Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av kula.

Vilken typ av kula jagar du med? 72 röster

1. 1. bly eller blyfritt.

• Blykula
      40%
      29
    • Bondad blykula
      43%
      31
    • Miljökula typ koppar, zink m,m
      16%
      12

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat
1 minute ago Dr Krall sa:

Förvånad över vanliga cup and core kulornas dominans :mellow: Är Livsmedelsverkets och SVA's rekommendationer om blyammo till matvilt bara nys tycker ni?
http://www.sva.se/om-sva/publikationer/ovriga/livsmedelsverkets-forstudie-om-bly-i-vilt

Jag är för min del tämligen övertygad om att livsmedelsverket har dödat fler med sina råd om att packa i sig pasta, bröd och ris vs hur många som dött av bly i viltkött.

• Svar 97
  • Visningar 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Som med allting annat så måste man veta vad man vill ha för effekt och resultat för en given situation. Det går inte att begära det omöjliga av en konventionell konstruktion inom för kaliber det

• Tur då att kopparkulorna ofta har restvikt på 99-100% Å inte tänker jag sluta dricka helmaltwhisky trots den är destillerad i kopparpanna

• 236 visningar och 37 röster...ligger huvuddelen av forumisterna i gipsvagga? Rösta nu! /Mike

Publicerat

Så kan det vara kanske. Men vad säger ni om studierna angående bly...är riskerna överdrivna relativt annat :mellow:

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago Dr Krall sa:

Förvånad över vanliga cup and core kulornas dominans :mellow: Är Livsmedelsverkets och SVA's rekommendationer om blyammo till matvilt bara nys tycker ni?
http://www.sva.se/om-sva/publikationer/ovriga/livsmedelsverkets-forstudie-om-bly-i-vilt

Nog stämmer det i sak alltid, att äta bly kan knappast vara positivt.

Dock är jag lika säker på att allt kött jag är med och hanterar inte har blyfragment i sig så summan blir ett ickeproblem.

/Mike

Publicerat
5 minutes ago Mad Mike sa:

Nog stämmer det i sak alltid, att äta bly kan knappast vara positivt.

Dock är jag lika säker på att allt kött jag är med och hanterar inte har blyfragment i sig så summan blir ett ickeproblem.

/Mike

Hur? Enligt verket är det väl dödligt damm från nos till svans om djuret skjutits i kroppen...

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago sidelock sa:

Hur? Enligt verket är det väl dödligt damm från nos till svans om djuret skjutits i kroppen...

Verket skriver ju själva att blyet finns i direkt anslutning till skottskadan.

Har vi två genomskjutna bogar så om dom inte kasseras i sin helhet så skär man bort allt kött som är tryckskadat.

Vidare om man studerar hur långt fragment faktiskt har ork att ta sig så inser man att den absoluta merparten fastnar i lungvävnad och där är den stora problematiken för hur hanterar vi det....oftast blir det kvar i skogen.

Det här är vad som kan ställa till det för oss i framtiden, vart hamnar blyet till slut? Inte i min mage åtminstone;)

/Mike

Publicerat
15 minutes ago sidelock sa:

Nja...inte riktigt.
" Livsmedelsverket gjorde år 2013 i samarbete med Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) och Svenska Jägareförbundet en förstudie av älgfärs. SVA deltog i projektgruppen kring studien, och arbetade med att röntga och bedöma om viltfärs har haft synliga blyfragment från jägarnas kulor. Resultatet visade att blyfragment framför allt finns i det område där kulan har träffat. Sådant kött används oftast till färs och grytbitar. Livsmedelsverket jämförde SVA:s resultat med analyser av bly i älgfärs, som visade att 18 av 54 undersökta prover innehöll höga halter bly. Studier i andra länder visar på liknande resultat."

Publicerat

Missförstå mig rätt pojkar. Jag argumenterar lite provokativt 'bara för att'. Jag själv bedömer risken minimal om man skottrensar skapligt, och inte gör pölsa på lungorna ;) Jag använder koppar enligt devisen 'better safe than sorry' plus att sist men inte minst skjuter de otroligt bra i mina bössor, och ger bra skotteffekt B) Åsså gillar jag vapenvård...'the smell of Sweet's in the morning...' :lol:

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dr Krall sa:

Så kan det vara kanske. Men vad säger ni om studierna angående bly...är riskerna överdrivna relativt annat :mellow:

Du Krallen!

Eftersom jag har en 6.5x51 så har jag faktiskt frisedel från hela den här diskussionen eftersom det inte finns eller går att ladda kopparalternativ klass1 ammunition:D

/Mike

Publicerat

Kör ofta Vulcan i 30-06, men en och annan Mega har passerat. Dock snöat in på ett det är läge och testa SST då den känns ekvivalent med Vulcan och ska man laddad själv så... :rolleyes:

Publicerat

Jag är inne på samma tänk som Krallis, när det gäller bly i maten. Man har också  en viss förutsägbarhet i terminalballistiken utifrån sitt aktuella val av kula. Med realistiska förväntningar på vad som faktiskt ska hända bör man bli nöjd och därmed salig på sin tro. 

Den tyska studien på 13000skjutna hjortar och vildsvin inför deras blyförbud kunde inte påvisa någon skillnad i vare sig flyktsträcka eller rikoshettrisk mellan bondat bly och blyfritt. 

Publicerat
2 minutes ago MarkusR sa:

Jag är inne på samma tänk som Krallis, när det gäller bly i maten. Man har också  en viss förutsägbarhet i terminalballistiken utifrån sitt aktuella val av kula. Med realistiska förväntningar på vad som faktiskt ska hända bör man bli nöjd och därmed salig på sin tro. 

Den tyska studien på 13000skjutna hjortar och vildsvin inför deras blyförbud kunde inte påvisa någon skillnad i vare sig flyktsträcka eller rikoshettrisk mellan bondat bly och blyfritt. 

Var de inte 3 som blev skadade av Rikoschetter i Tyskland under denna prövning? Eller minns jag fel?

Publicerat
37 minutes ago Dr Krall sa:

Missförstå mig rätt pojkar. Jag argumenterar lite provokativt 'bara för att'. Jag själv bedömer risken minimal om man skottrensar skapligt, och inte gör pölsa på lungorna ;) Jag använder koppar enligt devisen 'better safe than sorry' plus att sist men inte minst skjuter de otroligt bra i mina bössor, och ger bra skotteffekt B) Åsså gillar jag vapenvård...'the smell of Sweet's in the morning...' :lol:

Jag kastar skadade delar så jag är safe. Kanske är den snåla vilthandlaren som är problemet. ;) 

Publicerat
Just now sidelock sa:

Jag kastar skadade delar så jag är safe. Kanske är den snåla vilthandlaren som är problemet. ;) 

Vilthandlare? Försök få gubbarna i en slaktbod ute på landet att skottrensa älg enligt rekommendation :rolleyes:

Publicerat
2 minutes ago hs_merkel sa:

Var de inte 3 som blev skadade av Rikoschetter i Tyskland under denna prövning? Eller minns jag fel?

Vet ej 

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago MarkusR sa:

Fast mitt sunda förnuft om ballistik säger mig något annat.

Kula A passerar genom något och har 99% restvikt, kulan är hyffsat intakt och pga det inte avlämnat så mycket energi i målet.

Vikt bär med sig fart det vet vi och form bär med sig fart det vet vi.

Kula B passerar genom samma något under samma förutsättningar men har 49% restvikt, kulan är kraftigt deformerad och pga det avlämnat huvudelen av den medförda energin.

Låg vikt har mycket sämre möjligheter att bära med sig fart och en deformerad aerodynamisk katastrof tappar fart snabbt det vet vi.

Således står det utom allt rimligt logiskt tvivel för mig att kula B Är säkrare.

/Mike

Publicerat
10 minutes ago MarkusR sa:

Vilthandlare? Försök få gubbarna i en slaktbod ute på landet att skottrensa älg enligt rekommendation :rolleyes:

Då drabbas ju bara de själva. ;) 

Om de som säljer kött hade ränsat så hade där inte varit mycket för verket att hitta. 

Publicerat

För min del är anledningen till att välja blyfritt primärt för att undvika att andra djur, framförallt fåglar, ska få bly i sig. För egen del tror jag risken för blyförgiftning är tämligen minimal med lämplig skottrensning, men då jag oftast (typ alltid) passar djuret i skogen och lämnar räntan där känns det lite sisådär att riskera att t.ex.stora rovfåglar ska bli drabbade av blyförgiftning. Särskilt när avsikten delvis är att gynna  rovdjuren lite också.

Publicerat
2 minutes ago Mad Mike sa:

Fast mitt sunda förnuft om ballistik säger mig något annat.

Kula A passerar genom något och har 99% restvikt, kulan är hyffsat intakt och pga det inte avlämnat så mycket energi i målet.

Vikt bär med sig fart det vet vi och form bär med sig fart det vet vi.

Kula B passerar genom samma något under samma förutsättningar men har 49% restvikt, kulan är kraftigt deformerad och pga det avlämnat huvudelen av den medförda energin.

Låg vikt har mycket sämre möjligheter att bära med sig fart och en deformerad aerodynamisk katastrof tappar fart snabbt det vet vi.

Således står det utom allt rimligt logiskt tvivel för mig att kula B Är säkrare.

/Mike

Visst är det så, men de egenskaper du beskriver stämmer väl bättre med obondade blykulor? 

Publicerat
1 minute ago sidelock sa:

Då drabbas ju bara de själva. ;) 

Om de som säljer kött hade ränsat så hade där inte varit mycket för verket att hitta. 

I studien från livsmedelsverket/jägareförbundet var det lika mycket bly i färsen från viltuppköpare som privatslaktat. Man hade prov från många källor. 

Publicerat
  • Författare
20 minutes ago sidelock sa:

Eftersom jag är i branchen så kan jag meddela att vilthandlare kasserar alla skottskadade kroppsdelar i sin helhet, det försöks inte räddas några grytbitar ut bogar då det ger för dåligt netto.

Säljaren får betalt för användbar produkt, summan av detta har blivit att det knappt är lönt för en säljare att leverera mindre vilt som rådjur och mindre grisar om dom är kroppsskjutna.

Säkerligen en effekt av studien.

/Mike

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago MarkusR sa:

Visst är det så, men de egenskaper du beskriver stämmer väl bättre med obondade blykulor? 

Det har du rätt i....jag läste det som bondat, bly och blyfritt...my bad.

/Mike

Publicerat

Har gått över till blyfritt då markägaren kräver det (kommunal skog i Tyskland).

Brenneke TUG Nature + i 8x57IS har tennkärna och väger 9,7g. Den har funkat fint i rådjur i alla fall. Det återstår att se hur den beter sig i tyngre djur.

Publicerat

Nu riskerar vi en ny blydebatt, men fakta är att:

Den senaste svenska studien, där man tog blodprover på familjer som åt mycket vilt, visade att barnen inte hade några förhöjda nivåer av bly. Det hade däremot de vuxna, men studieupplägget medgav inte några säkra slutsatser angående ett eventuellt samband mellan blyammunition och blynivåer i blodet. Blodnivåerna hos de vuxna skulle kunna ha helt andra orsaker.

Det florerar röntgenbilder på skjutna hjortdjur med flyfragment en bra bit från sårkanalen. Men de flesta kan tänka sig att äta hagelskjutet vilt. Det krävs en hel del massa och energi för att fragment ska ta sig långväga genom seg muskulatur. Därför kommer man att hitta småfragmenten inom någon centimeter. Skär man bara rent med marginal har man blivit av med dessa. De enda som tar sig iväg längre är de som färdas genom lungvävnad, dvs mestadels luft. Och lungor är det få av oss som äter. Återstår då stora fragment, men de lär knappast vara farligare än ett blyhagel. Metalliskt bly kan inte tas upp utan måste omvandlas till olika föreningar. Man kan därför inte jämföra blymängder i nötnött och älgkött rakt av, eftersom nötköttet innehåller biotillgängligt bly, medan blyet i älgkött till största delen är metalliskt.

Personligen är jag inte så orolig över blyammunition, men var och en får välja vad de tror på och det är knappast fel att tillämpa försiktighetsprincipen.