Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

• Liknande innehåll

• Arve
      Av Arve
      Äntligen är jaktsäsongen slut, så man får tid för sina långhållsprojekt! Här är ett som någon annan kan få fortsätta med: 1st CG80 i kaliber 6,5x55. Modifierad för kikarsikte, dvs. weaverklackar, böjt slutstyckshandtag, kvartssäkring. För ovanlighetens skull är denna CG80 INTE slutskjuten på banan innan den blev jaktvapen. 
      Tror den kan bli en riktigt bra långhålls- eller bänkbössa. Allt stål är skitfint men kolven är av generation 1 och lite hemmapulad. Vikt 4,8kg utan kornring. 63cm pipa. Kortad slaglängd. Snärtig och fin tryckpunkt. Snabbfästen fram och bak, passar stödben. Sprider 25mm@90m med Norma DL och en Norlett 7x32 - sannolikt mindre med en bra skytt och ett bra sikte.
      Förste ägaren hävdar att han bara hann skjuta "typ 3000 skott" innan han investerade i en Sauer. Jag har ingen piptolk, men kan i.a.f. se att bommarna är skarpa. Svårt att fånga på bild men jämfört med min CG63 är skillnaden uppenbar. Det f.g. ägare har hunnit är att såga i kolven och montera en ställbar Anschütz-bakkappa - ful men funkis.
      Pris 1 500kr. 
      Kitt för sidosäkring kan medfölja om så önskas.
      Jag bor i Enköping, ganska nära E18 och skjutbanan. Har en kolvkamshöjare och ett äldre kikarsikte att provskjuta med. 

Fler bilder: 

• Peder_w
      Av Peder_w
      Grundläggande kurs i långhållsskytte strax utanför Tyfors, Ludvika Datum: 1-2 nov 2014  Ett ypperligt tillfälle att bli en bättre skytt och utveckla dina kunskaper i långhållsskytte.   Kursen är en grundläggande utbildning för er skyttar / jägare som vill lära er att skjuta på längre (+300m) avstånd.    Kursen i stort  Inför kurstillfället kommer det vara egenstudier i form av film och artiklar att läsa (ca. 3h).  Kursdeltagaren får räkna med minst ett besök till skjutbanan inför kursen för att vara väl förberedda.    Kurstillfället börjar med ett kort teoripass och därefter praktik ute på banan.  Under eftermiddag/kväll kommer fördjupande teori om faktorer som påverkar skyttet på långa avstånd. Större delen av söndagen ägnas åt olika praktiska moment.  Under skjuttillfällen kommer det vara möjligt att skjuta ut till 540 meter på självmarkerande plåtmål.    Mål med kursen Målsättning är att kursdeltagaren efter avslutad kurs har färdigheten att träffa ett mål (40*40cm) med första skottet på 400m. Deltagaren vet även hur denne kan arbeta upp sin färdighet att träffa mål med första skottet på avstånd över 400-800m. Kursdeltagren har även kunskap om hur denne kan utvecklas vidare för att kunna levererar träffar ut till 800m - 1000m.    Utrustning  Kursdeltagaren behöver ett eget gevär som denne är förtrogen med. Kravet på kikarsiktet är att detta måste kunna justeras (klicka upp) 40 cm på 100 meter. Helst ska det kunna justeras +60 cm på 100 meter. Normalt klarar ett vanligt kikarsikte till jakt detta. Kikarsiktet måste vara skottfast och justeringen måste vara repeterbar.   
      Läs mer om kursen på vår blogg http://langhallsskytte.com/2014/10/10/anmal-er-till-hostens-kurs-1-2-nov/   Anmäld dig här: https://adobeformscentral.com/?f=-*6E0q354RIuk9YBuKy5jA   Väl Mött Peder Westman
    • JägarN .308
      Av JägarN .308
      Hej!
      Jo jag undrar om någon kan förklara MIL (Milliradians).
      Hur man kan bedöma avstånd, kompensera avstånd, klicka in x-antal MIL för olika avstånd och lite allmänt om hur det fungerar.

Ska införskaffa mig ett Nightforce NXS MRAD med antingen Mil-dot eller MLR. Skulle ni rekommendera 3,5-15 eller 5,5-22?
      Siktet ska användas både till Jakt och långhålls skytte. 

hs_merkel

Kikarsikte för långhåll och jakt?

Recommended Posts

hs_merkel

Har börjat intressera mig för långshållsskytte. Funderat om man kan hitta ett sikte som funkar till bägge? Tänker på ljustransmison, klicka, zerostopp, riktmedel?

Tänkte ha de på min 6,5x55, budget 10-15 tusen, har tittat en länge tid men blir inte klokare?

S

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Dahla

Leupold 1-4x20 :D

Förlåt... ska du köpa nytt eller bättre begagnat? Det finns ju många äldre sikten som fortfarande står sig bra men vikten kan ju vara till en nackdel där.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

IOR Tactical 6-24x50/IL SF väger in på 960 gram exempelvis och vikten kan ju bli kännbar ifall men ska skjuta fristående. Skjuter man mer med benstöd spelar väl vikten mindre roll.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
8 hours ago Dahla sa:

Leupold 1-4x20 :D

Förlåt... ska du köpa nytt eller bättre begagnat? Det finns ju många äldre sikten som fortfarande står sig bra men vikten kan ju vara till en nackdel där.

Begagnat funkar.

8 hours ago Dahla sa:

IOR Tactical 6-24x50/IL SF väger in på 960 gram exempelvis och vikten kan ju bli kännbar ifall men ska skjuta fristående. Skjuter man mer med benstöd spelar väl vikten mindre roll.

Den där blåste bugeten och lite till.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Det var bara ett exempel, vad får siktet väga? Har du ställbart kindstöd?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
josc72

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1084.2555/vortex-vortex-razor-hd-5-20x50-ebr-2b-10-mrad men vill du ha bra optik och litet och lätt på en jaktbössa blir det också dyrare. Ganska mycket dyrare...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Spelar ingen roll.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ken1

La inte Christian ut ett march på säljes...  Inget dumt sikte för långhåll/jakt. Kan vara värt ett PM kanske 🤔

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår

Vet inte om du har nån koll på Utting, men han har förmodligen bättre koll än de flesta. Ta dig tid, 56 minuter eller så snabbspolar du till 22min. Lyrisk kan man säga.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
josc72

Stora är sant. Tunga också. Jag gillar mina March 2,5-25x42 och 2,5-25x52 på jaktbössorna. Nätta och helt ok optik med de flesta "taktiska" egenskaper i alla fall jag önskar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
9 minutes ago Mad Mike sa:

Hs:

Det går alldeles utmärkt att skjuta långhåll med vanliga jaktkikare. 

Något man ruttnar på i jaktsammanhang med taktiska kikarsikten är att dom är långa,tunga och klumpiga.

Idag har jag bara ett sånt sikte kvar och det är min Marsh 5-40x56 eftersom ingen vill köpa den.

För övrigt så jagar jag och skjuter långhåll med mina helt vanliga minox och deltasikten och det går hur bra som helst.

/Mike

Har du Zerostopp på dem? Klickar du under jakt eller?och  håller du av för vind? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
4 minutes ago hs_merkel sa:

Har du Zerostopp på dem? Klickar du under jakt eller?och  håller du av för vind? 

Inget zerostopp men eftersom dom går att nolla ser jag inte det som ett problem.

Jag klickar både för höjd och vind.

/Mike

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
3 minutes ago Mad Mike sa:

Inget zerostopp men eftersom dom går att nolla ser jag inte det som ett problem.

Jag klickar både för höjd och vind.

/Mike

Vilken modell av minox är de du använder? Har tittat på 5-25 ZXi.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
32 minutes ago hs_merkel sa:

Vilken modell av minox är de du använder? Har tittat på 5-25 ZXi.

Har två Minox ett ZEi 2-10x50 och ett ZXi 3-15x50, vill inte ha större sikten för jakten, mitt Delta är ett 2.5-10x50.

Skjuter långhåll med alla.

/Mike

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Ok, Vill ha 56 glugg, Frågan är vilket riktmedel man ska välja? vad som täcker minst? Inbillar mig att deras 4# är som zeiss riktmedel 60 och plex liknande Zeiss riktmedel 66 när man kollade på youtube.

När du menar nolla, är att du släpper skruvarna till rattarna och sätter sträcket på noll? Eller är de efter monterat rattar?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
1 minute ago hs_merkel sa:

Ok, Vill ha 56 glugg, Frågan är vilket riktmedel man ska välja? vad som täcker minst? Inbillar mig att deras 4# är som zeiss riktmedel 60 och plex liknande Zeiss riktmedel 66 när man kollade på youtube.

När du menar nolla, är att du släpper skruvarna till rattarna och sätter sträcket på noll? Eller är de efter monterat rattar?

Jag har riktmedel 4 i alla mina, funkar perfekt.

Precis,lossar skruvar och sätter justerratten på 0, alla mina har täcklock.

/Mike

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dr Krall

Nightforce har en serie framtagen för just detta ändamål...heter SHV...Shooter Hunter Varmint. Det finns en modell i den serien som har FFP riktmedel också, och ett riktigt bra mil-kors som funkar fint för både långhåll och jakt.

https://jpvapen.se/webshop/optik/kikarsikten/nightforce/nightforce-shv-4-14x50-f1/

https://youtu.be/rCzOIgqB4TI

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
LGH

Jag började skjuta på lite längre håll med med ett ”XXL-Zeiss”, HD5 3-15x50. Nu har det vanligt Plex-riktmedel i andra planet men om du hittar ett med öppna torn så är det bara att köpa anser jag. Så länge man inte mäter med riktmedlet tycker jag SFP eller FFP inte spelar någon större roll. 

Jämfört med både Vortex PST och Athlon Argos BTR är det väldigt mycket trevligare att titta i och ögonen blir inte trötta lika fort.

Då mitt exemplar råkar ha vanliga jaktrattar är det inte optimalt att skruva på men det går. Om du har vägarna en liten bit norrut kan du få låna det och känna om dylikt funkar för dig, på din egen bössa (nej, jag vill inte sälja det men lyckas inte få ihop 22:an efter att ha monterat isär den totalt, så det har ingen bössa att sitta på just nu :lol:).

• Like 1
  • Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Tror de blir den som sitter där nu som får tjänstgöra tills någe nytt?

En swarovski 6-24x50 Habicht PV. Som har targetrattar som går att nolla. Problemet är att den har 1/6 moa klick vilket gör de skit svårt att räkna.

Har lagt in datan i Strelok men verkar upp åt väggarna fel?

Hur mycket är 1/6 moa på 100m?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim
37 minutes ago hs_merkel sa:

Hur mycket är 1/6 moa på 100m?

Säker på att det är 1/6 moa? Har aldrig hört talas om det innan - 1/8moa däremot är ganska vanligt på högförstorande sikten av "äldre" årsmodell. 

1/6 moa är 25,4/6 = 4,23mm ungefär på 100m (brukar det vara på européerna)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

20180617_202138.thumb.jpg.c813cf61d6c1780b0b7358936578a5ff.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim

Du ser, man lär så länge man lever 😉

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Tack! Nu ska vi bara se om verkligheten stämmer med teorin? Triss kanske?😆

Är annars inne på att sätta en tape på tornet sätta 0 på 100m sen gradera upp till 400m

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop
24 minutes ago Joacim sa:

Säker på att det är 1/6 moa? Har aldrig hört talas om det innan - 1/8moa däremot är ganska vanligt på högförstorande sikten av "äldre" årsmodell. 

1/6 moa är 25,4/6 = 4,23mm ungefär på 100m (brukar det vara på européerna)

1 moa på 100m = 100 * tan (1/60) = 0,02909 m = 29,09 mm
1/6 moa blir då 4,85 mm på 100m. 

Om man ska vara petig... ;)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.