Publicerat Februari 2, 20188 yr Jag behöver skaffa en ny bössa, har tittat och klämt på båda ovanstående. Finns några direkta fel på sauern? Har tänkt mig en med stållåda.
Publicerat Februari 2, 20188 yr Gissar att PMT kommer kunna ge en utömmande beskrivning av dessa vapens för- och nackdelar. Personligen tror jag det mest handlar om tycke och smak om än att kanske 404:an har lite mer delar som kan tänkas strula på sikt..?! Helt rätt tänkt med stållåda iaf. Den har klart trevligare slutstycksgång än versionen med aluminiumlåda av de jag känt på.
Publicerat Februari 2, 20188 yr Smaken är som röven klöven.. Tycke: blaser Smak:sauer 404 väcker ett habegär hos mig som R93/R8 aldrig gjort.
Publicerat Februari 2, 20188 yr Var sugen på en Sauer 404 i coolfiber, tyckte den kändes väldigt bra - tyvärr fanns den inte i kalibern jag önskade, så den blev inte av. Blasern känns kort & kompakt (vilket jag gillar) men jag kunde inte motivera priset för vad man får, så den blev inte av den heller. Båda bössorna gav dock bra intryck, även om jag skulle föredra 404 i coolfiber och tumhålskolv rent utseendemässigt!
Publicerat Februari 2, 20188 yr Författare Var nyss och kände på en r8 professional med kort (52cm) semipipa. Kändes vasst till drevjakt.
Publicerat Februari 2, 20188 yr 404 i all ära men det är nåt speciellt med att kamra en patron i R93/8 och känna/höra den lilla serenaden inne i slutstycket när allt hastigt roterar/vrids på plats och låsflänsarna fälls ut
Publicerat Februari 2, 20188 yr 3 hours ago Holz sa: Gissar att PMT kommer kunna ge en utömmande beskrivning av dessa vapens för- och nackdelar. Nja, jag skjutit rätt lite med en 404a..... Därtill är jag inget djupare fan av uppspännare öht..... Gissningsvis - och det är verkligen just det - så är nog 404an robustare, mindre känslig och mer slitstark. R8an saknar i princip all den genialitet och enkelhet som R93an hade. Men som sagt, det är utan djupare undersökning av 404an. 3 hours ago Holz sa: Personligen tror jag det mest handlar om tycke och smak om än att kanske 404:an har lite mer delar som kan tänkas strula på sikt..?! Spontant ser jag inte direkt vilka de delarna skulle vara i så fall. 3 hours ago Holz sa: Helt rätt tänkt med stållåda iaf. Den har klart trevligare slutstycksgång än versionen med aluminiumlåda av de jag känt på. Definitivt! T
Publicerat Februari 2, 20188 yr 6 minutes ago pmt sa: Nja, jag skjutit rätt lite med en 404a..... Därtill är jag inget djupare fan av uppspännare öht..... Gissningsvis - och det är verkligen just det - så är nog 404an robustare, mindre känslig och mer slitstark. R8an saknar i princip all den genialitet och enkelhet som R93an hade. Men som sagt, det är utan djupare undersökning av 404an. Spontant ser jag inte direkt vilka de delarna skulle vara i så fall. Definitivt! T Tänkte mer på några av dina inlägg i tidigare trådar när 404:an släpptes. Angående ev. tekniska problem så var det mest också en fundering efter jag läste dina tidigare inlägg om bössan, men det låter ju bra för TS att så inte verkar vara fallet.
Publicerat Februari 2, 20188 yr 19 minutes ago Holz sa: Tänkte mer på några av dina inlägg i tidigare trådar när 404:an släpptes. Angående ev. tekniska problem så var det mest också en fundering efter jag läste dina tidigare inlägg om bössan, men det låter ju bra för TS att så inte verkar vara fallet. Alltså - den är korkad ful och allmänt fördummande. Det är inte ett steg i rätt riktning för Sauer som studsare betraktat. Med det gäller ju för R8an med. Men det var nu inte frågan, det var om den skulle strula på sikt. T
Publicerat Februari 2, 20188 yr Författare Tror ni balansen blir konstig på en 404 om man väljer den med stållåda och sedan har i en standardpipa?
Publicerat Februari 2, 20188 yr 2 minutes ago Border sa: Tror ni balansen blir konstig på en 404 om man väljer den med stållåda och sedan har i en standardpipa? Nej, jag vet att den inte blir konstig. T
Publicerat Februari 2, 20188 yr Författare Svårt detta! Båda är fina och tyvärr med sett till garderoben de enda alternativen.
Publicerat Februari 2, 20188 yr Detta är en populär post. Köp Blasern. och ett tjog pipor i olika kalibrar. - då är du "i branschen"
Publicerat Februari 2, 20188 yr Detta är en populär post. Är det pipbytarfunktionen du är ute efter hade jag valt Blasern om tanken är att du ska byta pipa flera gånger under säsongen.
Publicerat Februari 2, 20188 yr Jag har aldrig riktigt gillat Blasers r93/r8, de har aldrig givit mig någon "vill ha känsla", och då har jag skjutit mycket med en r8. Jag gillar personligen inte uppspänningstangenter särskilt mycket, och inte heller rak-repetering på bössor när det inte är en historisk surplus bössa från Schweiz. Men med de sagt, så skulle jag mellan dessa två bössor absolut välja R8:an. Båda bössor har riktigt fina trycken och båda har bra precision. Men det som skulle få mig att välja en Blaser är helt och hållet på grund av deras pipbytessystem, samt dess stora utbud när det kommer till kalibrar. Mvh Willy, som aldrig skulle köpa en kommersiell pipbytare.
Publicerat Februari 2, 20188 yr 2 hours ago Holz sa: Är det pipbytarfunktionen du är ute efter hade jag valt Blasern om tanken är att du ska byta pipa flera gånger under säsongen. Tja, R8ans byte är en fraktion enklare. Men det är typ den enda skillnaden. 202an kräver att man gör rätt, eller kanske förr lika när man byter för att den ska skjuta där den ska. På 404an behöver man inte vara riktigt lika petig. Sedan beror det lite på kikarfästet med ska tilläggas. Tredjepartsdetaljer lär bli betydligt mer frekventa till 404an är R8an liksom de är för 202an, även om jag personligen nog tycker att utbudet är fullgott för bägge. /T
Publicerat Februari 3, 20188 yr 11 hours ago pmt sa: Tja, R8ans byte är en fraktion enklare. Men det är typ den enda skillnaden. 202an kräver att man gör rätt, eller kanske förr lika när man byter för att den ska skjuta där den ska. På 404an behöver man inte vara riktigt lika petig. Sedan beror det lite på kikarfästet med ska tilläggas. Tredjepartsdetaljer lär bli betydligt mer frekventa till 404an är R8an liksom de är för 202an, även om jag personligen nog tycker att utbudet är fullgott för bägge. /T För mig är det primärt att kikaren sitter monterad direkt på pipan och kan sitta kvar efter man skruvat loss pipan som talar för Blasern, vilket väl i princip borde eliminera behovet av kontrollskott..?! På min M03 har det de gånger jag testat bara skilt någon cm. i träffläge vid pip-/kikarbyte men mentalt lyckas jag inte förlika mig med tanken att göra någon av dessa operationer utan kontrollskott efteråt. Men Blasers system inbillar jag mig är mer eller mindre ’foolproof’ i det hänseendet, givet att man låter kikaren sitta kvar på pipan..!?
Publicerat Februari 3, 20188 yr 1 hour ago Holz sa: Men Blasers system inbillar jag mig är mer eller mindre ’foolproof’ i det hänseendet, givet att man låter kikaren sitta kvar på pipan..!? Japp, även om skytten i detta klipp knappast är nåt "fool" vad gäller skytte eller hantering av Blaser:
Publicerat Februari 3, 20188 yr 11 minutes ago exabit sa: Japp, även om skytten i detta klipp knappast är nåt "fool" vad gäller skytte eller hantering av Blaser: Det där såg ju onekligen övertygande ut. Ska nog ta och testa att göra motsvarande med min M03:a längre fram i vår och se hur det skiljer.
Publicerat Februari 3, 20188 yr Tycker 202 är trevligare än 404 men om det är pipbyte som gäller så skulle jag välja R8an
Publicerat Februari 3, 20188 yr Jag har ingen erfarenhet av varken Sauern eller Blasern, men om man ska gå efter utseendet så talar inget för Blasern. Jag har sagt det förut och jag säger det igen... Jag tycker att Blaser gör förbaskat fula kulgevär!
Publicerat Februari 3, 20188 yr 1 hour ago Ducati821 sa: Jag har ingen erfarenhet av varken Sauern eller Blasern, men om man ska gå efter utseendet så talar inget för Blasern. Jag har sagt det förut och jag säger det igen... Jag tycker att Blaser gör förbaskat fula kulgevär! Utseende är helt subjektivt så din åsikt om hur bössorna ser ut lär knappast ge trådskaparen något av värde.
Publicerat Februari 3, 20188 yr 16 minutes ago exabit sa: Utseende är helt subjektivt så din åsikt om hur bössorna ser ut lär knappast ge trådskaparen något av värde. Det är sant. Jag yttrade mig bara om utseendet, och som du säger så har det inget värde. Personligen så tror jag att Blasern är ett bättre vapen än Sauern! Men återigen... Blasern är så jävla ful så hur bra den än är så kommer jag aldrig att kunna betala för den!
Publicerat Februari 3, 20188 yr Detta är en populär post. 7 minutes ago Ducati821 sa: Det är sant. Jag yttrade mig bara om utseendet, och som du säger så har det inget värde. Personligen så tror jag att Blasern är ett bättre vapen än Sauern! Men återigen... Blasern är så jävla ful så hur bra den än är så kommer jag aldrig att kunna betala för den! Riktig skönhet kommer från insidan <3