Publicerat Januari 9, 20188 yr 37 minutes ago sidelock sa: Det är nu inte bara standardutförandet jag tänker på när det gäller blaser och deras priser. Ta kolvkammen tex. Den kostar 3500kr enbart för att kolvkam.se har ensamrätt på att göra dem utan att blasers garanti försvinner. Alla andra vapen får sig en kolvkam för 40-60% av priset. Blaser slänger på några tusen om man vill ha en pipa utan öppna riktmedel. De jobbar mindre men tar mer betalt. Priset ökar givetvis även om pipan ska vara kortare/grövre/längre/flutad etc men dessa alternativ innebär åtminstone extra arbete för dem. Listan kan göras längre, men jag nöjer mig med att konstatera att blaserägare gillar att betala. Ett extra partnummer hos en tillverkare kostar extra oavsett vad varianten går ut på. Att Blaserägare gillar att betala är dock ett oomkullrunkeligt faktum - det ligger i sakens natur när man är på den nivån
Publicerat Januari 9, 20188 yr 56 minutes ago sidelock sa: Listan kan göras längre, men jag nöjer mig med att konstatera att blaserägare gillar att betala. Du tänker fel..... Man har en std-produkt. Den kostar X. Vill man nu ha ngt annat innebär det att ngn måste gå in och plocka ut en halvfärdig produkt och göra nått "unikt" med den. Det medför en merkostnad Y. Den ska sedan hanteras och administreras unikt genom hela kedjan av verksamheter. Och skickas unikt till en specifik adress. Det medför en merkostnad Z. Summa X + Y + Z. Sånt kostar, långt ner än det ev arbetsmoment man kanske sparar in på vägen. Det är den moderna rationella skitproduktionens konsekvenser. Man borde därför slå ihjäl allt vad produktions ingenjörer och ekonomer heter...... Hade vi gjort det hade herr Blaser nog aktat sig mycket noga, och kört buss istället. T
Publicerat Januari 9, 20188 yr Må bare legge til Baikal hagler som den aller aller mest overskattade...!?
Publicerat Januari 9, 20188 yr Detta är en populär post. 18 hours ago Flintbüchse sa: Repeterar du en cylinderrepeter fort vickar geväret lite i sidled och du tappar målbilden mer än om du bara drar slutstyckshandtaget rakt bakåt. Omladdningstiden är inte enda fördelen. Tuffhetsfaktorn med en rakrepeter är inte heller att förglömma. "Tuffhet"!?? Det finns ingen som skriker 'nybakad jägare med för mycket pengar' såsom en skinande ny Blaser med dyrt sikte på
Publicerat Januari 9, 20188 yr Nybössa som för en doldistillvaro och där bruksvärdet är mer än vad de kostar, och som dessutom är gudabenådat plastbefriad, är Ruger M77/Hawkeye. Lite av amerikanskt grovsmide, visst, men de funkar som regel bra och pålitligt https://ruger.com/products/Hawkeye/overview.html
Publicerat Januari 9, 20188 yr 1 hour ago sidelock sa: Det är nu inte bara standardutförandet jag tänker på när det gäller blaser och deras priser. Ta kolvkammen tex. Den kostar 3500kr enbart för att kolvkam.se har ensamrätt på att göra dem utan att blasers garanti försvinner. Alla andra vapen får sig en kolvkam för 40-60% av priset. Blaser slänger på några tusen om man vill ha en pipa utan öppna riktmedel. De jobbar mindre men tar mer betalt. Priset ökar givetvis även om pipan ska vara kortare/grövre/längre/flutad etc men dessa alternativ innebär åtminstone extra arbete för dem. Listan kan göras längre, men jag nöjer mig med att konstatera att blaserägare gillar att betala. 40-60% av priset? Så typ 1700 spänn Vet du eller har du någon länk till en sida där man kan få justerbar kolvkam så billigt som du säger? Har en bössa som jag skall lämna iväg och halva priset är ju aldrig fel.
Publicerat Januari 9, 20188 yr 5 minutes ago 19Henke94 sa: 40-60% av priset? Så typ 1700 spänn Vet du eller har du någon länk till en sida där man kan få justerbar kolvkam så billigt som du säger? Har en bössa som jag skall lämna iväg och halva priset är ju aldrig fel. http://www.mj-allservice.se/prislista.htm Varsågod. Han har gjort båda mina. Endast blaserägare behöver betala mer.
Publicerat Januari 9, 20188 yr 41 minutes ago pmt sa: Den ska sedan hanteras och administreras unikt genom hela kedjan av verksamheter. Och skickas unikt till en specifik adress. Det medför en merkostnad Z. T Det är väl därför Blaser likt Änglasnoppar alltid ser likadana ut. Tackavetja Husqvarna med slumpmässig - individproduktion, där kan man hitta pärlor.
Publicerat Januari 9, 20188 yr 15 minutes ago sidelock sa: http://www.mj-allservice.se/prislista.htm Varsågod. Han har gjort båda mina. Endast blaserägare behöver betala mer. Tackar! Såg dock att han gjort en del blaser med, så inte alla blaser ägare
Publicerat Januari 9, 20188 yr Detta är en populär post. 13 minutes ago 19Henke94 sa: Tackar! Såg dock att han gjort en del blaser med, så inte alla blaser ägare De som vill ha kvar garantin utifall gardenakopplingen släpper.
Publicerat Januari 9, 20188 yr Underskattade: Pump hagelgevär (av bra kvalité) Överskattade: Purdey och Holland Holland mfl extremt dyra bössor
Publicerat Januari 9, 20188 yr 2 hours ago killer_mouse sa: Fortfarande överskattad som fan Fortfarande inget svar på vilken bössa som inte är överskattad om man vill ha en pipbytare. Finns det något alternativ som är mer prisvärt och inte överskattat än blaser om man vill ha: - idiot säkert pipbytes system, som går snabbt - riktigt bra snabbfäste - uppspännings tangent -bra öppna riktmedel Mauser och merkel finns ju, men de ligger i samma prisklass. så de bör ju vara minst lika överskattade. Jag prövade att fixa en husqvarna1900 nya öppna riktmedel Nytt snabbfäste Kolvkam Nytt trycke Uppspännings tangent Och det blev dyrare än en ny blaser. ändå så sköt den halvdant och jag trivdes riktigt aldrig med den.
Publicerat Januari 9, 20188 yr 33 minutes ago 19Henke94 sa: Fortfarande inget svar på vilken bössa som inte är överskattad om man vill ha en pipbytare. Finns det något alternativ som är mer prisvärt och inte överskattat än blaser om man vill ha: - idiot säkert pipbytes system, som går snabbt - riktigt bra snabbfäste - uppspännings tangent -bra öppna riktmedel Mauser och merkel finns ju, men de ligger i samma prisklass. så de bör ju vara minst lika överskattade. Jag prövade att fixa en husqvarna1900 nya öppna riktmedel Nytt snabbfäste Kolvkam Nytt trycke Uppspännings tangent Och det blev dyrare än en ny blaser. ändå så sköt den halvdant och jag trivdes riktigt aldrig med den. Mausern går att få betydligt billigare än en motsvarande Blaser. Som pipbytare håller jag nog dock Blasern högst pga. montaget direkt på pipan. Minst risk för Murphy helt enkelt...
Publicerat Januari 9, 20188 yr 46 minutes ago 19Henke94 sa: Fortfarande inget svar på vilken bössa som inte är överskattad om man vill ha en pipbytare. Finns det något alternativ som är mer prisvärt och inte överskattat än blaser om man vill ha: - idiot säkert pipbytes system, som går snabbt - riktigt bra snabbfäste - uppspännings tangent -bra öppna riktmedel Mauser och merkel finns ju, men de ligger i samma prisklass. så de bör ju vara minst lika överskattade. Jag prövade att fixa en husqvarna1900 nya öppna riktmedel Nytt snabbfäste Kolvkam Nytt trycke Uppspännings tangent Och det blev dyrare än en ny blaser. ändå så sköt den halvdant och jag trivdes riktigt aldrig med den. Tycker du ska läsa om vad jag skrev några gånger Men svider det så mycket att nån tycker rakrepeterare är överskattat så du måste försvara ett modell av dom MEN måste bara fråga vem som monterade alla dina "förbättringar" på 1900 för hamnar du på ett totalpris på över 25papp för det så har han riktigt bra timpris inklusive vapen
Publicerat Januari 9, 20188 yr Icke brytbara studsare är högst överskattat Brytstudsare är således underskattat...
Publicerat Januari 9, 20188 yr 39 minutes ago Holz sa: Mausern går att få betydligt billigare än en motsvarande Blaser. Som pipbytare håller jag nog dock Blasern högst pga. montaget direkt på pipan. Minst risk för Murphy helt enkelt... Den billigaste jag hittat var m03 extreme för 24 tusen, och den billigaste blasern var 26. sen är det väl ungefär samma pris för fästen eller ? Så mycket billigare vet jag inte om det är. Men har som sagt bara kollat lite priser snabbt på nätet, så det kan ju mycket väl vara att m03 går att hitta billigare.
Publicerat Januari 9, 20188 yr 9 minutes ago 19Henke94 sa: Den billigaste jag hittat var m03 extreme för 24 tusen, och den billigaste blasern var 26. sen är det väl ungefär samma pris för fästen eller ? Så mycket billigare vet jag inte om det är. Men har som sagt bara kollat lite priser snabbt på nätet, så det kan ju mycket väl vara att m03 går att hitta billigare. Jo, tittar man på listpriset diffar det inte så mycket men de dyker upp ibland till betydligt bättre pris. Ser man på beg.marknaden kan man hitta fina exemplar för betydligt mindre pengar än motsvarande Blaser.
Publicerat Januari 9, 20188 yr Detta är en populär post. De mest överskattade är de som står i vapenskåpena, de underskattade är i skogen.
Publicerat Januari 9, 20188 yr Jag försvarar inte blaser, det behövs inte 35 minutes ago killer_mouse sa: Tycker du ska läsa om vad jag skrev några gånger Men svider det så mycket att nån tycker rakrepeterare är överskattat så du måste försvara ett modell av dom MEN måste bara fråga vem som monterade alla dina "förbättringar" på 1900 för hamnar du på ett totalpris på över 25papp för det så har han riktigt bra timpris inklusive vapen Du skrev bara "fortfarande överskattad som fan" utan motivering eller något mer för att förklara din åsikt. jag försvarar inte något, vill bara höra motiveringarna till varför det är överskattat. Så kanske man kan lära sig något nytt. Och jag håller med, rakrepeter är onödigt. Men det gör inte heller bössan sämre. Bara för att något är onödigt så behöver det inte vara dåligt. En bil med automat låda är onödigt. För det går precis lika bra med en manuell bil? Ang: 1900an så kommer jag inte ihåg alla kostnader faktiskt, kan kolla om jag har några kvitton kvar, men tror inte det Kapa pipan, nya Öppna riktmedel och nya rembygelfästen : lokal vapen smed Bakkappa: dino wildt Bättre trycke : lokal vapensmed Montera apel vridmontage: vapen smed (någonstans i Skåne) uppspännings tangent: dino wildt frilägga pipan och plastbädda: lokal vapen smed + bössan som kanske var värd runt 8000kr + all bilkörning till och från, hämta/lämna vapnet och andra extra kostnader. Det går säkert att fixa billigare, men jag säger vad jag har upplevt. Den 1900an blev dyr som fan och jag blev ändå inte nöjd.
Publicerat Januari 9, 20188 yr 25 minutes ago Holz sa: Jo, tittar man på listpriset diffar det inte så mycket men de dyker upp ibland till betydligt bättre pris. Ser man på beg.marknaden kan man hitta fina exemplar för betydligt mindre pengar än motsvarande Blaser. Ok jag har bara kollat på ny priset.
Publicerat Januari 9, 20188 yr 2 hours ago killer_mouse sa: Tycker du ska läsa om vad jag skrev några gånger Men svider det så mycket att nån tycker rakrepeterare är överskattat så du måste försvara ett modell av dom MEN måste bara fråga vem som monterade alla dina "förbättringar" på 1900 för hamnar du på ett totalpris på över 25papp för det så har han riktigt bra timpris inklusive vapen Skulle du dessutom försöka sälja den så är andrahandsvärdet fortfarande bara som vilken skiten 1900 som helst.
Publicerat Januari 9, 20188 yr 1 hour ago 19Henke94 sa: Jag försvarar inte blaser, det behövs inte Du skrev bara "fortfarande överskattad som fan" utan motivering eller något mer för att förklara din åsikt. jag försvarar inte något, vill bara höra motiveringarna till varför det är överskattat. Så kanske man kan lära sig något nytt. Och jag håller med, rakrepeter är onödigt. Men det gör inte heller bössan sämre. Bara för att något är onödigt så behöver det inte vara dåligt. En bil med automat låda är onödigt. För det går precis lika bra med en manuell bil? Ang: 1900an så kommer jag inte ihåg alla kostnader faktiskt, kan kolla om jag har några kvitton kvar, men tror inte det Kapa pipan, nya Öppna riktmedel och nya rembygelfästen : lokal vapen smed Bakkappa: dino wildt Bättre trycke : lokal vapensmed Montera apel vridmontage: vapen smed (någonstans i Skåne) uppspännings tangent: dino wildt frilägga pipan och plastbädda: lokal vapen smed + bössan som kanske var värd runt 8000kr + all bilkörning till och från, hämta/lämna vapnet och andra extra kostnader. Det går säkert att fixa billigare, men jag säger vad jag har upplevt. Den 1900an blev dyr som fan och jag blev ändå inte nöjd. Jo du försvarar ditt blaserägande rätt rejält Varför jag tycker varför just rakrepeterare är överskattat är att dom tillför exakt noll i prestanda dom är inte säkrare dom är inte speciellt snabbare på andra skottet precisionen är inte bättre än annat enda dom har är en liten grupp bokstavstroende som gladeligen höjer dom till skyarna och måste kasta alla otrogna på elden pga av sitt egna val Varför jag anser att spänntagenten är överskattad är att vad är behovet? Vad är vinsten över en flaggsäkring säkerhetsmässigt?
Publicerat Januari 9, 20188 yr Detta är en populär post. Jag är jävligt nöjd med min studsare och skjuter bra med den. Jag skiter fullkomligt i vad ni andra skjuter med, men hoppas att ni gillar erat val av vapen och att ni skjuter bra med vad ni har.
Publicerat Januari 9, 20188 yr Detta är en populär post. 9 minutes ago faxe sa: Jag är jävligt nöjd med min studsare och skjuter bra med den. Jag skiter fullkomligt i vad ni andra skjuter med, men hoppas att ni gillar erat val av vapen och att ni skjuter bra med vad ni har. Samma här, jag har nog den sämsta skiten som går att köpa för pengar i skåpet men varje gång jag drar i avtryckaren dör något lik förbannat /Mike
Publicerat Januari 9, 20188 yr Sett till priset så tycker jag att den sauer & sohn 8, förkrigare, som jag köpte för en tusing eller vad det nu var, är mycket underskattad. Känslan i den bössan för den pengen får mig att skaka på huvudet åt hur man tydligen värderar vapen varje gång jag håller i den.