Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kalibrar för dom kloka...

Featured Replies

Publicerat

Kronammo? 5.56×45?

En Tikka t3x i 308 är väl den kombination som säljs mest till nybakade jaktaspiranter. Den fyller ju liksom alla epitet som radas upp som nödvändiga. Billig, bra, blyfri, lätt, billig, kort pipa, lite rekyl, billig... 

Att sedan vissa av oss skulle välja andra kalibrar (och vapenfabrikat) handlar om en tanke och idéologi. Just nu har jag två .30-gevär, och det på grund av tillfälligheter mer än något annat. Den klassiska kombinationen 6,5×55 och 9,3×62 är något jag strävar efter. Om jag kommer dit får framtiden utvisa. Vägen är allt?

• Svar 190
  • Visningar 28k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• sidelock
    sidelock

Lager är en mycket bättre öl för svenskt fylleri, fler som uppskattar smaken, billigare burkar, större utbud, bättre tillgång. Det förstår ju alla som som tänker med hjärnan och inte är IPA-fanboys.

• Tillverkat av blandade nedmalda likdelar av älg skjuten med .30-06 och gris skjuten med 6,5X55 på hagelhåll. Tyvärr bara med Coca-Cola till, för jag ska på årsmöte i skytteföreningen om en timme 

• De är inte det minsta "sämre" - det där är helt subjektivt. Så välj fritt och skit i vad diverse "experter" på forumen tycker.

Posted Images

Publicerat
  • Författare
31 minutes ago JohanL73 sa:

Den klassiska kombinationen 6,5×55 och 9,3×62 är något jag strävar efter. 

Klok :)

Jack O'Connor kallade ju .375 H&H för "Queen of the Medium Bores" så jag tror jag ska börja kalla 9,3X62 för "Drottningen av landet Lagom"

Publicerat

9,3×62 är en genial jaktkaliber. Tillräckligt kraftig för att klara allt vilt på jorden med rätt kulval (läs gärna Kevin 'Doctari' Robertson's alster), och tillräckligt snäll att skjuta för att alla kan lära sig hantera den. Otto Bock visste vad han gjorde när han tog fram den till de tyska afrikanybyggarna B)

Publicerat

Och så kom då tramset, dumheten och navelskådningen....

6 hours ago Varmint sa:

6.5x55, .308 och 30-06 är dom bästa kalibrarna av alla för svensk jakt av rätta anledningar.

Mmmm - för att svensken i gemen är dum i huvudet....... Så kan man säga om man vill pratat klartext.

6 hours ago Varmint sa:

Mest/bäst kulutbud, det finns ammunition överallt alla bössor görs i dom kalibrarna.

Det är väl krasst sett den enda argumentet för kaliber .30 som överhuvudtaget finns. Mot det kan man säga att utbudet fokuserar på alldeles för lätta kulor i den kalibern, i synnerhet om vi ser på svensk klass1 jakt som är en fråga om "verksamhet inom dubbelt hagelhåll". Det är ju ingen slump att man envisas med 80m på älgbanan......

6 hours ago Varmint sa:

Sämst av alla om man tänker med hjärnan och inte hjärtat är 8x57, sämst kulutbud, sämre precision och anslagskraft än .308 (speciellt på längre håll)

Utifrån vilka tekniska grunder?

Skillnaden är krasst sett minimal..... .308" mot .323". That's it. 0,15 tum.... Eller typ 0,4mm skillnad i diameter. Det ger knappast någom som helst skillnad ballistiskt sett - i synnerhet inte sett till den svenska jakten.

Så jämför vi lika med lika - dvs samma kulvikt och kulform är skillnaden - noll..... Det finns inget i hylsorna skosntruktion heller som indikerar att 57-hylsan skulle prestera sämre än 51mm hylsan. Den relativt lilla skillnaden i prestanda ligger mest i att 8x57 laddas till 3800, 308 till 4200 bar.

Vad 8x57 däremot kan till skillnad mot 308 är att den kan hantera tyngre kulvikter eftersom den ursprungligen använde 15,2g kulor även om dagens standard är 12,7g.

6 hours ago Varmint sa:

Jämfört mot 30-06 så har den en mer svajig kulbana, lägre anslagsenergi, kulutbudet är pinsamt osv.

Säger det igen och igen, det är dom som tänker mer med hjärtat än hjärnan som ser ner på .308 och 30-06 :yes:

Mmmmm - du jämför en overborekaliber med en harmonisk kaliber. Säger det igen: koppla in hjärnan..... 308an kopierar en 8x57 i det mesta, utom förmågan att hantera tunga kulor. Med ditt resonemang är ju 308an precis lika kass därmed.....

6 hours ago Varmint sa:

Det handlar bara om okunskap när man gör det, ta en tavla på 100-200-300-400-500m Skjut med 8x57 och .308.. 308:an kommer att ha högre anslagsenergi, bättre precision, vara flackare. Hur tråkig kalibern än må vara. Att säga nåt annat är bara korkat...

Nej, men det du säger är korkat. Egenprecisionen beror INTE på vad som står i hylsbotten. Det beror på helt andra saker - som pipans kvalitet och kulornas jämnhet. Och med samma kula i samma kulvikt är skillnaden - inte mätbar.

6 hours ago Varmint sa:

Eller påståenden som buuuhuuuuuu (cry me a river), 30-06 är bara en kopia av 8x57, det ändrar ju liksom ingenting, det är fortfarande en mer potent kaliber :)

Det var onekligen en nyhet...... Att USA tittade på både 303 och 8x57 när de tog fram sin 30-03 är sant ja. Men de valde även att titta mer på 7x57 som man hade lite förhandserfarenheter av med. Och valde då att till fullo gå på de mer moderna europeiska kaliberkonstruktionerna med större hylsvolymer. 30-06 har därmed mer gemensamt med 7x64 eller 8x64 än 8x57......

Som overbore är den ett extremt korkat val som militär enhetspatron, det är däremot sant. Som jaktpatron är den för svensk klass1 jakt för snabb, eller rättare den har kapaciteten för en fart man inte har nytta av, och långhållegenskaperna blir tveksamma då den måste upp i tunga kulor för att ge bra prestanda på långa håll. Lite samma sak som gjorde 6,5 och 7mm så populära som jaktkalibrar - de hade långa kulor med bra belastning. Gör man samma trick med 7,62 slår "volymenparadoxen till" och det blir fort tungt. Vilket ökar rekylen och gör att minsta skillnad i rekylupptagning syns i träffbilderna - även om egenprecisionen är där i 308, 30-06, 8x57 eller saker som tex 9,3x62 rent tekniskt sett skjuter de flesta mätbart sämre med mer rekyl. Vilket amerikanerna insåg redan med som 30-03, det var ju därför man kortade hylsan lite och gjorde en lättare kula.......

6 hours ago Varmint sa:

När fan ska vi växa upp och sluta prata om hur roliga olika kalibrar är? Man skjuter ju på djur! Effektivitet, kulutbud, precision och energi är det som räknas, i alla fall i min värld

Tja, den dagen vi inser vad som är de tekniska och ballistiska skillnaderna mellan kalibrarna kanske? Och inte llängre tror på andeväsen, korkad reklam och idioter på andra sidan atlanten.....

6 hours ago Varmint sa:

Och här sitter vi och snackar om hur korkade amerikaner är :whistling:

Men som sagt, att vara annorlunda bara för att det är roligt, tror jag ska gå med kjol till jobbet imorgon :woot: då tänker jag minsann.

Om tre personer i samma rum tänker samma tanke är två av dem komplett onödiga och bör tas bort.... 

Personligen bryr jag mig mindre om kalibern när jag synar vapen - bara den inte är amerikansk. Är det rätt bössa är den funkis så länge kalibern är "inom den klass jag behöver". Jag skulle faktiskt ha lättare för ett amerikansk vapen än ett vapen i en amerikansk kaliber - för dumhet har aldrig i helvete varit en tillgång.

Sedan kan man ibland ha en del väldigt specifika krav är som liksom inte är "svensk standardjakt" vilket det var frågan om här, tom så specifikt som klass1 jakt.

Sedan är det lite kul med kaliberhistoria med... Bara den inte är amerikansk, för då blir den bara tråkig och intetsägande eftersom extremt mycket amerikansk utveckling bygger mest på att skapa en nyhet för konsumtion än egentlig utveckling vilket visar sig rätt ofta i att "nyheterna" blir rätt kortvariga, är tekniskt sett felaktiga eller är kopior av europeiska konstruktioner.

/T

Publicerat
7 hours ago Sjöfaran sa:

Bara en fundering .....

Varför rekommenderar man 308 å 3006 framför 8-57....?

30-06 vet jag inte om man ser så många rekommendera...... Det är ett rätt korkat råd med den kalibern till ngn som kanske inte ens kan skjuta.....

Att 308 rekommenderas för 8x57 beror på förekomsten av billig ammuntion och hanterlig rekyl. Liksom för 6,5x55.  Jag hade inte malt med 6,5 på banan om det inte var ekonomiskt försvarbart. Vilket det är även för min rätt blygsamma förbrukning - runt 500 skott om året - så är det ekonomiskt försvarbart med en unik 6,5-pipa för banan. Livslängskostnaden för en pipa är betydligt lägre än kostnaden för att öva slut en pipa i 9,3x62.

7 hours ago Järven sa:

Jag tror att det är så enkelt när det gäller mångas kaliberval har styrts av kombinationen av "gratis" skott från staten, vad skytterörelsen använde i kombination av vad lokala järnhandeln hade på hyllan historiskt sett, sen har de traditionella kalibrarna fått leva kvar av gammal vana och begagnatutbud på bössor.

Som du säger så är en klass 1 det man oftast behöver och det mesta går att lösa med en 6.5x55, 308 eller 30-06....roligt eller inte är det nog endast en miniriotet som reflekterar över.

"roligt" för gemene man är nog mera att det finns två sorter eller fler i kalibern att välja på hos Runarssons järnhandel.

För nybörjaren bör tre saker vara prioriterat: övning, övning och övning. Och helst i början - så lite rekyl som möjligt. Svaret blir då 6,5x55 eller 308 - så billigt det kan bli och med så lite reyl man kan få i klass 1.

Rolig kan vara mycket.... Och är ofta rätt personligt. Personligen gillar jag saker som säger "Ka-Boooooooom" långt mer än saker som säger "Krack" när man drar i spaken...... Men det är bara jag det. Roligt kan vara annat för andra.

/T

Publicerat
  • Författare

PMT, om du bara kunde välja en enda kulkaliber för den svenska jakten, (inte övning) vilken hade du då valt och varför?

Publicerat

@pmt det finns inget roligare än att höra dina åsikter om kulvapen/kaliber. Läste allt, orkar inte citera ditt inlägg bara. Jag vet redan (tro det eller ej) allt du skrev. Men det förändrar ju fortfarande absolut ingenting :D

Du skuggboxas mot dig själv, utan att du vinner. Du är ju en vuxen man till trots, att du har så svårt att tänka steget längre, och se den stora bilden. Less is more.

Publicerat
8 hours ago Dahla sa:

PMT, om du bara kunde välja en enda kulkaliber för den svenska jakten, (inte övning) vilken hade du då valt och varför?

I klass1 - 9,3x62 eller om man vill vara annorlunda 8x68S. Det är kalibrar som kan laddas till nästan 375-prestanda och mjukt med lätta kulor ner till rådjurspurchen uran att fördärva djuret. 

Kan ge riktig Ka-Boom, men även bli mjuk i rekylen. Rekylmässigt är det kalibrar de flesta kan lära sig hantera, går man lite över dessa blir just den parametern lite mer begränsande. 

T

Publicerat
12 minutes ago Varmint sa:

@pmt det finns inget roligare än att höra dina åsikter om kulvapen/kaliber. Läste allt, orkar inte citera ditt inlägg bara. Jag vet redan (tro det eller ej) allt du skrev. Men det förändrar ju fortfarande absolut ingenting :D

Ja, eftersom du fetvägrar att tänka själv utan gör som alla andra som inte heller tänker. Då ändras aldrig någonting.... 

14 minutes ago Varmint sa:

@pmt

Du skuggboxas mot dig själv, utan att du vinner. Du är ju en vuxen man till trots, att du har så svårt att tänka steget längre, och se den stora bilden. Less is more.

Den var lite ny.... Jag brukar anklagas för att förvänta mig att alla andra kan prestera vad jag kan. Men det ser jag bara som medelmåttig lättja när folk inte hänger med.

Denna var som sagt lite ny och vittnar om lite kreativ förmåga - varför tänker du under resten av dagen? 

T

Publicerat

Pojkar, pojkar, pojkar....

Jag förstår att jaktabstiensen börjar kännas av en smula ;) men ni är stora nog att ändå fixa att hålla tonen på en hygglig nivå. Skärpning alltså!

/Jämta 

Publicerat
3 minutes ago Jämta sa:

Pojkar, pojkar, pojkar....

Jag förstår att jaktabstiensen börjar kännas av en smula ;) men ni är stora nog att ändå fixa att hålla tonen på en hygglig nivå. Skärpning alltså!

/Jämta 

Har du inte hört det senaste? Jag kan inte jaga, jag har 30-06 och 6.5x55, flera i jaktlaget har 30-06 och 308 också, det går ju inte. Det är liksom helt fel, har du nåt förslag på hur vi ska fortsätta bedriva jakten? Skämt åsido. Jag blir lite känslig av mig när nån dumförklarar otroligt många människor pga kaliberval, jag ber om ursäkt om jag har varit hård i tonen.

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

I klass1 - 9,3x62 eller om man vill vara annorlunda 8x68S. Det är kalibrar som kan laddas till nästan 375-prestanda och mjukt med lätta kulor ner till rådjurspurchen uran att fördärva djuret. 

Kan ge riktig Ka-Boom, men även bli mjuk i rekylen. Rekylmässigt är det kalibrar de flesta kan lära sig hantera, går man lite över dessa blir just den parametern lite mer begränsande. 

T

Tänk vad fel man kan ha. Jag hade gissat att du sju dagar i veckan skulle rekommendera något med fläns... ;-)

Publicerat

Bra tidsfördriv att läsa denna tråden!
Men är det någon som kan förklara varför en amerikansk kaliber är sämre? gärna så enkelt som möjligt. För en som inte begriper.

308 vs 8x57 tex. typ samma prestanda, Men mer valmöjligheter med 308 när det gäller fabriksladdat. Då borde väl 308an vara det bästa valet eller tänker jag fel?

Publicerat
  • Författare
29 minutes ago 19Henke94 sa:

Men är det någon som kan förklara varför en amerikansk kaliber är sämre? gärna så enkelt som möjligt. För en som inte begriper.

Jämför med amerikanska och europeiska bilar :)

USA = Stort, vräkigt och övermotoriserat till ingen nytta.

Europa = Snyggt, elegant och bränsleeffektivt.

Ok, det var ingen bra jämförelse :D

Publicerat
4 hours ago Varmint sa:

Det finns ett ordspråk, "man ändrar inte på ett vinnande concept"

Det finns ett till "Don´t fix it if it´s not broken"

På tal om att tänka...

.308 och 30-06, faktiskt gjorda för dom som inte ska behöva tänka. Och används av förvånandsvärt av många som är duktiga på att tänka. Om du förstår vad jag menar :rolleyes:

Hm hm “man ändrar inte på ett vinande concept”.....

“Don’t fix if it’s not broken “.......

8-57, 7-57, 6,5-55 å 9,3-62 kom ju alla långt före 3006 å 308.......

Så frågan borde vara varför byta från ett mycket gott å vinnande concept till 3006 eller 308.........?:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Man förstod inte det metriska systemet... 

Publicerat
29 minutes ago Sjöfaran sa:

Så frågan borde vara varför byta från ett mycket gott å vinnande concept till 3006 eller 308.........?:thumbsup:

Dom kom före, hur gör det dom vinnande på nåt sätt? :D 6.5x55 i all ära, gillar kalibern, den har sina egenskaper.

Men 8x57? Mellanmjölkens mellanmjölk, slår inte hårdare än .308, går inte flackare, har inte samma precision, är dyrare, kulutbudet pinsamt..

9.3x62 har sina bra egenskaper, men i sammahanget då, mycket kraftigare rekyl, mycket dyrare ammo, potatiskastare, inte samma precision. Kulutbudet mycket sämre.. Listan är lång..

Det finns ju en anledning till att det går typ 10st .308 på en 9,3 eller 8x57,

Vanligaste kalibrarna för civilt bruk

1. 22lr

2. 30-06

Så dina "vinnare" får stå för dig :whistling:

Jag är ledsen, vi svenssons är i minoritet, vi kan sitta och spekulera det ena och andra, försöka hitta fel på allt som inte är europeiskt.

Men det ändrar fortfarande ingenting, .308 och 30-06 är dom mest använda kalibrarna i världen för jakt. Och jag är inte den som säger emot bara för att. Det finns goda anledningar till det B)

Publicerat
26 minutes ago Sjöfaran sa:

8x57, 7x57 och 6.5x55 är alla militära konstruktioner och varför man väljer att ta fram en egen militär patron och inte välja sin potentiella fiendes finns det många anledningar till.

Att alla sedan blivit populära jaktpatroner gör ingen av dom bättre eller sämre än någon annan. 

/Mike

Publicerat
8 minutes ago Mad Mike sa:

8x57, 7x57 och 6.5x55 är alla militära konstruktioner och varför man väljer att ta fram en egen militär patron och inte välja sin potentiella fiendes finns det många anledningar till.

Att alla sedan blivit populära jaktpatroner gör ingen av dom bättre eller sämre än någon annan. 

/Mike

Så är det. Militär utröstning har oftas en särskild historia. 

Publicerat

Det finns ju många kalibrar som säkert är väldigt bra för det som dem är tänkta till men som mer eller mindre dött ut, på samma sätt som det finns massor av kalibrar som finns kvar i stora mängder trots att dem inte gör något speciellt eller unikt. Det handlar ju till stor del om de militära kalibrarnas historiska övertag och vilka kalibrar som de stora tillverkarna producerar sina vapen i.

Ta kaliber 16 i hagelvapen, hyllas och älskas av många och borde vara en vanlig och omtyckt kaliber, välbalanserad också. Men ändå väldigt mycket ovanligare än 12 och 20. För att det tillverkas så få nya vapen i kalibern, och därmed inte heller lika vanligt med ammunition.

Samma sak med .308. Den kamras av alla stora tillverkare och ammo finns överallt, billig och lätttillgänglig. Stort utbud av komponenter som resultat. 8x57 kan vara bättre eller sämre ( jag gillar den fast jag inte har en bössa i kalibern själv) men den är inte lika vanlig hos stora tillverkare (har iallafall inte varit tidigare, man har ju anat ett visst uppsving framförallt senaste decenniet). Därav mindre utbud av ammo och komponenter. Så att argumentera för vad som är bäst baserat på vad som är vanligast är ju inte direkt logiskt, för det är ju inte kopplat till vad kalibern gör och presterar. Är ju som att argumentera för att den vanligaste bilen på vägarna är den bästa sett till prestanda och kvalitet. Eller att den vanligaste bössmodellen i skogarna är den bästa sett till kvalitet och prestanda. 

Publicerat
2 hours ago Mad Mike sa:

Sist jag var i en vapenbutik så frågade jag säljaren vilken kaliber säljer ni mest av.

Svaret var att i särklass säljs det mest av 308 typ lika mycket eller mer än alla andra kalibrar tillsammans.

Alla andra har fel och jag har rätt eller att slåss mot väderkvarnarna leder sällan till något bra. 

/Mike

Ja fler och fler använder 308 Win, och med all rätt! Betydligt snällare rekyl än 30-06, och gör i princip samma jobb. Anledningen till varför jag själv valde 30-06 är att den på ett vettigare sätt än 308 Win hanterar tyngre kulor. Jag tror på tunga kulor med hör tvärsnittsbelastning i måttlig fart.

Publicerat
17 minutes ago Varmint sa:

Dom kom före, hur gör det dom vinnande på nåt sätt? :D 6.5x55 i all ära, gillar kalibern, den har sina egenskaper.

Men 8x57? Mellanmjölkens mellanmjölk, slår inte hårdare än .308, går inte flackare, har inte samma precision, är dyrare, kulutbudet pinsamt..

9.3x62 har sina bra egenskaper, men i sammahanget då, mycket kraftigare rekyl, mycket dyrare ammo, potatiskastare, inte samma precision. Kulutbudet mycket sämre.. Listan är lång..

Det finns ju en anledning till att det går typ 10st .308 på en 9,3 eller 8x57,

Vanligaste kalibrarna för civilt bruk

1. 22lr

2. 30-06

Så dina "vinnare" får stå för dig :whistling:

Jag är ledsen, vi svenssons är i minoritet, vi kan sitta och spekulera det ena och andra, försöka hitta fel på allt som inte är europeiskt.

Men det ändrar fortfarande ingenting, .308 och 30-06 är dom mest använda kalibrarna i världen för jakt. Och jag är inte den som säger emot bara för att. Det finns goda anledningar till det B)

Nja.....

Det går ju trender......

Det är väl fortfarande så att flest älgar fälls av 6,5-55.......

Experterna säger oftast att 6,5-55 är bästa valet för svensk jakt....

8-57 säljer idag mer än  3006.....

9,3-62 måste väl nästan vara kalibernas kaliber.... kulor från 11-21 gram å fungerar i både korta å långa pipor:D