Publicerat December 28, 20178 yr 20 hours ago culot sa: Har nån 16 vapen hemma ? Köpte iofs min 425 sporter 32" oklämd " men det var kanske för att man inte begrep bättre 2000 . /P Kjell i Sjöbo har några...... Men därutöver så mobbas framgångsrikt kalibern av svenska handlare som fetvägrar att ens tillhandahålla ammunitionen. T
Publicerat December 28, 20178 yr 14 minutes ago Nils l sa: Nu tillhör jag ju dem som tränat mer än de flesta och jag kan ge dig ett handicap på skeetbanan med någon serie nationell skeet om vi träffas. Jag skjuter från höften får du skjuta som du vill och jag tror inte jag kommer att behöva skämmas allt för mycket. Men om jag kan skjuta tiotusen skott med en cal12 så varför i helvete ska jag skjuta tvåtusen med en cal 16 för samma peng då trettiotvå eller tjugofyra gram hagel är lika mycket oavsett vilkjen diameter loppet har. Frågan gällde ammunitionspriset och hur man får tag i billiga hagelskott utan att gråta blod när man lämnar butiken. Finns det överhuvudtaget övningsammo till en 16? Skiljer ca 40 öre mellan 12 och 16 till 12ans fördel så om jag räknar någorlunda rätt skiljer det inte 8000 skott för samma peng. vore ju trevligt med en skeet sväng någon gång.....
Publicerat December 28, 20178 yr 11 hours ago sidelock sa: Min drilling är 16/70. Min med, för att spara något hekto vikt.
Publicerat December 28, 20178 yr Detta är en populär post. 21 minutes ago Nils l sa: Nu tillhör jag ju dem som tränat mer än de flesta och jag kan ge dig ett handicap på skeetbanan med någon serie nationell skeet om vi träffas. Jag skjuter från höften får du skjuta som du vill och jag tror inte jag kommer att behöva skämmas allt för mycket. Men om jag kan skjuta tiotusen skott med en cal12 så varför i helvete ska jag skjuta tvåtusen med en cal 16 för samma peng då trettiotvå eller tjugofyra gram hagel är lika mycket oavsett vilkjen diameter loppet har. Frågan gällde ammunitionspriset och hur man får tag i billiga hagelskott utan att gråta blod när man lämnar butiken. Finns det överhuvudtaget övningsammo till en 16? Innan du bröstar dig alltförmycket skulle du nog kolla upp Ken1:s meriter /Mike
Publicerat December 28, 20178 yr 3 minutes ago Ken1 sa: Skiljer ca 40 öre mellan 12 och 16 till 12ans fördel så om jag räknar någorlunda rätt skiljer det inte 8000 skott för samma peng. vore ju trevligt med en skeet sväng någon gång..... Om den gamle trotjänaren följer med och våra vägar korsas så sniffar jag gärna lite krutrök. Har varit en bristvara sedan vorstehn dog och motivatonen försvann. Tror att några avrostnngsserier är på sin plats. 2 minutes ago Mad Mike sa: Innan du bröstar dig alltförmycket skulle du nog kolla upp Ken1:s meriter /Mike Det är bara tjugofem i en serie och mer går inte att få. Jag skrev inte att jag skulle vinna bara att jag inte skulle behöva skämmas allt för mycket. Under tjugo skjuter jag inte från höften..
Publicerat December 28, 20178 yr 3 minutes ago Nils l sa: Om den gamle trotjänaren följer med och våra vägar korsas så sniffar jag gärna lite krutrök. Har varit en bristvara sedan vorstehn dog och motivatonen försvann. Tror att några avrostnngsserier är på sin plats. Det är bara tjugofem i en serie och mer går inte att få. Jag skrev inte att jag skulle vinna bara att jag inte skulle behöva skämmas allt för mycket. Under tjugo skjuter jag inte från höften.. Jaguar steel 16 kostar 1,79kr/st men då är det en 26g us7 av klart jaktbar kvalitet. Du får de billigaste trap-tolvorna billigare men om man ska jämföra lika mot lika så blir det inte många öre det skiljer.
Publicerat December 28, 20178 yr 14 minutes ago sidelock sa: Jaguar steel 16 kostar 1,79kr/st men då är det en 26g us7 av klart jaktbar kvalitet. Du får de billigaste trap-tolvorna billigare men om man ska jämföra lika mot lika så blir det inte många öre det skiljer. Tack för det svaret. Tror jag måste köra minst trettio mil söderut för att få det priset på en övningspatron. Har fått tillbaka lite sug efter att börja sprida lite stål i omgivningen efter all skit som varit med knähelvetet, blodtryck och fyrfota vänner som försvunnit. Skjuter ju mest kula i dagsläget.
Publicerat December 28, 20178 yr 44 minutes ago pmt sa: Kjell i Sjöbo har några...... Men därutöver så mobbas framgångsrikt kalibern av svenska handlare som fetvägrar att ens tillhandahålla ammunitionen. T Såg inga på hemsidan , får bli till att ringa
Publicerat December 28, 20178 yr Författare 8 minutes ago culot sa: Såg inga på hemsidan , får bli till att ringa Jag tycker att det är fantastiskt att du såg Kjell i Sjöbos hemsida.
Publicerat December 28, 20178 yr 5 minutes ago Tazswe sa: Jag tycker att det är fantastiskt att du såg Kjell i Sjöbos hemsida. Jag sökte på kjells vapen Sjöbo och det kom upp nåt Jaktia mässigt , vad det fel ? Men telefon lär dom väl ha eller ?
Publicerat December 28, 20178 yr 15 minutes ago culot sa: Jag sökte på kjells vapen Sjöbo och det kom upp nåt Jaktia mässigt , vad det fel ? Men telefon lär dom väl ha eller ? Nej, de hör till Jaktia numera. Och nej "hemsida" är inget som liksom funkar där. T
Publicerat December 28, 20178 yr 8 minutes ago pmt sa: Nej, de hör till Jaktia numera. Och nej "hemsida" är inget som liksom funkar där. T Men om jag ringer och frågar om dom har några 16 bockar torde jag väl få ett svar trots att jag är från Stockholm ? /P
Publicerat December 28, 20178 yr Detta är en populär post. 7 minutes ago culot sa: Men om jag ringer och frågar om dom har några 16 bockar torde jag väl få ett svar trots att jag är från Stockholm ? /P Det vete faen.... Du vet, det är bara lite över 100 år sedan massakern i Klågerup. Så lätt förlåter vi er inte! T
Publicerat December 28, 20178 yr Kaliber 16 kan ju knappast betraktas som något udda i Svensk jakthistoria.. Är nog inte priset som avgör om det skjuts 25 eller 2500 skott heller och det är väl upp till den enskilde att avgöra om det är dyrt? Skulle gärna ha någon trevlig sida-sida till ripjakten.
Publicerat December 28, 20178 yr 1 hour ago Havakko sa: Kaliber 16 kan ju knappast betraktas som något udda i Svensk jakthistoria.. Är nog inte priset som avgör om det skjuts 25 eller 2500 skott heller och det är väl upp till den enskilde att avgöra om det är dyrt? Skulle gärna ha någon trevlig sida-sida till ripjakten. Fanns ju mängder av dem förr då man borrade upp gamla rullblockare men numera är de mera sällsynta och om man bor i den avkrok jag befinner mig i så är det nog rätt skralt med övningsammo till dem. Nu verkar ju det inte vara ett problem söderut så vill man ha en 16 av någon anledning så är det väl bara att införskaffa en. Vill någon övningsskjuta regelbundet på bana med en 700NE och kan ta den ammunitionskostnaden så är det ju också helt fritt. Men för oss vanliga dödliga så svider det ganska mycket om man måste betala tiotusentals kronor extra mer för ammon än vad man behöver. Tydligen inget problem med cal16 vilket var vad jag ville veta. Jag har med stigande ålder blivit lite mera bekväm och tycker det är bekvämt med "volvopatroner" såna som man vet att vilket bysmedsföretag som helst har på hyllan i obygden. Min 223 är numera min bästa kompis tillsammans med min cal12 hagelbössa där man helt säkert kan köpa en serie på vilken bana som helst i landet med ammunition. Därav inte sagt att jag inte tycker att det är lite kul med udda saker i skåpet men det kan skapa problem om man är långt hemifrån och patronaskarna är tömda.
Publicerat December 29, 20178 yr 7 hours ago Nils l sa: Fanns ju mängder av dem förr då man borrade upp gamla rullblockare men numera är de mera sällsynta och om man bor i den avkrok jag befinner mig i så är det nog rätt skralt med övningsammo till dem. Nu verkar ju det inte vara ett problem söderut så vill man ha en 16 av någon anledning så är det väl bara att införskaffa en. Vill någon övningsskjuta regelbundet på bana med en 700NE och kan ta den ammunitionskostnaden så är det ju också helt fritt. Men för oss vanliga dödliga så svider det ganska mycket om man måste betala tiotusentals kronor extra mer för ammon än vad man behöver. Tydligen inget problem med cal16 vilket var vad jag ville veta. Jag har med stigande ålder blivit lite mera bekväm och tycker det är bekvämt med "volvopatroner" såna som man vet att vilket bysmedsföretag som helst har på hyllan i obygden. Min 223 är numera min bästa kompis tillsammans med min cal12 hagelbössa där man helt säkert kan köpa en serie på vilken bana som helst i landet med ammunition. Därav inte sagt att jag inte tycker att det är lite kul med udda saker i skåpet men det kan skapa problem om man är långt hemifrån och patronaskarna är tömda. Helt sant, men om viljan finns där så är ju förslaget att släppa fram den inre hamstern i samma veva som du skjuter gris hos qvarnhill. Du har ju lite i madrassen pga avsaknad av ungar så säg 3000 jaguar steel och 1000 av valfri jaktplugg klart och betalt innan avfärd, bara att hämta upp dagtid mellan åtelpassen så reder du dig tills nästa gris ska fällas.
Publicerat December 29, 20178 yr 37 minutes ago sidelock sa: Helt sant, men om viljan finns där så är ju förslaget att släppa fram den inre hamstern i samma veva som du skjuter gris hos qvarnhill. Du har ju lite i madrassen pga avsaknad av ungar så säg 3000 jaguar steel och 1000 av valfri jaktplugg klart och betalt innan avfärd, bara att hämta upp dagtid mellan åtelpassen så reder du dig tills nästa gris ska fällas. Tänker inte visa det här inlägget åt min gycklare till kompis då han anser att min inneboende hamster tar sig alldeles för mycket friheter vilket han på olika sätt gärna pikar mig för. Men om jag haft det behovet så hade ammunitions förrådet sett annorlunda ut på hagelsidan. Däremot hade jag gärna haft en cal10 om jag fortfarande jagat sjöfågel som sträckte på sattelithöjd men då lägger andra krokben för det.
Publicerat December 29, 20178 yr 18 minutes ago Nils l sa: Tänker inte visa det här inlägget åt min gycklare till kompis då han anser att min inneboende hamster tar sig alldeles för mycket friheter vilket han på olika sätt gärna pikar mig för. Men om jag haft det behovet så hade ammunitions förrådet sett annorlunda ut på hagelsidan. Däremot hade jag gärna haft en cal10 om jag fortfarande jagat sjöfågel som sträckte på sattelithöjd men då lägger andra krokben för det. Köp en Mossberg 12/89 den har kal 10 lopp , sen får du handladda lite sattelitmissiler / P
Publicerat December 29, 20178 yr På 2017-12-28 at 18:52 pmt sa: Fausti & Fair lirar i lågpris ligan, Här måste jag fråga hur du definierar lågprisligan? Fausti ligger ju i samma prisklass som Beretta.
Publicerat December 29, 20178 yr 12 minutes ago Sun Flower sa: Här måste jag fråga hur du definierar lågprisligan? Fausti ligger ju i samma prisklass som Beretta. Inte om du tittar på hur de prissätts generellt..... I Sverige är de rätt dyra och man tar in modellerna som ligger lite upp i pris. Du måste jämföra lika med lika. T
Publicerat December 31, 20178 yr Har kal 16 i drillingen. En utomordentlig kaliber:) Köper ammo på Torsbo, till inte allt för höga priser. Sköt ett rådjur i förrgår, det sprang 2,5 meter.
Publicerat Januari 29, 20188 yr http://www.16ga.com/ Efter att ha ägt 3 st kaliber 20 så har jag insett att 16 är mycket trevligare. Inga fler 2or i mitt skåp. 16 är populär i Sydamerika. Jag har hittat en Aya no2 i 16x70... Browning gjorde en serie med citori i kaliber 16 som hade nerskalad baskyl osv.....
Publicerat Januari 30, 20188 yr Vi burde heller forbjuda kaliber 12? http://www.shootinguk.co.uk/reviews/shotgun/browning-b25-16-bore-shotgun-review http://www.gunmart.net/gun-reviews/shotguns/over-and-under-shotgun/browning-b25-d4g
Publicerat Januari 30, 20188 yr 10 hours ago M-98 sa: http://www.16ga.com/ Efter att ha ägt 3 st kaliber 20 så har jag insett att 16 är mycket trevligare. Inga fler 2or i mitt skåp. 16 är populär i Sydamerika. Jag har hittat en Aya no2 i 16x70... Browning gjorde en serie med citori i kaliber 16 som hade nerskalad baskyl osv..... En citori 16 skulle sitta fint !
Publicerat Januari 30, 20188 yr Detta är en populär post. Jag har för övrigt köpt en till Sweet sixteen nu i veckan