Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av kula.

Vilken typ av kula jagar du med? 72 röster

1. 1. bly eller blyfritt.

• Blykula
      40%
      29
    • Bondad blykula
      43%
      31
    • Miljökula typ koppar, zink m,m
      16%
      12

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Blyhagel i djurkroppar har visat sig att dom kapslar in sig. Stålhagel sitter och rostar och ställer till med djävelskap med tiden.

Koppar användes som präventivmedel i spiraler och kopparspik i en stammen vid roten är ett effektivt sätt att få död på grannens träd som skuggar på ens tomt.

Mvh Dansken- som använder bondade kulor.

• Svar 97
  • Visningar 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Som med allting annat så måste man veta vad man vill ha för effekt och resultat för en given situation. Det går inte att begära det omöjliga av en konventionell konstruktion inom för kaliber det

• Tur då att kopparkulorna ofta har restvikt på 99-100% Å inte tänker jag sluta dricka helmaltwhisky trots den är destillerad i kopparpanna

• 236 visningar och 37 röster...ligger huvuddelen av forumisterna i gipsvagga? Rösta nu! /Mike

Publicerat
32 minutes ago Pongu sa:

Metalliskt bly kan inte tas upp utan måste omvandlas till olika föreningar. Man kan därför inte jämföra blymängder i nötnött och älgkött rakt av, eftersom nötköttet innehåller biotillgängligt bly, medan blyet i älgkött till största delen är metalliskt.

Livsmedelsverkets studie innefattar en del där man drar slutsatsen att metalliskt bly kan lösas upp av magsyran och tas upp i kroppen. 

Publicerat

375H&H: TSX 235 gr

30-06: TSX 168 gr

308W: TSX 110gr, E-Tip 150gr, Naturalis 170gr

6BR: TSX 85gr

Även jag kör "better safe than sorry", främst för mina barns skull. I vår familj kommer köttet från vilt till 95%.

Publicerat
43 minutes ago PeterC sa:

Även jag kör "better safe than sorry", främst för mina barns skull. I vår familj kommer köttet från vilt till 95%.

Man kanske skulle testa TSX i BR'en...är du nöjd med den där? B)

Publicerat
6 hours ago Dr Krall sa:

Man kanske skulle testa TSX i BR'en...är du nöjd med den där? B)

I ärlighetens namn så har jag inte skjutit nåt rådjur (vilket är det aktuella villebrådet för kulan) än med den kulan. Den skjuter inte alls i paritet med min tidigare jaktladdning med A-Max eller Nosler BT men fullt tillräckligt för rådjur. Laddar den enbart för att jag vill ha ett blyfritt alternativ. Är dock övertygad om att den fungerar tillfredsställande, jag är av uppfattningen att kula/kaliber är av underordnad betydelse inom sin klassning om skottplaceringen är korrekt. Jag har ännu inte efter 27 års jakt haft en skadeskjutning på klövvilt, då på bekostnad av antalet fällda djur. Man kan säga att jag är ganska restriktiv till att avlossa skott mot vilt, avstår hellre om läget inte känns bra. Helt enkelt min filosofi och hur jag vill att det ska kännas att ta liv.

Publicerat

Röstade på blyfritt men det är lite beroende på jaktform givetvis. Men i mångt och mycket så ser det ut som följer.

7x64 150 gr TTSX 

.308 Win 150 gr TTSX, 165 gr IB samt 180 gr Hornady BTSP

Publicerat

Röstade blykula just för effekten. Kört på 150gr sst i 308 i år, fällt räv, ett par grävlingar, rådjur och 3grisar med den. Fick mig dock en tankeställare när jag sköt lungskott på en galt strax över 100kg som lämnade noll och inga blodspår trots snö, låg dock död 60m in i en plantering, fettet hade täppt igen ingången och kulan stannade i revbenen på andra sidan. Allt annat har säckat ihop på stället. 

Blir nog 180-200gr blykula i lugnare hastighet för genomslag nästa omgång jag laddar. körde 165interbond förra året men expanderade dåligt i rådjuren. 

Publicerat
16 minutes ago alle sa:

Röstade blykula just för effekten. Kört på 150gr sst i 308 i år, fällt räv, ett par grävlingar, rådjur och 3grisar med den. Fick mig dock en tankeställare när jag sköt lungskott på en galt strax över 100kg som lämnade noll och inga blodspår trots snö, låg dock död 60m in i en plantering, fettet hade täppt igen ingången och kulan stannade i revbenen på andra sidan. Allt annat har säckat ihop på stället. 

Blir nog 180-200gr blykula i lugnare hastighet för genomslag nästa omgång jag laddar. körde 165interbond förra året men expanderade dåligt i rådjuren. 

Råkade ut för samma sak med 170grs SST i 8x57js - en av 2 kulor satt mot ett revben på en 120kgs sugga. Den andra kulan susade dock igenom så vill inte dra några förhastade slutsatser.

Mvh Joacim 

Publicerat
10 minutes ago exabit sa:

Tänker att om man vill ha garanterat genomslag så finns det bättre val än SST? :rolleyes:

Själv har jag ju nyss investerat i en ask SST 150 till 308:an men lär vela vidare. Har en ask Mega 185 som väntar också, samt en ask Hornady RN 220. Och funderat på att investera i en ask TTSX 150. Men det kvittar iof sig, för jag jagar ju knappt, och det lär inte bli bättre i höst efter att junior tittat ut :D

Så är det ju absolut, men lungskott bakom bog tycker jag nog att de flesta kulor borde palla ;)

Publicerat
1 hour ago Joacim sa:

Råkade ut för samma sak med 170grs SST i 8x57js - en av 2 kulor satt mot ett revben på en 120kgs sugga. Den andra kulan susade dock igenom så vill inte dra några förhastade slutsatser.

Mvh Joacim 

Har inte så mycket statistik på benen själv heller, hade man skjutit ett 50-tal vilt med kulan så... Men när jag tänker efter så sköt jag ett rådjur i brant vinkel ovanifrån in vid ryggrad/bog och ned i maskinrummet och där hade bara något litet splitter knappt slagit igenom, effekten gick inte att klaga, på men kulan fanns inte att hitta:ph34r: hade skottet på galten tagit i bogbenet/bladet istället för strax bakom hade det kunnat bli ett otrevligt eftersök.... så tyngre kulor och lägre hastighet är som sagt konceptet framöver

Publicerat
På 2018-01-18 at 23:24 BigJim sa:

Finns inte fabriks va?

Sst finns fabriksladdat hos Kjells vapen 

Publicerat

Röstade faktiskt blykula här...om än jag varit lite inne på koppar tidigare just pga att jag inte vill att ungarna ska få i sig bly i onödan.

Dock laborerade jag som satan i 6,5x55 pipan med TTSX och fick den aldrig att skjuta bra vilket gjorde att den skrotades.

Till 6XC'n var tanken TTSX eller GMX, men handen på hjärtat. Jag kommer inte ens ihåg när jag sköt ett rådjur sist. Jag var ut den 16/8 men det var säsongens enda tillfälle jag jagade rådjur. Så varför tjorva till det med att laborera fram en laddning som troligen aldrig används innan pipan byts mot annan kaliber:rolleyes: 

Så XC'n kommer att skicka iväg 85gr Vmax även mot rådjuren. Bly som fan mao:D

Sen skall en klass 1 pipa inhandlas under vår/sommar (troligen sista-minuten-panik) innan älgjakten...det kan bli vilken kaliber som helst utom 6,5x55...och det blir en billig fabriksladdning till den...mao blykula även där. 

Publicerat

Accubond i 308w 165gr i först hand om jag mot förmodan sätter mig på en gris åtel så blir det Oryx 200gr, de skjuter lika så inget skruvande behövs. Till all drev- och hundjakt så laddas det Hornady Rn 250 gr i 358 win. Inga ungar här så blyt bryr jag mig inte om, men visst så skottrensar jag alltid ordentligt.

Publicerat
1 hour ago Fredde_piteå sa:

Sen skall en klass 1 pipa inhandlas under vår/sommar (troligen sista-minuten-panik) innan älgjakten...det kan bli vilken kaliber som helst utom 6,5x55...och det blir en billig fabriksladdning till den...mao blykula även där. 

:thumbsup:

http://www.torsbohandels.com/artikel/Barnes-.30_06-TTSX-BT-150gr-_Frp-20st

Publicerat
21 hours ago alle sa:

Jo kompisen har upplevt samma sak med Interbonden i rådjur. Men han har enligt han själv hittat rätt kula för gris. an sköt 8-10 st i somras och alla föll på plats utom en som gick 20 m. 

Min egen erfarenhet av Interbonden är likvärdig, fungerar klockrent på "hårdare vilt" så som gris och hjort. 

Publicerat
På ‎2018‎-‎01‎-‎19 at 16:48 PeterC sa:

Vad har du för upplevelse av 375:an och 235 gr TSX:en? Lite sugen på att prova den faktiskt!

//Danielj

Publicerat
32 minutes ago danielj sa:

Vad har du för upplevelse av 375:an och 235 gr TSX:en? Lite sugen på att prova den faktiskt!

//Danielj

Började med den 2016 om jag inte minns fel så har bara skjutit två älgkalvar med den än så länge, men som med alla andra kulor/kalibrar jag provat så funkade det alldeles utmärkt. Genomskott på båda såklart och flyktsträcka 0 respektive 15 meter. Laddar den ganska friskt till ca 880-890 m/s men rekylen är ändå tamare än de 300 grains Woodleigh jag kört med förr. Precisionen har jag inte experimenterat med då den är fullt tillräcklig för älg.