Publicerat Mars 4, 20188 yr Jo det är väl så sant, men det måste vara en riktigt potent patron? Har ju min 375 H&H, så någon 9,3 behövs inte för min del, bara lite nyfiken på patronen så...
Publicerat Mars 5, 20188 yr Författare Om jag ska svära lite så är väl i så fall 375 Ruger ett klokare val fast jag hade ändå valt 9,3x64 brenneke
Publicerat Mars 5, 20188 yr Detta är en populär post. Ibland är det skönt att skita i att vara rationell och klok och istället följa sitt hjärta.
Publicerat Mars 5, 20188 yr 19 hours ago Dahla sa: Att 6,5x55, 7x57, 8x57 och 9,3x62 är dom kalibrarna vi alla bör äga vet ju alla... men finns det någon annan metrisk kaliber utöver ovanstående som är värt att ödsla tid på för normal jakt i Sverige? Mina kalibrar
Publicerat Mars 5, 20188 yr 14 hours ago sidelock sa: Ännu bättre, Olle kan låna banans 6,5a och vingla in sitt brons på 11:e serien. Sen kan han jaga med sin tidigare nämnda 8x58RD. ....klokt beslut då han förmodligen har kvar Knektskott sen Hemvärnstiden som kan riskera ta slut innan han trillar av pinn om man övar för ofta eller ihållande. Såja, nu tycker jag det äntligen börjar bli lite fördomsfyllt i tråden.
Publicerat Mars 5, 20188 yr 1 hour ago Järven sa: Såja, nu tycker jag det äntligen börjar bli lite fördomsfyllt i tråden. Fördomsfullt? Tycker jag inte.... Tecken på en viss insikt skulle jag förr säga. Ibland kan jag tycka det blir ett alldeles för stort fokus på kalibern - krasst sett duger en klass1 - vilken som helst - till all klass1-jakt. Sedan är den kanske inte optimal eller "rolig" - men det är ju så, per definition, att en klass1 är en klass1. Visst för en nybörjare med rätt otränat skytte - ja, då är krasst sett allt utom 6,5 eller 308 fel, i alla fall som första vapen. Men som "andra pang" kan man gott ta ut svängarna lite kan jag tycka. Även om den rätt okunniga "6,5-308-3006-maffian" får ont i magen och blir irriterade på alla idioter som bara måste vara annorlunda. Det är ju inte att bössan eller kalibern är fel, utan det är för att de tråkmånsarna drabbas av tvivel när de ser andra som tänker själv. Det är helt enkelt enklare för mindre utvecklade livsformer om alla har lika - för då slipper de tvivla. Då känns det helt enkelt bättre för dessa enkelspåringa själar. Och de kan då - när den dagen sker - lämna in hjärnan och säga "den är i bra skick, den är myclet lite använd". Som om det finns en begagnatmarknad för dessa objekt...... Undrar om de skulle säga samma sak med stolthet om sina könsorgan? "I väldigt bra skick, knappast använde....." Vår nestor Jan Åkermann skrev (fritt ur minnet men det torde stämma rrätt bra): den som tränat upp sin skjutförmåga med en 6,5x55 på det lokala skyttegillet kommer inte att ha några som helst problem med att bruka en 9,3x62 med stor framgång i älgskogen. Klok karl, även om det sades på den tiden frivilliga skytterörelsen var just precis exakt det - en frivillig skytterörelse. /T
Publicerat Mars 5, 20188 yr 7 hours ago Dahla sa: Om jag ska svära lite så är väl i så fall 375 Ruger ett klokare val fast jag hade ändå valt 9,3x64 brenneke Vet inte hur det står till nu, men innan var det lögn i helvete att försöka hitta ammo i Sverige till Rugern? Kan tänka mig att det skulle bli problem på exempelvis Afrikaresan om ens ammo kom bort...
Publicerat Mars 5, 20188 yr 5 minutes ago Sako_Finnbear sa: Vet inte hur det står till nu, men innan var det lögn i helvete att försöka hitta ammo i Sverige till Rugern? Kan tänka mig att det skulle bli problem på exempelvis Afrikaresan om ens ammo kom bort... Då tar man PH:s bössa, klart!
Publicerat Mars 5, 20188 yr 1 minute ago sidelock sa: Då tar man PH:s bössa, klart! Jo, visserligen, men åtminstone jag hade hellre skjutit med min egen bössa.
Publicerat Mars 5, 20188 yr 10 minutes ago Sako_Finnbear sa: Jo, visserligen, men åtminstone jag hade hellre skjutit med min egen bössa. Helt ok, jag menar bara att det är lite dumt att överdriva konsekvenserna av att pluggen försvinner när man ska jaga hos någon vars jobb är att ha bössor att tillgå.
Publicerat Mars 5, 20188 yr Detta är en populär post. När man läser den här tråden är jag glad att jag inte är klok
Publicerat Mars 5, 20188 yr 1 hour ago pmt sa: Visst för en nybörjare med rätt otränat skytte - ja, då är krasst sett allt utom 6,5 eller 308 fel, i alla fall som första vapen. Men som "andra pang" kan man gott ta ut svängarna lite kan jag tycka. Även om den rätt okunniga "6,5-308-3006-maffian" får ont i magen och blir irriterade på alla idioter som bara måste vara annorlunda. /T Detta med kalibrar är lite grann som livet " man börjar livet med blöja och slutar livet med blöja" på samma sätt börjar man med en av tre ovanstående och slutar med en. Min första klass1 var en 6.5x55, under de följande 30 åren har ett antal kalibrar utvärderats,laddats,verifierats för att lämna plats för nästa. Idag är jag tillbaks på en 308 och en 30-06 för att det alltid funkar och gör allt väldigt enkelt. Jag har visserligen en 260 men den får ta ett steg tillbaks nu som reservbössa. /Mike
Publicerat Mars 5, 20188 yr 1 hour ago pmt sa: Fördomsfullt? Tycker jag inte.... Tecken på en viss insikt skulle jag förr säga. Ibland kan jag tycka det blir ett alldeles för stort fokus på kalibern - krasst sett duger en klass1 - vilken som helst - till all klass1-jakt. Sedan är den kanske inte optimal eller "rolig" - men det är ju så, per definition, att en klass1 är en klass1. Visst för en nybörjare med rätt otränat skytte - ja, då är krasst sett allt utom 6,5 eller 308 fel, i alla fall som första vapen. Men som "andra pang" kan man gott ta ut svängarna lite kan jag tycka. Även om den rätt okunniga "6,5-308-3006-maffian" får ont i magen och blir irriterade på alla idioter som bara måste vara annorlunda. Det är ju inte att bössan eller kalibern är fel, utan det är för att de tråkmånsarna drabbas av tvivel när de ser andra som tänker själv. Det är helt enkelt enklare för mindre utvecklade livsformer om alla har lika - för då slipper de tvivla. Då känns det helt enkelt bättre för dessa enkelspåringa själar. Och de kan då - när den dagen sker - lämna in hjärnan och säga "den är i bra skick, den är myclet lite använd". Som om det finns en begagnatmarknad för dessa objekt...... Undrar om de skulle säga samma sak med stolthet om sina könsorgan? "I väldigt bra skick, knappast använde....." Vår nestor Jan Åkermann skrev (fritt ur minnet men det torde stämma rrätt bra): den som tränat upp sin skjutförmåga med en 6,5x55 på det lokala skyttegillet kommer inte att ha några som helst problem med att bruka en 9,3x62 med stor framgång i älgskogen. Klok karl, även om det sades på den tiden frivilliga skytterörelsen var just precis exakt det - en frivillig skytterörelse. /T Bara en fundering ..... Varför rekommenderar man 308 å 3006 framför 8-57....?
Publicerat Mars 5, 20188 yr Just now Sjöfaran sa: Bara en fundering ..... Varför rekommenderar man 308 å 3006 framför 8-57....? Vilka gör det? Jag har haft alla tre och det finns ingen praktisk skillnad mellan dom. /Mike
Publicerat Mars 5, 20188 yr 1 hour ago pmt sa: Fördomsfullt? Tycker jag inte.... Tecken på en viss insikt skulle jag förr säga. Ibland kan jag tycka det blir ett alldeles för stort fokus på kalibern - krasst sett duger en klass1 - vilken som helst - till all klass1-jakt. Sedan är den kanske inte optimal eller "rolig" - men det är ju så, per definition, att en klass1 är en klass1. Visst för en nybörjare med rätt otränat skytte - ja, då är krasst sett allt utom 6,5 eller 308 fel, i alla fall som första vapen. Men som "andra pang" kan man gott ta ut svängarna lite kan jag tycka. Även om den rätt okunniga "6,5-308-3006-maffian" får ont i magen och blir irriterade på alla idioter som bara måste vara annorlunda. Det är ju inte att bössan eller kalibern är fel, utan det är för att de tråkmånsarna drabbas av tvivel när de ser andra som tänker själv. Det är helt enkelt enklare för mindre utvecklade livsformer om alla har lika - för då slipper de tvivla. Då känns det helt enkelt bättre för dessa enkelspåringa själar. Och de kan då - när den dagen sker - lämna in hjärnan och säga "den är i bra skick, den är myclet lite använd". Som om det finns en begagnatmarknad för dessa objekt...... Undrar om de skulle säga samma sak med stolthet om sina könsorgan? "I väldigt bra skick, knappast använde....." Vår nestor Jan Åkermann skrev (fritt ur minnet men det torde stämma rrätt bra): den som tränat upp sin skjutförmåga med en 6,5x55 på det lokala skyttegillet kommer inte att ha några som helst problem med att bruka en 9,3x62 med stor framgång i älgskogen. Klok karl, även om det sades på den tiden frivilliga skytterörelsen var just precis exakt det - en frivillig skytterörelse. /T Jag tror att det är så enkelt när det gäller mångas kaliberval har styrts av kombinationen av "gratis" skott från staten, vad skytterörelsen använde i kombination av vad lokala järnhandeln hade på hyllan historiskt sett, sen har de traditionella kalibrarna fått leva kvar av gammal vana och begagnatutbud på bössor. Som du säger så är en klass 1 det man oftast behöver och det mesta går att lösa med en 6.5x55, 308 eller 30-06....roligt eller inte är det nog endast en miniriotet som reflekterar över. "roligt" för gemene man är nog mera att det finns två sorter eller fler i kalibern att välja på hos Runarssons järnhandel.
Publicerat Mars 5, 20188 yr 3 minutes ago Mad Mike sa: Vilka gör det? Jag har haft alla tre och det finns ingen praktisk skillnad mellan dom. /Mike Ne ja tänker på när man rekommenderar tex nybörjare eller andra så säger man (typ alltid) köp en 6,5, 308 eller 3006... Tycker nästan att 8-57 är mer å rekommendera än 3006..... å lika go att rekommendera som 308.......
Publicerat Mars 5, 20188 yr 5 minutes ago Sjöfaran sa: Ne ja tänker på när man rekommenderar tex nybörjare eller andra så säger man (typ alltid) köp en 6,5, 308 eller 3006... Tycker nästan att 8-57 är mer å rekommendera än 3006..... å lika go att rekommendera som 308....... Jo, men det kan ju vara lite en ekonomisk och praktisk tanke i det med. Magkänslan säger att det är större sannolikhet att du hos lokala jaktskytteklubben kan hitta 6.5 till bra pris genom dom om man jämför med tex 8x57.
Publicerat Mars 5, 20188 yr 5 minutes ago Sjöfaran sa: Ne ja tänker på när man rekommenderar tex nybörjare eller andra så säger man (typ alltid) köp en 6,5, 308 eller 3006... Tycker nästan att 8-57 är mer å rekommendera än 3006..... å lika go att rekommendera som 308....... Det kan finnas flera anledningar till varför standard standard rekommenderas, dock måste det ju åtföljas av en motivering om det skall leda till diskussion gentemot något annat. /Mike
Publicerat Mars 5, 20188 yr 2 minutes ago Järven sa: Jo, men det kan ju vara lite en ekonomisk och praktisk tanke i det med. Magkänslan säger att det är större sannolikhet att du hos lokala jaktskytteklubben kan hitta 6.5 till bra pris genom dom om man jämför med tex 8x57. Jo men det köper jag. 6,5 är 6,5. Men tänkte mer på just 3006 å lite grand på 308.....
Publicerat Mars 5, 20188 yr 7 minutes ago Mad Mike sa: Det kan finnas flera anledningar till varför standard standard rekommenderas, dock måste det ju åtföljas av en motivering om det skall leda till diskussion gentemot något annat. /Mike Undra vad dom anledningarna är....? 8-57 har ju billig övningsplug å det säljs väl fler nya 8-57 än 3006 idag....
Publicerat Mars 5, 20188 yr 6.5x55, .308 och 30-06 är dom bästa kalibrarna av alla för svensk jakt av rätta anledningar. Mest/bäst kulutbud, det finns ammunition överallt alla bössor görs i dom kalibrarna. Sämst av alla om man tänker med hjärnan och inte hjärtat är 8x57, sämst kulutbud, sämre precision och anslagskraft än .308 (speciellt på längre håll) Jämfört mot 30-06 så har den en mer svajig kulbana, lägre anslagsenergi, kulutbudet är pinsamt osv. Säger det igen och igen, det är dom som tänker mer med hjärtat än hjärnan som ser ner på .308 och 30-06 Det handlar bara om okunskap när man gör det, ta en tavla på 100-200-300-400-500m Skjut med 8x57 och .308.. 308:an kommer att ha högre anslagsenergi, bättre precision, vara flackare. Hur tråkig kalibern än må vara. Att säga nåt annat är bara korkat... Eller påståenden som buuuhuuuuuu (cry me a river), 30-06 är bara en kopia av 8x57, det ändrar ju liksom ingenting, det är fortfarande en mer potent kaliber När fan ska vi växa upp och sluta prata om hur roliga olika kalibrar är? Man skjuter ju på djur! Effektivitet, kulutbud, precision och energi är det som räknas, i alla fall i min värld.. Och här sitter vi och snackar om hur korkade amerikaner är Men som sagt, att vara annorlunda bara för att det är roligt, tror jag ska gå med kjol till jobbet imorgon då tänker jag minsann.
Publicerat Mars 5, 20188 yr 14 minutes ago Sjöfaran sa: Undra vad dom anledningarna är....? 8-57 har ju billig övningsplug å det säljs väl fler nya 8-57 än 3006 idag.... Ja ska jag spåna fritt så säljs 6.5-308-30-06 på de flesta skjutbanor, 6,5 är mer flackskjutande än övriga,30-06 är mer mångsidig är 8x57, 308 är mildare i rekylen än 30-06/8x57 m,m /Mike
Publicerat Mars 5, 20188 yr 11 minutes ago Mad Mike sa: Ja ska jag spåna fritt så säljs 6.5-308-30-06 på de flesta skjutbanor, 6,5 är mer flackskjutande än övriga,30-06 är mer mångsidig är 8x57, 308 är mildare i rekylen än 30-06/8x57 m,m /Mike Ja vilken plug som säljs på klubbarna, det styr nog mer än man tror...... Å även vilken kronamo som gäller för stunden betyder nog också mycket.....