Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarsikte för långhåll och jakt?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago Maichel sa:

Zerostopp! Jag, eftersom jag skjuter i mörker och skumrask ibland, skulle aldrig vilja vara utan den funktionen. Perfekt att veta att man vrider ner till nollan, som jag i mitt fall alltid lägger på -2. Då vet jag även i mörker att jag "nollat". Förvisso kontrollerar jag alltid nollorna innan jag ger mig ut i spenaten, samt att parallaxen inte står på typ 500m. Men ändå. Löjligt enkelt att korrigera för avstånd i mörker/ skumrask om man kan sin drop.

@hs_merkel har du krav på skymningsprestanda? Såg på robsoft att där låg ute ett Zeiss 6-24x56 för ett tag sedan. Kanske finns kvar. Förvisso rm60 så inte så "möpigt". Men det riktmedlet är bra i skumrask!

/M

Zeiss 6-24x56 nu pratar vi?ångrar ännu idag att jag inte köpte en sådan när jag hade chansen.

• Svar 55
  • Visningar 15,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hs: Det går alldeles utmärkt att skjuta långhåll med vanliga jaktkikare.  Något man ruttnar på i jaktsammanhang med taktiska kikarsikten är att dom är långa,tunga och klumpiga. Idag har

• hs_merkel
    hs_merkel

Då jag prioriterar jakten så blir de zeiss V6 2,5-15x56 med ASV+ skjuta in sig på drop sen är de bara att klicka sig ut till de man skjuter mot. Riktmedlet är bland de bästa man kan ha för nattjakt. 1

• strävhår
    strävhår

Vet inte om du har nån koll på Utting, men han har förmodligen bättre koll än de flesta. Ta dig tid, 56 minuter eller så snabbspolar du till 22min. Lyrisk kan man säga.

Posted Images

Publicerat
1 hour ago hs_merkel sa:

Zeiss 6-24x56 nu pratar vi?ångrar ännu idag att jag inte köpte en sådan när jag hade chansen.

förvisso för 16lax  skynda att fynda!

^_^

/M

Publicerat

Som långhållssikte på min 6,5:a gick jag på en begagnad Zeiss Diatal C 10X36AO. Kostade mig inte särdeles mycket..

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Kommer aldrig bli klar med detta. Har ändrat sig i garderoben så nu har jag 6,5x55 i kkc kolv uteslutande för vakjakt och skytte på längre håll.

Har provat swarovski 6-24x50 med plex riktmedel där riktmedlet försvann i mörkret. För hög lägsta förstoring. Klicken var 100%

Delta 2,5-15x56 bländande riktmedel på lägsta vid mörker, och den tracka inte jämt. Som gjorde att jag inte lita på den. Gjorde fyrkant test och 2 av 3 var den med. Lite låg högsta. Den andra var parallaxen jätte trög på.

Så tredje gången gillt. Lägsta förstoring runt 2, högsta runt 20. Får gärna följa med när man klickar.  Ska inte hålla på att mäta saker. Mäter med avståndsmätare. Klickar efter det. Bra ljustransmision. Litet belyst riktmedel. 10000-15000:-

Publicerat
  • Författare

Trijicon tenmile såg intressant ut! 

Publicerat

Jag har för mig att Ilya Koshkin skrev att Trijicon är i princip samma som Delta-siktena med samma förstoring, men jag kan ha fel.

Nightforce NX8 2.5-20 vore kul att testa men de är så sjukt dyra här jämfört med i USA.