Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Underskattade och överskattade vapen

Featured Replies

• Svar 159
  • Visningar 15,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag är jävligt nöjd med min studsare och skjuter bra med den. Jag skiter fullkomligt i vad ni andra skjuter med, men hoppas att ni gillar erat val av vapen och att ni skjuter bra med vad ni har.

• Ja det där strulet är besvärligt. Riktigt besvärligt: Dom skjuter bra rakt ur kartongen... Snuskigt bra. Man byter pipa och kaliber och kontrollskjuter- och skotten sitter precis där dom satt sist.

• Du behöver inte vara avundsjuk- du kommer också och köpa en när du får råd 

Posted Images

Publicerat
11 hours ago Ken1 sa:

Personligen   Uppskattar  jag mina vapen. Underskattade eller överskattade så har jag valt dom för dom personifierar mej :)

Exakt. så är det ju!

Mina krav på en studsare ska vara följande:

Bultbössa.

Lättmanövrerad och tyst säkring.

Bra trycke.

Fast utkastare.

Fast mag med ledad botten.

Ingen plast.

Valnötskolv.

Pushfeed kan jag leva med om den matar klanderfritt.

Skjuta tätt givetvis.

Det är väl grundpelarna, så det finns ju inte jättemånga att välja på. Sedan om den är en äldre bössa gör ingenting, tycker DOM är underskattade.

Publicerat
20 minutes ago Dansken sa:

Om den sen kan irritera vissa personer på köpet är det en stor bonus ;)

...därför jag köpte mig en Marlin i 45-70! :D

Publicerat
18 hours ago 19Henke94 sa:

Drilling kan jag tycka är lite underskattat. Utan att nämna något speciellt märke eller modell.
Borde vara kanon att ha på Pyrsch/vakt jakt. Med rätt kikare så har man möjligheten att skjuta bocken eller räven på 100-150 meter,
och kommer det en kråka på fint håll så tar man den med.

Beredd att hålla med! Speciellt med tanke på att man får betala en spottstyver av nypriset på en fin, begagnad drilling i dag. Kanske i och för sig tyder på att dom är sjukt överskattade från ruta ett? ;)

Själv har jag burit studsare på ryggen och hagelbössan i handen tillräckligt många mil i fågelskogen för att börja snegla åt det hållet. I November blev det ändring på det. :) Ska bara lära mig lobba in pilarna tillräckligt tätt på 200m först. Kolvkam, ny bakkappa och ballistiktorn blev första modden, nu är det bara att sätta sig i laddbänken och sen ut och stansa papper.

Publicerat
32 minutes ago capercock sa:

Kanske i och för sig tyder på att dom är sjukt överskattade från ruta ett? ;)

Nej, men att de är dyra att tillverka hur fasen man än vänder och vrider på dem. 

T

Publicerat
34 minutes ago pmt sa:

Nej, men att de är dyra att tillverka hur fasen man än vänder och vrider på dem. 

T

Ja, det är väl så. 

Publicerat

Fortsätter,

överskattade: Beretta Bockar av modern form, tunga/döda pipset, kolvar som vill spricka och har taskig balans.

Överskattade: vapen med namn som Fair, Classic, ja alla vapen med ”tradenamn” där det kapitaliseras på ett tidigare kvalitativt märke.

underskattade: CZ och Brno kulvapen, Manlicher (äldre vapen) M98 lådan, Sauer 80/90.

Mina vapen är valda av behov eller efter projektering, enbart en Browning GTI, 81 cm pipor är vald av passion/nyfikenhet.

Allt snack om drilling har fått mig oändligt sugen på en sådan igen även om jag för min jakt inte kan motivera en slik, skulle användas kanske 1 gång om året./C

Publicerat
På 2018-01-10 at 16:20 19Henke94 sa:

Drilling kan jag tycka är lite underskattat. Utan att nämna något speciellt märke eller modell.
Borde vara kanon att ha på Pyrsch/vakt jakt. Med rätt kikare så har man möjligheten att skjuta bocken eller räven på 100-150 meter,
och kommer det en kråka på fint håll så tar man den med.

Hade hagel varit tillåtet på pyrschen, ev. att den också haft startskottet tidigare i brunsten, hade kanske bilden varit lite annorlunda. De flesta bockar jag lockar in under sommaren kommer väldigt nära, där det är trångt och tätt. En rörlig smygjakt med drilling hade nog varit mig passande, där jag kunde variera mellan hagel och "högförstorande" kikarsikte. Det finns väl en anledning till att man ser de flesta tyska drillingar kompletterande med hakmonterade 42- och 56mm istället för de mer drevjaktsanpassande Leupoldar vi ser i Sverige. 

Publicerat
7 hours ago Dansken sa:

Mina krav för en bössa: den ska tilltala mina ögon: antingen tuff eller snygg.

Den ska passa mig i anläghet.

Den ska fungera.. villkorslöst... varje gång..

Den ska träffa det jag siktar på.

Om den sen kan irritera vissa personer på köpet är det en stor bonus ;)

BLASERBLASERBLASERBLASER!! <3<3 :D

Publicerat
7 hours ago dru sa:

Aha, irriterar sig jantelagarna på dem också? Jag har tyckt de varit tuffa sedan jag var liten och kollade på cowboyfilmer. Funderat på en .45-70 länge men det har inte blivit av :D

Publicerat
7 hours ago dru sa:

Och jag en 30-30 :P

Publicerat
5 minutes ago Ken1 sa:

Och jag en 30-30 :P

Och jag en .50-110 ;)

Publicerat
14 hours ago Axel.S-W sa:

Hade hagel varit tillåtet på pyrschen, ev. att den också haft startskottet tidigare i brunsten, hade kanske bilden varit lite annorlunda. De flesta bockar jag lockar in under sommaren kommer väldigt nära, där det är trångt och tätt. En rörlig smygjakt med drilling hade nog varit mig passande, där jag kunde variera mellan hagel och "högförstorande" kikarsikte. Det finns väl en anledning till att man ser de flesta tyska drillingar kompletterande med hakmonterade 42- och 56mm istället för de mer drevjaktsanpassande Leupoldar vi ser i Sverige. 

Skogen har inga ögon.

Publicerat
14 hours ago Axel.S-W sa:

Anledningen är att tyskarna numera bara använder dem vid vak från torn, men för övrigt är jag helt enig. :yes: 

Publicerat

Överskattade ( i mina ögon ) det mesta i kulvapen väg , för hur många hål i enkronor behöver man göra 

och hur många  gånger om året, sen formligen spyr jag på silver pigeon 686  och det för att dom en gång dödade 

intresset för för nåt annat  inte för att dom var helt kass ( bara pisstråkiga) 

Underskattat : Självklart så blir det Browning Auto 5 kaliber 16/70 .... Sen att jag irriterar andra genom att det flyger hylsor

Ser jag bara som en bonus :P   ( modifierat Danskencitat ) 

/ P

Publicerat
4 minutes ago Dansken sa:

Ljudet av ejektorerna på dubbelstudsaren när den med ett "plunk" kastar ut tomhylsorna och man hör skramlet när mässinghylsorna landar samtidigt med ett "klirr" 2 meter snett bakom en på höger sida- och man snabbt stoppar i 2 nya karameller och lägger ihop bössan är också svårt att sätta något ekonomisk värde på....
Jag känner mig lite som Arnold i Terminatorfilmerna  :D

Jag är tvärtom. Att likt en fiktionell cowboy lugnt och fint själv dra ut dem och släppa ut röken, väl förvissad om att de gjort god verkan och sen släppa i två nya är fint för själen. :cool: 

Publicerat

Jag finner rätt mycket nöje i att släppa ner två 12:or (gärna nickel magnum med papphylsa, givetvis 1:or B)) och en lång slank 7x65R i drillingen. Blir liksom ett fomp, fomp, kliiiirk likt balsam för själen. Blir dock allt mer sällan då vi har så mycket gris nu att en kulsmäll inte är nog om det kommer ett pärlband....

Publicerat

Problemet med DS är att det är svårt att låta bli att skicka den andra karameller av bara farten: man ligger ju redan på målet....

BOM-BOM

Hört på jaktradion "Ja-ha, det var nog Dansken som sköt"

Publicerat
7 minutes ago TekDr sa:

Jag finner rätt mycket nöje i att släppa ner två 12:or (gärna nickel magnum med papphylsa, givetvis 1:or B)) och en lång slank 7x65R i drillingen. Blir liksom ett fomp, fomp, kliiiirk likt balsam för själen. Blir dock allt mer sällan då vi har så mycket gris nu att en kulsmäll inte är nog om det kommer ett pärlband....

Med dessa blir det aldrig fomp, fomp, utan det blir pressa utav bara helvete för att få i dem:yes:. Hade det varit en plast kolv på drillingen så kanske den andvänds oftareB).

IMG_20171105_065446.thumb.jpg.c14186d5e0d8f0a6e9ba7f817dc34d1d.jpg

Publicerat
11 minutes ago faxe sa:

Med dessa blir det aldrig fomp, fomp, utan det blir pressa utav bara helvete för att få i dem:yes:. Hade det varit en plast kolv på drillingen så kanske den andvänds oftareB).

IMG_20171105_065446.thumb.jpg.c14186d5e0d8f0a6e9ba7f817dc34d1d.jpg

Jag hade drillingen i skånskt gåsgömsle förra veckan. :cool: 

Publicerat
4 minutes ago sidelock sa:

Jag hade drillingen i skånskt gåsgömsle förra veckan. :cool: 

Efteråt så förutsätter jag att du inte så de där trät, utan bara lera:D.

Publicerat
15 minutes ago faxe sa:

Efteråt så förutsätter jag att du inte så de där trät, utan bara lera:D.

Jodå för jag sjunker inte lika fort som edward persson kopiorna. :cool: 

Publicerat

Hanbössor tycker jag är underskattade idag. Men jag har en närmast nationalromantisk bias kall erkännas..