Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Underskattade och överskattade vapen

Featured Replies

Publicerat
16 minutes ago 19Henke94 sa:

Nej, dum skulle jag inte säga. Kanske inte jätte smart heller, men fick just ett kvitto på att det inte är lönt att föra en diskussion med dig. Man behöver inte bli otrevlig bara för att man tycker olika.

Det ända jag har fått ut är att rakrepeter är onödigt. vilket jag redan visste. Men inget svar på vad man skall köpa istället om man vill ha ett bra pipbytes system. 

Blev en blaser för min del, pga pipbytes systemet, säkringen och att den är kort. Hade lika gärna kunnat köpa en M03 men jag fick blasern billigare.
Kan mycket väl tänka mig att byta till något annat, om tillfället ges.

Tack För en "Givande" diskussion.

Först och främst vafan har säkerheten mellan flaggsäkring kontra spänntagent med pipbytare och göra? Där är du jävligt dum 

Sen påstår du att du inte försvarar blaser men varenda jävla inlägg försvarar du blaser med näbbar och klor 

Tråden är om vapen som överskattade eller underskattade  jag anser fortfarande att rakrepeterare och spänntagent förfarande jävligt överskattad 

• Svar 159
  • Visningar 15,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag är jävligt nöjd med min studsare och skjuter bra med den. Jag skiter fullkomligt i vad ni andra skjuter med, men hoppas att ni gillar erat val av vapen och att ni skjuter bra med vad ni har.

• Ja det där strulet är besvärligt. Riktigt besvärligt: Dom skjuter bra rakt ur kartongen... Snuskigt bra. Man byter pipa och kaliber och kontrollskjuter- och skotten sitter precis där dom satt sist.

• Du behöver inte vara avundsjuk- du kommer också och köpa en när du får råd 

Posted Images

Publicerat
13 hours ago killer_mouse sa:

Jo du försvarar ditt blaserägande rätt rejält 

Det är väl dit det barkar när du kritiserar och ifrågasätter hans val av vapen. Hade han ifrågasatt och hackat på din 1900 hade du gjort lika.

13 hours ago killer_mouse sa:

Varför jag tycker varför just rakrepeterare är överskattat är att dom tillför exakt noll i prestanda dom är inte säkrare dom är inte speciellt snabbare på andra skottet  precisionen är inte bättre än annat enda dom har är en liten grupp bokstavstroende som gladeligen höjer dom till skyarna och måste kasta alla otrogna på elden pga av sitt egna val

Varför jag anser att spänntagenten är överskattad är att vad är behovet? Vad är vinsten över en flaggsäkring säkerhetsmässigt? 

Du tycker en massa men PMT och Dansken har redan påvisat motsatsen med både hög precision och fördelar med snabbfästen och pipbytarsystemet där nollan bibehålls efter byten av pipor och optik. Samt högt andrahandsvärde.

I övrigt är du lika bokstavstroende på ditt. Det är ju dessutom du och dina sektvänner som hackar på blaserägarna och inte tvärs om, således är det väl ni som kastar folk på elden och inte blaserägarna?

Spänntangenten funkar för mig lika bra som vanlig säkring, jag har båda och jag ser ingen som överskattad eller överlägsen den andra. Behovet med Spänntangenten är väl samma som med andra säkringar, säkerhet?

Publicerat
41 minutes ago killer_mouse sa:

Först och främst vafan har säkerheten mellan flaggsäkring kontra spänntagent med pipbytare och göra? Där är du jävligt dum 

Sen påstår du att du inte försvarar blaser men varenda jävla inlägg försvarar du blaser med näbbar och klor 

Tråden är om vapen som överskattade eller underskattade  jag anser fortfarande att rakrepeterare och spänntagent förfarande jävligt överskattad 

Allvarligt, lägg ned personangreppen nu. Gränsen är passerad redan i ditt förra inlägg till Henke.

Precis som du själv säger handlar tråden om över- och underskattade vapen, inte huruvida Henke är dum eller inte. Klättra upp ur sandlådan.

Publicerat

Vi börjar från punkt ett

vad anser jag vara överskattat? 

Publicerat

Jag tycker Brownings FN-automat 1900/Remington Model 8 är underskattad, fenomenalt driftsäker halvautomat. Sen låter den bättre än alla andra vapen när man trycker av: PA-CHONK! :D

Publicerat
  • Författare
40 minutes ago Launitzer sa:

Jag tycker Brownings FN-automat 1900/Remington Model 8 är underskattad, fenomenalt driftsäker halvautomat. Sen låter den bättre än alla andra vapen när man trycker av: PA-CHONK! :D

Fruktansvärt häftigt vapen tycker jag! Skulle gärna ha en sådan i 35 Remington och en A5! FN 1900 är väl inte så vanliga? I synnerhet i detta rike?

Publicerat
6 hours ago killer_mouse sa:

Nej återigen jag är inte dum, vi tänker bara olika.

Spänntangenten är bättre om man vill ha en pipbytare. Pipbytare med flaggsäkring är inte jätte vanligt.. det var så jag menade.
Sen är flaggsäkringen lite bökig om du vill ha en kikare lågt monterad, men det är en annan historia.

Och Jag tror att det är därför många köper blaser, iallafall jag. Man får ett gevär med riktigt bra precision, vettigt pipbytes system, och en vettig säkring. Jag har aldrig hört någon som köper dem bara för att det är en rakrepeter.

Tack för mig, känns som att vi inte kommer så mycket längre.

Publicerat

Jag skulle vilja ha en klass 1-kombi. Gärna en sådan där fin Brno (inte en sådan där ful Brno) i 7x57R, men jag vet inte vad den heter. Tror Dansken har tipsat om den tidigare. Egentligen skulle väl den täcka in i princip all jakt (för mig) men hur kul är det? Fyll skåpet efter behov, lust och plånbok.

Ut och jaga, ni är ju värre skrivbordsjägare än jag. ;)

Publicerat
7 hours ago Sun Flower sa:

Intressant! Tror aldrig jag hört någon säga nåt positivt om dem... 

Int lön't förklara för nån som int begrip. 

Publicerat
1 hour ago Givdul sa:

Fruktansvärt häftigt vapen tycker jag! Skulle gärna ha en sådan i 35 Remington och en A5! FN 1900 är väl inte så vanliga? I synnerhet i detta rike?

FN 1900 varianten är inte särskilt vanlig nej, bara omkring 5000 tillverkade, en av dem finns i mitt vapenskåp. Och ja, det är ett mycket trevligt vapen. :)

Publicerat

Tidernas mest överskattade vapen måste väl ändå vara Ruger 10/22?

Publicerat
1 hour ago Ducati821 sa:

Tidernas mest överskattade vapen måste väl ändå vara Ruger 10/22?

Överskattad vet jag inte, inte den bästa precisionen av alla bössor men en otroligt rolig bössa för plinking - och till en låg prislapp. Så det beror lite på vad du vill ha.

Quaden har ganska ojämn kvalitet från pipa till pipa och CZ har ett rätt så kasst trycke.

En Anschütz med diopter, eller en beggad Krico, faller inte alla i smaken heller!

Så det blir återigen en ganska subjektiv bedömning... :-)

Publicerat
18 minutes ago dru sa:

Överskattad vet jag inte, inte den bästa precisionen av alla bössor men en otroligt rolig bössa för plinking - och till en låg prislapp. Så det beror lite på vad du vill ha.

Quaden har ganska ojämn kvalitet från pipa till pipa och CZ har ett rätt så kasst trycke.

En Anschütz med diopter, eller en beggad Krico, faller inte alla i smaken heller!

Så det blir återigen en ganska subjektiv bedömning... :-)

Så sant, jag har dock haft en Sako Quad HB och idag så har jag en Anschütz 1416 HB. Jag värdesätter precisionen högst i en .22lr och det är just därför jag ratar 10/22 eftersom den har kass precision men ändå är världens mest berömda .22lr.

Det är en otrolig känsla när kulan träffar exakt där du lägger korset.

Publicerat
14 minutes ago Ducati821 sa:

Så sant, jag har dock haft en Sako Quad HB och idag så har jag en Anschütz 1416 HB. Jag värdesätter precisionen högst i en .22lr och det är just därför jag ratar 10/22 eftersom den har kass precision men ändå är världens mest berömda .22lr.

Det är en otrolig känsla när kulan träffar exakt där du lägger korset.

Skjutit alla ovan nämnda gevär inkl. Brno CZ 455 och jag gillar också anschützen bäst av samma anledning men det blev en Quad pga pipbytarsystemet. Hade man fått äga fler gevär hade jag köpt en bössa i .17hmr och en anschütz .22lr.

10/22an jag hade sköt grupper större än femkrona med den ammo den gillade bäst på 30m, snusdosa eller större med ammo den inte gillade. Det var en kul bössa att slösa ammo med men det gick inte att skjuta prick över Tages huvud.

Quaden skjuter underbart bra trots att den är en trist plastraket.

Publicerat
4 hours ago 19Henke94 sa:

Drilling kan jag tycka är lite underskattat. Utan att nämna något speciellt märke eller modell.
Borde vara kanon att ha på Pyrsch/vakt jakt. Med rätt kikare så har man möjligheten att skjuta bocken eller räven på 100-150 meter,
och kommer det en kråka på fint håll så tar man den med.

Skulle vilja ha en klass 2 drilling. Med en hakad 8x56 eller 6x42. De hade varit någe. Riktig gårdsbössa. 

Publicerat
1 minute ago hs_merkel sa:

Skulle vilja ha en klass 2 drilling. Med en hakad 8x56 eller 6x42. De hade varit någe. Riktig gårdsbössa. 

Just en drilling i 22SavageHP är stendöd på marknaden, men ett ack så effektivt jaktvapen i lågsäsong. 

T

Publicerat
8 minutes ago Flintbüchse sa:

Skjutit alla ovan nämnda gevär inkl. Brno CZ 455 och jag gillar också anschützen bäst av samma anledning men det blev en Quad pga pipbytarsystemet. Hade man fått äga fler gevär hade jag köpt en bössa i .17hmr och en anschütz .22lr.

10/22an jag hade sköt grupper större än femkrona med den ammo den gillade bäst på 30m, snusdosa eller större med ammo den inte gillade. Det var en kul bössa att slösa ammo med men det gick inte att skjuta prick över Tages huvud.

Quaden skjuter underbart bra trots att den är en trist plastraket.

Quaden är en otrolig bössa! jag älskade den, den enda anledningen till att jag bytte bort den var för att jag är vänsterskytt.

Anschützen är helt underbar den med, precisionen och känslan är på topp!

Publicerat
7 minutes ago pmt sa:

Just en drilling i 22SavageHP är stendöd på marknaden, men ett ack så effektivt jaktvapen i lågsäsong. 

T

En gammal kompis håller sin kombi 12/5,6x52r för den mest precisa och flackskjutande bössa han har och någonsin har skjutit med. Bättre än hans 6,5x55 och .308 alla dagar i veckan säger han. Tror han har den på all jakt utom älgjakten nästan.

Publicerat
14 minutes ago Flintbüchse sa:

En gammal kompis håller sin kombi 12/5,6x52r för den mest precisa och flackskjutande bössa han har och någonsin har skjutit med. Bättre än hans 6,5x55 och .308 alla dagar i veckan säger han. Tror han har den på all jakt utom älgjakten nästan.

Första ägaren till min drilling ska ha tyckt likadant om kalibern
Dock diskriminerade han inga djurarter från att bli skjutna med den :D
Inte vilka årstider han sköt dom på heller ;)

Publicerat
23 minutes ago Mad Mike sa:

Jupp! gav 9000 för min med hakad kikare,vansinnigt mycket jakt har jag haft med den bössan, rådjur,räv,hare,kanin,gäss,änder,duvor,kråkor,nötskrikor, blir alltid jakt på något när man har den med ut i skogen.

Och givetvis har jag också alltid en gammaldags jaktväska hängandes över axeln med diverse olika hagelpatroner samt som förvar för kikaren som aldrig får sitta på om inte kulskott skall tagas;)

/Mike

Vad har du för kikare på den Micke?

Publicerat

Det satt en Helia 1-6x42 på den när jag köpte den men har uppgraderat till en zeiss variopoint 2.5-10x42.

Längsta avstånd under jakt var på en bock som stod på 163m, mycket effekt i den lilla kulan.

/Mike