Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av kula.

Vilken typ av kula jagar du med? 72 röster

1. 1. bly eller blyfritt.

• Blykula
      40%
      29
    • Bondad blykula
      43%
      31
    • Miljökula typ koppar, zink m,m
      16%
      12

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat
14 hours ago sidelock sa:

Tydligare skottecken, bättre ytterballistik.

Tycker Oryx funkar jäkligt bra med. Allt vilt jag fällt har antingen bara rasat ihop, eller gått max 30 meter ungefär.

(Mestadels Bock och Räv.)

• Svar 97
  • Visningar 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Som med allting annat så måste man veta vad man vill ha för effekt och resultat för en given situation. Det går inte att begära det omöjliga av en konventionell konstruktion inom för kaliber det

• Tur då att kopparkulorna ofta har restvikt på 99-100% Å inte tänker jag sluta dricka helmaltwhisky trots den är destillerad i kopparpanna

• 236 visningar och 37 röster...ligger huvuddelen av forumisterna i gipsvagga? Rösta nu! /Mike

Publicerat

Ja oryx fungerade bra för mig också men dubbla priset för noll fördelar är väl lite sådär.

Publicerat

30-06: Barnes TSX 168 gn. Funkar till allt.

358 win: Barnes TTSX 200 gn (soon to be 180 gn). Storvilt.

6 mm BR: Hornady SST 95 gn. Räv, bäver, rådjur.

Röstade koppar B)

Publicerat
1 minute ago sidelock sa:

Ja oryx fungerade bra för mig också men dubbla priset för noll fördelar är väl lite sådär.

Jo det kan jag förstå. :)

Men hur som är det helt klart min favoritkula som jag använt till allt i 15 år nu. :) Sedan är jag ingen "storjägare", så ammokostnaden är inte överdriven på jakt, men desto mer på skjutbanan. :P

Publicerat

Nej det är inte summan det är fråga om för mig heller utan prestanda kontra pris. Om två saker funkar lika bra, varför välja det dyrare alternativet.

Har du förtroende för oryx så fortsätt du med den. :yes: 

Publicerat
  • Författare

För egen del var det länge sen jag bojkottade allt vad norma heter, idag kostar en ask ammo 700-800:- 

Det är inte dyrt- det är ockerpriser och då blir det en principsak för mig.

Det finns precis lika bra alternativ för mindre än halva priset.

/Mike

Publicerat

Min drevjaktsbössa går lika med två olika kulor, en obondad och en bondad. Detta har med tiden medfört att jag blandat kulorna på grund av lathet och avlossat ungefär 50/50 mot vilt. Jag brukar bara ta en näve skott och sedan blir blandningen som den blir. Märker faktiskt ingen skillnad på effekt och skottecken mellan kulorna utan eventuell skillnad beror på vilken situation man skjuter i, om det är första eller andra skottet och skottplacering. Detta gäller drevjakt på dov, gris, kron, älg. Avstånd 2-200m. Har skjutit cirka 70 djur med denna bössan så det är inget stort underlag att dra slutsatser ifrån men tillräckligt för att jag själv inte ska bry mig om vilken av kulorna som sitter i loppet.

När det gäller min vak/smyg bössa kör jag endast amax blykula till den. Mest eftersom jag tycker det är kul att skjuta precision i dessa lägen och ofta försöker använda alternativa skottplaceringar för att minska köttförstöring. 

/T.Råkig :)

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

För egen del var det länge sen jag bojkottade allt vad norma heter, idag kostar en ask ammo 700-800:- 

Det är inte dyrt- det är ockerpriser och då blir det en principsak för mig.

Det finns precis lika bra alternativ för mindre än halva priset.

/Mike

Samma här. Totalvägrar Norma av principskäl - om jag inte är tvungen. 

Mitt enda samröre är hylsorna till 7x57R.

Publicerat

Jojo det går an att vägra norma, men hylsor och krut räknas inte. :lol: 

Publicerat
9 hours ago BigJim sa:

Finns inte fabriks va?

Vet ej - laddar all min ammo så har dålig koll på fabrikssortimentet.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago capercock sa:

Samma här. Totalvägrar Norma av principskäl - om jag inte är tvungen. 

Mitt enda samröre är hylsorna till 7x57R.

Jag begriper inte att dom får sälja i Sverige. 

B.c som en tegelsten

S.d imponerar inte

Prestandan imponerar inte jämfört med konkurrenter.

Kronan på verket är deras nya Tip strike som är en copy paste på Nosler Ballistic Tip fast sämre och dyrare.

Och den ultimata loskan i fejset på svenskar är att normaammunition i usa är billigare än i Sverige, således subventionerar vi deras ammo.....

Edit; i usa kostar en ask norma 390:-

Edit 2; har du en 30-06 så kostar en ask med 180grains oryx 344:-;)

/Mike

Publicerat
2 hours ago mbbohman sa:

6.5x55: SST 129, SST 140, Mega 155, Alaska 156

8x57JS: SST 170, Woodleigh 220

Så jag alternerar lite beroende på om jag lönnmördar, sitter på pass eller släpar omkring på nåt hundkräk.

Men din röst bör ju gå på blyammo då fördelningen är 5 mot 1 ;)

Mvh Joacim 

Publicerat
10 minutes ago Mad Mike sa:

Jag begriper inte att dom får sälja i Sverige. 

B.c som en tegelsten

S.d imponerar inte

Prestandan imponerar inte jämfört med konkurrenter.

Kronan på verket är deras nya Tip strike som är en copy paste på Nosler Ballistic Tip fast sämre och dyrare.

Och den ultimata loskan i fejset på svenskar är att normaammunition i usa är billigare än i Sverige, således suvventionerar vi deras ammo.....

/Mike

Ja, verkligen. Men dom har väl fastnat lite i det där sälja-en-livsstil-med-varumärket-tänket, Apple är väl ett bra (och superlyckat) exempel i en annan bransch.

Och den moderna jägarkåren, i all sin utrustningshets, är rätt mottaglig för den typen av marknadsföring. Snygga ballistikvideos, påkostade annonser, fräsiga namn på kulorna, osv. Och den stora massan, som köper sin årliga Jaktmatch-låda och Oryx-ask, vet knappt att det finns några alternativ. Och så snurrar hjulen på och Norma klappar sig på magen.

Nu ska jag sluta svärta ned tråden, konspirera och skapa mig fiender i Norma-lägret. :ph34r:

Publicerat
27 minutes ago capercock sa:

Ja, verkligen. Men dom har väl fastnat lite i det där sälja-en-livsstil-med-varumärket-tänket, Apple är väl ett bra (och superlyckat) exempel i en annan bransch.

Och den moderna jägarkåren, i all sin utrustningshets, är rätt mottaglig för den typen av marknadsföring. Snygga ballistikvideos, påkostade annonser, fräsiga namn på kulorna, osv. Och den stora massan, som köper sin årliga Jaktmatch-låda och Oryx-ask, vet knappt att det finns några alternativ. Och så snurrar hjulen på och Norma klappar sig på magen.

Nu ska jag sluta svärta ned tråden, konspirera och skapa mig fiender i Norma-lägret. :ph34r:

Sssch. Tysta med er, om folk slutar köpa Normaplugg så kommer det sluta med att jag får börja köpa nya hylsor i stället för engångsskjutna från den blå hinken i båset på älgbanan....

/Patrik - som har köpt en (1) ask färdigladdat till sin 308:a på fem år.

:ph34r:

Publicerat

Har med slutat med Norma för ca 10 år sen. Ockerpriser verkligen.

Numera kör jag med Barnes amunnition till 308. Den med blå spets, helkoppar kula. Vet inte vad det heter men kanske TSX eller TSX BT?

Fungerar klockbra (bara testat på rådjur)

Publicerat
1 minute ago sidelock sa:

Hemort: Småland :biggrin: 

:D

Publicerat
10 minutes ago sidelock sa:

Hemort: Småland :biggrin: 

08:a i exil ;)

(Fast slipper jag lägga ut pengar så blir jag inte ledsen för det)

/Patrik

Publicerat
  • Författare
28 minutes ago Patrik L sa:

Sssch. Tysta med er, om folk slutar köpa Normaplugg så kommer det sluta med att jag får börja köpa nya hylsor i stället för engångsskjutna från den blå hinken i båset på älgbanan....

/Patrik - som har köpt en (1) ask färdigladdat till sin 308:a på fem år.

:ph34r:

Vet du det går precis lika bra med sako och lapua hylsor;)

/Mike

Publicerat
10 minutes ago Patrik L sa:

08:a i exil ;)

(Fast slipper jag lägga ut pengar så blir jag inte ledsen för det)

/Patrik

Det är väl inte för inte Kronobergs län har de största sparkontona i Sverige. ;)

Publicerat
5 minutes ago Mad Mike sa:

Vet du det går precis lika bra med sako och lapua hylsor;)

/Mike

Jotack, det har jag faktiskt koll på :P har ett gäng olika byttor med diverse märken, (lite hoardervarning kanske) men faktum kvarstår: Norma är absolut vanligaste hylsan i hinkarna. 

/Patrik

Publicerat

Inte här, S&B och Remington regerar. :angry:

Hade behövt lite fler av normas.

Publicerat

Och för att lämna trash-talket om folks hemorter och övrigt OT-kladdande så kan jag ju säga att jag kör TSX 150 grain i 308:an och S&B obondad blyspets i dubbelstudsaren. Rösten hamnade på koppar, för det är den jag har skjutit mest med hittills.

/Patrik

Publicerat
Just now Patrik L sa:

Och för att lämna trash-talket om folks hemorter och övrigt OT-kladdande så kan jag ju säga att jag kör TSX 150 grain i 308:an och S&B obondad blyspets i dubbelstudsaren. Rösten hamnade på koppar, för det är den jag har skjutit mest med hittills.

/Patrik

Inget illa menat! Ska inte kasta sten i glashus - finns alldeles för många påhopp man kan göra på en norrlänning. :) Småland är fint, smålänningar är trevliga - känns som lite som att komma hem till norr för mig.

Och tillbaka till ämnet: är starkt troende på enkla blyspetslösningar, exempelvis Sierras Gameking.