Publicerat Mars 4, 20188 yr Kalibern har ju funnits i 10 år, varför har inte frågan tagits upp tidigare..
Publicerat Mars 4, 20188 yr 19 minutes ago Holz sa: Lite OT nu men vad gör 6,5 creedmore bättre än 6,5x47? Sitter och leker med tanken på en ren skyttebössa och båda dessa kalibrar har cirkulerat runt som möjliga kalibrar... 16 minutes ago Patrik L sa: Eller 260 Remington för den delen. Tror creedmoors landvinningar i nuläget har mer med hype och marknadsföring att göra än någon egentlig praktisk skillnad. Om vi jämför 260rem-6.5 creed-6.5×47 så ger 260 bäst prestanda men creed sniffar i hälarna trots kortare hylsa men bättre hylskonstruktion bla 30 graders bröst. 6.5creed är känd för bra prestanda och mycket god egenprecision vilket 6.5x47 kanske främst är känd för. 260 har bra prestanda men är inte känd för monsterprecision ( jag har en själv och den är lynnig med kulor) Då 6.5 creed fortfarande passar i en kort låda samt att hylsan medger lite mer krut än 6.5x47 vilket skapar möjligheter till skytte med tyngre kulor i bättre hastigheter samt att bägge är precis likvärdiga i precision så ser jag ingen anledning att välja 6.5x47 idag längre. /Mike
Publicerat Mars 4, 20188 yr Kan tillägga att i min 260 har jag bara fått 140 grains Ballistic Tip och Hornady Sst att skjuta av säkert 20 testade jaktkulor. Av skyttekulor är det endast 107grain smk som skjuter bra och jag provade nog alla fabrikat och vikter där. /Mike
Publicerat Mars 4, 20188 yr 6 minutes ago Mad Mike sa: Kan tillägga att i min 260 har jag bara fått 140 grains Ballistic Tip och Hornady Sst att skjuta av säkert 20 testade jaktkulor. Av skyttekulor är det endast 107grain smk som skjuter bra och jag provade nog alla fabrikat och vikter där. /Mike Intressant. Jag sköt iofs enbart Hornady interlock i Tikkan jag hade i sagda kaliber, men jag kan inte påstå att jag märkte av någon direkt dålig precision. Nu så ska det väl sägas att jag var aldrig ute på längre håll än 150 meter och jagade inte heller några extrema träffbilder heller. /Patrik
Publicerat Mars 4, 20188 yr 16 minutes ago Patrik L sa: Intressant. Jag sköt iofs enbart Hornady interlock i Tikkan jag hade i sagda kaliber, men jag kan inte påstå att jag märkte av någon direkt dålig precision. Nu så ska det väl sägas att jag var aldrig ute på längre håll än 150 meter och jagade inte heller några extrema träffbilder heller. /Patrik Nu gillar jag min 260 ändå, hittar man nått den trivs med så är kalibern väldigt stabil riktigt långt ut. /Mike
Publicerat Mars 4, 20188 yr 1 hour ago Varmint sa: Var det nån som sa 7.62x63? Jäkla nykomling..... Innan 1888 är liksom hyfsat med i leken i min värld. /T
Publicerat Mars 4, 20188 yr 30 minutes ago Mad Mike sa: Kan tillägga att i min 260 har jag bara fått 140 grains Ballistic Tip och Hornady Sst att skjuta av säkert 20 testade jaktkulor. Av skyttekulor är det endast 107grain smk som skjuter bra och jag provade nog alla fabrikat och vikter där. /Mike Vilket krasst sett är en fråga för pipan att motivera. Man kan få det mesta att skjuta riktigt bra givet bra kulor och jämna laddningar. /T
Publicerat Mars 4, 20188 yr Författare Nu kom vi ju bort från ämnet lite... svensk jakt få med vett i huvet skjuter vilt på toklånga håll där bössan måste leverera träffbilder som får fysikens lagar att blekna. Fast om mina kriterier för tråden ska hållas finns väl inte met att tillägga ändå
Publicerat Mars 4, 20188 yr Författare Just now Dansken sa: Kukmätartråd. Är det? jag såg det mer som ”keep it simple” då jag inte ser så stor skillnad mellan exempelvis 6,5x55 och nämnda .260 rem eller 8x57is och 30-06 när det handlar om svenska jaktförhållanden.
Publicerat Mars 4, 20188 yr Författare Dessutom tycker jag det är roligare att tjafsa om skott till vapen än om ryggskott
Publicerat Mars 4, 20188 yr Jag förstår tanken med trådstarten även om det sällan kommer något vettigt ut ur slika trådar. De brukar snabbt spåra ur och tämligen omgående brukar folk börja att basunera ut hur satans bra 308win och 30-06 är istället.
Publicerat Mars 4, 20188 yr 17 minutes ago Dahla sa: Är det? jag såg det mer som ”keep it simple” Mm... Precis! 6,5x55, 8x57 å 9,3x57 är enkelt å bra för mig!
Publicerat Mars 4, 20188 yr Detta är en populär post. Med tanka på att Olle Jägare skjuter 7 skott om året är det vettigaste köp en billig gammal hyllvärmare i nån udda kaliber (inom klassningen för vad man ska jaga) som han får billigt av handlaren som i sin tur är lycklig över att han äntligen kan bli av med den Win- win. Och grisfan dör på köpet
Publicerat Mars 4, 20188 yr 5 minutes ago Dansken sa: Med tanka på att Olle Jägare skjuter 7 skott om året är det vettigaste köp en billig gammal hyllvärmare i nån udda kaliber (inom klassningen för vad man ska jaga) som han får billigt av handlaren som i sin tur är lycklig över att han äntligen kan bli av med den Win- win. Och grisfan dör på köpet Instämmer. Olle kunde lika bra haft en remingtonare i 8x58rd som nåt annat. Vilket för övrigt är en icke nämnd mm-kaliber.
Publicerat Mars 4, 20188 yr Författare 1 hour ago Dansken sa: Med tanka på att Olle Jägare skjuter 7 skott om året är det vettigaste köp en billig gammal hyllvärmare i nån udda kaliber (inom klassningen för vad man ska jaga) som han får billigt av handlaren som i sin tur är lycklig över att han äntligen kan bli av med den Win- win. Och grisfan dör på köpet Olle jägare hittar nog inte hit ändå och om han inte är i behov av att träna så stämmer det du skriver absolut. uddakalibrar är ju dock lite bängligt ifall jaktlaget har krav på godkänt på älgbanan
Publicerat Mars 4, 20188 yr 1 hour ago Dahla sa: Olle jägare hittar nog inte hit ändå och om han inte är i behov av att träna så stämmer det du skriver absolut. uddakalibrar är ju dock lite bängligt ifall jaktlaget har krav på godkänt på älgbanan Olle kan ju ha en töntbössa för att göra hål i pappälgar och andra pappersföremål med....... T
Publicerat Mars 4, 20188 yr 1 hour ago Dahla sa: uddakalibrar är ju dock lite bängligt ifall jaktlaget har krav på godkänt på älgbanan Men du vet, Olle han har ju faktiskt varit med i jaktlaget sedan det startade och han har skjutit godkänt alla andra år. Så vi kan ju faktiskt låta honom vara med ändå...
Publicerat Mars 4, 20188 yr 15 minutes ago pmt sa: Olle kan ju ha en töntbössa för att göra hål i pappälgar och andra pappersföremål med....... T Ännu bättre, Olle kan låna banans 6,5a och vingla in sitt brons på 11:e serien. Sen kan han jaga med sin tidigare nämnda 8x58RD.
Publicerat Mars 4, 20188 yr Normal jakt i sverige... vad jagas? 7.62x39 och 9x39 kan fungera beroende på villebråd.
Publicerat Mars 4, 20188 yr 9,3x66 SAKO tycker jag verkar vara en intressant patron. Någon som testat?
Publicerat Mars 4, 20188 yr 33 minutes ago Sako_Finnbear sa: 9,3x66 SAKO tycker jag verkar vara en intressant patron. Någon som testat? Det finns en, den långe, den ödmjuke, den javaknarkande, den med Elmer som avatar.
Publicerat Mars 4, 20188 yr 1 hour ago Sako_Finnbear sa: 9,3x66 SAKO tycker jag verkar vara en intressant patron. Någon som testat? Ja, fast jag sköt aldrig nåt vilt med den Det var en trevlig Sako 75 Stainless. Kalibern är dock smått meningslös och bara krånglar till det. Skaffa en vanlig 9,3x62 istället som gör i princip samma sak till ett lägre pris
Publicerat Mars 4, 20188 yr Författare 8 minutes ago exabit sa: Skaffa en vanlig 9,3x62 istället som gör i princip samma sak till ett lägre pris Klokt skrivet... det finns så jäkla många ”onödiga” kalibrar som nästan gör det någon redan har gjort tidigare