Publicerat December 27, 20178 yr Ibland så får jag en känsla av att många som skall köpa en bössa börjar i fel ända. Man snöar in sig på någon detalj som man envisas vid att hålla fast vid. Nu senast så frågade en vän om jag kunde fixa fram en engelsk bock i kaliber 16 med långa pipor, minst 80 cm, till råga på allt så är han vänsterskytt och har utseende som en orangutang. Det var ju en lätt uppgift Har vännen koll på sina kolvmått eller önskemål om vikt och balans, givetvis inte då det är av underordnad betydelse. Att det är svårt att hitta ammo i kal 16 och att man inte får ta med sig ammo till alla skjutbanor saknar betydelse, han tränade ju inför jägarexamen för 20 år sedan, det räcker väl! Han träffade ju 4 av frånduvorna Det har tillverkats 60 gånger fler bockar i kaliber 20 än 16 och nästan 300 gånger fler i kal 12 än 16 så en bock i kaliber kan inte vara guds gåva till mänskligheten. Det är tydligen tvunget att det skall vara kaliber 16 för det har han läste i en artikel av Mikael Yardley, för fan förbjud kaliber 16 så att vi slipper sådana här fantasier. Samme Yardley har även lovordat långa pipor i kal 16 så när vi ändå är igång så kan vi väl förbjuda honom att skriva fler artiklar. Varför kan inte jag ha normala vänner som nöjer sig med en sketen standard Beretta.
Publicerat December 27, 20178 yr Detta är en populär post. Han haver skådat ljuset ty 16 är alldeles lagom och alldeles, alldeles underbar.. Att utbudet sedan är som det är medges utan omsvep. /doenitz - som har tre bössor i kaliber 16
Publicerat December 27, 20178 yr Letar själv efter en bock i 16. Funderar på att försöka plocka hem en från England har dock inte satt mej in i hur man gör. 71 pipor med choker är mitt önskemål då jag vill jaga med den. Ammo har jag min livstid ut Tror bara att det är i skygglappssverige som 12or hyllas till skyarna, kommer ihåg när jag skaffade min första 16 en aya delux tror jag den hette. Kommentarerna jag fick va: ska du jaga fågel för något annat går ju inte att skjuta med sådan klen kaliber...........
Publicerat December 27, 20178 yr 13 minutes ago Ken1 sa: Letar själv efter en bock i 16. Funderar på att försöka plocka hem en från England har dock inte satt mej in i hur man gör. 71 pipor med choker är mitt önskemål då jag vill jaga med den. Ammo har jag min livstid ut Tror bara att det är i skygglappssverige som 12or hyllas till skyarna, kommer ihåg när jag skaffade min första 16 en aya delux tror jag den hette. Kommentarerna jag fick va: ska du jaga fågel för något annat går ju inte att skjuta med sådan klen kaliber........... Tror det är Fair som nytillverkar 16-bockar. Hassel hade en hemma på prov.
Publicerat December 27, 20178 yr Tja det är fler än så, kal 16 är ju väldigt fin, som kal 28 men inte riktigt.. C
Publicerat December 27, 20178 yr 15 minutes ago sidelock sa: Tror det är Fair som nytillverkar 16-bockar. Hassel hade en hemma på prov. Har kollat lite på Rizzini, ingenaning om kvalitet men fina att se på
Publicerat December 27, 20178 yr Jag skulle inte ha något emot en Merkel 203 eller 303 i kaliber 16..
Publicerat December 27, 20178 yr Författare Både Rizzini och Fausti tillverkar äkta kal 16 och inte något fusk med kal 12 baskyl.
Publicerat December 27, 20178 yr 8 minutes ago Ken1 sa: Har kollat lite på Rizzini, ingenaning om kvalitet men fina att se på Duger nog åt en gammal betongsugga som smedberg.
Publicerat December 27, 20178 yr Författare 42 minutes ago Ken1 sa: Letar själv efter en bock i 16. Funderar på att försöka plocka hem en från England har dock inte satt mej in i hur man gör. 71 pipor med choker är mitt önskemål då jag vill jaga med den. Ammo har jag min livstid ut Tror bara att det är i skygglappssverige som 12or hyllas till skyarna, kommer ihåg när jag skaffade min första 16 en aya delux tror jag den hette. Kommentarerna jag fick va: ska du jaga fågel för något annat går ju inte att skjuta med sådan klen kaliber........... Lika tomt i UK som i Sverige på bockar i kal16. Det är nog större chans att hitta något i de germanska länderna, har hittat en del som är tillverkat i Ferlach men då hamnar man på piplängd 70 cm.
Publicerat December 27, 20178 yr 11 minutes ago doenitz sa: Jag skulle inte ha något emot en Merkel 203 eller 303 i kaliber 16.. Grämer mej fortfarande att jag inte köpte merkeln som stog på torsbo för 15år sen
Publicerat December 27, 20178 yr 2 minutes ago Ken1 sa: Grämer mej fortfarande att jag inte köpte merkeln som stog på torsbo för 15år sen Det är samma här om än beträffande en 12:a på auktion i Tibro i slutet på 80-talet. Den 203:an i nyskick gick för 4000:-
Publicerat December 27, 20178 yr Fausti! Nu snackar vi! Det verkar som att man kan få flera av deras bockar i 16. Där har jag en kontakt @Ken1 de är asbra att ha att göra med. http://www.faustiarms.com/
Publicerat December 27, 20178 yr 2 minutes ago Tazswe sa: Lika tomt i UK som i Sverige på bockar i kal16. Det är nog större chans att hitta något i de germanska länderna, har hittat en del som är tillverkat i Ferlach men då hamnar man på piplängd 70 cm. Finns en hel hög på Gun trader. Som jaktbössa funkar även en Lincon till mej. Hoppas inte PMT läser det här
Publicerat December 27, 20178 yr 1 minute ago Sun Flower sa: Fausti! Nu snackar vi! Det verkar som att man kan få flera av deras bockar i 16. Där har jag en kontakt @Ken1 de är asbra att ha att göra med. http://www.faustiarms.com/ Helt klart inte främmande för det. Har du funktions problem med din???? Nej!!!!!
Publicerat December 27, 20178 yr 1 hour ago doenitz sa: Han haver skådat ljuset ty 16 är alldeles lagom och alldeles, alldeles underbar.. Att utbudet sedan är som det är medges utan omsvep. /doenitz - som har tre bössor i kaliber 16 Vad har du för bössor i denna ultimata kaliber????
Publicerat December 27, 20178 yr Just now Ken1 sa: Helt klart inte främmande för det. Har du funktions problem med din???? Nej!!!!! Nä, är helnöjd med min och de skickade ju faktiskt typ tolv choker, gratis! Tyvärr passade ju ingen men det visade på god vilja! Sedan verkar de ha öppnat i England också. Kanske lättare att ha att göra med? Tror inte xxl tar in någon cal 16.
Publicerat December 27, 20178 yr 1 minute ago Sun Flower sa: Nä, är helnöjd med min och de skickade ju faktiskt typ tolv choker, gratis! Tyvärr passade ju ingen men det visade på god vilja! Sedan verkar de ha öppnat i England också. Kanske lättare att ha att göra med? Tror inte xxl tar in någon cal 16. Borde kunna beställa igenom dom
Publicerat December 27, 20178 yr Författare 8 minutes ago Ken1 sa: Finns en hel hög på Gun trader. Som jaktbössa funkar även en Lincon till mej. Hoppas inte PMT läser det här Hög? 3st begagnade med en Lincoln som den bästa .
Publicerat December 27, 20178 yr Författare Bespoken Guns and Ammo i Danmark är agenter för Fausti. http://m.gunsandammo.dk/side3
Publicerat December 27, 20178 yr 9 minutes ago Tazswe sa: Hög? 3st begagnade med en Lincoln som den bästa . Konstigt jag får 24st när jag söker..........
Publicerat December 27, 20178 yr 1 hour ago Tazswe sa: Ibland så får jag en känsla av att många som skall köpa en bössa börjar i fel ända. Man snöar in sig på någon detalj som man envisas vid att hålla fast vid. Nu senast så frågade en vän om jag kunde fixa fram en engelsk bock i kaliber 16 med långa pipor, minst 80 cm, till råga på allt så är han vänsterskytt och har utseende som en orangutang. Det var ju en lätt uppgift Har vännen koll på sina kolvmått eller önskemål om vikt och balans, givetvis inte då det är av underordnad betydelse. Att det är svårt att hitta ammo i kal 16 och att man inte får ta med sig ammo till alla skjutbanor saknar betydelse, han tränade ju inför jägarexamen för 20 år sedan, det räcker väl! Han träffade ju 4 av frånduvorna Det har tillverkats 60 gånger fler bockar i kaliber 20 än 16 och nästan 300 gånger fler i kal 12 än 16 så en bock i kaliber kan inte vara guds gåva till mänskligheten. Det är tydligen tvunget att det skall vara kaliber 16 för det har han läste i en artikel av Mikael Yardley, för fan förbjud kaliber 16 så att vi slipper sådana här fantasier. Samme Yardley har även lovordat långa pipor i kal 16 så när vi ändå är igång så kan vi väl förbjuda honom att skriva fler artiklar. Varför kan inte jag ha normala vänner som nöjer sig med en sketen standard Beretta. Han är uppenbarligen fullt frisk ! dig däremot tror jag hoppet är ute för , sketna Beretta ger man sina ovänner Han kan hitta en 30-32" 16 bock men han bör riktia blicken mot usa , En super porposed 28-30" enkeltryck står även på min önskelista. / P
Publicerat December 27, 20178 yr Författare 9 minutes ago Ken1 sa: Konstigt jag får 24st när jag söker.......... 24 st nya och beg.
Publicerat December 27, 20178 yr 1 hour ago Ken1 sa: Letar själv efter en bock i 16. Funderar på att försöka plocka hem en från England har dock inte satt mej in i hur man gör. 71 pipor med choker är mitt önskemål då jag vill jaga med den. Ammo har jag min livstid ut Tror bara att det är i skygglappssverige som 12or hyllas till skyarna, kommer ihåg när jag skaffade min första 16 en aya delux tror jag den hette. Kommentarerna jag fick va: ska du jaga fågel för något annat går ju inte att skjuta med sådan klen kaliber........... Prata m Conny P han tog ju hem sin MK38 fr UK , kan inte vara mega svårare än fr tyskland , dock kanske man får snabba sig på innan Brexit, leta upp en till mig åxå så kan vi få Sköööön rabatt som ankan sa.... Jag vill byta ut Frugans Baikal 12:a mot en 16 Dock ska den ha enkeltryck ! choker är inte ett måste
Publicerat December 27, 20178 yr 31 minutes ago Ken1 sa: Vad har du för bössor i denna ultimata kaliber???? En J P Sauer & Sohn drilling, en Heym kombi och en Hva m/20..