar som "grisbil"

Köpte en Vitara igen: En 2016 som jag fick ut strax innan jul för 2 år sen: en 140 HK "golfbanejeep" med bensinmotor utan pubertetsfläkt, manuell låda  och 4-hjulsdrift. Har åkt 7000 mil med den tills nu.

I stället för 4500 i skatt betalar jag 800 om året- nåt med nån "euro - 16 klass"
På dom 7000 mil har jag "sparat" 3 kubikmeter bensin jämfört med gamla bilen.
Billig försäkring ett år mera....
Det är ingen "terrängbil" men det blir en jäkla skillnad att komma till passet om det ligger snö på skogsvägen och alla hjul driver jämfört med att knuffa ett hjulpar genom snön.

Det låter lockande med så låg skatt men det är inköps pengen som ställer till det för en nyare modell.

Vi får väl kolla vad som kan dyka upp som passar mig när ena karaktären i mig säger köp och den andra (snål Ove) säger den gamla SAABen duger ett tag till.B)

Men det är ganska stora nivå skillnader på bilskatten måste jag säga

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Finn Inge Vidare
2 minutes ago Dansken sa:

Mycket av vart man kommer fram med en bil sitter inte främst i drivaxlarna...

Det sitter i huvudet på föraren ;)

Man får tacka för den passningen:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Järven
11 minutes ago Dansken sa:

Mycket av vart man kommer fram med en bil sitter inte främst i drivaxlarna...

Det sitter i huvudet på föraren ;)

Nja, än har jag inte sett någon "tänka fram" satadssuvarna genom dryga 35cm lagom tät snö. ;)

Det är nog lite som med Kristendommen och Tomten, det blir ändå "Farsan" som får rycka in när det blir skarpt läge. :D

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
sidelock
13 minutes ago Järven sa:

Nja, än har jag inte sett någon "tänka fram" satadssuvarna genom dryga 35cm lagom tät snö. ;)

Det är nog lite som med Kristendommen och Tomten, det blir ändå "Farsan" som får rycka in när det blir skarpt läge. :D

Saken är väl den att när man är på den nivån och filar så har man få naturliga nivåmätare att gå efter och det ska det inte mycket till för att vinden ska höja snötäcket till 45cm i någon svacka och då krävs det att hjärnan har kontroll på cohoniesarna för annars står bilen snart. ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken

En stor del av att "köra med huvudet" innefattar också att kunna läsa vart man inte borde åka just med detta fordon.
Han som kan det behöver inte bärgas ofta han heller ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Järven
4 minutes ago Dansken sa:

En stor del av att "köra med huvudet" innefattar också att kunna läsa vart man inte borde åka just med detta fordon.
Han som kan det behöver inte bärgas ofta han heller ;)

Det är sant det.

"Det måste gå" är mer en sång av Uno Svenningsson än realitet i skogen.

Man får välja en bil som passar ens alla behov inom ekonomi så bra som möjligt, kompromisser, kompromisser. :wallbash:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Finn Inge Vidare
3 minutes ago sidelock sa:

Saken är väl den att när man är på den nivån och filar så har man få naturliga nivåmätare att gå efter och det ska det inte mycket till för att vinden ska höja snötäcket till 45cm i någon svacka och då krävs det att hjärnan har kontroll på cohoniesarna för annars står bilen snart. ;) 

Ni slår nog huvudet på spiken, dvs alla ni som säger att det är lätt att bli för stursk och satsa på in i snödrivorna...

Men något måste införskaffas och då får man ta ovärderlig hjälp av det som jag själv inte har så stor koll på dvs pickuper, småsuvar samt suvar.

Uppskattar verkligen lite olika vinklingar och att tänka på av inköpsproblem jag ska igenom.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken
10 minutes ago Järven sa:

Det är sant det.

Man får välja en bil som passar ens behov inom ekonomi så bra som möjligt, kompromisser, kompromisser. :unsure:

Och då får man värdera hur dålig framkomligheten på jaktmarken är. Beakta att vi får mindre och mindre snör här nere.
Och som du säger : Kompromissa och fundera hur mycket bil man måste ha, och hur mycket pengar man är beredd att lägga.
Bilden ovan där fronten är full med snö är från förra vecka: Snön gick till mitt på grillen. Det plogade så jag inte såg något. Jag vågade inte stanna så jag fick satsa ordentligt- där trodde jag det skulle gå åt skogen- men jag hade tur och styrde rätt och kom upp till vakkojan

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Järven
1 hour ago sidelock sa:

Saken är väl den att när man är på den nivån och filar så har man få naturliga nivåmätare att gå efter och det ska det inte mycket till för att vinden ska höja snötäcket till 45cm i någon svacka och då krävs det att hjärnan har kontroll på cohoniesarna för annars står bilen snart. ;) 

Ja, det som många verkar göra är att ta högre fart och fortsätta när det börjar ploga, tugga och hänga sig i stället för att backa tillbaka en liten bit och skapa sig en "eskape" att backa sig tillbaka i och forstätta bit för bit för att se om det är möjligt.

Slutar oftast på samma sätt om man inte har turen på sin sida, hämta spade och Granris eller bogserlina.

Själv har jag en liten bil med runt 25cm markfrigång, rambyggd och fyrhjulsdrift med lågväxel dock utan diffbromsar.

Det innebär  enl min uppfattning att man i praktiken klarar runt max 35cm snö av jävligare sort om det inte är för mycket backar om man betänker att skogsbilvägar är lite högre på mitten, över det måste det till högre markfrigång och stora hjul om man ska vara på det torra.

Blir det uppåt 50cm vill det nog till att man har en Volvo Valp eller liknande terrängfordon mer riktiga diffbromsar om man inte ska få problem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Finn Inge Vidare
2 hours ago Dansken sa:

Och då får man värdera hur dålig framkomligheten på jaktmarken är. Beakta att vi får mindre och mindre snör här nere.
Och som du säger : Kompromissa och fundera hur mycket bil man måste ha, och hur mycket pengar man är beredd att lägga.
Bilden ovan där fronten är full med snö är från förra vecka: Snön gick till mitt på grillen. Det plogade så jag inte såg något. Jag vågade inte stanna så jag fick satsa ordentligt- där trodde jag det skulle gå åt skogen- men jag hade tur och styrde rätt och kom upp till vakkojan

Med tanke på bilden på din Vitara eller är det en vildvittra, så är det kanske till att vara en Stig "Dansken" Blomkvist karriär på gång.

Dvs "plattan i botten Rally Kalle racingteam" ifrån Pour the crime.(enligt sann Google translate anda)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...